Ny Bosch SL-motor
|
Ny Bosch SL-motor
12/05/2023 14:23
|
simenf
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Ryktene fra Riva del Garda sier at Bosch kommer til å lansere en lett motor med 60-65 Nm.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
Re: Ny Bosch SL-motor
[Re: simenf]
12/05/2023 14:32
|
olechr
More than words
|
More than words
Ryktene fra Riva del Garda sier at Bosch kommer til å lansere en lett motor med 60-65 Nm. Det var på tide. Rart at Shimano og Bosch ikke har vært tidligere ute med lettvektsmotorer
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
13/05/2023 07:54
|
simenf
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
13/05/2023 16:19
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Spennende å se da om Bosch åpner opp for kommunikasjon for 3. parts produkter som Garmin, Wahoo etc. Har jeg forstått det riktig er om mulig Bosch enda verre enn Shimano ved at de ikke åpner opp for noen grad av 3. parts integrasjon.
En ting som f.eks er bra med min EP8 er at jeg kan kjøre uten Shimano-display på sykkelen, men hente opp batteri og assist rett på min Garmin. Da logges det også i fit-filen og man har full kontroll over det man måtte ønske uten å måte bruke proprietære løsninger.
Shimano er heller ikke helt tamme på dette området, men i det minste de de velger å gi lisens til kan lese data.
Lars-Erik
|
|
|
13/05/2023 17:46
|
Labbetuss
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har den gamle Bosch Nyon, lansert i 2015, og bruker Wahoo Tikr pulsbelte via bluetooth. Siste ver. av Nyon gjør det samme. Gamle Nyon har større skjerm enn den nye. Derfor har jeg ikke byttet. Eneste jeg savner er gradient, noe bare den siste ver. har. Ellers har de begge det aller meste en kan ønske seg. Kiox 300 støtter også flere pulsbelter. Bosch har også Ebike Flow appen for de som ikke har computer på styret. Har ikke sjekket men går ut fra at den også støtter det meste via mobil.
|
|
|
[Re: Labbetuss]
14/05/2023 06:24
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Jeg har den gamle Bosch Nyon, lansert i 2015, og bruker Wahoo Tikr pulsbelte via bluetooth. Siste ver. av Nyon gjør det samme. Gamle Nyon har større skjerm enn den nye. Derfor har jeg ikke byttet. Eneste jeg savner er gradient, noe bare den siste ver. har. Ellers har de begge det aller meste en kan ønske seg. Kiox 300 støtter også flere pulsbelter. Bosch har også Ebike Flow appen for de som ikke har computer på styret. Har ikke sjekket men går ut fra at den også støtter det meste via mobil. Poenget er at det er en proprietær løsning som låser deg inne til det Bosch gir deg av funksjonalitet, og et raskt sveip på Google tilsier at den ikke er allverden og at en f.eks får kart som har en svak detaljeringsgrad. Jeg har tre sykler hvorav kun den ene er elektrisk og bruker samme device (Garmin Edge 1030/1040) til alle. Alt av ruter etc. er alltid tilgjengelig, kartene er oppdatert slik jeg vil ha dem, mangler det en sti, så oppdaterer jeg det via OSM og kort tid etterpå kan jeg oppdatere kartene mine og så er den der. Jeg har to profiler, en for elektrisk og en for analog, eneste forskjell er at den elektriske har noen flere felter - jeg føler meg hjemme alltid. Disse devicene kobler seg også til andre enheter, f.eks AXS som jeg har også som stadig flere har - igjen får jeg data rett opp på min Garmin, hva klarer Bosch? Andre bruker Wahoo, Polar, Karoo etc. som tilbyr tilsvarende features - at Bosch noensinne klarer å komme opp med noe tilsvarende har jeg ikke troen på, og så var det poenget med flere sykler da.
Lars-Erik
|
|
|
[Re: Ugla]
14/05/2023 08:10
|
Labbetuss
Entusiast
|
Entusiast
Jo da, jeg forstår hvor du vil, og det ville ha vært flott.
Men så var det dette med å beskytte og opprettholde sitt eget marked for computerere/apper. Det andre er den tekniske delen, hvor flere 3-parts varianter skal lese motordata som bl.a. watt, cadens osv. samt batteridata. Bosch, frem til nye "Smart System", brukte CAN-bus for sensorstyring og avlesning. Årsaken som ble nevnt for bytte på elsykler var bl.a. "større sikkerhet". En av nyvinningende var "Lock" hvor motor låser seg uten sin spesifikke computer og en tyv vil aldri få liv i motoren. (Enn så lenge) Jeg kjenner ikke til hva Shimano, Yamaha og andre bruker, men jeg regner med de bruker noe tilsvarende for sensorstyring og avlesning.
Ang. OSM hos Bosch så er jeg helt enig. Det har jeg selv klaget på til dem. Men også her er det ikke så enkelt som en skulle tro. Det finnes utallige varianter av OSM og "motorer" som tolker dem for ruteplanlegging og navigasjon. "Motorer" som lages av 3-part selskaper, Teleplan som f.eks. for min Nyon. Og de er ikke gode. Bosch har vel også faset dem ut på nye enheter.
OSM opplever jeg som et virvar av utgaver. Garmin bruker vel kun sin(e) egne utgaver. Senest i går tittet jeg, nok en gang, på OSM og editering. Men hvilket kart gjelder,eller bør begge editeres, CyclOSM og/eller Sykkelkart? Jeg gikk inn på sykkelkart og et lite område nord for Kikut. Det overraskende var at mange profiler hadde vært innom og editert en sti innenfor de 10 siste dagene og noen profiler som tilsynelatende editerer store områder. Og de som editerer må også holde tunga rett i munnen når de koder, ikke bare til sitt eget behov men også andres. Mange ganger har min Nyon ved valg av " ta raskeste rute" bedt meg styre rett i grøfta og andre ganger oversett muligheter. Her spiller flere ting inn, hvilken "motor" tolker kartet og hvor god er den, og ikke minst hvordan har brukere kodet kartet. En skiløper tenker nødvendigvis ikke sykkel, eller det omvendt. Interessant og skulle gjerne blitt en bidragsyter men både først plotte og i ettertid retting er tidkrevende, i tillegg til å være forvirrende. Det var en digresjon ang. OSM.
Tilbake til utgangspunket. Standarder, om de noen gang blir etablert, vet vi av erfaring kan ta veldig lang tid. Først og fremst pga. særinteresser hos de ulike produsentene.
|
|
|
[Re: Labbetuss]
14/05/2023 17:52
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Jo da, jeg forstår hvor du vil, og det ville ha vært flott.
Men så var det dette med å beskytte og opprettholde sitt eget marked for computerere/apper. Det andre er den tekniske delen, hvor flere 3-parts varianter skal lese motordata som bl.a. watt, cadens osv. samt batteridata. Bosch, frem til nye "Smart System", brukte CAN-bus for sensorstyring og avlesning. Årsaken som ble nevnt for bytte på elsykler var bl.a. "større sikkerhet". En av nyvinningende var "Lock" hvor motor låser seg uten sin spesifikke computer og en tyv vil aldri få liv i motoren. (Enn så lenge) Jeg kjenner ikke til hva Shimano, Yamaha og andre bruker, men jeg regner med de bruker noe tilsvarende for sensorstyring og avlesning.
Ang. OSM hos Bosch så er jeg helt enig. Det har jeg selv klaget på til dem. Men også her er det ikke så enkelt som en skulle tro. Det finnes utallige varianter av OSM og "motorer" som tolker dem for ruteplanlegging og navigasjon. "Motorer" som lages av 3-part selskaper, Teleplan som f.eks. for min Nyon. Og de er ikke gode. Bosch har vel også faset dem ut på nye enheter.
OSM opplever jeg som et virvar av utgaver. Garmin bruker vel kun sin(e) egne utgaver. Senest i går tittet jeg, nok en gang, på OSM og editering. Men hvilket kart gjelder,eller bør begge editeres, CyclOSM og/eller Sykkelkart? Jeg gikk inn på sykkelkart og et lite område nord for Kikut. Det overraskende var at mange profiler hadde vært innom og editert en sti innenfor de 10 siste dagene og noen profiler som tilsynelatende editerer store områder. Og de som editerer må også holde tunga rett i munnen når de koder, ikke bare til sitt eget behov men også andres. Mange ganger har min Nyon ved valg av " ta raskeste rute" bedt meg styre rett i grøfta og andre ganger oversett muligheter. Her spiller flere ting inn, hvilken "motor" tolker kartet og hvor god er den, og ikke minst hvordan har brukere kodet kartet. En skiløper tenker nødvendigvis ikke sykkel, eller det omvendt. Interessant og skulle gjerne blitt en bidragsyter men både først plotte og i ettertid retting er tidkrevende, i tillegg til å være forvirrende. Det var en digresjon ang. OSM.
Tilbake til utgangspunket. Standarder, om de noen gang blir etablert, vet vi av erfaring kan ta veldig lang tid. Først og fremst pga. særinteresser hos de ulike produsentene.
Det er stor forskjell på å tillate lesing av data og skriving, Bosch som ikke har fullverdige løsninger selv skyter etter min mening seg selv i foten ved ikke å tillate at andre som er bedre på dette kan integrere disse dataene i sine produkter. Når det kommer til Garmin, så er det helt uproblematisk å legge inn andre OSM kart enn de Garmin selv tilbyr. For egen del bruker jeg frikart.no sine kart på min enhet, og de er godt oppdatert ift. det faktiske kartgrunnlaget til OSM. Frikart har både sommer og vinterkart og det er lett å bytte i mellom. Sommerkartene eksluderer f.eks skiløyper. Problemet med f.eks Garmins egne kart er både oppdateringsfrekvens, og ikke minst hvilke stier de plukker med seg og ikke. Bosch tipper jeg uten å vite er enda dårligere.
Lars-Erik
|
|
|
25/06/2023 09:34
|
rokkitan
Entusiast
|
Entusiast