Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 4 1 2 3 4

Terrengsykkelrittet 2023

Re: Terrengsykkelrittet 2023 [Re: Pennypacker] #2735031 02/06/2023 12:50
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Så da kan "gjedda i sivet" starte 30 minutter etter køen og vinne klassen helt alene.

Lurt eller ikke?

LarsB

Re: Terrengsykkelrittet 2023 [Re: Pennypacker] #2735033 02/06/2023 14:14
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
For min del er mattestart veldig bra. Synes det var veldig slitsomt å bli tatt igjen av de raskeste i eldre aldersklassene det året jeg syklet. Bra tiltak, skal vurdere å melde meg på nå.

Re: Terrengsykkelrittet 2023 [Re: Pennypacker] #2735377 07/06/2023 07:22
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Har ikke kjørt terrengsykkelrittet på en del år. Er start og mål nede på sletta, eller oppe på skolen? Og, ved start nede på sletta, er det da starten inn mot grusbakken, sånn at det går litt tid før man kommer inn i terrenget?

Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
Re: Terrengsykkelrittet 2023 [Re: Pennypacker] #2735382 07/06/2023 07:50
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Start og mål er på Skullerudstua. Det er en masse snurring rundt der før målgang. Og starten går rundt Skullerudstua opp og over jordhaugen og videre. Det er først etter en kilometers vei du møter noen skole. Du slipper grusbakke.

Sjekk her:
https://tsr.froy.no/2022/05/19/her-er-traseene-i-gpx-format/

LarsB

Redigert av larsb; 07/06/2023 07:50.
Re: Terrengsykkelrittet 2023 [Re: larsb] #2735674 10/06/2023 14:55
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: larsb
Start og mål er på Skullerudstua. Det er en masse snurring rundt der før målgang. Og starten går rundt Skullerudstua opp og over jordhaugen og videre. Det er først etter en kilometers vei du møter noen skole. Du slipper grusbakke.

Sjekk her:

LarsB

Sitat: larsb

Sjekk her:

LarsB

Slipper grusbakke. Starten var jo ikke noe annet enn grusbakke.
Var nok siste gang jeg kjørte dette rittet, er ikke tøff nok lenger.

Re: Terrengsykkelrittet 2023 [Re: Pennypacker] #2735702 11/06/2023 10:17
Beles Offline
Entusiast
Entusiast
Hei!

Vel blåst til alle som deltok i går!

Jeg mener jeg så en fyr i knestående med speilreflekskamera et eller annet sted på det siste stipartiet i går. Jeg har spurt arrangøren om de hadde en rittfotograf men de har svart at det hadde de ikke. Er det noen som vet hvem det var?

mvh,
Beles
Re: Terrengsykkelrittet 2023 [Re: Pennypacker] #2735713 11/06/2023 16:41
thomah25 Offline
Entusiast
Entusiast
Traseen må jo være Norges råeste rittrase? Det var med alt fra elite til vaskekte stinisser med knebeskyttere og svære shortser i går. Absolutt alle jeg pratet med underveis eller etterpå var strålende fornøyd. Men deltakelsen var veldig lav. Særlig i de yngre klassene. 2 deltakere i 17-29 i sport mot over førti i gubbeklassene. Det var riktignok noen tenåringer med i aktiv klassene, men 51 totalt i alle aktivklasser og 113 i Sport sier sitt.

Hva har skjedd?
Er det IF Frøy sin mangelfulle markedsføring?
Er stisyklister som synes det er litt artig med en konkurranse i ny og ne en utdøende rase?
Skyldes det at det en gang så populære magasinet Terrengsykkel ikke har noe med rittet å gjøre lenger?
Er rittet for langt og for krevende?
Er det mangelen på hamburger i mål og fine medaljer i tre til deltakerne?
Skyldes det at "alle" nå sykler el-sykkel?
Andre hypoteser? Og hvor går veien videre?

For ordens skyld; jeg er medlem i Frøy, men har ikke noe med selve arrangementet å gjøre.

Sesong? Er jo alltid sesong!

