Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Slark i gaffel på Haro BMX

Slark i gaffel på Haro BMX #2732597 29/04/2023 12:51
D
Daffe Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
D
Fant en Haro BMX på loppis til junior i fjor høst. Den virker helt grei, og har fått litt tlc gjennom vinteren. Det som er største problemet er at det er slark i gaffelen, og jeg finner ikke ut hvordan dette strammes. Der det på andre sykler er en unbrako til å stramme er det her et hull som bremsewiren til forbremsen går gjennom. Jeg har forsøkt å løsne styret og skyve det lenger ned på det øvre gaffelrøret, men det hjalp bare litt, så jeg antar det er noe annet som må gjøres. Det er en plate for bakbremsen som går rundt styrerøret, sånn at styret kan snurres 360 grader rundt. Vet ikke om det har noen innvirkning.
Det er ikke veldig viktig å ha muligheten til å snurre styret helt rundt, så en annen mulighet er å skifte forbremsen sånn at den wiren ikke går gjennom stemmen, men da trenger jeg tips på hva som bør byttes.

Vedlegg
Haro.jpg (3.63 MB, 38 nedlastinger)
Re: Slark i gaffel på Haro BMX [Re: Daffe] #2732599 29/04/2023 15:21
F
fikse Offline
Avhengig
Avhengig
F
Platen for bakbrems er et "Gyro Brake Kit" (gyroer er, som kjent, flinke til å rotere), noe a'la dette:

https://www.skatepro.no/382-42463.htm

Dette har, som du har observert, samme funksjon for bakbrems, som bremsewire gjennom styrerøret har for forbrems - rotering av styre rundt og rundt uten å lage kabelsalat.

For å få bremsewire(1) gjennom styrerøret bruker man vanligvis en spesiell "Top Cap" med hull (platen som skruen går gjennom øverst, som er den du savner), og en tilsvarende spesiell "Star Nut" (en mutter som ser ut som en stjerne. Sykkelbransjen kan være like kreative med navngiving som astronomer). Typisk er denne vingeklippet, slik at det er plass for wire til å snike seg forbi.

(Ordene "Top Cap" brukes sikkert om hele opplegget også. Som kjent er den enkleste måten å få svar på, å poste noe som er feil, så det kommer sikkert straks korreksjoner.)

Link til første Top Cap & Star Nut sett som dukket opp via nettsøk:
https://www.sjscycles.co.uk/headsets/jtek-top-cap-and-star-nut-with-guide-for-brakedynamohose/

Det er Top Cap og skrue som mangler på juniors sykkel. Denne lar deg forspenne ("preload") stem til rett posisjon, slik at du får strammet de to horisontale skruene på akkurat rett sted.

Veien til en fremtid uten evig skuling fra konemor (2)(3) og stor tannlegeregning fra Mastercard for podens ufrivillige OTB, er å anskaffe ny top cap. Kan sikkert både kjøpes som helt sett (star nut + top cap), og kun top cap.
Hvis du kjøper et helt sett, trenger du ikke fjerne eksisterende star nut for så å sette inn en ny. Den du evt. får til overs, rammer du inn og henger på veggen. Den vil da kunne benyttes som forsvar for evt.(4) fremtidige blemmer: "Har du glemt den gangen jeg sørget for at poden ikke fikk tre ekstra år med tannregulering?" (5)

Kos dere med loppis-funnet! BMX er hardføre saker, så resultatet blir nok bra.

Edit: hvis bremsewire går gjennom skruehullet i eksisterende star nut, må den selvsagt byttes med en ny, evt. må bremsewire følge den vanlige veien på på utsiden av gaffelen (men da forsvinner jo litt av vitsen med gyro).

Dobbeledit: p(l)egs på begge sider er litt uvanlig, men det kan være veldig praktisk når man skal transportere flere personer på én sykkel.

1) Foran. Det anbefales ikke å føre wire for bakbrems gjennom styrerøret.
2) Ikke garantert.
3) Eller gubbefar.
4) "Garantert" fremtidige blemmer.
5) Ikke garantert.

Redigert av fikse; 29/04/2023 15:38.
Re: Slark i gaffel på Haro BMX [Re: Daffe] #2732656 30/04/2023 22:18
D
Daffe Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
D
Tusen takk for svært godt og fyldig svar!

Den har faktisk en slik Top Cap som du beskriver, men jeg måtte løfte den opp for å få tatt bildet. Har også oppdaget at det var gått et gjenge i skruen, så det forklarer også hvorfor det var umulig å stramme den + at det virket litt plastaktig. Takket være svaret ditt vet jeg nå hva jeg skal lete etter! Ang pegs så har denne på begge sider både foran og bak, og det var litt av grunnen til at jeg kjøpte den. Om ikke annet kunne jeg flyttet dem til BMX-sykkelen til lillebror som bare har foran.

Moderator  support