Beste non-stick stekepanne til tusenlappen?
|
Re: Beste non-stick stekepanne til tusenlappen?
[Re: perbl]
23/05/2023 20:30
|
langen
Besatt
|
Besatt
Er det forresten noen som vet av letteste måte å få kjøpt de nye pannene fra Matfer? De har jo kommet med en ny kolleksjon som skal være bedre for induksjon, de man får kjøpt fra norrona.net er jo merka med at man helst ikke bør bruke dem på induksjon.
Liker det at de ikke har bolter som samler matrester, samt at de ikke har plastbelagt håndtak som gjør at man må være forsiktig med dem i ovnen. Har også tenkt at sveiset(?) håndtak som ikke har belegg er en fin ting. Hvis Uncle Scott har rett ca 1:40 her: https://m.youtube.com/watch?v=URg6GR4Rcmk..er de nye pannene bøyd litt opp i midten. Jeg syns det virker som en ganske moderat nyvinning hvis det er hele forskjellen.
-Magnus
|
|
|
[Re: Raskall]
23/05/2023 22:33
|
chalshus
More than words
|
More than words
Første innlegg i år.
Matfer Bourgeat har perfekt form på selve panna og godt håndtak. Finnes både for induksjon og for gass.
_________________________ Det er utstyret det kommer an på!
|
|
|
[Re: chalshus]
24/05/2023 09:34
|
perbl
More than words
|
More than words
Men hvor får jeg kjøpt dem? Vet som sagt av Norrona.net, men tenkte kanskje å se om jeg fikk tak i den induksjonsvarianten som skal være litt mer motstandsdyktig til å vri seg.
Per B.
|
|
|
[Re: Gubbe]
24/05/2023 10:34
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
(Har ikke induksjon, det er prøvd og avvist for lengst)
Hvorfor det? Hvis jeg steder uten induksjon, lurer jeg på det er noe som er galt. Alt tar så lang tid.
|
|
|
[Re: Dexter]
24/05/2023 11:43
|
Gubbe
Entusiast
|
Entusiast
Jeg fikk aldri følelsen av å kunne kontrollere varmen uten å måtte stå pal med fingrene nært kontrollpanelet. Jeg opplevde det som stressende.
Og jeg har det aldri travelt når jeg lager mat.
|
|
|
[Re: Gubbe]
24/05/2023 12:04
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg fikk aldri følelsen av å kunne kontrollere varmen uten å måtte stå pal med fingrene nært kontrollpanelet. Jeg opplevde det som stressende. Jeg har aldri fått dreisen på de touch-knappene på induksjonstopp heller. Kommer det noe vannsøl der så har det aldri fungert (på de jeg har forsøkt meg på) og det piper en eller annen advarsel, eller så spretter den plutselig opp til maks eller noe sånt. Finnes det induksjon med vanlige brytere? Ikke liker jeg touch-skjermer i bil heller, kanskje det er fingrene mine det er noe galt med.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
[Re: parob]
24/05/2023 15:07
|
mrBruce
Medlem
|
Medlem
Jeg har aldri fått dreisen på de touch-knappene på induksjonstopp heller Har aldri likt touch knapper på noen koketopper. Det er en styggedom! Induksjon, derimot, mener jeg er det nest beste etter gass. Lett å kontrollere varmen, blir varmt nesten like raskt som gass, liten sjanse for å brenne seg. Vi gikk for en slik når vi pussa opp kjøkkenet sist: https://falconnorge.no/product/nexus-se/ . Kjempefornøyd! Gode gammeldagse knotter til å vri på! Det er meg en gåte at produsentene tenkte at "touch - det er tingen!". Når det gjelder det egentlige temaet - nonstick panner - så har jeg ennå til gode å se noen som varer mer enn noen få måneder, kanskje et år, før belegget blir ødelagt, uavhengig av prisklasse. Har vel mer eller mindre gitt opp det, og kjøper en ny rimelig en når det trengs. De beste stekepannene vi har er i støpejern. Den nyeste vi har var bryllupspresang, fra sånn 30+ år siden (jeez!). Den andre er arvegods. Begge fremdeles gode som nye.
