Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hjelp til valg av landeveisykkel

Hjelp til valg av landeveisykkel #2731762 18/04/2023 06:49
K
Karlhbj Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
K

Hei
Jeg skal ha ny landeveisykkel med et budsjett på om lag 30-32 tusen. Dette er maks budsjett og skal inkludere sykkel + et godt hjulsett (har alltid hatt lyst på et litt godt hjulsett, men aldri tatt meg råd…) Slik det er nå, har jeg mulighet for enten en Cannondale caad 13 105 eller en Orbea Orca m20 med ultegra. Caad 13 er ny, mens Orcaen er pent brukt (nesten som ny). Begge vil bli oppgradert med hjulsett ala unaas 50 Zipp 303s etc. og fortsatt innenfor budsjett.

Fordel med caad er at denne er ny, med alle garantier og service det medfører. Syntes også sykkelen er kul (i helsvart). Virker som en veldig god sykkel som absolutt er mer en god nok for meg. «Ulempen» er vel bare at dette er en aluminiumsramme og ikke karbon og at jeg på et tidspunkt kommer til å angre på at jeg ikke gikk for karbon… som Orca m20 er laget av. Selv om jeg vet at dette nok bare er snobberi. Samtidig virker det litt mer «avslappende»med en sykkel av aluminium og slippe å være «redd» for at noe skal gå i stykker (skrue som er strammet for hardt, steinsprut etc.), selv om dette nok er overdrevet. Cannondale har bb30 krank med risiko for knirk. Usikker på hvor reell denne risikoen er og i hvilken grad det kan fikses.

En fordel med Orbea Orca er at jeg kanskje går litt mer for pengene med ultegragruppe framfor 105 på cannondale. Sykkelen er jo også stilig med sin helintegrerte wireføring. Samtidig får jeg ikke helt «wow-faktor» av sykkelen, uten at jeg helt kan peke på hvorfor. Også er jeg litt usikker på hvordan den vil være å sykle på. Ser diverse tester at den er tung (og føles tung).

Syntes dette er et vanskelig valg. Har fra før hatt en cannondale caad 12 105 som jeg var veldig fornøyd med. Dessverre ble den stjålet.

Sykkelen vil bli brukt til langturer, trening, turritt og kanskje et triatlon i ny og ne.
Ønsker en sykkel som er livlig, kvikk og responsiv. Bør ikke føles «kjedelig». Noen tanker om hva jeg bør velge? Eventuelt andre alternativ?

Har forøvrig egen sykkel til gravel.

På forhånd takk for hjelp og kommentarer!

Re: Hjelp til valg av landeveisykkel [Re: Karlhbj] #2731779 18/04/2023 08:42
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Velkommen på landeveisforumet!

Jeg kan gjerne dele noen ukvalifiserte tanker om de to syklene straks jeg får tid, men da jeg leste innlegget ditt, tenkte jeg umiddelbart på denne lesverdige kronikken i britiske Cyclist:

...the bike you choose to invest in might as well be the one that you like the look of best. If you like the bike, you’ll want to ride it more, and you’ll be more satisfied with the rides you do on it, which will ultimately make you a better bike rider than if you opted for a marginally better bike on paper that you end up wanting to ride less. So when the time comes for an upgrade, go for fun over figures. Trust me, you won’t regret it.

yes ICON_SMILE

Re: Hjelp til valg av landeveisykkel [Re: Karlhbj] #2731780 18/04/2023 08:45
ScottRacing Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg har en Scott Addict som jeg er veldig godt fornøyd med, spesielt etter at jeg kjøpte ett bedre hjulsett. Ser at du skal få til en tilsvarende løsning med budsjettet ditt.

Hvis du er teknisk kyndig eller kjenner en som er det, så er det mange strøkne brukte sykler som ligger ute for salg. Flere av disse er knapt brukt.

Æresmedlem i KrampeKameratene
Re: Hjelp til valg av landeveisykkel [Re: Karlhbj] #2731808 18/04/2023 12:12
Panda Offline
Besatt
Besatt
Jeg sykler på Orbea Orca på 3. sesong nå.
Godt fornøyd, men noen super sykkel (som S-Works eller Cervelo S5) er det ikke.
Hadde nå lett valgt denne fremfor en Caad13 i alu, i hvert fall siden du er opptatt av vekt. Caad13 med 105 er vel fort 1 kg tyngre enn Orbea med Ultegra.

Ellers er dette ikke et dårlig tilbud:
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=295186841

Redigert av Panda; 18/04/2023 12:16.
Re: Hjelp til valg av landeveisykkel [Re: Karlhbj] #2731821 18/04/2023 19:07
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Kan ikke si noe fra eller til om modellene. Det eneste jeg vet er at mange er fornøyde med CAAD modellene.
Men jeg ville ikke lagt vekt på garantier og service. Det meste er slitedeler som uansett ikke går på garanti. Men det kan være relevant ved feil på rammen. Vil si det kommer an på hvor gammel bruktsykkelen er. Reklamasjon kan man rette selv om man er andre gangs eier.

Re: Hjelp til valg av landeveisykkel [Re: Panda] #2731830 19/04/2023 05:44
baroudeur Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: Panda
Ellers er dette ikke et dårlig tilbud:
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=295186841

Før jeg klikket meg inn her tenkte jeg umiddelbart at en av de mange gode Dare-tilbudene som dukker opp på Finn vil være et godt alternativ. Det er mye Fara som selges rimelig (og ubrukt også) - nesten påfallende mye. Av de to hjulsettene som TS nevner er jeg selv veldig fornøyd med 303s både til grus og landevei.

En kombinasjon jeg personlig hadde sett på er Specialized SL6 og Zipp 303s som vil havne på budsjett brukt og kanskje til og med også ny om du selger hjulene som medfølger. Men da må du nok ta til takke med Tiagra i stedet for 105 som du får på brukte til < 20k. I tillegg får du ikke livstidsgarantien på rammen som kun går til originaleier mener jeg, men den garantien er kanskje ikke så viktig uansett.

Re: Hjelp til valg av landeveisykkel [Re: Karlhbj] #2731938 20/04/2023 08:20
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Vil anbefale å sjekke ut Sportienda på finn.no De reselger premium bruktsykler, og mye av dette er ganske gode kjøp.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Hjelp til valg av landeveisykkel [Re: Karlhbj] #2732064 21/04/2023 12:07
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dersom lommeboka skulle ha større bestemmelsesrett enn hjertet; Vil det i 2023 være helt på vidda å kjøpe en sykkel med felgbrems?

(spør for en venn)

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Hjelp til valg av landeveisykkel [Re: Knirkekne] #2732085 21/04/2023 19:43
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Sitat: Knirkekne
Dersom lommeboka skulle ha større bestemmelsesrett enn hjertet; Vil det i 2023 være helt på vidda å kjøpe en sykkel med felgbrems?

(spør for en venn)

Tror man kan prute toppmodell Tarmac SL6 felgbrems ned i 30-35k, mens toppmodell Tarmac SL7 ligger på 160k ny - tviler ekstremt på om det er verdt 125-130k i sykkelglede å få noen subbende, hvinende skivebremser, muligheten for overdimensjonerte dekk for asfalt og et integrert styre som gjør transport i koffert til et mareritt ICON_WINK

Create the problem and sell the solution
Re: Hjelp til valg av landeveisykkel [Re: Knirkekne] #2732197 24/04/2023 07:07
nanonils Offline
Avhengig
Avhengig

(spør for en venn)

Skal du bremse mye og sykle i mye regn og drit, evt har ekstremt mye utforkjøringer der du befinner deg så er vel skiver å foretrekke.
Men er du som de aller fleste, altså sykler utendørs stort sett i oppholdsvær, så gjør felgbremsene jobben i 2023 også. ICON_WINK

Specialized Allez Sprint Sagan Edition
Trek Madone 6.9 pro
GT Grade
https://www.instagram.com/nanonils/
Re: Hjelp til valg av landeveisykkel [Re: Knirkekne] #2732218 24/04/2023 09:28
hinault Offline
Ringrev
Ringrev

(spør for en venn)

jeg tolker det sånn at du tenker på bruktmarkedet hvor det er gode kjøp med felgbrems.
med tanke på deletilgang videre ville jeg vært selektiv på utstyret og holdt meg til mekanisk og ekskludert Di2 og EPS.
Er det Shimano tenker jeg 6800, 8000, 9000, 9100
Er det Campa ville jeg holdt meg til 11 delt ( Chorus, Record, SR) da 12 delt meka/felg ikke er utbredt nok og Potenza ikke er 100% kompatibelt med alt.

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå