Coil: Cane Creek Kitsuma vs EXT Storia
|
Coil: Cane Creek Kitsuma vs EXT Storia
08/05/2023 10:46
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg har lyst til å prøve coil (ikke at jeg trenger det) og hadde bestemt meg for EXT Storia, men prisen på den (12 700 ink fjærer) og min økonomi går motsatt vei. Henholdsvis opp og ned. Nå ser jeg at internett skryter voldsomt av Cane Creel Kitsuma som koster omtrent 5000 kr mindre. Selvsagt avhengig av hvor mange fjærer man må kjøpe, men jeg kan da dra til VPG og får dem til å plukke til meg og jeg tror da vi skal klare å treffe med ei fjær. Så hva tror dere om forskjellen mellom de to på stien? Jeg sykler sti rundt Trondheim med noen turer til Åre og Oppdal. Jeg er en feig gubbe og det går verken hardt eller fort. Jeg veier 95-100 kg og den skal på en 2022 Orbea Rallon som skal være ganske progressiv (eller coil vennlig). Noe av det jeg har likt fra det jeg hører om EXT Storia er at det er smooooooth samtidig med at ikke all popp er borte. Jeg har tre kompiser på EXT Storia og alle er vel frelst 
|
|
|
Re: Coil: Cane Creek Kitsuma vs EXT Storia
[Re: erikskon]
08/05/2023 11:18
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Du må tune Kitsuma sjøl, med mindre du handler fra Rulezman(annen pris)... og der ligger MYE av forksjellen. Ext vil tilpasse en demper til deg, og din sykkel, og din kjørestil.
CC har masse justeringer, men resultatet blir mer opp til deg. Og den er jo greit lett å justere seg vekk også.
Men du justerer jo mye for 6-7000kr :-)
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
08/05/2023 11:23
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
EXT er bra, Kitsuma er også veldig bra. Har Kitsuma coil selv, og den er nydelig. Det tar tid å bestemme oppsett, så jeg vil faktisk anbefale deg en Sprindex-fjær, så du kan eksperimentere litt med fjærrater. "Ulempen" med denne er at den er progressiv, men den blir mindre progressiv jo stivere du setter den. Fordelen er at du kan endre på fjærrate i tettere steg enn å bytte fjærer.
|
|
|
08/05/2023 11:38
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Tuning er et veldig bra poeng. Jeg er elendig på det og sånn sett burde jeg vel spare til en EXT. Jeg har jo muligheten til å dra til Oppdal/VPG og få en del hjelp der til å sette opp en Kitsuma. Samtidig tenker jeg litt på at selv om EXT tuner den spesifikt så er det jo fortsatt et element av kommunikasjon og forståelse av hva jeg vil og hvordan jeg sykler. Klarer jeg å instruere EXT slik at jeg får den optimalisert for meg? Snakker jeg ned meg selv? Eller opp?
Før hadde vel CC en ganske fin database med anbefalinger for spesifikke sykler, har de sluttet med det?
|
|
|
08/05/2023 11:44
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tuning er et veldig bra poeng. Jeg er elendig på det og sånn sett burde jeg vel spare til en EXT. Jeg har jo muligheten til å dra til Oppdal/VPG og få en del hjelp der til å sette opp en Kitsuma. Samtidig tenker jeg litt på at selv om EXT tuner den spesifikt så er det jo fortsatt et element av kommunikasjon og forståelse av hva jeg vil og hvordan jeg sykler. Klarer jeg å instruere EXT slik at jeg får den optimalisert for meg? Snakker jeg ned meg selv? Eller opp?
Før hadde vel CC en ganske fin database med anbefalinger for spesifikke sykler, har de sluttet med det? En Kitsuma fra Rulezman kommer ferdig tunet på rundt 9000. Men spørs om han kun vil selge deg shock. Snakker av egen erfaring
|
|
|
08/05/2023 12:22
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Før hadde vel CC en ganske fin database med anbefalinger for spesifikke sykler, har de sluttet med det? Kan være at luftdemper er like greit for deg. Var inne på samme sporet en stund for et år siden, men det var mer et produkt av FOMO og litt ekstra kroner på konto enn noe reelt behov (nå får jeg vel Anders på nakken  ). Hvis du har tid/penger og faktisk blir å tune den godt så _kan_ det være du får en kvalitativt bedre sykkelfølelse, men det kan også være det er småting du kan gjøre med luftdemperen som gir deg mye av det samme (tokens, shim-tuning, lsc/hsc). For meg er det litt for mye til at jeg gidder gå til coil, og jeg har heller bestemt meg for å nyte det jeg har. Det klarer jeg faktisk (skulle bare hatt litt mer popp fra bakdempern min  )
|
|
|
08/05/2023 12:29
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Ja, du har nok helt rett i at luft er helt greit for meg. Det var bare dette med å prøve coil da. Skal jeg leve et helt liv uten noen gang å teste det? Jeg har en Float X i dag og det er ikke noe konkret jeg ikke liker med den. Jeg har bare fått det for meg at det å sette på coil endrer sykkelen på en måte som selv jeg vil legg merke til, uten at det er sagt at det blir en positiv endring.
|
|
|
08/05/2023 12:33
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Før hadde vel CC en ganske fin database med anbefalinger for spesifikke sykler, har de sluttet med det? Det kommer ann på hvorvidt du klart klarer å definere hva det er du ønsker deg, og hvorvidt det er mulig å imøtekomme disse vel definerte ønskene  Når det er sagt, eh skrevet, så har alle glede av god demping, uavhengig hvor god man er til å artikulere seg eller hvor godt man forstår hvordan dempingen fungerer. Allikevel så ville jeg kanskje vurdert en rimeligere demper, da du får "95%" av ytelsen i en enkel Rock Shox demper med fjær til en betydelig lavere pris. Du må riktignok klare å velge grovt riktig demper mtp tune. Kan forøvrig slå et slag for Öhlins, som jeg kjører selv. Demper veldig bra og ser bra ut, men om den er verdt tre ganger så mye som en Rock Shox er jeg ikke sikker på. For oss vanlige dødelige er det nok andre steder slaget står...
Ut på tur!
|
|
|
08/05/2023 12:34
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Opptil flere mennesker har levd til dels gode liv uten å teste coil, så det bør være mulig. Ellers hvis du har tenkt å beholde denne sykkelen resten av livet har du et poeng, men om du på et eller annet senere tidspunkt vil oppgradere kan du jo gå for en med coil 
|
|
|
08/05/2023 12:37
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Ja, du har nok helt rett i at luft er helt greit for meg. Det var bare dette med å prøve coil da. Skal jeg leve et helt liv uten noen gang å teste det? Jeg har en Float X i dag og det er ikke noe konkret jeg ikke liker med den. Jeg har bare fått det for meg at det å sette på coil endrer sykkelen på en måte som selv jeg vil legg merke til, uten at det er sagt at det blir en positiv endring. Stålfjær er overlegent, og vil føles bedre. En stålfjærdemper vil fungere bedre på typisk norsk blåsti med mye små slag fra smårøtter og stein som ellers bli ineffektivt behandlet av en luftdemper med økt innvendig friksjon. I tillegg til fordelene knyttet til mindre vedlikehold og mer stabil demping uavhengig av temperatur.
Ut på tur!
|
|
|
[Re: Ndreas]
08/05/2023 12:48
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Opptil flere mennesker har levd til dels gode liv uten å teste coil, så det bør være mulig. Ellers hvis du har tenkt å beholde denne sykkelen resten av livet har du et poeng, men om du på et eller annet senere tidspunkt vil oppgradere kan du jo gå for en med coil  Jeg byttet sykkel i fjor blant annet for å kunne bruke coil
|
|
|
08/05/2023 12:56
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Jeg kjører en Transition Patrol (forrige modell) med Cascade-link og Öhlins TTX22M. Den demperen synes jeg er veldig enkel å forholde seg til, du har ikke så veldig mange klikk på justeringene, men hvert klikk gir tydelig forskjell. Som med alle coil-dempere så er bøygen å finne rett fjær. Jeg kjøpte min demper hos BCSport/Verksted, de hadde noen forskjellige fjærer så jeg kunne teste før jeg bestemte meg (utvalget er selvsagt ikke uendelig  ).
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
[Re: Supermann]
08/05/2023 13:04
|
BjornS
Ivrig
|
Ivrig
Ja, du har nok helt rett i at luft er helt greit for meg. Det var bare dette med å prøve coil da. Skal jeg leve et helt liv uten noen gang å teste det? Jeg har en Float X i dag og det er ikke noe konkret jeg ikke liker med den. Jeg har bare fått det for meg at det å sette på coil endrer sykkelen på en måte som selv jeg vil legg merke til, uten at det er sagt at det blir en positiv endring. Stålfjær er overlegent, og vil føles bedre. En stålfjærdemper vil fungere bedre på typisk norsk blåsti med mye små slag fra smårøtter og stein som ellers bli ineffektivt behandlet av en luftdemper med økt innvendig friksjon. I tillegg til fordelene knyttet til mindre vedlikehold og mer stabil demping uavhengig av temperatur. Jeg triller sikkert med enda mer kylling-guts enn Skontorpen men følte jeg kom hjem når det ble stålfjær både foran (Vorsprung sett til en Pike) og bak (Cane Creek DB coil). Ville gått for handel og oppsett hos VPG, støtte lokalt næringsliv er viktig. Stålfjær er digg, rett og slett. Vanskelig å sette tall bak, men kjørefølelse er viktig det.
|
|
|
08/05/2023 15:07
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Et annet alternativ er å kjøpe En Marz Bomber CR fra Avalanche, og få ham til å customtune den. Det havner på knapt $800 pluss frakt og mva, så det er ikke superbillig det heller. Men da bygges shimstack i hht. dine preferanser. Han lager veldig bra demperinnmat, og du trenger ikke ha svart belte i dempekarakteristikkbeskrivelser, han har et standard formular du fyller ut. Du kan legge til masse spesifikk info, men det er ikke nødvendig. Jeg gikk for denne løsningen på Orbea Rise, som såvidt jeg har skjønt er veldig lik Orbea Rallon. http://www.avalanchedownhillracing.com/Fox%20DHX/Fox%20Vanrc%20SSD%20Mods.htmI tillegg til tuning bør du velge: $54.95 Hybrid Progressive coil Conversion Kit (tapered bumper system) $29.95 Hard Coated IFP (han sender ikke utenlands uten) $44.95 Replace rubber squish plug with schrader valve reservoir end cap (holder bedre på nitrogentrykket) Craig er ikke den enkleste å diskutere med, men han kan sine ting.
Redigert av Arne_And; 08/05/2023 15:07.
|
|
|
09/05/2023 06:47
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Takk for gode forslag. Det ble impulshandlet en CC Kitsuma. Jeg veier ca 95 kg og starter med ei 550 fjær. CC sin beregningsmodell pushet mot 600, men jeg starter heller litt soft. Nå blir det spennende å få teste den sagnomsuste coil følelsen. Det er jo en fare for å skru seg bort på den her, men VPG (Sondre) mente a basis settingen CC foreslår er god og jeg var hjertelig velkommen til en parkeringsplass setup hos dem. Dersom jeg vil virkelig fintune så tenkte jeg å høre hva de tar for å bli ut og sykle en halvdag. Guide+tuning 
|
|
|
09/05/2023 07:35
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Du får rapportere om reisen/funn om en stund 
|
|
|
09/05/2023 08:02
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Takk for gode forslag. Det ble impulshandlet en CC Kitsuma. Jeg veier ca 95 kg og starter med ei 550 fjær. CC sin beregningsmodell pushet mot 600, men jeg starter heller litt soft. Nå blir det spennende å få teste den sagnomsuste coil følelsen. Det er jo en fare for å skru seg bort på den her, men VPG (Sondre) mente a basis settingen CC foreslår er god og jeg var hjertelig velkommen til en parkeringsplass setup hos dem. Dersom jeg vil virkelig fintune så tenkte jeg å høre hva de tar for å bli ut og sykle en halvdag. Guide+tuning Du sjekka ikke med sykkelprodusentens anbefalinger? Med mindre CC har et oppsett spesifikt for din ramme ville jeg vært forsiktig med å stole på både fjær-stivhet og "factory settings" fra CC/VPG. Var for et par år siden i kontakt med en som hadde fått beskjed om "factory" var godt utgangspunkt til en RM Instinct, og dette stemte overhodet ikke. Jeg hadde selv et år med tuning av samme shock, noe som gav et faktisk fungerende oppsett for vedkommende. Så vær godt innstilt på å benytte deg av p-plass-tuning :-) Men du har hvertfall handlet et meget godt utgangspunkt nå.
|
|
|
09/05/2023 09:42
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Og ikke vær redd for å sende en epost til rammeprodusent, jeg har fått mye hjelp hos dem (og en av grunnene til at jeg baila på coil var på deres råd)
|
|
|
[Re: Ndreas]
09/05/2023 09:48
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Og ikke vær redd for å sende en epost til rammeprodusent, jeg har fått mye hjelp hos dem (og en av grunnene til at jeg baila på coil var på deres råd) Samme erfaring her, og fikk veldig detaljert svar tilbake(Dette om luftdemper fra annen produsent enn den de leverer originalt)
|
|
|
09/05/2023 16:35
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg skal høre med Orbea, men har ikke vært uhorvelig imponert over responsen derfra før. Rallon er ofte brukt med coil og slik jeg forstår det et godt utgangspunkt for coil. 550 fjær ble valgt ut fra leverage ratio ved 30% sag og CC sin beregningsprosedyre, da endte jeg egentlig opp nærmere 600, men valgte å starte på den myke siden.
|
|
|
10/05/2023 08:10
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Jeg skal høre med Orbea, men har ikke vært uhorvelig imponert over responsen derfra før. Rallon er ofte brukt med coil og slik jeg forstår det et godt utgangspunkt for coil. 550 fjær ble valgt ut fra leverage ratio ved 30% sag og CC sin beregningsprosedyre, da endte jeg egentlig opp nærmere 600, men valgte å starte på den myke siden.
Absolutt bomkjøp!! Neida. Rallon med fjærdemper burde bli kjempebra, og når det kommer til tuning så er det ikke så vanskelig som mange vil ha det til. Det viktigste er at demperen har en tune som gjør at du har et meningsfullt register for din ramme og vekt, mtp. retur og kompresjonsdemping. Har selv hatt dempere som har vært på kanten, dvs. at jeg ikke kunne justere returen så mye som jeg ville. Selv om resultatet var bra hadde jeg en gjenværende uvisshet knyttet til "hva hvis jeg bare kunne prøve". Og akkurat på dette punktet er Kitsuma bra, da den har nettopp et bredt register. Tviler på at Orbea-gjengen har tuning anbefalinger for Kitsuma gitt din vekt/fjær, da de ikke leverer den originalt. Men en indikasjon kan være hva slags tune de leverer på demperen originalt, dette kan du også lese av luftdemperen du har nå. Mitt tips i så fall vil være å starte med alt relativt åpent og deretter stramme inn retur til det føles kontrollert, deretter kompresjon. Kan hende du trenger litt mer (lav hastighets-)kompresjonsdemping da fjæren din tenderer mot å være myk, og du kanskje vil føle behov for mer støtte ved tråkking, i sving og når du pumper terreng. Om du føler at du blåser mye vandring på slag, så bør du dra til høyhastighetskompresjonen også. Husk bare at for mye demping, både retur og kompresjon, vil føles som en brems når du sykler i teknisk terreng da bevegelsesenergien din vil omvandles til varme i demperen. Da vil det føles som at sykkelen "lugger" i terrenget. Lykke til! PS: Jeg lar mine anbefalinger gjerne korrigeres, kanskje jeg blir litt lurere også!
Ut på tur!
|
|
|
10/05/2023 18:27
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Med myk fjær kan man prøve seg med LSC nær lukket og HSC for å ta store slag. Da vil man kunne få sensitiv demping/fjæring og likevel mindre gynging. Teoretisk. Funker foran, men ikke heelt overbevist bak.
|
|
|
11/05/2023 06:42
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Nå er den i alle fall montert. Takk for alle tips om tuning. Jeg får prøve å jobbe litt strukturert når jeg tester ulik settinger. Ikke bare skru litt random her og der. Cane Creek fin video her. Der registrerer jeg at med hensyn til hastighet så trenger jeg nok ikke å gå all inn på HSC, men at vekten min taler for å ha en del der.
|
|
|
12/05/2023 05:46
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Nå er første tur gjennomført og dette blir bra  Målte sag til 33% og det er omtrent der jeg ville være iom at jeg vil gå lit soft. Det var uten særlig preload så jeg kan kanskje stramme meg inn til 30%. Jeg synes ikke den gynget for mye med 0 LSC i vanlig tråkk, men på mer teknisk sti merket jeg at jeg fikk noen ekstra pedalslag så litt gynging ble det. Grepet oppover er helt insane, som om jeg hadde tullelavt trykk i bakdekket. På LSRD var det gledelig å se hvor stor effekt det var av et og et klikk og at jeg endelig har mer enn nok av det. På tidligere dempere har jeg pga vekt/trykk ikke hatt nok demping tilgjengelig. Jeg vil ikke ha det helt sirup, men det er nå fint å se at man ligger godt innafor det spekteret demperen er konstruert for. Neste tur blir det mer fokus på high speed innstillingene. Jeg må nok jobbe litt med å få en feeling på når det er low speed og high speed som virker inn. Kitsuma får et lite minus for utydelige trinn/knepp, men jeg håper at det kan bli bedre med litt bruk. Orienteringen av demper/brytere på en Rallon er heller ikke optimal for hyppig tuning, men det løser seg nok med at en kan skru uten å se på.
Redigert av erikskon; 12/05/2023 06:39.
|
|
|
12/05/2023 07:09
|
perbl
More than words
|
More than words
Hyppig tuning? Her skrudde jeg endel da jeg først fikk min DBCoil IL, og etter det har jeg ikke rørt den (unntatt da jeg fikk tilbake fra service)  Føler meg litt utenfor når jeg ser hvor mye innsats folk legger i demperoppsettene sine.
Redigert av perbl; 12/05/2023 07:09.
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
12/05/2023 07:32
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hyppig tuning? Her skrudde jeg endel da jeg først fikk min DBCoil IL, og etter det har jeg ikke rørt den (unntatt da jeg fikk tilbake fra service)  Føler meg litt utenfor når jeg ser hvor mye innsats folk legger i demperoppsettene sine. Det var nå i innkjøring/tuning jeg tenkte på. Ambisjonen er "sett and forget", men det blir jo litt runkepelling før det.
|
|
|
15/05/2023 07:56
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Hyppig tuning? Her skrudde jeg endel da jeg først fikk min DBCoil IL, og etter det har jeg ikke rørt den (unntatt da jeg fikk tilbake fra service)  Føler meg litt utenfor når jeg ser hvor mye innsats folk legger i demperoppsettene sine. Det var nå i innkjøring/tuning jeg tenkte på. Ambisjonen er "sett and forget", men det blir jo litt runkepelling før det. Med tempvariasjoner for +5 til +30 på sommeren funker sjelden set-and-forget optimalt :-D
|
|
|
15/05/2023 08:12
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Cane Creek er ganske så temperaturuavhengig
|
|
|
[Re: baronKanon]
15/05/2023 10:06
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Cane Creek er ganske så temperaturuavhengig Goody.
|
|
|
[Re: RazeFaze]
15/05/2023 11:00
|
perbl
More than words
|
More than words