Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Helsport rumperakett?

Helsport rumperakett? #2732046 21/04/2023 09:15
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Har noen tafset på Helsport sine sykkelvesker?
Jeg er på utkikk etter en medium stor seteveske og så at Helsport har kommet med en. Har så langt sett meg ut Restrap Race Saddle bag (https://restrap.com/products/race-saddle-bag), men er åpen for alternativer.

Her er Helsport sin: https://www.helsport.com/no/turutstyr/bike-packing/gravel-sl-10l-saddle-bag/?item=50033-23-10510

Jeg tenker på en bag stor nok til å ha med noen få plagg så 7-10 liter nok, men jeg er likevel opptatt av å få noe som ikke vingler. Ser ikke ut til at Helsport sin har noen spesiell avstivning/stramming utover rullelokket. Holder det?

Re: Helsport rumperakett? [Re: erikskon] #2732047 21/04/2023 09:58
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Dette er sikkert en god og funksjonell seteveske, i likhet med liknende vesker av første generasjon. Til ditt bruk burde den egne seg.

Men jeg er likevel en smule skeptisk, av to grunner:

- Dette er én veske der stropper/fester må løsnes for å løfte vesken av og på. Ved hyppig bruk eller turer med flere overnattinger eller stopp/parkering i urbane strøk, blir i hvert fall jeg raskt lei av det. Siste generasjon setevesker har som regel hylster eller stativ som festes på sete og ramme, og separat drybag eller veske som kan trekkes rett av og på. Mindre viktig om du kun skal ha med klær i pose eller lignende som er enkelt å dra ut og inn av vesken.

- Ser at det er tatt grep for stabilitet, men kan likevel ikke tro annet enn at det er fare for at vesken vil vingle og festet gnikke mot setepinne om vesken er lastet med bagasje av en viss vekt og en viss dimensjon, dersom du ikke stabiliserer den med ekstra stropper eller stativ som Topeak Wishbone. Igjen, mindre viktig om du kun skal ha med noen lette klær.

Hva gjelder volum, er jeg selv glad i vesker/drybags som kan pakkes med lite eller stort volum alt etter behov, og gjerne komprimeres/rulles/foldes sammen, fremfor dem som i utgangspunktet har begrenset/lite volum.

Jeg vil forresten trolig snart legge ut knapt brukt Restrap seteveske 14 liter og styreveske 14 + 1,5 liter. Lang historie. Har bare ikke kommet så langt.

Finnes egen tråd om bikepacking-vesker.

Re: Helsport rumperakett? [Re: Sepeda] #2732057 21/04/2023 10:44
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Grundig svar fra Sepeda, som forventet.

Hylsteret på Restrap 14L er stivt, for å hjelpe på stabilitetsutfordringen når man laster med litt vekt. Nedsiden er at det føles litt tungt ut kontra lettvektsutgavene. Jeg pleier å bruke Primus Stålstekepanne som "lokk" på enden av min Restrap seteveske, og det føles ok. Tidligere prøvd lignende på lettvektsutgaver, og vekten av stekepannen gjør at de kollapser litt.

Til klesplagg fungerer sikkert det meste, og kult at Helsport har kommer med egne poser. Den ligner veldig på de fra kjente produsenter, men er jo begrenset hvor mange måter en kan lage en seteveske på. Smarteste er å teste hvor mange liter en skal ha med seg gjennom drybagtesten, og så kjøpe bittelitt større. Personlig synes jeg Race bagen ser veldig fin ut, men jeg er jo litt biased siden jeg har fult Restrap-kit.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet

Moderator  support, Valentino