Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Utstyr til hjemmeprepping av topptur- og alpinski

Utstyr til hjemmeprepping av topptur- og alpinski #2732205 24/04/2023 07:48
steffonep Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Tidligere har jeg kun voksa alpinskiene, og strengt tatt ikke brydd meg så mye om kantene. Fikk revitalisert alpinskiene med full overhaling tidligere i vinter, og spesielt kantslipen gjorde underverker!

Ble også affektert av denne heller smittsomme topptursjuka i vinter, og med to par ski i stallen har jeg også lyst til å ta vare på skiene sjøl i så stor grad jeg kan.

Spørsmålet er hva trenger jeg av utstyr for å stå for denne jobben hjemme? Da tenker jeg spesielt på kantslipinga. Det er mange artikler og guider på verdensveven, men har litt problemer med å bryte det ned til det nødvendige. Trenger ikke det som er mest fancy, men vil gjerne at verktøyet varer.

Re: Utstyr til hjemmeprepping av topptur- og alpinski [Re: steffonep] #2732206 24/04/2023 07:53
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Re: Utstyr til hjemmeprepping av topptur- og alpinski [Re: steffonep] #2732208 24/04/2023 07:58
steffonep Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Takk, runermm, har lest på denne guiden noen ganger, men alternativene for filer og filguider er mange, og med ganske stor forskjell i pris. Hva trenger hobbysliperen som har lavt konkurranseinstinkt?

Samme undring gjelder i grunn børster og eventuelt nytteverdien av strukturverktøy ...

Re: Utstyr til hjemmeprepping av topptur- og alpinski [Re: steffonep] #2732212 24/04/2023 08:34
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Prioriterer utstyr for kanter først. Da trenger du
1. Filholder og klemme (SWIX TA585 og TA22). Jeg bruker en på 87 grader.
2. Grov fil (SWIX T107X) for å sette kanten og ta av skader
3. To brynjer - ett og fint og et grovt (SWIX TAA1000N og SWIX TAA400N)
4. Arkansa stein (Toko Arkansas)

For glid ville jeg brukt flytende voks fra Vola. Kjøp to-tre varianter for ulike temperaturer. Bull har salg på Vola nå.

Børster trenger du strengt tatt ikke med flytende voks. Børster og struktur kan du tenke på til neste år.

Viktig at du prepper kanter og såle jevnlig, helst etter hver tur. Da holder alt seg skarpt og fint, uten mye pes.

Re: Utstyr til hjemmeprepping av topptur- og alpinski [Re: steffonep] #2732226 24/04/2023 10:57
steffonep Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Flott, akkurat hva jeg trengte! Takk for grundig redegjørelse.

Re: Utstyr til hjemmeprepping av topptur- og alpinski [Re: runermm] #2732232 24/04/2023 11:38
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: runermm
Prioriterer utstyr for kanter først. Da trenger du
1. Filholder og klemme (SWIX TA585 og TA22). Jeg bruker en på 87 grader.
2. Grov fil (SWIX T107X) for å sette kanten og ta av skader
3. To brynjer - ett og fint og et grovt (SWIX TAA1000N og SWIX TAA400N)
4. Arkansa stein (Toko Arkansas)

For glid ville jeg brukt flytende voks fra Vola. Kjøp to-tre varianter for ulike temperaturer. Bull har salg på Vola nå.

Børster trenger du strengt tatt ikke med flytende voks. Børster og struktur kan du tenke på til neste år.

Viktig at du prepper kanter og såle jevnlig, helst etter hver tur. Da holder alt seg skarpt og fint, uten mye pes.

Dine tanker om flytende voks er interessante.

To kredible aktive alpinister har forskjellig mening om det:
En sier "den er bare slitt av etter et run uansett, bare drit i det"
En annen sier "det er jo genialt, så lett å føre på og holder noen dager. Superenkelt for vedlikehold et par ganger i uka"

Jeg har kjøpt en fra Vola, og det gjør jo at jeg gidder smøre på tynt jevnlig... kontra manglene plass og utstyr for varmvoksing :-)

Redigert av RazeFaze; 24/04/2023 11:43.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Utstyr til hjemmeprepping av topptur- og alpinski [Re: steffonep] #2732251 24/04/2023 13:44
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jentungen i hus trener alpint nær hver dag. Da er det urealistisk å påføre hard voks etter hver økt. Med flytende voks så har hun alltid nysmurte ski og de glir bra.

Jevnlig så går jeg litt grundigere til verks med flere lag og (roto)børste. Ved viktige renn legger jeg gjerne en base av hardvoks og bruker en flytende topping, som rotobørstes inn. SG-skia legger jeg alltid hardvoks på, men bruker flytende topping der og ved viktige anledninger.

Hardvoks er kanskje hakket bedre, men hardvoks som blir liggende ubrukt har liten hensikt. Da er påført flytende voks alltid å foretrekke.

Min egne ski som får lite kjærlighet både mht. kanter og såle forfaller temmelig fort til sammenligning.

Re: Utstyr til hjemmeprepping av topptur- og alpinski [Re: runermm] #2732253 24/04/2023 13:46
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Jentungen i hus trener alpint nær hver dag. Da er det urealistisk å påføre hard voks etter hver økt. Med flytende voks så har hun alltid nysmurte ski og de glir bra.

Jevnlig så går jeg litt grundigere til verks med flere lag og (roto)børste. Ved viktige renn legger jeg gjerne en base av hardvoks og bruker en flytende topping, som rotobørstes inn. SG-skia legger jeg alltid hardvoks på, men bruker flytende topping der og ved viktige anledninger.

Hardvoks er kanskje hakket bedre, men hardvoks som blir liggende ubrukt har liten hensikt. Da er påført flytende voks alltid å foretrekke.

Min egne ski som får lite kjærlighet både mht. kanter og såle forfaller temmelig fort til sammenligning.

Så for oss hobby-skikjørere funker flytende fint, rett og slett?

Gnidde på etter 2-3x i bakken ila vinteren nå.
Går så fort at det faktisk blir gjort.

Ingen konkurranse her i gården.

Kantene får fagfolk ta seg av :-)

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Utstyr til hjemmeprepping av topptur- og alpinski [Re: steffonep] #2732267 24/04/2023 16:08
Arne_And Offline
More than words
More than words
Jeg har inntrykk av at de nye typene flytende glider har mye bedre slitestyrke enn de som var på markedet for noen år siden, basert på synsing. ICON_LAUGH

Re: Utstyr til hjemmeprepping av topptur- og alpinski [Re: steffonep] #2732273 24/04/2023 17:09
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har brukt Vola de siste årene og er fornøyd med det.
Ulempe med årets versjon er at den har ganske stikkende parfyme. Visstnok mer økologisk/bærekraftig, men skulle tro det motsatte. Enkelte har fremdeles fjorårets inne, den er å foretrekke.

Holdbarheten har jeg ikke noen klar formening om, men en boks til kr 500,- holder til en laaaang sesong. Ikke smøringa som velter budsjettet.

Re: Utstyr til hjemmeprepping av topptur- og alpinski [Re: steffonep] #2732279 24/04/2023 17:51
steffonep Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Når det kommer til fil, så finnes jo de i ulike varianter. Den du nevner er i den øvre delen av grovhetsskalaen, for å sette kanten. Er det nødvendig å "sette kanten" såpass hyppig som det blir foreslått her, eller vil det være tilstrekkelig med e.g. Swix T106X for såkalt 2. cut?

Re: Utstyr til hjemmeprepping av topptur- og alpinski [Re: steffonep] #2732287 24/04/2023 19:06
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
106 er et bedre valg, enig. Jeg bruker fila relativt sjelden, bare når jeg merker at brynjer og stein ikke gjør jobben lenger. Problemet med å bruke fila ofte er at stålkanten spises fort opp. Bruk den med nennsomhet. Å sette opp kanten er egentlig best å overlate til et servicesenter.

Glemte en ting på lista som du MÅ ha, nemlig en høvel som tar plastkanten på oversiden av stålet. Fjerner du ikke den først kommer ikke fil/brynje/stein ned på stålet. Du høvler plastkanten gradvis ned, ta så lite som mulig mellom hver bearbeiding av kanten.

https://www.swixsport.com/en/tools/edge-tuning/ta101n-sidewall-cutter/?item=TA101N-V

Du trenger strengt tatt også skrustikker og et bord, men det finner du på FINN.

https://www.brukas.no/swix-t149-20-vise-3-parts-20mm-fixation?

Re: Utstyr til hjemmeprepping av topptur- og alpinski [Re: runermm] #2732328 25/04/2023 09:58
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Står du da på start og bruker flytende topping og rotorbørste, eller gjør du det kvelden før og det holder seg (hun bruker kanskje ikke rennskiene før hun står på start uansett)?

Som gammel alpinist selv så er jeg vant til at vi alltid smelter inn hardvoks, og jeg gjør det ofte. Ikke lengre til hver tur, men sånn en gang i uka kanskje. Siden datteren min og jeg kjører snowboard blir det antydninger til vonde albuer og skuldre etter all siklingen (mye flate som skal sikles og børstes), så flytende voks høres befriende ut hvis det holder litt.

Jeg har derimot et annet spørsmål som også passer i denne tråden. Jeg har et relativt dyrt brett med sintered 9900 såle, datteren min har et rimeligere brett med extruded såle. I slushen på avslutningshelgen i Trysil på lørdag så hadde hun derimot bedre glid enn meg, selv om begge brettene var vokset med samme hardvoks (de var riktignok vokset med et par dagers mellomrom, men rimelig sikker på at jeg valgte det samme på begge). Ingen av brettene var brukt etter voksing.
Jeg kan ikke forstå hvordan hun som er 20kg lettere enn meg og på papiret har en enklere såle allikevel skal gli bedre. Kan det være at jeg egentlig vokset litt "feil" i forhold til temperaturen på lørdag, og at den da ble enda mer avgjørende for meg med sintered såle (som visstnok er mer porøs og skal kunne ta til seg mer voks).

..[edit] eller kanskje det er fordel med lett vekt i den slushen som var på Trysil? Man flyter mer oppå i stedet for å ploge gjennom?

Redigert av parob; 25/04/2023 10:57. Rediger grunn: vekt og slush

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Utstyr til hjemmeprepping av topptur- og alpinski [Re: steffonep] #2732403 26/04/2023 08:10
K
kurik Offline
Fersking
Fersking
K
Interessant at flytende glider får ros. Alt som er lettvint er bra.
Har selv brukt Swix sin merinoull rotobørste for å påføre glider i det siste. Det tar ett minutt per ski, og man slipper å sikle (selv om feller skal på...), noe som fører til at man faktisk gidder å glide. Opplever at gliden holder seg godt gjennom et par-tre skidager, eventuelt en håndfull toppturer.

Noen som har erfaring med både flytende voks og merinoull-roto-metoden, og kan sammenlikne?

Re: Utstyr til hjemmeprepping av topptur- og alpinski [Re: parob] #2732406 26/04/2023 08:59
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: parob

Står du da på start og bruker flytende topping og rotorbørste, eller gjør du det kvelden før og det holder seg (hun bruker kanskje ikke rennskiene før hun står på start uansett)?

Som gammel alpinist selv så er jeg vant til at vi alltid smelter inn hardvoks, og jeg gjør det ofte. Ikke lengre til hver tur, men sånn en gang i uka kanskje. Siden datteren min og jeg kjører snowboard blir det antydninger til vonde albuer og skuldre etter all siklingen (mye flate som skal sikles og børstes), så flytende voks høres befriende ut hvis det holder litt.

Jeg har derimot et annet spørsmål som også passer i denne tråden. Jeg har et relativt dyrt brett med sintered 9900 såle, datteren min har et rimeligere brett med extruded såle. I slushen på avslutningshelgen i Trysil på lørdag så hadde hun derimot bedre glid enn meg, selv om begge brettene var vokset med samme hardvoks (de var riktignok vokset med et par dagers mellomrom, men rimelig sikker på at jeg valgte det samme på begge). Ingen av brettene var brukt etter voksing.
Jeg kan ikke forstå hvordan hun som er 20kg lettere enn meg og på papiret har en enklere såle allikevel skal gli bedre. Kan det være at jeg egentlig vokset litt "feil" i forhold til temperaturen på lørdag, og at den da ble enda mer avgjørende for meg med sintered såle (som visstnok er mer porøs og skal kunne ta til seg mer voks).

..[edit] eller kanskje det er fordel med lett vekt i den slushen som var på Trysil? Man flyter mer oppå i stedet for å ploge gjennom?

Ski vil grave seg mer ned i snøen en SB i de fleste tilfeller. Nå vet jeg ikke hvilke ski du hadde på lørdag, er de med rocker/frikjøring så vil de grave seg mindre ned en bakkeski selvsagt. Men tenker brett sklir letter over snøen, og som du sier hvis det skiller 20 kg så påvirker det også. Fett er fart sa Kjus og Aamodt. Men ikke i sugesnø som det var på lørdag (hadde tenkt meg opp til Trysil selv da men valgte landeveistur i stedet pga tempraturen og fordi jeg ikke var motivert for sugesnø (var vel bedre en forventet siden det ikke var + grader hele natten som meldt ?).
Selv gidder jeg ikke å glide ofte, og kantslipp gjør bare en gang om vinteren selv på bakkeskiene. Har da også 3-4 ski jeg alternerer om når det gjelder heisbasert kjøring, men feks i år har jeg ikke brukte storslalomskiene (gamle) en gang og sånn sett kun brukt 3 ski i år og da en bakkeski, som til gjengjeld ok brukt (alt er relativt, har stått 23 dager på heiskortet i år og tipper 50/50 bakke/offpist. Synes kantene holder bra og har en hurtigsliper(swix, men husker ikke nr) jeg kan bruke, men ikke brukt i år. Offpist skiene får jo mer juling på såle og kanter en bakkeskiene som jeg er "forsiktig" med. Glider kanskje hver 3-4 dag i bruk, hardvoks, har selv tenkt flytende voks for å teste ut det, spesielt på topptur, se om jeg får skaffet noe. Har en tendens til å ikke ville glide toppturski ofte for å ikke få glider i fellelimet, men på en annen side så er jo det ofte på toppturer en får sugesnø og trenger ekstra god glid.

Redigert av Oddefa; 26/04/2023 09:02.
Re: Utstyr til hjemmeprepping av topptur- og alpinski [Re: parob] #2732448 26/04/2023 18:30
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Skia gjøres klar på forhånd, men skia festes ikke til utøveren før hun er klar ved start, nei. Noe annet ville vært Sisyfosarbeid.

Ja da, har hørt om alpinpappaer som tar med racingskia på sydenferie for å smelte inn hardvoks _hver eneste dag_ for å mette sålen....

Jeg har noe mer pragmatisk tilnærming. Jeg er fornøyd når hun på fartsmålingene gjør det relativt sett bedre enn på mellomtidene. Da er det ikke skipreppen som er den begrensende faktoren.

Veldig varm snø er vanskelige greier. Jeg ville holde en knapp på din egen forklaring. 20 kg mindre vekt tror jeg hjelper på under slike forhold.

@oddefa: Kantprepp og opplevelsen av kantkvalitet er veldig avhengig av føre. Trener du slalåm inne i Snøhallen på Lørenskog så vil jeg anbefale å gå over kantene hver gang du tar pause. Der er det knallhard is som sliter ekstremt på utstyret og som krever topp redskap for at skia skal gå på skjær. Kjører du på fine snøforhold i turisttraséer så vil kantene både oppleves og beholdes vesentlig bedre.

Re: Utstyr til hjemmeprepping av topptur- og alpinski [Re: steffonep] #2733444 11/05/2023 12:17
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Flytende glider og ny børste er innkjøpt. Skal gjøre noen semi-vitenskapelige tester på Stryn i juni :-)

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå