Hadde en Diamant R2 der setepinnen satt helt fast. Sprayet wd40 på i store mengder og lot det stå et par dager. Tok av setet og satte så stor umbraconøkkel der seterailsen var. Tok deretter en treklubbe/hammer og slo på umbracoen oppover, etterhvert begynte den å¨bevege seg millimeter for millimeter og fikk den ut. Alu setepinne som jeg deretter pusset ned der det hadde vært korrosjon, smurte på litt fett og monterte på igjen.
Hvis det er setepinnen du har tenkt å demontere så er nedre støvpakning og pinne one piece. Pinnen demonteres nedenfra. Ihvertfall sånn på min transfer av eldre årgang. Sitter pinnen fast i ramma så er det tipsene om wd 40 som gjelder.
"It never gets easier, you just go faster."
Re: Hvordan løsne denne til setepinnen?
[Re: sanouka]
#273389017/05/202314:30
Har prøvd med wd40 nå. Blir bedre, men ikke helt perfekt. Setepinnen går helt opp ca en av tre ganger.. men stopper ofte siste cm før den er helt oppe. Sykkelen er en Spark Scott 910
Har prøvd med wd40 nå. Blir bedre, men ikke helt perfekt. Setepinnen går helt opp ca en av tre ganger.. men stopper ofte siste cm før den er helt oppe. Sykkelen er en Spark Scott 910
Hva er det du egentlig er ute etter her? Skal du demontere den pakningen som du har bilde av med tang etc. så er det som Sanouka sier, den demonteres nedenfra, og det kan være vrient å komme i mål uten spesialverktøy. Se https://www.youtube.com/watch?v=SyDlLpYE8Y4
Er det pinnen som sitter fast i ramma, er det wd40 som gjelder (f.eks) og tid og krefter.
Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Ja, kan se ut til at akkurat denne modellen av transfer er onepiece. Sitter ikke fast, men glir ikkje helt lett opp. Har prøvd med wd40.. hjelper litt. Får prøve litt mer ja.
Har du sjekka manualen for hvordan den demonteres? Senkepinner er ikke noe du bare muskler løs på uten å vite litt om hvordan de demonteres og er konstruerte. WD40 er definitivt ikke noe som skal sprayes her og der på disse, det er (bortimot) garantert ikke et problem WD-40 er laget for å fikse som forårsaker at pinnen din ikke går opp. Har du fått rikelig med det inn i setepinnen ville jeg levert den ASAP til noen som kan gjøre full service på den.
Hvis du ser videoen som er linka til lengre opp her, ser du at den delen du har gått løs på ikke er noe som kan skrus løs, men er en detalj på det ytre røret som er én del.
Her ser du nå at han har lagt fra seg den ytre delen etter å ha demontert nedenfra:
Ok, takk for svar. Ser på YouTube at det er et velkjent problem med setepinner av denne typen som henger. Får evt prøve å fikse det selv ved å sjekke manualen.
Ikke helt rett fram med full service på 2020 versjon av Fox transfer nei. Kreves mye spesialverktøy. Hva vil det koste å få noen å ta full service på den? Og hvem gjør slikt? Er det noe de fleste sykkelreparatører kan håndtere?
Verkstedet til VPG er hvertfall bra, og det er og de som har Fox her til lands. Uten nødvendig utstyr som skrustikke og gode bakker er ikke dette noe for hjemmeverkstedet, og det er også lurt å ha sett gjennom prosedyrene på forhånd for å gjøre seg opp en ide om hva du trenger av utstyr og fett og oljer.
Ja, den trenger service. Spørsmålet er da om det er verdt å betale 1750+frakt for service hos vpg, eller heller kjøpe en "ny og bedre" setepinne? Sykkelen er kun tre år gammel.. Hvor ofte vil jeg trenge å ta service på den?
Ja, den trenger service. Spørsmålet er da om det er verdt å betale 1750+frakt for service hos vpg, eller heller kjøpe en "ny og bedre" setepinne? Sykkelen er kun tre år gammel.. Hvor ofte vil jeg trenge å ta service på den?
Hvert 3 år? Bør sikkert gjøre hvert år, hvis den brukes mye. Jeg har i praksis aldri gjort det. Jeg hadde kjøpt en ny OneUp setepinne.
Jeg har relativt svart belte når det gjelder fullservice av Reverb, men gikk til slutt lei av stadig fjusk med 4-5 stk Reverb, og dill ute i felten. Tre år uten service er drepen, på sånt, hadde aldri droppet årlig service på sånt.
Oneup er helt latterlig behagelig å eie, og bruke. Service er null stress, bare en ti-minutter service en gang i sesongen som er så dritenkelt at sikkert mora mi kunne gjort det. Så bruk heller pengene på Oneup framfor å ruinere seg på vedlikehold av sånt.