Takk for lissepasning til dekknerding!
Og +1 til kommentar fra esv og henvisning til BRR fra ket16!
Det korte svaret:Ja, du kan regne med at nye dekk i GP 5000-serien som er lansert etter 2020, vil være rundt 1 mm smalere enn opprinnelige GP 5000 lansert i 2018. Noen ganger litt mer, noen ganger litt mindre.
Om du vil beholde et visst volum, bør du derfor velge 30 mm oppgitt bredde på nytt dekk, der du for gammelt dekk hadde 28 mm oppgitt bredde.
Men dersom du tenker å kjøpe samme GP 5000 som du allerede har, altså modellen lansert i 2018, vet jeg ikke om nyere årsmodeller av samme dekk er oppdatert til ny standard. Jeg har sett referanser til det i diverse sykkelfora, men jeg er slett ikke sikkert. Du kan eventuelt spørre Conti.
Det lange svaret:Som eksemplarisk forklart av
Vittoria, oppdaterte standardiseringsorganet ETRTO sine krav til oppgitt dekkbredde i 2020.
For å ta ditt eksempel med dekk oppgitt til å være 28 mm:
Før 2020, skulle et dekk oppgitt til å være 28 mm måle nettopp 28 mm på en standardfelg med
17 mm indre bredde.
Fra 2020, skal et dekk oppgitt til å være 28 mm måle nettopp 28 mm på en standardfelg med
19 mm indre bredde,
2 mm forskjell i indre dekkbredde tilsvarer etter tommelfingerrel rundt 1 mm forskjell i reell dekkbredde.
Målt
på samme felg blir altså nyere dekk etter ny ETRTO-standard rundt 1 mm smalere.
***
Det vil i praksis være produksjonsforskjeller mellom dekk av samme type, og forskjeller mellom dekk fra forskjellige merker, forskjellige serier og forskjellige varianter av de forskjellige seriene.
Du skriver ikke hvilket dekk i GP 5000-familien du vurderer å kjøpe. Men om vi sammenligner
GP 5000 (2108) med den mest direkte etterfølgeren GP 5000 S TR (2021), begge oppgitt til 25 mm bredde, får vi disse målene på BRRs felg med 17,8 mm indre felgbredde:
GP 5000 25 mm (2018):
26,3 mmGP 5000 TL 25 mm (2018):
26,8 mmGP 5000 S TR 25 mm (2021):
25,5 mmNyere GP 5000 S TR 25 mm er altså målt til å være
0,8 mm smalere enn slangeversjonen GP 5000 og
1,3 mm smalere enn den slangeløse versjonen GP 5000 TL.
Om vi også ser på dekkhøyde, er forskjellen hele 1,5 og 1,8 mm.
Jeg har ikke sammenliknende data for de ovennevnte dekkene i oppgitt bredde 28 mm, men
BRR har målt S TR til 28,6 mm bredde og 25,4 mm høyde på sin felg på 17,8 mm.
I god Conti-tradisjon, er de oppgitte dekkene altså uansett hakket bredere enn ETRTO-standarden skulle til tilsi.
Det medfører at ovennevnte S TR i 28 mm trolig vil måle rundt 29 mm på dine felger,.
Hva gjelder nytt dekk i 30 mm, kompliseres det hele av at referansebredde på felg her etter ny ETRTO-standard skal være hele 21 mm. Det tilsier noe smalere reell dekkbredde på dine felger med 19 mm indre bredde. Men om dette dekket også er noe bredere enn standarden tilsier, måler det trolig reelt 29,5-30,5 mm på dine felger.
Klart som blekk?
***
Continental sine dekk har tradisjonelt vært alt fra feite til kjempefeite, og har i beskjeden grad fulgt ETRTO-standarden.
Nevnte GP 4000 S II er gjerne det fremste eksempelet, der versjonen oppgitt å være 28 mm ble målt til hele 31 mm på smal 17 mm felg. Det tilsvarer et dekk etter ny ETRTO-standard på 32-34 mm. Ren gravel!
Greit å huske neste gang når sykkelkompisen din med Conti fastslår at han aldri vil kjøpe dekk som er bredere enn 28 mm - kanskje har han selv et langt feitere
