Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ultegra subber IKKE når jeg bremser litt

Ultegra subber IKKE når jeg bremser litt #2733612 14/05/2023 12:18
G
Gråstein Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
G
Det skal googles grundig når jeg er klar for en runde vedlikehold senere i dag, men kanskje forumet har svaret på strak arm?

Subber kraftig i forhjulet med Ultegra-kaliper. Skiven ser rett ut. Jeg har prøvd standardløsningen med å løsne kaliper, dra inn bremsen og så stramme. Det hjalp ikke.

Men jeg merket noe merkelig: når jeg presser lett i bremsehendelen gir subbingen seg! Uten at bremsen griper. Og det, pin intended, begriper jeg ikke.

Sykkelen ble i helgen brukt i kraftig regn på belgisk brostein og fraktet hjem i bil med hjulet løst. Jeg hadde en plastbrikke i kaliperen, men kan kanskje ikke ha vært festet bra nok, og noe har skjedd?

Re: Ultegra subber IKKE når jeg bremser litt [Re: Gråstein] #2733616 14/05/2023 13:02
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Håper du får mer kyndig svar, men etter både regn/småstein/sand og transport, ville jeg ikke ha hengt meg opp i når det subber eller ikke akkurat nå, men tatt kjapt hele runden og håpet på det beste.

- God vask av sykkel og rengjøring av skivene

- Rens av kalipere/stempler: How To Clean Hydraulic Brake Pistons (med Shimano mineralolje)

- Oppsett av kalipere: How to Align a Hydraulic Disc Brake (evt. ved behov retting av skive)

- Rengjøring og lett smøring av gjengene i gjennomgående aksling.

For meg med ti tommeltotter er det noen ganger nyttig å bruke justeringsverktøy (eller brettet tynn papp e.l.) over bremseskiven når du setter skiven inn i den løse kaliperen, bremser og skrur til kaliperen. Bidrar til å sentrere og skape mellomrom mellom skive og bremseklosser. Regnes som juks av fingerferdige ICON_SMILE

Kjærlig omsorg og litt tålmodighet, altså!

Re: Ultegra subber IKKE når jeg bremser litt [Re: Sepeda] #2733621 14/05/2023 15:42
G
Gråstein Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
G
Sitat: Sepeda

For meg med ti tommeltotter er det noen ganger nyttig å bruke justeringsverktøy (eller brettet tynn papp e.l.) over bremseskiven når du setter skiven inn i den løse kaliperen, bremser og skrur til kaliperen. Bidrar til å sentrere og skape mellomrom mellom skive og bremseklosser. Regnes som juks av fingerferdige ICON_SMILE

Bra triks! Skal tas i bruk neste gang jeg skal justere. Etter en runde med vask og kjærlighet er det i hvert fall en ting som er klart. Her trengs det nye bremseklosser. Det kan høres plausibelt ut som årsak til lydene også.

Tenker jeg går for disse: https://hz.aliexpress.com/i/1005003844269181.html (og siden humor er vanskelig på nett: neida, det blir nok Shimano..)

Re: Ultegra subber IKKE når jeg bremser litt [Re: Gråstein] #2733628 14/05/2023 16:53
Panda Offline
Besatt
Besatt
Høres ut som sticky piston

Re: Ultegra subber IKKE når jeg bremser litt [Re: Gråstein] #2733652 14/05/2023 20:39
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Ja, du har et stempel som har blitt tregere enn det andre, og grunnen til at du ikke hører lyd når du trykker inn bremsen litt er at hele bremseklossen da kontinuerlig berører skiva, men med så lite kraft at du ikke opplever det som bremsing.

Create the problem and sell the solution

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå