Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Stisykkel nå?

Stisykkel nå? #2733092 05/05/2023 21:55
GeirEivind Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Har egentlig holdt meg til racer siden jeg flytta sørpå, men bor mellom arendal singeltrack og kristiansand sykkelpark, så det er muligheter å få luftet seg.

Ellsworth Momenten min gikk med i en bodbrann, så eneste jeg har er en stålhardtail med 80mm, som ikke er spesielt gøy på de stier jeg vil kjøre og der hvor den er gøy er det vel så gøy med brede dekk på endurance-raceren.

Men mye har skjedd siden 00-tallet. Sett man går for en 29". Hva er greia når man skal sykle opp og ned i dag, ikke har motet til en tenåring ? Ser det står litt mellom "downcountry" vs "trail". Så hva går en førtiåring for i dag?

Tittet litt på el også, men enten er det svinedyrt eller så er det svinetungt. Eller begge deler. Føler ikke jeg har tid til å sykle så mye at jeg trenger hjelp opp bakken enda. Men det ser unektelig gøy ut. Men det får vel bli neste gang.

Re: Stisykkel nå? [Re: GeirEivind] #2733094 05/05/2023 22:04
M
MannenFallerIkke Offline
Entusiast
Entusiast
M
Jo eldre du er, jo reddere blir du for å gå over styret..... og når du kan få Trek Slash 9.9 for under 30.000....da har du spart 60.000 som du kan bruke på guidet tur på Grand Canaria....

https://www.finn.no/293269782

Re: Stisykkel nå? [Re: GeirEivind] #2733097 06/05/2023 05:50
olechr Offline
More than words
More than words
Skulle jeg hatt en sykkel nå og ikke syklet ritt hadde det nok blitt elsykkel.

Ellers ville jeg valgt en downcountry sykkel. Med geometrien som har blitt siste årene er de utrolig kapable til det meste.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Stisykkel nå? [Re: GeirEivind] #2733101 06/05/2023 07:46
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
El er dyrt, men også salgbart.

Å kjøpe en ny sykkel uten el innebærer stort verditap er jeg redd.

På den annen side kan du finne veldig mye brukt på FINN og da ville jeg gått for det samme Olekrutt, 120-140 vandring og moderne geo, dvs. ikke eldre enn 2020 (tommelfingerregel).

Re: Stisykkel nå? [Re: runermm] #2733110 06/05/2023 16:35
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: runermm

Ok. Så du sier det, du... Kjøper du el, er den utdatert ila et par år og usalgbar.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Stisykkel nå? [Re: GeirEivind] #2733111 06/05/2023 16:50
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Greit å være fornuftig altså, men ikke tenk på verditap når du kjøper sykkel. Om det er viktig, kjøp brukt. Eller, brukt er nice uansett.

Re: Stisykkel nå? [Re: baronKanon] #2733112 06/05/2023 17:34
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: baronKanon

Ok. Så du sier det, du... Kjøper du el, er den utdatert ila et par år og usalgbar.

Hæ?

Du mener at en to år gammel tråsykkel er like omsettelige som en to år gammel elsykkel? Du tenker at etterspørselen etter trå vil holde seg på samme nivå som el om to, tre, fire og fem år?

Re: Stisykkel nå? [Re: runermm] #2733113 06/05/2023 17:52
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Du tenker at etterspørselen etter trå vil holde seg på samme nivå som el om to, tre, fire og fem år?

Selvfølgelig. El vil dabbe av akkurat som fatbike

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Stisykkel nå? [Re: GeirEivind] #2733114 06/05/2023 18:02
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det veddemålet tar jeg gjerne…hva slags odds gir du meg? 😄

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Stisykkel nå? [Re: GeirEivind] #2733115 06/05/2023 18:03
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
El er som AI, it’s a fade.

God jul, Baronen!

Re: Stisykkel nå? [Re: baronKanon] #2733127 06/05/2023 20:47
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Sitat: baronKanon
Du tenker at etterspørselen etter trå vil holde seg på samme nivå som el om to, tre, fire og fem år?

Selvfølgelig. El vil dabbe av akkurat som fatbike

ICON_LAUGH ICON_LAUGH ICON_LAUGH

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Stisykkel nå? [Re: GeirEivind] #2733130 07/05/2023 06:06
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
El vil ikke dabbe av, men det er ikke gitt at batterier og motor blir vedlikeholdt. Eller at det er kompatibelt med modeller som kommer om et par år.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Stisykkel nå? [Re: Garpen] #2733131 07/05/2023 06:24
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Garpen
El vil ikke dabbe av, men det er ikke gitt at batterier og motor blir vedlikeholdt. Eller at det er kompatibelt med modeller som kommer om et par år.

Det er det største problemet med elsykler. Ikke på så kort tid som 2 år, men mer 5-10 år. Spesielt når det kommer til reservedeler når noe går galt.

Ambassadør for Scott.
Re: Stisykkel nå? [Re: GeirEivind] #2733132 07/05/2023 07:15
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Enig.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Stisykkel nå? [Re: olechr] #2733133 07/05/2023 07:36
L
Labbetuss Offline
Entusiast
Entusiast
L
Sitat: olechr

Det er det største problemet med elsykler. Ikke på så kort tid som 2 år, men mer 5-10 år. Spesielt når det kommer til reservedeler når noe går galt.

Kompabilitetsutfordringer er her allerede med f.eks. Bosch. De har gått over til det de kaller for "Smart System" hvor både motor, batteri og computer må være "Smart".

Bosch reparerer ikke motorer utenfor garanti. Av den grunn er det flere småselskaper som reparerer motorer. Problemet har jeg forstått, er å oppdrive reservedeler hvor disse plukker deler fra brukte og nye motorer hvor delene er spesielle. Slike finnes i bl.a. Tyskland, Belgia og Nederland.
Usikker på om noen slike har etablert seg i Norge?
Skifte celler i batteripakker er også et "problem" da BMS-komponenten (Battery Management System) gjør seg selv inaktiv blir den koplet fra de gamle cellene.
Men som alltid, noen klarer å fikse også det. som nå tuning for "Smart System" er blitt mulig.

Re: Stisykkel nå? [Re: GeirEivind] #2733134 07/05/2023 07:52
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Bruktmarkedet for el virker uansett som det fortsatt er selgers marked om vi skal tro prisene på Finn.no.

Fordelen for kjøper om hen vurderer analog sykkel er jo at både prisoppgang, konkurransen fra elsykler og hard konkurranse skaper kjøpers marked både nytt og brukt. Mulig å gjøre svært gode kjøp på kjeder av typen xxl nå og også svært gode kjøp ute på bruktmarkedet for analoge sykler.

Re: Stisykkel nå? [Re: baronKanon] #2733149 07/05/2023 17:03
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Baronen - terrengsyklingen er blitt inntatt av Satans yngel, har sunket ned i mørket, og er håpløst fortapt i all evighet.

Du har intet annet valg enn å komme over til vår side. Tilbake til lyset.

Ondskapens fyrste forsøker å friste oss også, men vår engleskare står imot.

Vi har ikke analoge, akustiske, trå- eller muskeldrevne sykler, bare himmelsk deilige, velsignede og ubesudlede sykler ICON_SMILE

Hallelujah!

Re: Stisykkel nå? [Re: Sepeda] #2733150 07/05/2023 17:16
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Sepeda
Baronen - terrengsyklingen er blitt inntatt av Satans yngel, har sunket ned i mørket, og er håpløst fortapt i all evighet.

Vi har ikke analoge, akustiske, trå- eller muskeldrevne sykler, bare himmelsk deilige, velsignede og ubesudlede sykler ICON_SMILE

Hallelujah!

Ha ha. Du har rett der. Jeg var på vei over på elektrisk på Gravel også, men bestillingen ble endret fra el til vanlig sykkel før den kom.

Ambassadør for Scott.
Re: Stisykkel nå? [Re: Sepeda] #2733152 07/05/2023 17:30
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Sepeda

Hallelujah!

Jeg vurderte El-landevei til jobbsykling, men fant ut at jeg bare er i begynnelsen av førtiårene og klarer å sykle selv. Fortere går det også.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Stisykkel nå? [Re: olechr] #2733167 08/05/2023 07:35
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: olechr

Generelt er jo sykkelindustrien ikke spesielt god til å ivareta sine forpliktelser overfor sine kunder, og vi lar dem slippe unna med det. Ikke noe spesielt med el, vi finner jo dette på andre områder også. Legg gjerne på forsøk på skape seg monopol, nye standarder som ikke har annet formål enn lock-in osv, osv.

Jeg personlig er særlig lite imponert over Shimano: Se hvordan de låser kommunikasjonen med alt av elektronisk utstyr som di2 og STEPS. Vi snakker proprietære protokoller som må lisensieres (ANT+) og som konkurrenter ikke får tilgang til (f.eks Hammerhead etter at de ble kjøpt av SRAM). Så har vi Microspline som vi egentlig ikke trengte, og hvor de nektet store seriøse aktører tilgang ganske lenge.

For å gå til elsykler så lager de nå motorer som i utgangspunktet ikke kan repareres, og som slettes ikke er bombesikre. Heldigvis er det 3. part som fikser det er man utenfor reklamasjon, men de er jo ikke overalt. Når de nå går fra EP8 til EP801, hvor sistnevnte egentlig bare plukker vekk en rekke barnesykdommer fra førstnevnte og legger på marginal funksjonalitet ift. di2, så lager de likegodt helt nytt BMS slik at systemene ikke er kompatible med hverandre. Heldigvis for oss i Norge har vi forbrukerkjøpsloven som gir et fornuftig forbrukervern når motoren ryker, men det er en del historier om motorer som ryker pga. dårlig produkt rett over garantien som er 2 år på internasjonale fora. På den positive siden har de faktisk samme innfesting på de tre siste generasjonene av motor, dvs. at det faktisk er mulig å oppgradere. Ser også at det er mulig å få tilpasset andre motorer til å passe inn i Shimano-festene, slik at man også får det valget.

Og allerede nå har de stopp på alt av DU-E6000 og DU-E8000, og i enkelte land sies det også at det allerede er reservedelsmanko - det er ikke lenge siden disse fantes i helt nye sykler.

Derfor er det helt uaktuelt for meg å kjøpe elektrisk stisykkel fra internasjonale nettsteder som f.eks Canyon.

Lars-Erik
Re: Stisykkel nå? [Re: Ugla] #2733171 08/05/2023 07:44
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Ugla

Derfor er det helt uaktuelt for meg å kjøpe elektrisk stisykkel fra internasjonale nettsteder som f.eks Canyon.

Vi har diskutert dette før, men er det nå opplest og vedtatt at det er tysk forbrukerlov som gjelder ved kjøp av Canyon?

Re: Stisykkel nå? [Re: GeirEivind] #2733172 08/05/2023 07:50
H
Herit Offline
Ringrev
Ringrev
H
Sitat: GeirEivind

Tittet litt på el også, men enten er det svinedyrt eller så er det svinetungt. Eller begge deler. Føler ikke jeg har tid til å sykle så mye at jeg trenger hjelp opp bakken enda. Men det ser unektelig gøy ut. Men det får vel bli neste gang.

Dette ble raskt en el/ikke-el diskusjon, men jeg synes de to første svarene er gode. Selv kommer jeg ikke til å kjøpe el-sykkel neste gang, selv om jeg da nok er 50 pluss...

Men en fulldemper med relativt "moderne" geometri, dvs lang, slakk, lav og mellom 125-150 mm vandring foran og bak blir ikke feil. Du kan godt bruke 100 000 om du har det til overs, men jeg må si de siste to syklene jeg har eid i kategorien +/- 30k har gitt meg veldig mye glede til relativt lavt verdifall. I bruktmarkedet får du mer bling for en slik sum, men potensielt også mer hassle om ting skjærer seg.

Re: Stisykkel nå? [Re: Herit] #2733210 08/05/2023 11:27
GeirEivind Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Herit
[Men en fulldemper med relativt "moderne" geometri, dvs lang, slakk, lav og mellom 125-150 mm vandring foran og bak blir ikke feil. Du kan godt bruke 100 000 om du har det til overs, men jeg må si de siste to syklene jeg har eid i kategorien +/- 30k har gitt meg veldig mye glede til relativt lavt verdifall. I bruktmarkedet får du mer bling for en slik sum, men potensielt også mer hassle om ting skjærer seg.

Satte egentlig pris på at det ble El-diskusjon, for jeg forstår veldig godt det er en gren av syklingen som er kommet for å bli.

Personlig vil brorparten av syklingen være vei, siden jeg har veien på utsiden av huset og jeg slipper tenke. Så budsjettet er vel mer typ 15-30k brukt enn 50-100k ny. Skal jeg ha el nå, så tar jeg nok turen innom aliexpress og skaffer meg en kinaramme med bafangmotor. Ikke spesielt elegant eller raffinert, men ville gjort jobben.

Jeg skrur selv, så om jeg må bygge opp fra en ramme er det ikke noe problem. Første punkt er å finne ut hva jeg skal se etter. Og det var det jeg spurte etter sånn innledningsvis. Har tittet på hundrevis av sykler på finn og foruten funnet ut at folk kunne med fordel fortalt hva de selger litt bedre, at xc-fulldemperne med 29 hjul og 120/130mm demper (typ downcountry) spiser den type sti jeg tør sykle helt utmerket. Så er vel der jeg tar utgangspunkt. Men så er nødvendigvis ikke vekten så mye lavere enn 150mm-modellene, så ikke helt enig med meg selv. typ tre år gamle ritt-fulldempere med 120mm kan komme ned i vekt og skille seg mer betraktelig. Men det er ikke enkelt.

Ta eksempelvis tre eksempler, fra "Passe grov stisykkel" til "Birken fulldemper"

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=269916963

her er man vel på 15kg og muligens mer "geilo"-terreng enn kr.sand/arendal-terreng?

Så noe midt imellom,
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=300969307

Ikke den mest spennende, men virker som noe du drar med på en sti. typ 13.5kg indikerer google. og finner man en 910 til ok pris er vel en kilo mindre? Ikke at vekten spiller så mye rolle, men 910 har litt grommere utstyr også.

Så denne,
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=268689571

Denne finner jeg lite tester på, men typ 11.5kg, Men nå kjører vi vel ikke tungvekteren med skuldrene nede lengre, regner jeg? ICON_WINK Så dette blir vel for spinkelt igjen?

Re: Stisykkel nå? [Re: GeirEivind] #2733213 08/05/2023 11:32
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Skørn er bratt og mest sannsynlig ikke gøy med mindre du skal jage km og watt for å komme foran i listefyllet i XC/Maraton.

15kg er normalen på stisykler om dagen, og det er fordi man har bedre alt som ikke går istykker med en gang. Dempere som tåler å sykle sti, bremser som faktisk bremser, ramme som (stort sett) varer, langvandret setepinne, bredere styrer enn før, dekk som griper uten å punktere, rammer som ikke dør på seg hvis det får litt luft mellom hjul og bakke og plutselig slutter med det... Vekt er ikke alt. Der du merker det ern ok på hjul.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Stisykkel nå? [Re: GeirEivind] #2733241 08/05/2023 16:38
D
Duck Offline
Ivrig
Ivrig
D
Hva med denne som virker gunstig priset;

https://www.finn.no/302371371

Veldig allsidig og kvikk sykkel emm, og som vel fortsatt ikke er helt ut geometrimessig? Før jeg nylig byttet til en mer utpreget stisykkel hadde jeg hele 5 år på en tilsvarende Sparkmodell. Aldri hatt en sykkel lengre uten at det sier så mye...Ikke alle er fan av remotløsningene og kabelrot på styret, men jeg frikoblet gaffelen og kjørte fronten kun i åpen modus.

Redigert av Duck; 08/05/2023 16:39.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå