Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hjelp til førstegangskjøp

Hjelp til førstegangskjøp #2732870 03/05/2023 11:33
S
Sillycup Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Hei!

Jeg er totalt nybegynner og kunne trengt litt hjelp. Tenker på å begynne med sykling som trening, og ser etter en grei sykkel som ikke er alt for dyr. Har kikket litt rundt på finn, men er litt usikker på hva jeg skal se etter.
Tenker hovedsaklig å sykle landevei, men har også barn så det hadde vært fint å kunne ut på litt grus når det kreves. Har skjønt at Cross/gravel da er tingen.
Tinger er at jeg ikke ønsker å ut med 10.000 før jeg en gang vet om dette er noe for meg. Ser det ikke er så alt for mange gravel i mitt område på finn, og skal jeg kjøpe fra en forhandler starter de omtrent på 10.000+.
Da kommer spørsmålet mitt: Kom over denne fra Thansen. Dere har sikkert fått spørsmålet om dette merket før, men er det en helt ok begynnersykkel?
https://www.thansen.no/sykkel/sykle...4-gir-57-cm-matt-svart/n14356/pn1156017/

Er klar over at man får det man betaler for. Bør jeg eventuelt se etter en på finn som er none år gammel? Bor forøvrig i nærheten av Kristiansand.

Har også kikket på hybrid, men har fått inntrykket at man ikke begir seg ut på langtur med de. Tar gledelig imot tips til andre sykler. På forhånd takk! ICON_SMILE

Re: Hjelp til førstegangskjøp [Re: Sillycup] #2732873 03/05/2023 12:08
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B
du får det du betaler for,
men hvis du bare skal trille stille og rolig rundt forbi så er det en grei sykkel. ingen grunn til å kjøpe en Ferrari hvis bruksområdet er å kjøre til butikken for å handle kneipbrød og melk.

regner med at mange her vil råde deg til å legge minst 20' på bordet for en sykkel, helst mer

hvis du vet hva du skal se etter kan du få mye fint brukt for 10'

Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
Re: Hjelp til førstegangskjøp [Re: Brabus] #2732876 03/05/2023 12:18
S
Sillycup Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Takk for svar!

Tanken var å ta lengre turer for å få litt trening. Har grei tilgang til landeveier og grusveier i området.
Skjønner at man må opp i pris for både kvalitet og komfort, men synes det er litt stivt å ut med 10k for en 'dårlig' begynnersykkel ICON_SMILE

For fortsette å kikke litt på finn. Eventuelt skaffe seg en hybrid, og om det viser seg å være gøy med sykling, så kan jeg legge litt mer penger i en ordentlig sykkel ICON_SMILE

Re: Hjelp til førstegangskjøp [Re: Sillycup] #2732885 03/05/2023 13:26
olechr Offline
More than words
More than words
Hvis du ønsker å trene og ha sykkel som en hobby ville jeg styrt unna. Ville MYE heller lagt litt ekstra penger i en sykkel for så å selge den hvis du ikke får sansen for det.
Den fra Thansen fungerer sikker til og fra butikk hvis du skal ha en sykkel man ikke trenger å være så redd for.

Hvor høy er du med tanke på størrelse på sykkel

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Hjelp til førstegangskjøp [Re: olechr] #2732909 04/05/2023 05:45
S
Sillycup Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Sitat: olechr
Hvis du ønsker å trene og ha sykkel som en hobby ville jeg styrt unna. Ville MYE heller lagt litt ekstra penger i en sykkel for så å selge den hvis du ikke får sansen for det.
Den fra Thansen fungerer sikker til og fra butikk hvis du skal ha en sykkel man ikke trenger å være så redd for.

Hvor høy er du med tanke på størrelse på sykkel

Ja, er forsovet et godt poeng. Hvor mye tap må man beregne på en sykkel over tid da?
Blir nok i så fall å kikke etter noe velholdt på finn. Synes 10k er mye for en sykkel, men igjen så har jeg lite peiling på hva som faktisk går inn i å lage en god sykkel ICON_SMILE

Jeg er 187cm. Har kikket litt på diverse nettsider som plasserer meg et sted mellom 57-60, men det beste er vel å bare prøve sykkelen å kjenne litt på den.

Re: Hjelp til førstegangskjøp [Re: Sillycup] #2732917 04/05/2023 07:05
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Med 10.000 i budsjett ville jeg vurdert brukt. Nye sykler til den prisen veier oftest et tonn og har spinkleste sort komponenter. Det dukker opp diverse muligheter på Finn. Jeg ville satt opp en "spec-liste" med noen minimumskrav. Hydrauliske bremser, hjul som takler slangeløse dekk og det har skjedd litt de senere årene så jeg ville ikke gått noe særlig lengre bakover i tid enn ca 2017-2018. Det burde være mulig med budsjettet ditt. Aktuelle modeller kan være Cannondale Topstone eller White GX. Om du i utgangspunktet vil sykle på asfalt med en sving innom "fin grus" ville jeg også vurdert landeveissykler som har plass til litt brede dekk, for eksempel 32 mm. Her finnes det masse, Canyon Endurace, Cannondale Synapse og div annet.

Her et eksempel:
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=301010780&ci=2

Ny koster den 14.000,- det synes jeg den absolutt er verdt, de har den i det som mest sannsynlig er din størrelse i flere XXL varehus.
https://www.xxl.no/white-gx-ltd-grx400-22-gravelsykkel-unisex/p/1179896_1_style?page=1

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Hjelp til førstegangskjøp [Re: Sillycup] #2732920 04/05/2023 07:26
T
TørreSokker Offline
Medlem
Medlem
T
Hvis du orker å lete litt kan man komme over svært gode tilbud. Jeg fant en GT grade carbon Elite til 12500 på lokale XXL butikken.

Hvis du finner white sykkelen brukt, så er det godt mulig du kan prute ganske mye, den kostet 12k for 3 år siden. Og var helt ned i 8500kr på i august 2020 eller 2021. Så finner du riktig selger så kan de ha mye å gå på i forhold til ny pris.

Re: Hjelp til førstegangskjøp [Re: Sillycup] #2732967 04/05/2023 11:22
M
MannenFallerIkke Offline
Entusiast
Entusiast
M
Det spørs jo og hvilken type grus du tenker å sykle på. Dersom det er flatpakket tursti-grus trenger du ingen Gravel. Da går det helt fint med vanlig landeveissykkel med f.eks. 28mm dekk på (må passe på at rammen er bred nok til det), og da gjerne sette på GP4000-dekk. Finnes veldig mange slike til salgs:
https://www.finn.no/bap/forsale/sea...ategory=2.69.3963.257&sort=RELEVANCE

Er jo og noen "Roubaix" versjoner som flekser litt i rammen, hvis du tenker brostein ;-)
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=301051457

Gode gir og lettrullende hjul gjør det utrolig mye gøyere å sykle, særlig om du ikke er sykt bra trent.

Re: Hjelp til førstegangskjøp [Re: EmilZipp] #2732971 04/05/2023 11:50
S
Sillycup Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Sitat: EmilZipp
Med 10.000 i budsjett ville jeg vurdert brukt. Nye sykler til den prisen veier oftest et tonn og har spinkleste sort komponenter. Det dukker opp diverse muligheter på Finn. Jeg ville satt opp en "spec-liste" med noen minimumskrav. Hydrauliske bremser, hjul som takler slangeløse dekk og det har skjedd litt de senere årene så jeg ville ikke gått noe særlig lengre bakover i tid enn ca 2017-2018. Det burde være mulig med budsjettet ditt. Aktuelle modeller kan være Cannondale Topstone eller White GX. Om du i utgangspunktet vil sykle på asfalt med en sving innom "fin grus" ville jeg også vurdert landeveissykler som har plass til litt brede dekk, for eksempel 32 mm. Her finnes det masse, Canyon Endurace, Cannondale Synapse og div annet.

Her et eksempel:
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=301010780&ci=2

Ny koster den 14.000,- det synes jeg den absolutt er verdt, de har den i det som mest sannsynlig er din størrelse i flere XXL varehus.
https://www.xxl.no/white-gx-ltd-grx400-22-gravelsykkel-unisex/p/1179896_1_style?page=1

Takk for utfyllende info. Skal legge inn varsler på finn og se etter hva du skrev ICON_SMILE

Re: Hjelp til førstegangskjøp [Re: MannenFallerIkke] #2732972 04/05/2023 11:51
S
Sillycup Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Skal
Sitat: MannenFallerIkke
Det spørs jo og hvilken type grus du tenker å sykle på. Dersom det er flatpakket tursti-grus trenger du ingen Gravel. Da går det helt fint med vanlig landeveissykkel med f.eks. 28mm dekk på (må passe på at rammen er bred nok til det), og da gjerne sette på GP4000-dekk. Finnes veldig mange slike til salgs:
https://www.finn.no/bap/forsale/sea...ategory=2.69.3963.257&sort=RELEVANCE

Er jo og noen "Roubaix" versjoner som flekser litt i rammen, hvis du tenker brostein ;-)
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=301051457

Gode gir og lettrullende hjul gjør det utrolig mye gøyere å sykle, særlig om du ikke er sykt bra trent.

Takk for tips! Skal holde øyene åpne! ICON_SMILE
Er vel hovedsaklig lysløyper i området. De er greit planert, uten store hull.

Redigert av Sillycup; 04/05/2023 11:52.
Re: Hjelp til førstegangskjøp [Re: TørreSokker] #2732974 04/05/2023 11:53
S
Sillycup Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Sitat: TørreSokker
Hvis du orker å lete litt kan man komme over svært gode tilbud. Jeg fant en GT grade carbon Elite til 12500 på lokale XXL butikken.

Hvis du finner white sykkelen brukt, så er det godt mulig du kan prute ganske mye, den kostet 12k for 3 år siden. Og var helt ned i 8500kr på i august 2020 eller 2021. Så finner du riktig selger så kan de ha mye å gå på i forhold til ny pris.

Takk! Skal holde øyene åpne etter den sykkelen. Ser den har vært en del på tilbud på XXL også. Kanskje jeg kan være heldig å gjøre en god deal der, eller at det blir lagt ut en på finn litt mer lokalt ICON_SMILE

Re: Hjelp til førstegangskjøp [Re: Sillycup] #2732990 04/05/2023 13:54
M
MannenFallerIkke Offline
Entusiast
Entusiast
M
Sånn ellers så vil de fleste på dette forumet si at Riktig antall sykler = n+1 hvor n=antallet du eier i dag. Altså at det kan være gøy å kjøpe en landeveissykkel du selv kan bruke på veien, og så heller kjøpe en jalla hardtail (terrengsykkel) du kan sykle med ungene med på grusen i tillegg. Kan jo være litt mer behagelig med en litt mer oppreist sittestilling når du sykler sakte på grusen med ungene, og litt større dekk/flate dersom grusen er litt løs / bakken litt myk.

Merker for øvrig at når jeg skal gi tips om sykler på jobben til folk som ikke sykler særlig så er det som regel håpløst...jeg anbefaler alltid for dyrt og for bra :-)

Redigert av MannenFallerIkke; 04/05/2023 13:55.

Moderator  support, Valentino