Thomas
Re: Terrengsykkelrittet 2023 [Re: thomah25] #2735718 11/06/2023 18:13
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Sitat: thomah25
Traseen må jo være Norges råeste rittrase? Det var med alt fra elite til vaskekte stinisser med knebeskyttere og svære shortser i går. Absolutt alle jeg pratet med underveis eller etterpå var strålende fornøyd. Men deltakelsen var veldig lav. Særlig i de yngre klassene. 2 deltakere i 17-29 i sport mot over førti i gubbeklassene. Det var riktignok noen tenåringer med i aktiv klassene, men 51 totalt i alle aktivklasser og 113 i Sport sier sitt.

Hva har skjedd?
Er stisyklister som synes det er litt artig med en konkurranse i ny og ne en utdøende rase?
Skyldes det at det en gang så populære magasinet Terrengsykkel ikke har noe med rittet å gjøre lenger?

For ordens skyld; jeg er medlem i Frøy, men har ikke noe med selve arrangementet å gjøre.

Stisyklister er ikke så veldig interesserte i ritt, og løypa har blitt i overkant for den gjennomsnittlige rittsyklist (mosjon). Jeg har vært med flere ganger tidligere. Er 100% enig i at løypa er flott, men gidder/tør ikke være med når jeg ikke har fått syklet særlig sti ennå. Så for oss normalt pysete er den rimelig krevende og vi må føle at vi har spesieltrent litt for å komme oss på startstreken. Må dog innrømme at med det været som har vært i det siste er vanskelighetsgraden klart oppnåelig. Med litt fuktighet blir det en helt annen greie.

Re: Terrengsykkelrittet 2023 [Re: thomah25] #2735724 11/06/2023 20:06
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Før var jo terrengsykkelrittet en fest, med sponsorer, goodiebag, stands, grilling, og opplegg. Nå var drt litt trist. Jeg tror det rett og slett bunner ut i at det er nå kun basert på frivillighet og ingen Terrengsykkel som har arrangement, markedsføring og sponsorer.

Men selve syklingen var gøy. Nesten skuffa over manglende tilbud om kramper, men hadde snittpuls rundt 170 og orket ikke noe særlig mer over tid. Ble kald og følte meg tom. Men likevel var det plass til en liten spurt. Landevei har ødelagt terrengsykkelbeina, men det har nok hjulpet litt på kondisen.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Terrengsykkelrittet 2023 [Re: thomah25] #2735729 12/06/2023 05:38
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: thomah25

Hva har skjedd?

I mange år var TSR for meg rittsesongens store øyeblikk sammen med Ultrabirken det jeg gledet meg mest til, men som har blitt uviktig i senere tid. For min del er det litt av det samme grunnen, jeg gikk lei de mest tekniske rittene, litt pga skader men også fordi jeg har søkt enklere underlag (asfalt) uavhengig skadene, mest fordi jeg har hatt lyst. Så det har blitt andre ritt samme helg (for oftest, ett år Nordmarka, annet år Randsfjorden).
Tror det er 4 år (2019)siden sist jeg syklet TSR, men inntil da syklet hvert år. For oftest 2 runder, kun en gang 1 runde. Sånn i ettertid kanskje jeg oftere skulle ha syklet 1 runde for "flytfølelse" (runde 2 har gitt en del vonde øyeblikk he he). Husker det var god stemning i 19 men tror det var ok påmelding da også. Burger eller medalje er ikke noe argument for meg. En av grunnen til at jeg droppet rittet utenom at jeg har søkt andre ritt er også nevnte skader, og at jeg av den grunn har feiget ut mer og mer i rittet og stilt meg selv spørsmålet " er det verdt å dra til Oslo, betale så mye for å feige ut så ofte og gå av sykkelen". Men har en kompis, som var eneste som syklet rittet i år fra Elverum (før var ofte 10 +- stk), han derimot elsker løypa og sykler en tur der i forkant hvert år og kan/mestrer løypa (pallen) så bra en kan uten å være lokal.
Så jeg tror at løypa oppleves for krevende for den gjengse sykelist, for de som har fulgt Terningenrittet-tråden så har samme problemstilling dukket opp der, men det som er teknisk der er flyt på TSR (etter min mening), skal sies at der er jeg lokal og kan løypa så godt at at jeg ikke er nøytral til trasen.

