Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Racer eller gravel til pendling?

Racer eller gravel til pendling? #2733982 19/05/2023 17:42
M
MegaRock Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Snuser litt på grusracer eller landeveissykkel til pendling. Budsjett? Så for meg noe med tiagra eller 105.

Argument for landeveisracer er mer fart og gøyere, men det er noen korte partier med brostein på vei til jobb. Og jeg har litt lyst på skjermer for å slippe spruten rett på brillene på regnværsdager.

Tenkte grusracer kunne vært greit for å få dekk med mer volum og dermed demping. Men blir det mye tregere / mindre gøy?

Uansett grusracer eller landevei, så ønsker jeg oppreist sittestilling pga. vond rygg. Er jeg da ute etter det de kaller endurance racer, og har dere noen anbefalinger?

Kan også være åpen for å kjøpe brukt, men tenkte det kanskje er enklest å kjøpe nytt sånn at jeg slipper å tenke på vedlikehold for 1 sesong.

Re: Racer eller gravel til pendling? [Re: MegaRock] #2734015 20/05/2023 17:32
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Pendler på landevei, grus og i bygater, og bruker begge deler. Kjekkest på landeveissykkel. Men plass til brede dekk og fester for heldekkende skjermer gjør at blandeveissykkel/gravel alt i alt brukes hyppigere. Den takler uvær, snø og is, sleipe trikkeskinner, hullete vei og fortauskanter uten å mukke.

Pendling er per definisjon en helårsaktivitet, så om man må velge, gir valget seg selv. Men om det for deg er en sommeraktivitet, vil du trives godt med tradisjonell landeveissykkel, eller du kan få i pose og sekk ved å velge siste generasjon landeveissykkel eller All Road med god dekklaring og skjermfester kombinert med landeveisnære kjøreegenskaper.

Hva gjelder vond rygg, tenker jeg at du bør se på det som et separat problem som bør løses utenfor syklingen. Gjerne ved hjelp av øvelser for styrket kjernemuskulatur og økt smidighet, og om nødvendig behandling.

Sittestilling kan du som regel tilpasse til alt fra avslappet til aggressiv på de fleste syklene som er aktuelle til din bruk. At man i markedsføring trekker frem sittestilling som en markant forskjell mellom forskjellige sykkeltyper, skyldes mest at kundene tror det er viktig, mer enn de reelle forskjellene som kjøreegenskaper og ettergivenhet. Det er i hvert fall min kjepphest ICON_SMILE

Re: Racer eller gravel til pendling? [Re: MegaRock] #2734020 20/05/2023 18:03
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Du kan bruke landeveisdekk på grusracer og skifte til større dekk til høsten. Racer er ikke målbart raskere hvis det kjøres på tilsvarende hjul/dekk.

Re: Racer eller gravel til pendling? [Re: MegaRock] #2734035 20/05/2023 21:52
M
MegaRock Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Høres ut som en grusracer med eller med plass til skjermer er tingen. Muligens bytte til dekk med lav rullemotstand på sommer, og piggdekk om den skal brukes på vinter.

Angående vond rygg så er det nok ikke større problem enn stramme hamstrings (bakside lår), men kjenner jeg meg selv rett så blir det trolig aldri noe særlig tøying, dessverre. Derfor ønske om oppreist sittestilling sånn at det er lettere å ha rett rygg / unngå krum rygg. Styre høyt opp virker som lurt stikkord. Bør jeg velge å gå opp eller ned i rammestørrelse om jeg havner midt mellom? En selger mente det var lurt å gå opp, siden rammen da ofte blir høyere fremme.

Har bare begynt å kikke litt, men kan dette være et godt kjøp?
Cube Nuroad Pro FE Grussykkel, GRX, 14 199
https://bikeshop.no/cube/580110m56/cube-nuroad-pro-fe-grussykkel-inc-grey-n-black-str-m-56

Har elektrisk gir noe for seg? Fikk med meg at en på YouTube skrøt av SRAM sine

Re: Racer eller gravel til pendling? [Re: MegaRock] #2734038 20/05/2023 22:07
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Dette med høyt styre og stor rammestørrelse av hensyn til et par stramme hamstrings, velger jeg å ikke kommentere - vet hvor det bærer hen ICON_SMILE

Og elektroniske gir synes jeg skal stå på sisteplass over ting å prioritere, særlig om du er på budsjett. Rammesett, hjul, bremser.. alt kommer foran. Tenker jeg. Men jeg blir dinosaur i ekspressfart.

Nevnte Nuroad Pro FE er fin og forbilledlig praktisk, men jeg ville valgt den bort til fordel for modell med hydrauliske bremser. Kanskje kan du finne hydrauliske Nuroad Race FE med dynamolys og skjermer og det hele, originalt. Prisen er høy vekt. Se test i Road.cc.

Har nylig listet opp et dusin forholdsvis rimelige alternativer i tråden Gravelbike. Herunder standard hydraulisk Nuroad Race.

Rimeligste jeg har sett med hydrauliske bremser, er White GX Ltd. Mye å like med den, selv slangeløse-klare felger og dekk. Få størrelser på nettlager, men flere i butikk. Kommer gjerne ny ladning.

Re: Racer eller gravel til pendling? [Re: MegaRock] #2734041 21/05/2023 06:47
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: MegaRock

Har elektrisk gir noe for seg? Fikk med meg at en på YouTube skrøt av SRAM sine

Det er helt knall, men hvis du ser på sykler rundt 15000 er det ikke noe du skal tenke på. Gir med waier fungerer også supert. Selv om jeg har strøm på alle gir om dagen er det likevel noe av det siste jeg hadde prioritert hvis jeg måtte.

Som ren pendle sykkel er den du har linket til sikkert fin. Selv synes jeg sykkel til landevei med oppgitt vekt på nesten 12 kg er mye. (men spiller egentlig ingen rolle til pendling). Hvis 15000 er budsjettet ditt så er det rundt der det ligger når man skal ha skjermer.

Noen andre du kan se på i klassen under/rundt 20000:

https://sorensensykler.no/produkt/hard-rocx-gts/ Hard Rocx er veldig gode på service hvis uhellet skulle være ute.

https://bikeshop.no/giant/2202004115/giant-revolt-1-grussykkel-grenadine-str-m

https://bikeshop.no/cube/580200m56/cube-nuroad-race-grussykkel-grey-n-black-str-m-56. Tilsvarende ramme som den du så på, men med hydrauliske skivebremser.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Racer eller gravel til pendling? [Re: sun flyer] #2734060 21/05/2023 12:27
E
Egil52 Offline
Entusiast
Entusiast
E
Sitat: sun flyer
Du kan bruke landeveisdekk på grusracer og skifte til større dekk til høsten. Racer er ikke målbart raskere hvis det kjøres på tilsvarende hjul/dekk.

Noe denne testen i Landevei viser ganske så tydelig. https://www.landevei.no/sykler/gravel/hva-er-raskest-av-landeveissykkel-og-gravel

Re: Racer eller gravel til pendling? [Re: Sepeda] #2734084 22/05/2023 06:25
M
MegaRock Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Takk for svar. Litt ironisk at Cube FE får tyn i testen for de inkluderte skjermene, de var jo litt av salgsargumentet med den.

Sitat: Sepeda
Dette med høyt styre og stor rammestørrelse av hensyn til et par stramme hamstrings, velger jeg å ikke kommentere - vet hvor det bærer hen ICON_SMILE

Har du lyst å utdype? Er dette en gjenganger med inkompatible krav? ICON_SMILE

Re: Racer eller gravel til pendling? [Re: MegaRock] #2734150 22/05/2023 19:33
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
ICON_SMILE

Beklager sleivete svar.

Jeg tenker som sagt at dersom man sliter med vond rygg eller andre plager, bør man søke å løse det med øvelser og eventuelt behandling, kombinert med tilpassing i hverdagen som arbeidsstilling osv.

Nå skal jeg være veldig forsiktig med å snakke generelt, og jeg mener ikke å snakke ned løsninger som fungerer for mange, men det kan bære galt hen når man forsøker å kompensere for fysiske plager ved å ha en stadig mer oppreist sittestilling på bukkestyresykler.

Da tenker jeg på grep som stor rammestørrelse for høy front, mange avstandsskiver/spacers, kort og positivt vinklet styrefremspring/stem, styre vinklet opp for å føre hendlene nærmere, sete justert fremover for å komme nærmere styret og så videre. Noen av disse grepene kan gjøres på fornuftig vis, men det kan også gi negative utslag på styreegenskaper, tråkk og balanse i sykkelen.

Og så finnes det gode grep som man lett overser, som valg av styre med rise (hevet), kortere reach (lengde) og lavere drop (høyde).

Poenget mitt er altså ikke at man på død og liv skal ha aggressiv sittestilling, men at man bør søke å få mest mulig orden på rygg og kropp for øvrig, og siden foreta en tilpasning av sykkel i riktig størrelse og med egnet geometri, for å oppnå behagelig sittestilling.

Om man reelt er avhengig av å ha oppreist sittestilling, finnes det raske og lette alternativer med flatt styre som kan egne seg bedre enn bukkestyresykler.

Alt meget uvitenskapelig og ukvalifisert synsing, så jeg får finne meg i å bli arrestert.

I hvert fall ikke vondt ment.

Re: Racer eller gravel til pendling? [Re: MegaRock] #2734155 22/05/2023 23:07
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Men det er noe med å finne riktig sykkel og størrelse kontra det å sitte å se ut som en tosk med tidenes giraff og positivt stem…

Moderator  support, Valentino