Noen som er gode på GDPR og vannforbruk?
|
Noen som er gode på GDPR og vannforbruk?
02/05/2023 08:04
|
mroek
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
I mitt hus er det installert en kommunal vannmåler. Denne er digital, og den kringkaster data hvert 15. sekund. Disse dataene inneholder forbrukstelleren, samt informasjon om den har detektert lekkasjer eller ledningsbrudd og slike ting.
Jeg vil gjerne ha disse dataene inn i min smarthus-løsning, både fordi jeg er ingeniør og liker loggføring/statistikk, men også fordi det har stor nytteverdi å kunne få push-varsel om ting som lekkasjer eller ledningsbrudd (veldig nyttig om man ikke er hjemme, slik at man f.eks kan slippe inn en nabo eller få naboen til å stenge den utvendige kranen).
Så er det slik at selv om dataene kringkastes, så er de ubrukelige uten en krypteringsnøkkel. For vannmålertypen jeg har, så er denne nøkkelen unik per måler, men den er også hardkodet i måleren. Den kan altså ikke brukes til å dekode data fra andre målere, men den kan heller ikke endres, så for en gitt måler kan den alltid brukes til å dekode dataene. Radiorekkevidden er imidlertid kort, så mottakeren må være innenfor en ganske kort radius av måleren for å kunne fange opp signalene. Avlesningsmetoden kalles "drive-by", og kommunen sender ut en mobil mottaker som fraktes rundt i gatene for å lese av målerne.
Jeg vet at andre har fått denne krypteringsnøkkelen til sin vannmåler på forespørsel til kommunen, men jeg fikk avslag på dette. Det ble begrunnet med GDPR, siden jeg kan komme til å selge huset, og dermed vende tilbake til gaten utenfor og lese av vannmålerstanden i et hus jeg ikke lenger eier eller bor i.