Ikke så bra kodelås…
|
Ikke så bra kodelås…
18/04/2023 18:21
|
RoyK
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Jeg pleier ikke å poste LPL-videoer her, men denne bør nok ses og låsen unngås eller leveres tilbake til selger - raskt! https://www.youtube.com/watch?v=WuBS3xYfrOo
|
|
|
Re: Ikke så bra kodelås…
[Re: RoyK]
19/04/2023 06:30
|
GeirEivind
Besatt
|
Besatt
Mini hadde hatt det gøy med å sette ny kode på min firesifrede garderobelås. Jeg satte meg ned med den, valgte kode og dro i løkka. sånn ca fire-fem minutter senere hadde jeg åpnet den. Og det uten en videre erfaring med å åpne kodelåser. Så jeg stoler ikke spesielt mye på de, for å si det sånn. 
|
|
|
19/04/2023 06:43
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Godt at dette er avdekket. Forhåpentligvis følger Abus opp, kanskje med neste generasjon av låsen.
Men det er verdt å huske på det som både LockPickingLawyer og politi bekrefter:
Det absolutte flertallet av sykkeltyver bruker verktøy som f.eks. boltkutter og rå makt, og kutter alle wire-låser og de fleste bøyle-, kjetting- eller foldelåser rett av.
Dirking av låser, om det så er nøkkel eller kode, er en litt nerdete hobby som de fleste sykkeltyver ikke tar seg tid til. Man får i så måte håpe at videoen over får minst mulig spredning. I likhet med andre som viser svakhetene til særlig kodelåser.
Om jeg hadde eid denne låsen, ville jeg vært like, eller mer, bekymret for at gradering 8 av 15 knapt byr på noe motstand mot enkle verktøy.
(Anekdotisk: Dum som jeg er, fikk jeg min egen lås kuttet i løpet av sekunder. Den enkle kodelåsen var urørt.)
|
|
|
19/04/2023 08:38
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Alle låser er KUN for å holde ærlige folk ærlige. De som VIL inn i skap eller ha sykkelen din, de har verktøy og kunnskap på plass.
Det beste man kan håpe på er at låsen er grei nok til at tyven må bruke mer enn sekunder, og derfor velger en annen sykkel.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
19/04/2023 09:17
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Alle låser er KUN for å holde ærlige folk ærlige. De som VIL inn i skap eller ha sykkelen din, de har verktøy og kunnskap på plass. Jeg er helt enig i poenget ditt! Men det er noen reelle terskler som kan sortere bort en del - om ikke alle - dønn uærlige sykkeltjuver, om så sykkelen er parkert på gaten eller i bod (for dem som driver med slik risikosport): Én terskel er å bruke lås som tåler muskeldrevet verktøy som boltkutter o.l., og som man må ha støyende elektrisk verktøy som vinkelsliper for å kutte. En annen og høyere terskel er å bruke siste generasjon låser som i høy grad tåler vinkelsliper, og som man må ty til plasmakutter e.l. for å kutte raskt. En tredje terskel er kombinasjon av flere låser, hvorav helst minst en er av de solide nevnt over, satt opp slik at både ramme og hjul er låst, og slik at det er vanskelig å komme til med verktøy. For låsnerding og eksempler, kan man begynne på slutten og jobbe seg bakover i denne tråden  Og jada, alle de klassiske rådene om hvor og hvordan og låst til hva og ved siden av hvem man bør parkere, og med hvilken kamuflasje  Selv bruker jeg alltid, om jeg kan, markedets mest solide lås. Sist i går.
|
|
|
19/04/2023 10:45
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Veldig kjapp googling hjalp ikke, er det noen plass med god oversikt over disse sykkelboksene?
|
|
|
[Re: Ndreas]
19/04/2023 11:30
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Om du tenker på den solide låsen jeg viste  får du full oversikt på kart i Bikely-appen som du laster ned på vanlig vis til mobil. Her er en screenshot fra Oslo og omegn i fjor sommer - kan ha endret seg. Finnes i andre byer også.
|
|
|
19/04/2023 11:43
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
|
|
|
[Re: Sepeda]
20/04/2023 07:06
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Om du tenker på den solide låsen jeg viste  får du full oversikt på kart i Bikely-appen som du laster ned på vanlig vis til mobil. Her er en screenshot fra Oslo og omegn i fjor sommer - kan ha endret seg. Finnes i andre byer også. Jeg bruker alltid disse når jeg MÅ sette fra meg transportsykkel "utendørs" i Trondheim, såfremt det er ledig kapasitet såklart. De fleste stedene har 4 timer gratis også, deretter 10kr timen.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: RazeFaze]
20/04/2023 08:46
|
perbl
More than words
|
More than words
Om du tenker på den solide låsen jeg viste  får du full oversikt på kart i Bikely-appen som du laster ned på vanlig vis til mobil. Her er en screenshot fra Oslo og omegn i fjor sommer - kan ha endret seg. Finnes i andre byer også. Jeg bruker alltid disse når jeg MÅ sette fra meg transportsykkel "utendørs" i Trondheim, såfremt det er ledig kapasitet såklart. De fleste stedene har 4 timer gratis også, deretter 10kr timen. Ulempen er at om du har vesker med litt størrelse på sykkelen, er de ubrukelige. Min Multicharger er hvertfall ikke mulig å parkere i dem, og sist jeg sjekka kartet, har de i praksis ikke en eneste transportsykkelboks i noen byer (lurer på om det er et par stykker på landsbasis). Begynner jo etterhvert å bli endel sykler som ikke passer like godt inn i et design av /\-typen der man antar det kun er dekket som utgjør bredden bak på sykkelen.
Redigert av perbl; 20/04/2023 08:47.
Per B.
|
|
|
20/04/2023 10:14
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Ble litt skuffa over antallet bokser rundt Oslo S. Var ingenting før Aker brygge i praksis og typ mortensrud østøver
|
|
|
[Re: Ndreas]
20/04/2023 10:35
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Så vidt jeg har forstått, med forbehold om at jeg ikke har noe videre innsikt eller kjennskap til Bikely: Bikely setter opp parkeringsbokser etter oppdrag, om det så er fra det offentlige, privat næringsliv eller borettslag. Det er altså ikke Bikely som selv bestemmer hvor boksene skal være eller hvilke typer bokser som skal tilbys. Man finner bokser dermed gjerne på steder som transportknutepunkter, handlesentre og parkeringshus. Boksene kan være offentlig tilgjengelige eller begrenset til ansatte ved et gitt arbeidssted eller beboere i et gitt borettslag. Parkeringshus tar gjerne betalt fra første time, mens handlesentre som regel tilbyr gratis parkering et antall timer. Om man ønsker flere eller andre bokser, kan man da etterlyse det hos f.eks. det aktuelle handlesenteret eller parkeringshuset. Eller oppfordre kommunen om å investere i bokser i sentrumsgater. Dedikerte bokser for store elektriske transportsykler finnes i dag ifølge appen kun noen få steder, som ved noen idrettsanlegg på Østlandet og ved Skien Lastesykkelhotell. Men jeg antar at Bikely kan levere til alle som måtte bestille, om bare f.eks. handlesentre og parkeringshus anser at det er behov for det. Ikke så rart at f.eks. Oslo S ikke har bestilt bokser fra Bikely siden de skal ha sykkelhotellNevner det bare før tråden renner over av misnøye om at Bikely ikke har boks akkurat der jeg vil parkere eller ikke akkurat for min digre sykkel 
|
|
|
20/04/2023 10:43
|
perbl
More than words
|
More than words
Nevner det bare før tråden renner over av misnøye om at Bikely ikke har boks akkurat der jeg vil parkere eller ikke akkurat for min digre sykkel  Neida, men sykkelen min er ikke så spesielt stor, så så sær er den ikke  Jeg tror du sliter med relativt ordinære sidevesker i det normale designet deres, men mulig jeg tar feil? Var forsåvidt på besøk hos Bikely og lot dem leke litt med longtailen jeg hadde før, da de hadde planer om å utvikle løsning for lastesykler. Spredningen av skap begynner å bli ganske ok her i Trondheim faktisk.
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
20/04/2023 10:49
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Det er selvsagt en avveining hvor svære bokser man skal ha og dermed hvor mange bokser man har plass til på begrenset areal versus hvor mange brukere som har svære sidevesker eller svære sykler. Du kan se de forskjellige boksene her. Valg av bokstype er en vurdering som bestiller må gjøre, og da kan det hjelpe at behov meldes inn til dem som bestiller. Ettersom stadig flere får store lastesykler, burde det være tilstrekkelig etterspørsel for Bikelys cargo-bokser. I en alminnelig boks er det for øvrig god plass til en alminnelig sykkel og alminnelige setevesker, særlig om de kan tas av sykkelen, slik alminnelige vesker kan. Jeg har brukt boks til sykkel, diger sekk og flere handleposer med masse plass til overs  Det er til og med kroker for å henge opp poser eller vesker, og dørhåndtak på innsiden, i tilfelle jeg skulle låse meg selv inne 
|
|
|
20/04/2023 10:56
|
perbl
More than words
|
More than words
Er de avtagbare ville nok jeg og fått plass ja. Men det er begrensa hvor mye borrelåsinnsats jeg gidder å gjøre for å ta dem av, så så langt har jeg tatt råsjanser på å parkere med grov bøylelås i folksomme områder utenfor butikker.
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
20/04/2023 11:01
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
 Hvis man skal være så spesifikk på enkeltsykler som du legger opp til, kan jeg være helt usaklig og innvende at på en lastesykkel, særlig om den har motor, kan man jo nettopp få med tung lås selv. Nå finnes det som kjent mobile låser som motstår både boltkutter og i høy grad vinkelsliper.På alminnelig sykkel er det mindre praktisk å ha med en eller flere låser på flere kilo, og behovet for boks for trygg parkering dermed større. Ja, jeg vet at det er usaklig. Men ikke personangrep, da  Og dermed er vi jo tilbake på trådens tema, som er bærbar (kode)lås 
|
|
|
20/04/2023 12:03
|
perbl
More than words
|
More than words
 Hvis man skal være så spesifikk på enkeltsykler som du legger opp til, kan jeg være helt usaklig og innvende at på en lastesykkel, særlig om den har motor, kan man jo nettopp få med tung lås selv. Nå finnes det som kjent mobile låser som motstår både boltkutter og i høy grad vinkelsliper.På alminnelig sykkel er det mindre praktisk å ha med en eller flere låser på flere kilo, og behovet for boks for trygg parkering dermed større. Ja, jeg vet at det er usaklig. Men ikke personangrep, da  Og dermed er vi jo tilbake på trådens tema, som er bærbar (kode)lås  Ja, jeg hadde aldri orket å ha med både kjetting og en av Abus tyngste U-låser uten el, da hadde jeg nok maks landa på en Bordo. Men poenget mitt er at det er endel sykler med vesker som ikke er designet for å tas av og på hele tida, en Multicharger er ikke sååå sær lengre. For ikke å glemme at lastesykler har blitt relativt utbredt, med dertil høye priser. I 2013 fikk jeg jo kommentarer på den sære longtailen min ca daglig, nå er jo byen fylt med lastesykkelvarianter. Såvidt jeg husker er det vel samme veskedesignet på de konvensjonelle elsyklene til R&M og, og selv om de et noen centimeter kortere i wheelbase, er jeg usikker på om du får en sånn en inn i et Bikelyskap. Nei, den ser ut til å ha konvensjonelle bøyler for feks Ortliebvesker. Så hadde jeg orket å vente på en sånn en hadde jeg nok hatt bedre muligheter, men orka ikke vente i måneder på den da jeg trengte elsykkel i fjor :-) Her i byen har vi jo forsåvidt et sykkelhotell som er gratis å bruke og, men siste artikkel jeg så om det var vel at noen hadde fått rappa sykkelen sin der, i tillegg hadde tyvene også stukket av med overvåkningsmaterialet. Må innrømme kynikeren i meg først tror sånne anlegg blir trygge den dagen de blir betjente, ala hun morske dama som leste ukeblad og fulgte med da jeg parkerte fietsen min i sykkelhotellet i Utrecht.
Redigert av perbl; 20/04/2023 12:07.
Per B.
|
|
|
|
|