Beklager sleivete svar.
Jeg tenker som sagt at dersom man sliter med vond rygg eller andre plager, bør man søke å løse det med øvelser og eventuelt behandling, kombinert med tilpassing i hverdagen som arbeidsstilling osv.
Nå skal jeg være veldig forsiktig med å snakke generelt, og jeg mener ikke å snakke ned løsninger som fungerer for mange, men det kan bære galt hen når man forsøker å kompensere for fysiske plager ved å ha en stadig mer oppreist sittestilling på bukkestyresykler.
Da tenker jeg på grep som stor rammestørrelse for høy front, mange avstandsskiver/spacers, kort og positivt vinklet styrefremspring/stem, styre vinklet opp for å føre hendlene nærmere, sete justert fremover for å komme nærmere styret og så videre. Noen av disse grepene kan gjøres på fornuftig vis, men det kan også gi negative utslag på styreegenskaper, tråkk og balanse i sykkelen.
Og så finnes det gode grep som man lett overser, som valg av styre med rise (hevet), kortere reach (lengde) og lavere drop (høyde).
Poenget mitt er altså ikke at man på død og liv skal ha aggressiv sittestilling, men at man bør søke å få mest mulig orden på rygg og kropp for øvrig, og siden foreta en tilpasning av sykkel i riktig størrelse og med egnet geometri, for å oppnå behagelig sittestilling.
Om man reelt er avhengig av å ha oppreist sittestilling, finnes det raske og lette alternativer med flatt styre som kan egne seg bedre enn bukkestyresykler.
Alt meget uvitenskapelig og ukvalifisert synsing, så jeg får finne meg i å bli arrestert.
I hvert fall ikke vondt ment.