Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sittestilling på grussykkel vs landeveissykkel...?

Sittestilling på grussykkel vs landeveissykkel...? #2733506 12/05/2023 11:06
J
Jamez Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
J
Mange (men ikke alle) grussykler er høyere og kortere og gir mer oppreist sittestilling.

Hvordan har dere her satt opp grussykkeln? Likt som racer, eller med høyere front?

Re: Sittestilling på grussykkel vs landeveissykkel...? [Re: Jamez] #2733537 12/05/2023 20:35
yolo Offline
Ringrev
Ringrev
Min grussykkel er satt opp ca. 2 cm høyere og 2 cm kortere til styret enn landevei. Aspero sz 58 vs Oltre xr4 sz 59.

Tenker det er naturlig å sitte litt mer oppreist mhp forskjeller i påkjenning og hastighet.

Re: Sittestilling på grussykkel vs landeveissykkel...? [Re: Jamez] #2733556 13/05/2023 09:11
J
Jamez Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
J
Har en satt Factor LS 56, som er satt opp ca like lang som min Orbea Orca 55, men uten å ha målt tror jeg nok LSen er hvertfall 30mm høyere.

Senka nylig fronten på Orca 15mm, og til min overraskelse føltes det bedre. Kontraintutivt syns jeg det virker både mere avslappende og komfortabelt. Eneste forklaring er at jeg blir tvungen til å rotere bekken framover og bøye hendene mer, slik at ryggen blir flatere/rettere, som igjen gjør nakken mindre anstrengt og mer bøyde albuer og mindre anstrengte skuldre gir bedre demping og blodsirkulasjon.

Har ikke sykla så mye på LSen da den ble kjøpt i høst, men lurer jo selvfølgelig på om graveln burde være like lav.
Hvordan man bruker grussykkelen avgjør nok litt, men min blir nok brukt mer som landeveissykkelen bare på litt grovere underlag. Tror egentlig å kopiere sittestillingen fra Orca gir mening. Jeg syns også at lav front som gir lavt tyngdepunkt er positivt både ved klatring og nedkjøring, men sete blir mer i veien i nedkjøring når fronten blir lav.

Foreløpig uvant med 44cm styre på LS, da jeg har 40cm på Orca. Det påvirker vel også sittestillingen bittelitt.

edit: skrivefeil

Redigert av Jamez; 13/05/2023 09:15.
Re: Sittestilling på grussykkel vs landeveissykkel...? [Re: Jamez] #2733562 13/05/2023 09:31
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Jamez, du må spørre yolo hvilket drop han har ICON_SMILE

Jeg har temmelig likt oppsett på (b)landeveissykkel og blandeveissykkel.

Det ble kanskje uklart. Okei da, landeveissykkel og gravel.

Yolo fikk abstinenser da jeg postet denne i racer-tråden, og han har jo rett. Til mitt forsvar var det vinter. Og jeg ba om unnskyldning. Flere ganger.

Re: Sittestilling på grussykkel vs landeveissykkel...? [Re: Jamez] #2733563 13/05/2023 09:33
J
Jamez Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
J
Har vel sett bilde med ganske friskt drop ja. Så høy front vil nok ingen kalle det... ICON_LAUGH

Redigert av Jamez; 13/05/2023 09:33.
Re: Sittestilling på grussykkel vs landeveissykkel...? [Re: Jamez] #2733588 13/05/2023 20:24
J
Jamez Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
J
Ble testrunde idag. Føler jeg sitter som en prest, veldig høy mot Orcan.
Og på kun en timeslang tur kjente jeg litt nummenhet i hender, som jeg har blitt kvitt helt på Orcan etter jeg senka styret.

Satte opp krysslaser i senter på krank og målte begge. Litt vanskelig å måle pga ulike styrer.
Ca 20mm kortere er den nok ca på hoods, men om jeg måler avstand til hoods fra sete er den like lang pga breiere styre.
Var satt opp med 10mm mer setback, så det kan nok også bidra til at den føles lengre, men det kan være fordi den er høyere slik at armene må strekke seg lengre siden ryggen er mer oppreist også.
Målt på tops var den 35mm høyere. Fjernet 15 av 20mm spacers ikveld, så nå er forskjellen bare 20mm.

bilde før senking av front: [Linket bilde]

Redigert av Jamez; 13/05/2023 20:25.
Re: Sittestilling på grussykkel vs landeveissykkel...? [Re: Jamez] #2733805 16/05/2023 11:25
yolo Offline
Ringrev
Ringrev
Fet LS!

Høres ut som du har kontroll på geometrien i hvert fall. Ellers så ser det jo ut som du sliter mtp å få helt lik geometri med høyere stack pluss stem og styre i ett.

Jeg gikk for -12 graders stem for å få litt lavere front, ikke for å få lik posisjon, men føle at man fremdeles har en noen lunde aggressiv posisjon. Ikke helt landet på lengde og vinkel på stemmet som skal på min nye landeveissykkel, men tror den skal bli 1 cm kortere til hendel enn Oltren.

Ser ut som hendelplassering er noe høy på styret, men mulig det er bildet som lyger litt. Dette påvirker i så fall posisjonen både i stack og reach.

Re: Sittestilling på grussykkel vs landeveissykkel...? [Re: Jamez] #2733817 16/05/2023 11:45
J
Jamez Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
J
Har kontroll på geometrien ja vil jeg si. Bruker denne siden , her med Orca og LS plotta inn for sammenligning. Syns det er beste måte og sjekke en sykkel før kjøp og for å finne rett størrelse. Men forutsetter jo at man allerede har en "referanse" som funker for seg selv.

Har nok litt høyere hendler enn mange. Har de vridd litt innover og syns det gir bedre vinkel på håndledd i "aero hoods position". Vridd framover som mange bruker så får jeg unaturlig knekk i håndledd.

Styre/stem kombo, og utforming og bredde kan klart påvirke mye, og kompliserer absolutt oppmålinga. Sete også, men nå bruker jeg samme (Prologo Scratch) på begge, og kan dermed måle til tuppen.
Tror det er begrensa marked for å selge et 440mm/110mm Black Inc barstem , så kvier meg litt for å begynne å bytte ut, men har absolutt tenkt tanken. Med -12 grader stem og ingen spacers på LS hadde jeg kunne komme akkurat like lavt på Orca, ser jeg på bikegeocalc. 4mm lengre med 110 stem og 5-6mm kortere med 100mm.
Sykla 4timer/11mil med Orca på søndag uten noe ubehag noe sted, så sittestillinga der funker.

edit: la til bilde av Orca også [Linket bilde]

Redigert av Jamez; 16/05/2023 11:59.
Re: Sittestilling på grussykkel vs landeveissykkel...? [Re: Jamez] #2734110 22/05/2023 11:07
J
Jamez Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
J
Kort update: rolig tur på 2 timer med LS og hjulene fra Orca med 28mm dekk i går...
Kun 5mm spacers under stem og justert sete enda litt lavere. Øm korsrygg kommer veldig lett om jeg sitter bare et par millimeter for høyt.
Null plager eller vondter på denne turen, bare trivsel, men syns fortsatt fronten er ørlitt høy og føles litt uvant med ekstra bredden på styret, men skal fjerne siste 5mm spacer, vri hendler litt innover og sykle litt mer. Kan fort hende det funker greit tross 20mm ekstra høyde og 40mm ekstra bredde.

(Forøvrig merkbart mer komfort på LS vs Orca når man bruker samme hjul og dekk kombo, og føles ca like kvikk totalt sett)

Re: Sittestilling på grussykkel vs landeveissykkel...? [Re: Jamez] #2734537 28/05/2023 14:32
J
Jamez Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
J
Fjernet siste 5mm på Factor og syklet 2.5t igår. Føles bare bedre og bedre!
Tror enda litt lavere kan bli enda litt bedre , så da må det nok til stem med litt mer negativ vinkel...

På denne youtube-videoen nevnes det litt symptomer på for lavt styre.

Begynte å lure da... Er det vel kanskje mellomhøyt styre som er mest problematisk da? Kanskje i kombinasjon med litt for lang reach...
På pendlersykkelen sitter jeg enda mer oppreist og med kortere reach, og har ikke noe problem. Kommer vel til et punkt hvor man sitter omtrent som på en mtb (eller barkrakk om du vil) og dermed ikke får vekt på hendene, rett rygg uten bøy og redusert behov for å sterk core...

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå