Jakka som passar til det meste?
|
Jakka som passar til det meste?
04/05/2023 11:35
|
avdem
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Mi gamle Vaude Gravit jakke frå 2011 er snart moden for utskifting, denne er brukt til nesten all stisykling der jakke har vore nødvendig dei siste 12 åra. Dette er eit tynn vindtett og i utgangspunktet vannavstøtande jakke med hette, gode mansjettar og gode nok pusteegnskapar til at ein ikkje treng lufting under armane.
No har eg i tillegg ei 7Mesh Goretex jakke som brukast når det er vått så når Vaude jakka må pensjonerast er eg derfor ute etter noko som liknar meir på den.
Noko som puster godt, kan gjerne tåle litt regn eller våte stiar men det er ikkje førsteprioritet, slitesterk, gjerne hette, gode mansjettar på armene, gjerne eit par lommer i front.
Har sett på 7mesh Northwoods og Patagonia Dirt Roamer, andre gode tips?
|
|
|
Re: Jakka som passar til det meste?
[Re: avdem]
04/05/2023 12:22
|
tron
Besatt
|
Besatt
Veldig fornøyd med min vindjakke fra Sweet. Brukes til alt fra kjølige sommerkvelder med kortermet under, til kalde dager om høsten med ull under. Pakkes ned til omtrent ingenting - har til og med brettet den til en liten klump som jeg har stroppet til ramma noen ganger.
|
|
|
05/05/2023 06:53
|
jsdk
Ringrev
|
Ringrev
Jeg syns jakker er vanskelig og blir ofte kokt i dem, uansett lufting og påstått pusteevne. For alle bruksområder utenom regnvær og eventuelt ren vinter, foretrekker jeg helst (merino)ull, både 7Mesh og Rapha med flere har varianter med en slags windstopper i fronten og armer så man unngår det med at vinden suser rett igjennom ullen, samtidig som man har temperatur regulerende innerst og i ryggen. Tørker fort og på kalle dager
Men klart, shuttler man til toppen eller har veldig lange nedkjøringer som gir et naturlig "skifftepunkt" for det går nedover så koker man kanskje ikke like lett. Men så syns jeg jo at de fleste andre generelt bruker for mye klær (høhø), ser jo folk som både jogger og sykler med jakker på sommeren. Det skjønner ikke jeg.
|
|
|
05/05/2023 07:00
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Mons Royale har også en trøye med vindtett front.
|
|
|
[Re: baronKanon]
05/05/2023 08:00
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Mons Royale har også en trøye med vindtett front. Vær OBS på at den trøya med tynn merinoull på armene, og sikkert tilsvarende fra andre merker, ikke er særlig slitesterk. Om det er litt tett vegetasjon der man sykler så er det veldig lett å få hull i ermene. Små tynne kvister er nok, og ikke surr deg inn i granskog med den... Min Mons Royale Redwood Wind Jersey fra et par år tilbake har så mange hull på armene og skuldrene at jeg vurderer å lage vest av den. Har så langt ikke funnet en måte å få lappet hullene på heller, det er så tynt og skjørt stoff at stopping med søm er fånyttes.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
05/05/2023 08:07
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Beste jakka jeg hadde var en hundgammel Nike DriFit løpejakke, tynn som fan, godt ventilert (bred spalte over hele ryggen) og skikkelig slitesterk. Kjøpte etter MYE research nylig en sweet-jakke og den føltes som undertøy mtp slitestyrke, og var mye mindre ventilert  Jeg har faktisk ikke turt å teste den på sti enda, men den er sikkert mye mer slitesterk enn jeg er redd for.
|
|
|
[Re: Ripen]
05/05/2023 08:08
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Mons Royale har også en trøye med vindtett front. Vær OBS på at den trøya med tynn merinoull på armene, og sikkert tilsvarende fra andre merker, ikke er særlig slitesterk. Om det er litt tett vegetasjon der man sykler så er det veldig lett å få hull i ermene. Små tynne kvister er nok, og ikke surr deg inn i granskog med den... Min Mons Royale Redwood Wind Jersey fra et par år tilbake har så mange hull på armene og skuldrene at jeg vurderer å lage vest av den. Har så langt ikke funnet en måte å få lappet hullene på heller, det er så tynt og skjørt stoff at stopping med søm er fånyttes. Det er altså ei typisk undertrøye, men det er sikkert et ukjent begrep sør for dovre :-D Jeg har ei trøye fra craft med windstopper foran, men den er jo aldri brukt uten noe over. Er det varmt nok til kun tynn trøye er det ikke et behov for windstopper, i min verden.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
05/05/2023 09:04
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Hva er hensikten med windstopperen om man har en jakke over? Jeg brukte tidligere en superundertøy-trøye med windstopper-front, den funket fint alene på topptur på vinteren når det var kaldt, men det ble litt snevert bruksområde.
Redigert av Arne_And; 05/05/2023 09:09.
|
|
|
05/05/2023 09:08
|
Arne_And
More than words
|
More than words
For de som vil ha en godt ventilert jakke som er noenlunde vindtett så er kanskje 7mesh Seton Jersey verdt en titt.
|
|
|
[Re: RazeFaze]
05/05/2023 11:22
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Mons Royale har også en trøye med vindtett front. Vær OBS på at den trøya med tynn merinoull på armene, og sikkert tilsvarende fra andre merker, ikke er særlig slitesterk. Om det er litt tett vegetasjon der man sykler så er det veldig lett å få hull i ermene. Små tynne kvister er nok, og ikke surr deg inn i granskog med den... Min Mons Royale Redwood Wind Jersey fra et par år tilbake har så mange hull på armene og skuldrene at jeg vurderer å lage vest av den. Har så langt ikke funnet en måte å få lappet hullene på heller, det er så tynt og skjørt stoff at stopping med søm er fånyttes. Det er altså ei typisk undertrøye, men det er sikkert et ukjent begrep sør for dovre :-D Tjah.. Nei det er ikke ofte vi bruker undertrøye her i syden, men de gangene jeg gjør det så liker jeg at det er en trøye og ikke en jakke med glidelås hele veien slik jakketrøyegreia fra Mons har. Så da er det vel et finurlig plagg jeg ikke har skjønt meg helt på.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
[Re: jsdk]
05/05/2023 11:39
|
avdem
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
|
|
|
[Re: Ripen]
05/05/2023 12:47
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Tjah.. Nei det er ikke ofte vi bruker undertrøye her i syden, men de gangene jeg gjør det så liker jeg at det er en trøye og ikke en jakke med glidelås hele veien slik jakketrøyegreia fra Mons har. Så da er det vel et finurlig plagg jeg ikke har skjønt meg helt på.
Da er vi ikke uenige nei. Ser tester sier det samme, de skjønner den ikke helt.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
07/05/2023 17:33
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har i mange år sverget til Arc'Teryx Squamish, har to og den eldste er vel ca 15 år. Har hørt at de har byttet materiale. Patagonia houdini light er ei jakke Internett skryter av. Skulle jeg kjøpt ei jakke i dag hadde jeg kjøpt ei fra Bergans sin outlet som byr på ekstra 20% i dag.
|
|
|
[Re: erikskon]
12/05/2023 08:31
|
oyvinsr
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har i mange år sverget til Arc'Teryx Squamish, har to og den eldste er vel ca 15 år. Har hørt at de har byttet materiale. Patagonia houdini light er ei jakke Internett skryter av. Skulle jeg kjøpt ei jakke i dag hadde jeg kjøpt ei fra Bergans sin outlet som byr på ekstra 20% i dag. Squamish er jo god for å skjerme mot vind, men den er "potte tett", er min erfaring, dvs. puster ikke spesielt godt.
|
|
|
|
|