Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Dekk: erfaring med Maxxis High Road HYPR TR ?

Dekk: erfaring med Maxxis High Road HYPR TR ? #2732579 29/04/2023 05:43
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jmf annen tråd (Cdale Supersix dekkbredde) har jeg lyst å teste ut 32 mm dekk. XXL har jo nå 25 % avslag på mange av sin dekk nå og disse (High road) har de inne i 32 mm bredde. Finner noe info om de på nettet og skryt, men på en annen side mens man hører/leser mye, både innenlands og utenlands om Pro One og GP 5000, og til en vis grad Pirelli så kjenner jeg ikke noen som kjører på Maxxis landeveisdekk (mens de mange i min "krets" kjører med Maxxis i terrenget). Vet ikke grunnen til dette, men gjør jo at en er litt skepsis, men samtidig er jo det slik at når noe blir etablert så er det som også selges lettest.

I utgangspunktet er Pro one TLR mitt "go to" dekk, men feks bikeshop har de ikke inne i 32. Har ikke sjekket andre plasser enda. XXL har ikke Pro One inne i sitt varelager. GP 5000 har jeg også brukt i slangeversjon og liker godt, men har forstått det som litt mer jobb å få på felger. Pro one er jo lett å få på. Vet GP 5000 er mer slitesterk en pro one, men aldri tenkt pro one som dekk jeg sliter fort ut. Noen som vet om slitestyrken/punkteringsikkerhet ok på High Road ? reklamen for dekker skryter jo av det uten at jeg lar det påvirke for mye.
Har to alternative felgsett jeg vurderer å bruke de på, det ene er hookless, og ser på oversikten over anbefalte dekk står High Road så tenker det er ok.
Siden jeg ikke snur på fin grus skal de tåle like godt grus som Pro one/GP 5000 (som begge funker godt nok for meg, obs med fin grus mener jeg feks Per gynt vegene i Gudbrandsdalen). Siden en kanskje skal bruke de på ritt så bør de også rulle i nærhet av nevnte andre dekk. Kanskje til og med -vurderes på bikepacker ritt hvor det er mest asfalt men noe grus (uklart type).

Men først og fremst. Noen med erfaring fra dekkene som kan si noen pro and cons ?

Re: Dekk: erfaring med Maxxis High Road HYPR TR ? [Re: Oddefa] #2732580 29/04/2023 06:11
Hen9ng Offline
Entusiast
Entusiast
Vil bare si at det var forrige generasjon GP5000 som var et sant helevete å få på felg. De nyeste dekkene har ikke dette problemet. Satt opp slangeløst i går med tidsbruk på 20 min på to dekk, så conti har heldigvis ryddet opp. Utover det har jeg liten erfaring med maxxis dekk på landevei.

Re: Dekk: erfaring med Maxxis High Road HYPR TR ? [Re: Oddefa] #2732581 29/04/2023 06:19
olechr Offline
More than words
More than words
Jeg har prøvd High Road i 28 og det sto ikke noe tilbake for andre merker. Kjenner også en som nå bruker 32 varianten og er kjempe fornøyd (han er av typen som er nøye på utstyret og prøver mye forskjellig).

Så fort de kommer i 34 eller 35 skal jeg ha de på grussykkelen

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Dekk: erfaring med Maxxis High Road HYPR TR ? [Re: Oddefa] #2732582 29/04/2023 06:19
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Mulig jeg er blind, men finner ikke noe om High Road TR på https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/maxxis-high-road utover det "gamle" slangeversjonen i 25 mm. Mulig det er ett tegn også på at dekket ikke er spesielt populært ? Ikke får det 25 mm dekket mye skryt heller.

Re: Dekk: erfaring med Maxxis High Road HYPR TR ? [Re: Oddefa] #2732584 29/04/2023 06:45
olechr Offline
More than words
More than words
Når det kom fikk det vel ganske gode tester rundt omkring. Jeg har hvertfall vært happy.

Men det er nok ikke solgt så mye av det. Har inntrykk av at alle kjører Conti om dagen. Er det tomt så kjøper man Pirelli eller Schwalbe. Har vel ikke inntrykk av at de som sykler landevei er de som tester mest dekk. Man finner det dekket kompisen kjører på så blir man på det «livet ut» ;-)

Markedets pengene til Maxxis blir nok stort sett brukt på off Road avdelingen.

Blir jo uansett ikke feil med GP5000 da

Redigert av olechr; 29/04/2023 06:47.

Ambassadør for Scott.
Re: Dekk: erfaring med Maxxis High Road HYPR TR ? [Re: Oddefa] #2732587 29/04/2023 06:58
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Mitt helt ukvalifiserte, anekdotiske inntrykk er at Maxxis på (b)landevei er populært blant dem som kommer fra terrengsykling. Naturlig nok ICON_SMILE

Dekkene som er testet hos BRR så langt for landevei og gravel, har middels eller høy rullemotstand med middels eller høy punkteringsmotstand. Uten at resultatene på Biermans trommel nødvendigvis sier alt om hvordan dekkene er ute i den virkelige verden.

Maxxis High Road HYPR er blant dekkene abonnenter kan stemme frem på BRR, men dekket har fått få stemmer - kun to denne måneden - og jeg tviler på at det blir testet.

Siste generasjon av dekket skal ifølge Maxxis ha lavere rullemostand, bedre punkteringsmotstand og være mer ettergivende enn forgjengeren. Det kan godt være.

Jeg tror det er et utmerket dekk med god balanse mellom rullemotstand, grep og punkteringsbeskyttelse, men hjertet mitt slår ikke fortere når jeg tenker på det.

Men lytt heller til Ole Christian. Han kan faktisk sykle. Og har faktisk syklet på dekket ICON_SMILE

Ops, ser at Ole Christian allerede har lagt ut nytt svar. Gode poenger igjen derfra. Men gjerne noe annet enn Conti, ja. Om man ikke vil være tolv på dusinet, eller rettere sagt en million på millionen.

Selv er jeg i ferd med å tvile meg frem til en ny sesong på Challenge. Bare følelser her i gården.

Re: Dekk: erfaring med Maxxis High Road HYPR TR ? [Re: Oddefa] #2732590 29/04/2023 07:21
olechr Offline
More than words
More than words
At man finner dekk som ruller raskere en Maxxis helt sikkert, men det oppleves som et bra allround dekk som var bra å sette opp tubeless. I grupper så rullet jeg vel så bra og bedre enn de fleste (men det kan være så mye mer enn dekk).

Som Sepeda synes jeg det er gøy å teste litt annet. Derfor jeg endte på Maxxis dekkene. Hadde jeg valgt de om jeg skulle sette fartsrekord på noe, helt sikkert ikke. Som allround dekk funker de veldig bra og kunne lett ha valgt de igjen.

Redigert av olechr; 29/04/2023 07:21.

Ambassadør for Scott.
Re: Dekk: erfaring med Maxxis High Road HYPR TR ? [Re: Oddefa] #2732591 29/04/2023 08:14
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Ja flott innspill av dere her, og er de gode nok for deg olechr og kompisen din så skal de være gode nok for meg også. Som sagt gira å teste 32 på rammen min og da kan det være fint å teste ut disse. Skal bare dobbeltsjekke først om tilgang av andre 32 mm dekk på markedet (fortrinnsvis innenlands).

Re: Dekk: erfaring med Maxxis High Road HYPR TR ? [Re: Oddefa] #2732592 29/04/2023 08:57
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sykkelkomponter har pro one TLE i 32 mm, men koster 250 kr mer pr dekk nå (med xxl 25 %). De har også ett dekk jeg finner spennende, Vittoria corsa N.EXT til 700 kr i str 32, men har bare ett dekk inne i den str. Har tenkt på de dekkene tidligere da jeg har hatt gode Vittoria erfaringer på landeveien.

Re: Dekk: erfaring med Maxxis High Road HYPR TR ? [Re: Oddefa] #2732593 29/04/2023 11:10
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Men da har jeg bestilt High Road, så skal jeg skrive kort når jeg har fått testet de. Takk for innspill.

Re: Dekk: erfaring med Maxxis High Road HYPR TR ? [Re: Oddefa] #2732602 29/04/2023 17:19
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Vurderer du de på Tolga-rittet?

Re: Dekk: erfaring med Maxxis High Road HYPR TR ? [Re: sun flyer] #2732605 29/04/2023 17:43
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: sun flyer
Vurderer du de på Tolga-rittet?

Kanskje. Dvs jeg har to sykler jeg vurderer å bruke. Den ene er landeveissykkelen, som jeg da skal teste med disse dekkene. I første omgang er å se hvordan 32 mm fungerer på sykkelen (dvs bredde), deretter hvor godt jeg liker dekkene både på asfalt (selvsagt) og gode grusveier. Men går det bra med 32 mm, og jeg bruker landeveissykkelen så kan det også bli med andre dekk (som passer rammen). Den andre sykkelen som er alternativ er gravelsykkel hvor jeg kan kjøre med 40 mm dekk. Har lett rullende 40 mm g-one speed, evt Conti Terra speed (som jeg kjøpte i dag samtidig med High Road dekkene) så skal også funke som gull på asfalt og bra på relativt grov grus. Tenker jeg gjør begge to klar og ser an hva slags grusveier/kvalitet som vi skal sykle og bestemmer meg da. Burde vi laget en Bright Midnight tråd ? hvor vi kan synse om utstyr, trase (har for egen moro laget en løype på strava som er 100 mil og 18 000 hm hvor de teaserbildene er lagt inn i løypa, spennende å se om om jeg "treffer" noe/mye)

Re: Dekk: erfaring med Maxxis High Road HYPR TR ? [Re: Oddefa] #2732608 29/04/2023 20:08
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Det er vel minst 5 stykker fra forumet som skal delta. Vet ikke om det er nok til en egen tråd. Jeg har aldri kjørt slangeløst, så jeg vurderer noen andre slicks på 35mm. Tenker at det neppe er gjørme og røtter. Så fint å prioritere noe som ruller på asfalt.

Redigert av sun flyer; 29/04/2023 20:09.
Re: Dekk: erfaring med Maxxis High Road HYPR TR ? [Re: Oddefa] #2733082 05/05/2023 17:59
Espen E Offline
Ivrig
Ivrig
Måtte ha nye dekk til høstversjonen av Vatternrundan som gikk i september 21. Var lite dekk igjen i butikkene og endte opp med disse i 28mm versjon.
Fungerte bra under rittet, gjennom resten av høsten, føltes trygge på våt vei og ble med inn i våren/forsommeren 22. Planene var å kjøre Vattern 22 i juni på dem, men en maidag dukket det opp en svakhet i dekkveggen på bakhjulet og det etablerte seg en boble så dekket måtte kastes. Dette var etter ca 3500 km. Dekket ble brukt på asfalt og "sportsgrus" men noen innlagte km med grovere underlag. Ingen punkteringer før skaden oppsto.
Dekket på forhjulet er stll going strong og står på en sykkel jeg bruker innenfor gjerdet på jobb mellom bygningene.

- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg....
2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International
http://instagram.com/esp1e/
Re: Dekk: erfaring med Maxxis High Road HYPR TR ? [Re: Oddefa] #2733089 05/05/2023 21:18
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Fikk mine 32 mm i posten i dag, skal montere i helga og se om jeg få testet til uken. Veide ca 350 gr (det ene dekket). Er vel ok vekt på bredden for det, men ikke superlett antar jeg.

Re: Dekk: erfaring med Maxxis High Road HYPR TR ? [Re: Oddefa] #2735539 08/06/2023 19:04
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Endelig fått testet dekkene, men satte de opp for en uke side, har bare ikke hatt mulighet for å sykle med de før nå. Veldig lett å sette opp, hookless felg, holdt seg tett og tapt lite luft på en ukes tid. Godt første inntrykk, syklet 11 mils tur i dag hvor ca 1/3 var grus, blant tre grusstrekker fra Gylne Gutuer. Komfor er god og virker å rulle bra men det sistnevnte er ikke like lett å være sikker på når en sykler alene og det mye vind. Veier ca 70 kg og 60 psi, er det mye tenker dere eller ok, hva evt er deres erfaring med 32 mm (måler 33 mm på felg) og luftrykk ?

Moderator  support, Valentino