1,5m regel ved passering av syklister
|
1,5m regel ved passering av syklister
12/05/2023 11:49
|
ScottRacing
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Trygg Trafikk har gått ut og sagt at bilister skal holde minst 1,5m avstand til syklister forbikjøring. Jeg har lett litt rundt for å finne dette på veivesenets eller Trygg Trakk sine sider, men kan ikke finne noe der. Kun en del aviser som henviser til TT og 1,5m.
Det jeg ønsker er en link jeg kan henvise til og bøtesatser.
Go Pro kamera er kjøpt inn, man har lært seg videoredigering, så da er det bare å kontakte bileier og eventuelt politi ved behov
Kan vel si at jeg er litt lei av de som må passere meg med minst mulig margin for deretter å tømme spylervæske tanken.
Æresmedlem i KrampeKameratene
|
|
|
Re: 1,5m regel ved passering av syklister
[Re: ScottRacing]
12/05/2023 12:14
|
GeirK
More than words
|
More than words
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
12/05/2023 12:21
|
dingo
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ikke lovfestet såvidt jeg vet og dermed ingen bøtesatser. Kun anbefaling dessverre.
|
|
|
[Re: dingo]
12/05/2023 12:47
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ikke lovfestet såvidt jeg vet og dermed ingen bøtesatser. Kun anbefaling dessverre.
Litt mer enn det. SVV HB060 representerer en konkretisering av trafikkreglene.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
12/05/2023 14:28
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Litt mer enn det. SVV HB060 representerer en konkretisering av trafikkreglene. I hvilken grad er denne juridisk bindende? Og viser domstolene til denne når brudd på veitrafikklovens paragrafer vurderes?
Ut på tur!
|
|
|
[Re: Supermann]
12/05/2023 17:30
|
ScottRacing
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Litt mer enn det. SVV HB060 representerer en konkretisering av trafikkreglene. I hvilken grad er denne juridisk bindende? Og viser domstolene til denne når brudd på veitrafikklovens paragrafer vurderes? det er ikke 1,5m som er juridisk bindende, mer det at det er uforsvarlig kjøring. en god venn av meg lærte meg å øke farten inn mot fartsdumper når bilister presset på bakfra...forstillinger og frontspoilere får seg en støyt da 
Æresmedlem i KrampeKameratene
|
|
|
[Re: Supermann]
12/05/2023 17:33
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Litt mer enn det. SVV HB060 representerer en konkretisering av trafikkreglene. I hvilken grad er denne juridisk bindende? Og viser domstolene til denne når brudd på veitrafikklovens paragrafer vurderes? Jeg oppfatter dette som en lovtolkningAltså mer en dokumentasjon av hvordan Statens Vegvesen tolker lov, forskrift og evt. domsavsigelser. (Jeg er ikke jurist, men må i stor grad forholde meg til dokumentasjon av lovtolkning i jobben min.)
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
13/05/2023 09:45
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Det er dumt å fremprovosere konflikt, og øke konflikten, mellom biler og syklister. Viktig å dele veien og vise hensyn. 99% viser hensyn.
Biler som kjører forbi uten sikkerhetsmargin, i uoversiktlige situasjoner eller tømmer spylevæske på deg, dekkes uansett av § 3.Grunnregler for trafikk. Det er en bredt dekkende lovtekst. Såfremt du ikke sykler rundt med tommestokk/målepinne på sykkelen er det vanskelig for retten å tolke avstanden. Gopro Max/360 er kanskje best om det skal brukes i retten.
Verdt å merke seg at det er forskjell på lovtolkning og rettspraksis. Trygg Trafikk har tidvis formulert seg litt klønete ang. at det er lov å sykle to i bredden, og endel får ikke med seg at det ikke gjelder om de er til hinder i trafikken. Samme gjelder tutting i trafikken, loven er ganske klar på når tutting er lov. Få som dømmes for å tutte på medpassasjerer.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
13/05/2023 09:50
|
Gubbe
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
13/05/2023 17:20
|
Panda
Besatt
|
Besatt
|
|
|
[Re: Panda]
14/05/2023 07:58
|
Gubbe
Entusiast
|
Entusiast
Aha.
God gammeldags 'bærting' der, altså.
|
|
|
14/05/2023 09:45
|
lille gutt
Avhengig
|
Avhengig
Nettopp vært en uke med racer sykling på Mallorca, vært rundt stort sett «alt» på Mallorca, fantastisk flott
Og ikke en tuting, spylervæske, eller andre konflikt episoder med bilist og syklist. Utrolig deilig,
hjem til Norge, og blir på første racer tur snittet med speil to ganger av bil…
Vi syklet i gruppe på mellom 8 til 15 stk på det meste i Mallorca.
Fikk «snill kjeft» av politi bil da noen stoppet opp litt for nære kryss.
Fikk beskjed om å kjøre to og to og ikke på linje, politi bøtela/ tilsnakk til bilister som kjørte forbi syklister uten å ha klar veibane/ krysse motsatt kjøre bane.
Noen fjell stigninger var det skiltet at syklister skulle sykle på linje, her fikk syklister bøter/tilsnakk ved å ikke følge anvisning
På smale vindrue veier var det greit å sykle på linje en og en når det var mye trafikk av både sykler og biler, men fortsatt lov å sykle to og to.
Fikk også beskjed om å IKKE vinke fram bilister når veien var klar, da politiet var klar på at det var bilistenes ansvar å sørge for at veien var klar/ og at ikke bilistene skulle ta sjanser,
Bilistene skulle selv være 100% sikker på klar veibane før forbi kjøring, det hindret også evnt opphetete konflikter mellom spanjoler og syklister ved uhell/« nesten uhell».
Hvis vi fikk noe «kjeft» på Mallorca, var det av andre syklister da mange av oss var rustne etter en lang vinter og tidvis kjørte som en flokk sauer, stoppet for nære kryss, skifte slange i sving, mao viktig og god «kjeft»
Tar med meg denne erfaring hjem, skal praktiseres hjemme,
Og det er jo lov å drømme……
|
|
|
[Re: lille gutt]
14/05/2023 19:58
|
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Hei Trond. Som jeg skulle skrevet det selv. Var en måned på Mallorca og fikk vel over 150 timer på veien, og kun vennlig "her kommer jeg" tuting. Første uka hjemme på Rena var det to bilister som gjorde sitt beste for å sneie meg, den ene med henger. Tuting i tillegg på den andre. Ingen biler imot som hindret vedkommende, bare på pur f...... vet ikke helt hva som er så fryktelig provoserende..
|
|
|
14/05/2023 20:31
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Kultur, vært vant til å "eie" veien.
|
|
|
15/05/2023 09:26
|
jok
Entusiast
|
Entusiast
Jeg skulle ønske at vi i Norge kunne få det samme underskiltet på veier med mye sykkeltrafikk som de har både i Spania og Frankrike med 1,5m og en pil under fareskiltet med syklist. Da ville mange bilister som ikke vet, stadig bil minnet på 1,5 regelen. Tror mange oppfatter del veien skiltet med syklisten som snur seg at det kun er syklisten som skal ta hensyn.
Jeg bor selv i Risør. Vi har kun en vei ut av byen,12km, og den er akkurat bred nok til å få midtlinje. Spesielt nå i ferietrafikken kan det være vanskelig å komme seg ut av byen og til de mange fine og lite trafikkerte veiene vi har i omlandet. Mange tror at de ikke kan krysse midtlinja selv om det ikke kommer biler i mot. Andre kjører forbi når det er mye trafikk i mot. De værste er vel folk med båthenger og varebil sjåfører. Synes stort set at de med stor lastebil-lapp er flinke. Selv prøver jeg å ta så godt hensyn som mulig, men før noen bakketopper og svinger må jeg bevisst legge meg midt i kjørebanen for at bilene ikke skal vrenge inn når der kommer noen imot.
|
|
|
25/05/2023 16:13
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det som er sikkert er at avstanden bilen holder (eller skal holde) til syklisten ikke er syklistens egen lekesone. Du skal uansett holde deg godt til høyre. Skal du kjøre rundt hull må du forsikre deg om at du ikke er til hinder når du legger deg ut (selv om ikke bilisten skulle treffe deg, så kan det tolkes som at du er til unødvendig hinder når du minsker sikkerhetssonen bevisst). Blir du truffet av en bil hvis du kjører slalom rundt hullene så er det langt fra sikkert at bilisten blir ansvarliggjort.
Jeg tipper at mange av vegvesenets presisseringer er gjort på basis av forarbeidene til loven.
Redigert av supernalle; 25/05/2023 16:14.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
25/05/2023 17:00
|
Sykkelmafiaen
Fersking
|
Fersking
Helt uenig i det du skisserer her. Det er ingen ting som tilsier at man skal "holde deg godt til høyre". Som regel blir man anbefalt å ligge midt i kjørefeltet. Å kjøre rundt et hinder i sitt eget kjørefelt er ikke "å legge seg ut", eller til *unødig* hinder. Blir du truffet av en bilist mens du kjører rundt noen hull, er det åpenbart at bilisten ikke har fulgt reglene når det kommer til trygg forbikjøring og er selvfølgelig ansvarlig.
|
|
|
25/05/2023 17:24
|
jorlie
Entusiast
|
Entusiast
"Lekesone", det var en rar formulering. Vet ikke hva du anser som slalom, men å unngå hull er ganske naturlig og ikke "leking". Som regel har man tid til å plassere seg slik at bilister bak ikke blir overrasket av brå manøvre, ser ikke noe problem med det.
|
|
|
26/05/2023 05:29
|
Natier
Veteran
|
Veteran
@sykkelmafiaen. Hvis du sykler alene ute på åpen landevei. Sykler du da midt i kjørefeltet som en hovedregel ? Jada, du har lov til det, men er du overrasket over at det kan være provoserende?
Kan det være at det er forskjell på hva som er lov og hva som er lurt?
/Atle
Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
|
|
|
[Re: Natier]
26/05/2023 10:38
|
Sykkelmafiaen
Fersking
|
Fersking
@sykkelmafiaen. Hvis du sykler alene ute på åpen landevei. Sykler du da midt i kjørefeltet som en hovedregel ? Jada, du har lov til det, men er du overrasket over at det kan være provoserende?
Kan det være at det er forskjell på hva som er lov og hva som er lurt? Jeg sykler som regel ved høyre hjulspor. Jeg forstår ikke at folk lar seg provosere av det, nei. Skal man kjøre trygt forbi, skal det være klart i motsatt kjørefelt og man skal som bilist legge seg godt ut. Så hvor en syklist ligger i kjørefeltet er irrelevant. Så de som lar seg provosere får ta det på egen kappe, det er de som er problemet. All erfaring tilsier at det som er lurt er å ligge litt mot midten, nettopp for å unngå bilister som prøver å skvise seg forbi selv om det ikke er plass. Ligger man mot midten, må de sakke ned. Deretter kan man evt legge seg litt til siden for å underlette en forbikjøring, som da skjer i lavere fart og kontrollert.
|
|
|
[Re: Sykkelmafiaen]
26/05/2023 10:53
|
dingo
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Kan det være at det er forskjell på hva som er lov og hva som er lurt? Jeg sykler som regel ved høyre hjulspor. Jeg forstår ikke at folk lar seg provosere av det, nei. Skal man kjøre trygt forbi, skal det være klart i motsatt kjørefelt og man skal som bilist legge seg godt ut. Så hvor en syklist ligger i kjørefeltet er irrelevant. Så de som lar seg provosere får ta det på egen kappe, det er de som er problemet. All erfaring tilsier at det som er lurt er å ligge litt mot midten, nettopp for å unngå bilister som prøver å skvise seg forbi selv om det ikke er plass. Ligger man mot midten, må de sakke ned. Deretter kan man evt legge seg litt til siden for å underlette en forbikjøring, som da skjer i lavere fart og kontrollert. Amen! Jeg har ca samme strategi, samme som når jeg kjører mc/moped.
|
|
|
[Re: Sykkelmafiaen]
26/05/2023 12:09
|
Natier
Veteran
|
Veteran
Jeg sykler som regel ved høyre hjulspor. Jeg forstår ikke at folk lar seg provosere av det, nei. Skal man kjøre trygt forbi, skal det være klart i motsatt kjørefelt og man skal som bilist legge seg godt ut. Så hvor en syklist ligger i kjørefeltet er irrelevant. Så de som lar seg provosere får ta det på egen kappe, det er de som er problemet.
All erfaring tilsier at det som er lurt er å ligge litt mot midten, nettopp for å unngå bilister som prøver å skvise seg forbi selv om det ikke er plass. Ligger man mot midten, må de sakke ned. Deretter kan man evt legge seg litt til siden for å underlette en forbikjøring, som da skjer i lavere fart og kontrollert.
Høyre hjulspor og midt i kjørebanen er jo, og vil jo oppfattes, som vesentlig forskjellig så kanskje vi ikke er så uenige som jeg trodde likevel 
/Atle
Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
|
|
|
|
|