En annen ting er at i Elverum som jo er et stieldorado så er det mye færre som sykler sti for stisyklingens skyld. Før kunne vi være mange, sendte mld skal vi på stitur i dag/helga etc. Det skjer nesten aldri nå. Samme med meg, sykler sti både for trening og moro, men langt på vei så ofte som før og sjelden med andre. Dette er noe vi har snakket om i miljøet. For min del handler det også om jeg har syklet alle stier i nær omkrets, mens gravelsykkelen kan jeg søke opp nye veier, og noen gangen stier jeg ikke har syklet. En del i det "gamle" stimiljøet her i Elverum er på gravel/turbølgen. Jeg møter aldri noen på el-stisykkel her, så tror ikke det er fenomen her på i området iallefall.

En annen ting er rittsykling som mosjon er en 50+ ting nå. Som en jeg sykla med på Terningenrittet sa, "kan vi søke oss ned i 40 års klassen" ? Jeg er ikke veldig dårligere form nå en sen 40 tall (litt dårligere kapasitet kanskje), men resultatene min er ikke bedre etter jeg ble 50 +.
Men tror også at bladet Terrengsykkel sin status påvirker interessen eller fokuset, eller bladets "forsvinning" er symptom på den lave interessen. Husker jo treningspanelet (mulig det ikke var riktig navn) hvor det nesten alltid var treningsmål knyttet til TSR og treningplanen la opp til best mulig prestasjoner der.

For min del, kanskje jeg skal vurdere rittet neste år. Tenker ikke de skal endre trase heller for jeg vet de som elsker rittet også digger trasen slik den er. Må bare innstille seg på å sykle ritt hvor en presterer litt dårligere en andre ritt og ikke ha fokus på resultatlisten men mestring underveis. Uten jeg vet prisen i år så vil det også påvirke påmelding for min del. Koster en del peng å dra på ritt, billigere påmelding tror jeg vil gjøre at jeg melder på. Kanskje gamble på at en får 50-100 flere påmeldte med lav pris og dermed kom ok ut av det økonomisk ? men mulig jeg er naiv der også ?

Hvordan er salg på rittsykler i 2023 ? selges det mindre en for noen år siden ? Var mange som kjøpt ny i fjor når den nye Spark'n kom. Selges det mye rene stisykler ?

Redigert av Oddefa; 12/06/2023 05:40.
Re: Terrengsykkelrittet 2023 [Re: Pennypacker] #2735788 12/06/2023 17:38
J
jos Offline
Entusiast
Entusiast
J
Det kan jo nesten ikke bli bedre enn det var i år. Knusktørt hele veien rundt. Var knapt nok fukt i bakken under vanndunken i teknisk sone.

Løypa er og blir suveren!

Men i år var det helt krise dårlig merket fra Fjellstadbakken til grusen (Pioneren ++). For oss baki feltet der det var litt vann mellom båtene var det ikke alltid lett å ta riktig vei. Selv har jeg syklet nok ganger til å finne veien, men flere ganger måtte jeg rope inn ryttere foran meg som syklet i feil retning.

En av de svært få jeg stolt hadde lagt bak meg på resultatlista i M45-49 2 runder kom i mål med 70km på klokka. Jeg: like kry ;-) Resultatlista juger jo ikke, gjør den vel?.

Hvorfor påmeldingen har sunket så drastisk?
Jeg gjetter på at mye har med dagens trender å gjøre. Popularitet svinger. Nå skal alle løpe. Før skulle alle sykle Birken.
Så er i tillegg TSR fortsatt et nisjeprodukt innenfor norsk rittsykling. Da tror jeg bølgedalen blir ekstra dyp. Hvis man ikke surrer rundt i slikt terreng til vanlig er det ikke alle som finner det like moro å stripse på et startnummer og prøve å sykle så fort man klarer.

Og så gjør 2 runder spesielt vondt for oss halvtrente mosjonister. Ordentlig vondt. Hvis man ikke er vant med terrenget og/eller ikke liker å ha det vondt, så finnes det alternative og mer attraktive tilbud i hovedstaden på en solfylt lørdag i juni. Og skulle det regne, ja da byr løypa på enda et lag med smerte.

Kanskje det ikke er trendig å ha det vondt og samtidig komme langt ned på resultatlistene? Det er kanskje bare for oss som prøver å bevise at vi ikke blir eldre?

Men jeg tror folk kommer tilbake. Kanskje må rittet forsvinne helt før det igjen får et boost. Men det håper jeg virkelig ikke. Jeg håper den unike traséen, NC status og et godt sykkelmiljø i Frøy bidrar til å holde det i live.
For meg er TSR fortsatt fast innslag, og et av sommerens høydepunkter.

Please, keep it going TSR!

Re: Terrengsykkelrittet 2023 [Re: Pennypacker] #2735876 13/06/2023 17:44
L
Lanken Offline
Fersking
Fersking
L
Tror det er viktig at Frøy promoterer bedre, kommer med god info så det er lett å planlegge og legger trykket inn mot 1 runde.

Massene ligger i en runde, og da må man kanskje tilby noe ekstra enn bare rittet, i hvert fall for å appellere til folk som skal komme reisende. Merking er uproblematisk for de som er lommekjent, men kan se det har forbedringspotensial. Jeg har hørt rykter om at det er fanget opp, tilbakemeldinger er hørt og det sees på løsninger. Det er jo et virrvarr av stier der ute. Jeg hadde noen foran meg som kjørte en giga-snarvei på slutten av Trulsen. Hvis én gjør det så følger folk etter. Jeg kjørte IMBA og ned mot stua, men det var kun fordi jeg er godt kjent og viste at det var feil å kjøre ned høyre. Samme med svabergene i Syden. Hørte rykter fra en som sto der at det var mange som syklet feil der. Østmarka er så trafikkert at man må nesten kvalitetssikre merkingen morgenen før rittet. Det var også mangel på noen skilter. Man må nesten sette seg litt inn i løypa før rittet, og være litt på underveis, men allikevel så kan det ikke mangle skilter eller merking i kryss. Det er jo tidvis ganske krevende trase, så vanskelig å navigere etter spor på komputeren.

For de som ikke er så lommekjent i løypa. Ville det vært positivt med en Gopro runde ute på nettsiden? Samt noen videoer og bilder fra de mest krevende partiene? Kanskje flere videoer med noen linjevalg?

Re: Terrengsykkelrittet 2023 [Re: Beles] #2735877 13/06/2023 17:52
L
Lanken Offline
Fersking
Fersking
L
Sitat: Beles
Hei!

Vel blåst til alle som deltok i går!

Jeg mener jeg så en fyr i knestående med speilreflekskamera et eller annet sted på det siste stipartiet i går. Jeg har spurt arrangøren om de hadde en rittfotograf men de har svart at det hadde de ikke. Er det noen som vet hvem det var?

Mener det var filming. Så noen i skogen på svabergklatringene rett ovenfor Dalsåsen-crux. Husker ikke om det var første eller andre runde. Men det så ut som filming. Ryktes også om noe droneaktivitet.

Re: Terrengsykkelrittet 2023 [Re: Pennypacker] #2735883 13/06/2023 19:29
Dyrset Offline
Fersking
Fersking
Tror som flere har nevnt at det må promoteres bedre i forkant. Jeg tror også trykket bør legges på en runde. Jeg var for første gang med i år og kommer ikke fra Oslo. I gamle dager syklet jeg en del i Østmarka og er litt kjent her og der, men hadde flere steder problemer med mangelfull merking. Særlig siste 3 delen. Så her bør det gjøres en bedre jobb. Ellers er jo ritt løypa helt super og jeg tror det er lurt å holde på terreng konseptet som det er i dag. Det er nok av ritt med enklere løype for de som ønsker det. Alt i alt ett utrolig bra arrangement.

Re: Terrengsykkelrittet 2023 [Re: Dyrset] #2735903 14/06/2023 06:03
L
Lanken Offline
Fersking
Fersking
L
Sitat: Dyrset
Tror som flere har nevnt at det må promoteres bedre i forkant. Jeg tror også trykket bør legges på en runde. Jeg var for første gang med i år og kommer ikke fra Oslo. I gamle dager syklet jeg en del i Østmarka og er litt kjent her og der, men hadde flere steder problemer med mangelfull merking. Særlig siste 3 delen. Så her bør det gjøres en bedre jobb. Ellers er jo ritt løypa helt super og jeg tror det er lurt å holde på terreng konseptet som det er i dag. Det er nok av ritt med enklere løype for de som ønsker det. Alt i alt ett utrolig bra arrangement.

Masters må fortsatt være to runder da. Ellers vil det ikke få NC status. Men det må liksom føles som en seier /opplevelse å sykle en. Kanskje fjerne tidtaking fra "sport" og legge til noen flere priser/segmenter kan få med flere stinisser? Evt gjøre det til en helt egen greie. Må generelt få opp interessen fra de "yngre" og de som vil ha lave skuldre. Det gjelder vel nesten over hele rittfjøla..

Jeg syns også det var knallbra. Personlig var ikke merkinga et problem da jeg bor i Dalsåsen har løpt og i senere tid syklet en del i marka, men skjønner veldig godt at det er et issue for dem som ikke er så kjent! Av det jeg beit meg merke i så var det vakter med fløyte på alle raske innkjøringer til grus, samt kryssingen etter Dalsåsen så det var veldig bra. Skulle vært en vakt eller, i hvert fall skilting nede i krysset ved vannverket (slutt av nest siste stiparti).

Jeg skal prøve å kommunisere videre det som kommer inn her til de som har beslutningsmyndighet. Mye er allerede fanget opp!

Re: Terrengsykkelrittet 2023 [Re: Lanken] #2735907 14/06/2023 06:42
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Lanken

Man må nesten sette seg litt inn i løypa før rittet, og være litt på underveis, men allikevel så kan det ikke mangle skilter eller merking i kryss. Det er jo tidvis ganske krevende trase, så vanskelig å navigere etter spor på komputeren.

For de som ikke er så lommekjent i løypa. Ville det vært positivt med en Gopro runde ute på nettsiden? Samt noen videoer og bilder fra de mest krevende partiene? Kanskje flere videoer med noen linjevalg?

ZzzZzz... TSR, minutt for minutt.. Du mener man skal sitte og glo på ca 2 timer video og memorere stikryss?
Nei, da foreslår jeg bedre merking.
Det skal ikke være nødvendig å være hverken lommekjent eller autist, eller styre en masse med forberedelser i form av å studere løypa eller legge inn spor på en dings for å sykle ritt. Med mindre det er sykkelorientering man driver med da.

Redigert av Ripen; 14/06/2023 06:43.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Terrengsykkelrittet 2023 [Re: Ripen] #2735911 14/06/2023 06:56
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Ripen

Man må nesten sette seg litt inn i løypa før rittet, og være litt på underveis, men allikevel så kan det ikke mangle skilter eller merking i kryss. Det er jo tidvis ganske krevende trase, så vanskelig å navigere etter spor på komputeren.

ZzzZzz... TSR, minutt for minutt.. Du mener man skal sitte og glo på ca 2 timer video og memorere stikryss?
Det skal ikke være nødvendig å være hverken lommekjent eller autist, eller styre en masse med forberedelser i form av å studere løypa eller legge inn spor på en dings for å sykle ritt. Med mindre det er sykkelorientering man driver med da.

Det skal være mulig å sikre merking med sperrebånd og skilt. Det holder ikke bare å binde opp plastbiter i ei buske. Ikke i nedoverbakker iallefall. Syklet feil to ganger. Første gangen tapte jeg nok ikke noe tid, andre tiden tapte jeg nok en del minutter. Ikke at det har noe å si. Ga opp etterhvert, og hadde mer enn nok med å komme meg gjennom. Har syklet Terrengsykkelrittet to ganger før, og partier som jeg syklet greit forrige gang, hadde jeg ikke sjanse til å sykle denne gangen. Jeg har blitt eldre og feigere, men syntest også at røtter og steiner har blitt større.
Å kutte ut tidtagningen på en runde, tror jeg ikke er lurt. De som ikke er interessert i å sykle ritt, kommer nok ikke om tidtagningen blir borte heller. Og, hvorfor betale 699;- for å sykle en runde uten tidtagning?
Prisen er også stiv, ifht. hva du får. Før hadde Terrengsykkelrittet ett navn og ett rykte. Nå er det blitt en nisje som noen få gjennomfører.

Re: Terrengsykkelrittet 2023 [Re: Ripen] #2735912 14/06/2023 06:57
L
Lanken Offline
Fersking
Fersking
L
Sitat: Ripen

Hehe, nei, akkurat de videoene var mer for de som ikke kjenner løypa og er redd for å melde seg på pga ting de har hørt, eller bare de som er autister som du kaller det ICON_SMILE. De har en youtube kanal så legger man det ut der kan man kjøre i 2 eller 4x speed eller hva man enn har lyst til.

Erkjenner at merking må gjøres. Rittet er for teknisk krevende til at man klarer å følge med på komputeren sånn som f.eks offroad finnmark/Valdres. Men det er utfordrende i Østmarka.. Virrvarr av stier, trafikk og troll. Løsningen er nok at en drar ut tidlig på morgenen rittdagen å kvalitetssikrer.

Redigert av Lanken; 14/06/2023 07:01.
Re: Terrengsykkelrittet 2023 [Re: Pennypacker] #2735915 14/06/2023 07:13
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Fakta er at mens løypa har blitt tøffere og tøffere, har deltakertallet blitt drastisk redusert . Mange grunner til det, men løypa jeg syklet i 2016 var noe helt annet enn i dag, selv om den også hadde tekniske partier.

Re: Terrengsykkelrittet 2023 [Re: larsdx] #2735933 14/06/2023 09:02
L
Lømo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Sitat: larsdx
Fakta er at mens løypa har blitt tøffere og tøffere, har deltakertallet blitt drastisk redusert . Mange grunner til det, men løypa jeg syklet i 2016 var noe helt annet enn i dag, selv om den også hadde tekniske partier.

Det har vært samme løype fra 2018 , kanskje lenger ?
Det var vel bra deltakelse frem til Covid og i tillegg var nok Terrengsykkel endel flinkere til å promotere rittet.

Re: Terrengsykkelrittet 2023 [Re: Lømo] #2735936 14/06/2023 09:41
Natier Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Lømo

Det var vel bra deltakelse frem til Covid og i tillegg var nok Terrengsykkel endel flinkere til å promotere rittet.

I 2016 gikk vel løypa utenom trulsen. Grus fram til et stykke forbi Mariholtet og pang inn på singeltrack over Garfangåsen til Skytten. Enklere teknisk, men en forbaska hard klatring.

/Atle

Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
Re: Terrengsykkelrittet 2023 [Re: Lømo] #2735937 14/06/2023 09:42
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Sitat: Lømo

Noen er så gamle at vi var med en stund før det :-). Det gikk faktisk en del ned i tiden før Covid også. Mener deltagelse ble tilnærmet halvvert fra rundt 2010. Som egentlig er et lite paradoks gitt at flere og flere begynte å sykle sti i samme periode. Uansett tror jeg rittarrangørene må fri til de som ønsker å ønske ritt, og ikke se på hva som skal til for å få de som ikke har lyst til å delta på ritt til å bli med (god setning?).

Var på Birkebeinerløpet i helgen. Masse folk og fantastisk stemning. Helt klart Birkebeinerrittets viktigste rekrutteringsarena sammen med skibirken. Selv om de som løper der ikke er die-hard syklister, så er de den målgruppen som har bevist at de ønsker å delta på arrangement. Snakket med flere som skulle plukke frem sykkel snart og forberede seg på høsten ritt, og da gjerne ta et eller to andre ritt på veien.

Re: Terrengsykkelrittet 2023 [Re: Pennypacker] #2735943 14/06/2023 10:28
L
Lanken Offline
Fersking
Fersking
L
Godt poeng sls. Men alle arrangører må gjøre sitt for å gjøre det enkelt å finne info uten at man aktivt må søke info på alternative kanaler, selge rittet.. rett og slett lure med de som egentlig er interessert, men sitter på gjerdet. Er nok en del av de. Og ferskinger som meg (relativt fersk i sykkelsammenheng så jeg har ikke stålkontroll på alle ritt og hva man trenger å vite om de). Det er jo alltid noen nye potensielle deltagere som dukker opp. Fasiten er i hvert fall å ikke kun fortsette som før, eller senke standarden ytterligere, samt kun gå etter de gamle traverne. Da vil det bli slow death, eller i beste fall krysse fingre for at trenden snur. Så lenge ting er på stell så vil vel traverne dukke opp uansett hvis de har rittet i kalenderen? Ble litt generelt om nedgang i rittdeltagelse det her...

Re: Terrengsykkelrittet 2023 [Re: Pennypacker] #2735946 14/06/2023 10:56
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Enig i det. Man kan alltids 'lure med' noen flere, men utover det så skal nå alt av ritt ligge rimelig litt tilgjengelig både i sykkelforbundets terminlister og på Kondis sine: https://terminlista.kondis.no/sykling

Re: Terrengsykkelrittet 2023 [Re: sls] #2735960 14/06/2023 12:24
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: sls
Enig i det. Man kan alltids 'lure med' noen flere, men utover det så skal nå alt av ritt ligge rimelig litt tilgjengelig både i sykkelforbundets terminlister og på Kondis sine: https://terminlista.kondis.no/sykling

Jeg tror jeg var med første gang i 2012. Da hadde de burgere. Det er vel ca så lenge siden jeg kikket innom kondis.no eller sykkelfobundets terminliste, selv om det har blitt mange ritt. Neppe alene om det. Enig med tidligere taler om at det må promoteres mye bedre - etter at TS forsvant som blad mistet også rittet både glam-faktor og FOMO.

Men cruxet for meg er ikke løypa - det er å sykle alene etter alt for få formsterke gærninger. Jeg liker å forsvinne i massene, og ritt som appelerer til gjennomførings-inludert-opplevelses-OCD fremfor prestasjon står nå mye høyere.

Re: Terrengsykkelrittet 2023 [Re: Natier] #2735962 14/06/2023 13:04
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Natier

I 2016 gikk vel løypa utenom trulsen. Grus fram til et stykke forbi Mariholtet og pang inn på singeltrack over Garfangåsen til Skytten. Enklere teknisk, men en forbaska hard klatring.

Nei, helt feil. Sjekket Strava nå. I 2016 syklet vi noen grus og noens tipartier opp til trulsen, nesten normalvariant av Trulsen. Deretter via sarabråten, Vidars korridor, Samuels flyt, grus, toern, stien om ødegård, Fjellstadbakken og inn i Pioneren, Turbo tømmervei, Syden til grusen, opp sti til skilt til sæter stasjon og TSR kort utfor (flyktningruta). Totalt 25 km.

Løypa har blitt mye tøffere: Man har lagt til Slettjfell opp og ned, man har lagt slutten over Dalsbergåsen med en ganske tøff nedkjøring og siden Frøy tok over har de i tillegg lagt inn en runde på rundbaneløypa.

Re: Terrengsykkelrittet 2023 [Re: Pennypacker] #2735969 14/06/2023 15:46
N
neistein Offline
Veteran
Veteran
N
Slettefjell har vel vært med siden starten i 2008?. Syklet selv i 2011 og 12, og da var det Gardfangeråsen og så Slettefjell. I 2013 ble Gardfangeråsen erstattet med Vidar og Samuel men fortsatt var Slettefjell med. Hadde så en god pause fram til 2019 og ja da opplevde løypa som mye hardere og mer knot spesielt nede i sydenland. Selv om jeg i hovedsak er en stisyklist likte jeg bedre løypa når man vekslet mellom mer grus og sti. Da kan man spise og drikke og slappe av litt på grusen og man har mer å gi på stipartiene. Tidligere var mesteparten av de lange klatringen unnagjort i første halvdel av rittet og så syklet man fin relativt flat sti over skullerudåsen og ned fra rundvann til skullerud. Så var det behagelig grus inn til mål. Da husker man best den siste delen som er relativt behagelig.

Stokk og stein sykkelklubb
Re: Terrengsykkelrittet 2023 [Re: Pennypacker] #2735971 14/06/2023 16:24
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Slettefjell var ikke med i 2016. Det var nok eneste året det ikke var med .

Året før var løypa lenger og tøffere, men teknisk noe enklere:
https://www.strava.com/activities/316358937

Løypa i 2016 var nok preget av at Pioneren var "ferdig"
https://www.strava.com/activities/593738332

Løypa var da 25 km og ca. 615 hm.

Slettfjell kom til bake i 2017. Samtidig ble en variant av Dalsbergåsen lagt inn

https://www.strava.com/routes/9007147

Re: Terrengsykkelrittet 2023 [Re: Pennypacker] #2735978 14/06/2023 18:33
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har vært veldig ivrig TSR-deltager tidligere, men har mistet interessen de siste årene. I stedet for å peke på hva som er galt med arrangementet, gjør jeg heller et forsøk på å beskrive hvordan det kan være.

Løypa skal endres hvert år slik at det alltid skal være noe nytt å se fram til . Løypa skal ikke offentliggjøres på forhånd (ingen tjuvtrening), men skal merkes veldig godt. Poenget er å vise fram det mangfoldet av stier som finnes i Østmarka og samtidig benytte anledningen til å etablere nye stier og løyper, slik Heliboy og Bronx stod i spissen for 10 år siden da man etablerte Vidars korridor og Samuels flyt. En slik tilnærming gjør at man både bygger noe varig og sikrer variasjon og spenning.

Løypa skal ikke være lenger enn at den på en god dag kan gjennomføres på to timer for en perfeksjonert middelmådig rytter (som meg selv). Knotpartier (som f. eks Syden) er i utgangspunktet uønsket i en ritt-trase og skal holdes til et minimum. Flyt skal prioriteres slik at ryttere ikke skal stange i hverandre.

Mot slutten av runden skal det være relativt lett, slik som i Ultrabirken. Rytterne skal komme i mål med en opplevelse av mestring og flyt. Årets strafferunde rett før mål er ikke en god ide.

Rittet skal i tillegg avvikles på en slik måte at flest mulige rytter kommer i mål tilnærmet samtidig. Det krever at det siste partiet er relativt åpent. De som sykler to runder starter da ca 2 timer før de øvrige. Det skal være kortere runder for de yngre, men de skal også inn noenlunde på samme tid. Da får man samlet mye folk på en gang ved målgang og sannsynligheten for å treffe noen man kjenner øker. Mat skal være inkludert i prisen og selvsagt gode forhold for å slappe av, ljuge og å ta seg noe kaldt og godt å drikke.

Det skal være en veldig god speakertjeneste og som også har en halvproff DJ og aller helst en storskjerm med relevant informasjon og bilde/video fra løypa. Rytterne skal få tilbud om rittbilder i etterkant.

Premieutdeling m.m. skal avvikles raskt og smidig, og avholdes i umiddelbar nærhet av serveringsstedet slik at alle får det med seg. Det skal også fine uttrekkspremier slik at alle har en grunn til å følge med, uavhengig av resultat. Det skal også være stands fra relevante aktører innen sykkelbransjen og en fin goodiebag for alle som gjennomfører.

Informasjon og kommunikasjon om rittet skal være oppdatert, presis og engasjerende gjennom hele året, fra rittslutt til rittstart året etter.

Re: Terrengsykkelrittet 2023 [Re: runermm] #2735989 14/06/2023 20:06
neonstz Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: runermm
Løypa skal endres hvert år slik at det alltid skal være noe nytt å se fram til . Løypa skal ikke offentliggjøres på forhånd (ingen tjuvtrening), men skal merkes veldig godt. Poenget er å vise fram det mangfoldet av stier som finnes i Østmarka og samtidig benytte anledningen til å etablere nye stier og løyper, slik Heliboy og Bronx stod i spissen for 10 år siden da man etablerte Vidars korridor og Samuels flyt. En slik tilnærming gjør at man både bygger noe varig og sikrer variasjon og spenning.

Som en stinisse som sykler på de samme stiene tror jeg dette er en dårlig idé. Når man sender rittsyklistene gjennom en sti så blir stien automatisk mye bredere og nye stier (eller linjer som noen liker å kalle det) dukker opp. Stien langs Solbergvann f.eks. mener jeg er et eksempel på dette.

Redigert av neonstz; 14/06/2023 20:06.

Geir Bjerke - sitte, stå, gå
Side 2 av 4 1 2 3 4

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå