|
Sko/pedaler bikepacking
|
Sko/pedaler bikepacking
15/05/2023 09:17
|
johs78
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Planlegger en lengre tur i juni. Sykler landevei til vanlig. Ser at det generelt anbefales terrengpedaler og sko til bikepacking. Hadde og tenkt det, men når jeg sykler lengre turer på landevei (>10 mil) liker jeg å ta av sko/sokker i pausene for å få luftet litt. Vurderer dermed å sykle med landevei sko/pedaler også ha med noen lette sko til bruk i pauser osv. Må uansett ha ett ekstra par med sko. Turen blir på komforracer med 90 % asfalt. Noen praktiske innspill/erfaringer?
|
|
|
Re: Sko/pedaler bikepacking
[Re: johs78]
15/05/2023 09:56
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Alt avhenger hvor mye du skal gå når du ikke er på sykkelen. Badesko fungerer fint om du skal gå litt. Det finnes mer minimalistiske saker på AliExpress som er sokker med plastsåle, disse er hovedsakelig kun til å sitte i camp eller gå rundt hotell. Har noen billige badesko fra AliExpress som jeg har gått mange kilometer med når jeg har packraftet rundt i Nordmarka, fungerer overraskende greit.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
15/05/2023 10:43
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
En annen mulighet er kanvassko, som Toms (men også HM etc selger billigere versjoner). De veier lite, lufter bra og tar relativt liten plass - og ser hakket freshere ut om du skal innom kafe/restaurant enn badesko.
|
|
|
15/05/2023 11:31
|
saktetur
Entusiast
|
Entusiast
Tenker som @Andreas83 at det spørs hvor mye du skal gå. Nå har jeg aldri hatt landveissko og aner ikke hvordan de er å gå med, men det ser verre ut enn å gå med SPD. Så da tenker jeg alternativt fottøy er aktuelt til tiden du er av sykkelen. Bakdelen er at ekstra fottøy tar mye plass med mindre du går for noe lett og komprimerbart.
Jeg syklet tidligere med SPD og skiftet til Crocks i pauser og ved dagens slutt og syntes det var en brilliant løsning. Over tid har det vist seg at mine knær ikke trives med et såpass statisk liv som klikkpedaler tilbyr og jeg sykler nå med flate pedaler og "joggesko" på mine sykkelturer.
Når jeg er avgårde med Tursykkel og sidevesker hvor turen mest går på asfalt velger jeg en litt anonym sko som brukes hele dagen. Til Eventyrsykling med godt og vel halvparten grus bruker jeg en terrengløpesko som eneste fottøy. (gir godt grep til sykkeldytting på grus) I begge tilfeller vifter jeg med tærne så fort jeg har muligheten og jeg har til nå (nesten) ikke savnet Crocksa mine.
Det hører med til historien at jeg har telt, sovepose og kjøkken og egentlig ikke har så mye plass til "kjekt og ha" spesielt ikke ved Bikepacking.
|
|
|
15/05/2023 13:33
|
johs78
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Tanken er å ta av sykkelskoene ved alle pauser og lufte både føtter og sko. Er det fint vær tenker jeg å tusle rundt barbent, alternativt noen lette sko som jeg uannsett tar med. Jeg har flere par med landeveissko som jeg vett passer min fot ol. Skal ligge i telt så blir ikke så mye fancy hotell ol, mest bensinstasjoner, butikker ol. langs veien. Ikke så ulikt en vanlig langtur på landeveissykkel så er forholdsvis vant med å klapre rundt på landeveissko. Tenker is og potetgull hever standarden på turen betraktelig.
|
|
|
15/05/2023 14:23
|
saktetur
Entusiast
|
Entusiast
Til mitt bikepacking-oppsett som er diverse vesker/bagger til feste i ramma og styret har jeg alt jeg trenger for å være selvforsynt uansett turens lengde. Total vekt på det jeg har med / i veskene er 8,2 kg og inkluderer også mat for 2,5 dag, men ikke vann.
Jeg kunne fått med crocks eller andre lette sko ved å feste de utenpå seteveska, men har ikke falt for fristelsen ennå. Skulle jeg hatt de inni veska måtte jeg droppet mat da det rett og slett ikke er plass til begge deler.
|
|
|
15/05/2023 19:03
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Hvorfor ikke noen lette løpesko? Da er det stort sett bare sålen som veier, og man kan uansett fylle de med sokker og annet rask i bagasjen. Har et par Arcteryx Norvan SL som jeg pleier å ta med på reise og i vesken på raceren ved behov. 300gram for begge. Ikke mye tyngre enn et par sandaler og komforten er mye bedre. Slike sko kan brukes til mye mer enn bikepacking også...
Ut på tur!
|
|
|
[Re: Supermann]
16/05/2023 06:17
|
johs78
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Godt forslag, det var noe sånt jeg tenkte. Må uansett ha med ekstra sko da jeg ikke tenker å gå rundt på kveldene i terrengsykkelsko. I pausene tenker jeg både føtter og sko har godt av litt pause/avveksling. Dermed blir det landeveisko/pedaler på meg + noen lette løpesko. Terrengsko er typisk tynge også så totalen i sko blir ikke så ulik. Ble bare litt i stuss siden det ser ut som de fleste sykler bikepacking på terrengsko.
|
|
|
16/05/2023 06:35
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Løpesko har ofte et større volum, og bortfaller for noen bikepackere. Norvan SL og andre typer lette barefoot-sko er gode alternativer om en har plass. Et bedre alternativ om man skal f.eks. kombinere langtur og topptur i fjell. Ekte bikepackminimalister går barbeint og i lettvektskilt.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
16/05/2023 07:00
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Med mange dager på tur inkl oppakking ville jeg brukt en myk(ere) terrengsko fremfor klapring med landeveis-cleats og stive landeveis-sko, selv om jeg skulle hatt med et ekstra par. Helt sikkert smak og behag.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
|
|
|