- Øyvind. Lapskaussykling i Østmarka. NOTS medlem
|
|
|
24/05/2023 15:59
|
perbl
More than words
|
More than words
Den Falconsaken var fjong for de som har plass og rom nok for utgiftene (tipper den der ikke er Ikea-priset)
Det finnes jo og gode og mindre gode touch-grensesnitt. Sånn middels fornøyd med den ganske fjonge soneløse Whirlpoolen som ble levert med leiligheten min, men ville nok gått for noe annet om jeg skulle kjøpt selv. Har litt mer trua på de med pluss/minus-knapp framfor sliderne som er så populære. Synes jeg har grei kontroll på sliderne på den jeg har, men nesten så jeg foretrekker UXen på Electroluxen modern kjøpte nylig der man trykker en gang for å gjøre noe framfor disse slidergreiene.
Vet at Gaggenau har ganske fjonge modeller med en magnetisk puck du vrir på, og som kan tas av for vask. Lurer på om GeirK har en tidligere modell av den varianten hvis jeg husker den husbloggen hans rett.
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
24/05/2023 18:12
|
Bøygen
Entusiast
|
Entusiast
Ja den var fjong den falconen. Hva koster noe sånt? Vi er også i gang med å pusse opp kjøkkenet...
Ang slider vs pluss/minus-knapper så er jeg i camp slider, men brytere er kanskje enda bedre.
Det finnes sikkert forskjellige måter å designe pluss/minus-knapper, men de vi har hjemme er i alle fall svært frustrerende. Det tar ca 15 trykk å gå fra høy varme til å skru helt av hvis man har noe annet som skal fortsette å ha varme. Med slider er det bare å dra den rett ned til null, eller evt veldig lavt hvis det er ønske.
On topic: Har en stekepanne i støpejern jeg er veldig fornøyd med og et par gryter jeg har arvet fra besteforeldre. På vei til å bytte ut en liten non-stick-panne av decent merke som ikke har vart så lenge, og har blitt inspirert nå til å prøve karbonstål som erstatning. Har uansett ingen planer om å kjøpe mer non-stick når den store også er utslitt.
Bare det å kunne bruke de tynne, stive metallstekespadene er jo grunn god nok i seg selv.
|
|
|
[Re: Dexter]
24/05/2023 20:33
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
(Har ikke induksjon, det er prøvd og avvist for lengst)
Hvorfor det? Hvis jeg steder uten induksjon, lurer jeg på det er noe som er galt. Alt tar så lang tid. Gass er alternativet. Etter 20 år med gass er jeg handikappet med induksjon, og ikke minst god gammeldags impulskomfyr, da blir det mer av en binær tilnærming.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
24/05/2023 22:11
|
Erlend_G
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
De falcon-komfyrene starter på 35laken for 90cm, de blir fort 2 til 3 ganger dyrere når man skal opp på 120 og 150 bredde. Så det er jo overkommelig prisede greier. Ja, jeg sjekka det opp når vi bygde kjøkkenet, men endte opp med en 90cm Siemens gasskomfyr fra Finn, haha...
|
|
|
[Re: eOpseth]
25/05/2023 07:02
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Gass er alternativet. Etter 20 år med gass er jeg handikappet med induksjon, og ikke minst god gammeldags impulskomfyr, da blir det mer av en binær tilnærming.
Det har også begynt å komme en ganske betydelig mengde forskning som viser ganske store negative helseeffekter ved innendørs gassbruk over tid. Bla utslipp selv når ovnen er av. Så det er iaf superviktig å ha veldig godt avtrekk for å begrense noe av dette.
|
|
|
25/05/2023 07:27
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Jeg har lest om farer ved gass innendørs i NYT og mener å huske at det er forskjeller på det vi bruker av propan fra gasstanker her til lands og hva som leveres i rør utenlands. Så jeg la fort til side eventuelle bekymringer av artikkelen. Håper ikke jeg tenger å bli bekymret igjen.
LarsB team gass
Redigert av larsb; 25/05/2023 07:27.
|
|
|
25/05/2023 07:45
|
mrBruce
Medlem
|
Medlem
Ja, den Nexus'en ble ikke billig. Men det var i samme moment som vi pusset opp/renoverte så og si hele 1. etasje på huset. Så det var en investering i trivsel på kjøkkenet. Men parameterne for ny komfyr/topp var "Helst vriknotter. Absolutt ikke touch koketopp. Induksjon". Da blir utvalget ganske smalt ganske fort. Selv om det er kan være fint/praktisk med koketopp ett sted og innbygd komfyr et annet sted, så er jeg villig til å ofre det for å slippe å ha touch koketopp. On topic: vi har også et par støpejernsgryter (perfekt for no-knead brødbaking), i tillegg til støpejernspannene. Bare det å kunne bruke de tynne, stive metallstekespadene er jo grunn god nok i seg selv. 2nd that!
|
|
|
[Re: mrBruce]
25/05/2023 07:50
|
okl
Avhengig
|
Avhengig
Fremdeles litt off-topic: Vi har hatt en lignende (som Falcon altså) range cooker fra Baumatic. Den har imidlertid en ganske irriterende cool-down vifte på stekeovnene som slår inn når den blir varm og holder på leeeenge etter ovnen er skrudd av. Vi har vurdert å bytte til Falcon. Hvordan er støynivået/funksjonen på eventuelle cool-down vifter på den?
|
|
|
25/05/2023 08:08
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Vi har også det på vår billige induksjonstopp, og i tillegg til irritasjon førte den til en kjip tørrkoking da jeg var sikker på at det var cooldown-lyden som gikk mens vi spiste, men det var en tom kjele som sto å tørrkokte fordi noen hadde glemt å skru av.
|
|
|
25/05/2023 09:21
|
Arne_And
More than words
|
More than words
|
|
|
25/05/2023 12:56
|
mrBruce
Medlem
|
Medlem
Den har imidlertid en ganske irriterende cool-down vifte på stekeovnene som slår inn når den blir varm og holder på leeeenge etter ovnen er skrudd av Vår Falcon har cooling vifter - vifta til stekeovnen slår seg av når vi slår av stekeovnen. Praktisk. Så vidt jeg husker så er det det samme for hele induksjonstoppen. Derfor "cooling" vifter, og ikke "cool-down".
Redigert av mrBruce; 25/05/2023 14:26.
|
|
|
[Re: mrBruce]
26/05/2023 20:40
|
okl
Avhengig
|
Avhengig
Det hørtes bra ut. Hvis jeg kan spørre et par spørsmål til : - Hvordan er lydnivået på vifter når de går? Er litt allergisk mot dure- og pipelyder på alt kjøkkenutstyr... - Er stekeovnen(e) gode med nøyaktig temperaturinnstilling og jevn varme?
|
|
|
27/05/2023 06:33
|
Plankepetter
Veteran
|
Veteran
Flere av de Falcon ovnene er det ikke bare å koble til i stikkontakten. Noen av de kan bruke vanlige 25A flatstikk med begrensninger i forbruket. De bør egentlig ha 32A 3fas industristikk som krever ombygging av sikringsskap og trekking av ny nye ledninger som det ikke er plass til i eksisterende trekkerør. Du må da også ha en helt spesiell komfyrvakt siden standardvarianten bare er for 25A 1fas.
|
|
|
[Re: Plankepetter]
27/05/2023 12:10
|
okl
Avhengig
|
Avhengig
Takk for innspill. Vi tenker varianten med gasstopp (vi har tilsvarende i dag) og da antar jeg vi kan få til en løsning med flatstikk. Må uansett ned å høre med dem, de har visst showroom på Lysaker.
|
|
|
[Re: okl]
27/05/2023 16:58
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
de har visst showroom på Lysaker. Du må ikke FINNE PÅ å dra til de showrommene på Lysaker Brygge. Det kan bli skandaløst dyrt. Og gøy 
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
28/05/2023 22:15
|
chalshus
More than words
|
More than words
Skal man ha en komfyr i toppklassen kjøper man en Rational. Men da trenger man eget avtrekk og egen koketopp. Blir nok noe sånt når jeg skal bygge kjøkken neste gang.
_________________________ Det er utstyret det kommer an på!
|
|
|
30/05/2023 07:27
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Tradisjonen tro når man man spør om råd på internett, så velger man å gå for noe helt annet enn noen av rådene man får.  Vi har ei støpejernspanne som vi bruker til ting som krever høy varme. Den har vi vært flinke til å bruke riktig og den fungerer til det meste. Men den er liten og vi ender ofte opp med å måtte steke mat i flere omganger. Så størrelsen ble hovedargumentet for den nye panna. Valget falt på en 32cm Gastrolux Biotan fra Kitchn. Jeg gikk rundt på de kjøkkenbutikkene (samt Clas Ohlsson, Jula et al) vi har i nærheten og følte meg frem. Jeg "falt" for denne Gastrolux-panna. Lovnadene på etiketten var flotte og jeg fant heller ikke noe negativt om dem på nettet. Lappen sa at panna var støpt på en måte som gjorde at bunnen holdt seg flat til tross for sterk varme og rask avkjøling. Fant en dansk kokk som elsket den. Én svale gjør som kjent ingen sommer, men jeg fant heller ingenting negativt om panna. Jeg likte også vekta og hvordan den føltes i hånda. Så da gikk jeg for magefølelsen og tok med den hjem til en pris på 1150 kroner. Ser ut til at den vanligvis koster 2290 kroner, men kitchn har kampanje på den til slutten av juni. Denne danske kokken mener også at pannene skal holde 4-5x lenger enn vanlige billig-panner: Jeg har læst flere steder i diverse mad-fora, at panderne typisk holde 4-5x længere end de klassiske lidt billigere pander, som f.eks. Jamie Oliver Tefal pande etc. På de måneder jeg har brugt dem har der ikke været noget problemer. Det retfærdiggør også at prisen er højere, hvis produkterne holder.
Etter en ukes bruk virker det som et godt valg. Den har god varmefordeling og den steker godt i ytterkantene selv om varmesona på induksjonsovnen er en del mindre enn panna (naturlig nok). Den er heller ikke så mye varmere i midten enn på ytterkantene. Renholdet er også veldig lett. Mens sommerkotelettene krever hard skrubbing i den gamle nonsticken og støpejernspanna kunne jeg tørke vekk stekerestene med tørkepapir uten å bruke vann i det hele tatt. Tørkepapir i tørr panne etterpå ga heller ingen avfarging, så det ser ut til at panna slapp alt av stekerester.
Redigert av Raskall; 30/05/2023 09:32.
|
|
|
30/05/2023 11:44
|
mrBruce
Medlem
|
Medlem
- Hvordan er lydnivået på vifter når de går? Er litt allergisk mot dure- og pipelyder på alt kjøkkenutstyr... Er litt der selv. Viftenivået når de går synes jeg er akseptabelt. Ikke noe verre enn andre induksjonstopper og komfyrer vi har hatt. Induksjonsplatene kan dure litt dersom kjelen som brukes er litt for "lettvekt". Det har jeg vendt meg til, og tenker ikke noe mer over det. Kjøkkenvifta overdøver uansett det som komfyren finner på - Er stekeovnen(e) gode med nøyaktig temperaturinnstilling og jevn varme? Her er faktisk vår Falcon litt gammeldags. Det er ingen digital/nøyaktig innstilling. Kun så nøye som de gode gamle skruknottene gir. Ellers så synes jeg de gir jevn og god varme. Du må ikke FINNE PÅ å dra til de showrommene på Lysaker Brygge. Det kan bli skandaløst dyrt. Og gøy Haha! Det er så sant! De bør egentlig ha 32A 3fas industristikk som krever ombygging av sikringsskap Absolutt. Siden vi var i gang med stor-oppussing så, vel, det ene tok det andre, og det ble nytt sikringsskap også, med ny 32A kurs til komfyren. Siden vi allerede var ned til råbygg så var selve kursen en smal sak. Nytt sikringsskap koster... Det var flere ting vi skulle ha inn, så det gamle skapet var uansett for lite.
|
|
|
|
|