Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hjelp til valg av landeveisykkel

Hjelp til valg av landeveisykkel #2731750 17/04/2023 20:13
K
Karlhbj Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
K
Hei
Jeg skal ha ny landeveisykkel med et budsjett på om lag 30-32 tusen. Dette er maks budsjett og skal inkludere sykkel + et godt hjulsett (har alltid hatt lyst på et litt godt hjulsett, men aldri tatt meg råd…) Slik det er nå, har jeg mulighet for enten en Cannondale caad 13 105 eller en Orbea Orca m20 med ultegra. Caad 13 er ny, mens Orcaen er pent brukt (nesten som ny). Begge vil bli oppgradert med hjulsett ala unaas 50 Zipp 303s etc. og fortsatt innenfor budsjett.

Fordel med caad er at denne er ny, med alle garantier og service det medfører. Syntes også sykkelen er kul (i helsvart). Virker som en veldig god sykkel som absolutt er mer en god nok for meg. «Ulempen» er vel bare at dette er en aluminiumsramme og ikke karbon og at jeg på et tidspunkt kommer til å angre på at jeg ikke gikk for karbon… som Orca m20 er laget av. Selv om jeg vet at dette nok bare er snobberi. Samtidig virker det litt mer «avslappende»med en sykkel av aluminium og slippe å være «redd» for at noe skal gå i stykker (skrue som er strammet for hardt, steinsprut etc.), selv om dette nok er overdrevet. Cannondale har bb30 krank med risiko for knirk. Usikker på hvor reell denne risikoen er og i hvilken grad det kan fikses.

En fordel med Orbea Orca er at jeg kanskje går litt mer for pengene med ultegragruppe framfor 105 på cannondale. Sykkelen er jo også stilig med sin helintegrerte wireføring. Samtidig får jeg ikke helt «wow-faktor» av sykkelen, uten at jeg helt kan peke på hvorfor. Også er jeg litt usikker på hvordan den vil være å sykle på. Ser diverse tester at den er tung (og føles tung).

Syntes dette er et vanskelig valg. Har fra før hatt en cannondale caad 12 105 som jeg var veldig fornøyd med. Dessverre ble den stjålet.

Sykkelen vil bli brukt til langturer, trening, turritt og kanskje et triatlon i ny og ne.
Ønsker en sykkel som er livlig, kvikk og responsiv. Bør ikke føles «kjedelig». Noen tanker om hva jeg bør velge? Eventuelt andre alternativ?

Har forøvrig egen sykkel til gravel.

På forhånd takk for hjelp og kommentarer!

Redigert av Karlhbj; 18/04/2023 03:26.
Re: Hjelp til valg av landeveisykkel [Re: Karlhbj] #2731758 18/04/2023 06:07
Arne_And Offline
More than words
More than words
Det finnes en egen landeveiavdeling, post der i stedet så får du sikkert bedre svar.

Moderator  support, Valentino