Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Stålfjærkalkulatorer...

Stålfjærkalkulatorer... #2731565 13/04/2023 16:15
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Altså, hva skal man si.
Jeg har nå betalt for to avanserte fjærkalkulatorer, og de er i hver sin ende av skalaen, for å si det sånn.

Jeg betalte 5 pund til J-Tech suspension i UK, og han ville ha meg på en progressiv 550 til 680lbs/in-fjær på min Murmur (jeg er 77kg i nettoen)
Jeg betalte 20 NZ$ til ShockCraft, der man må inn med vekt på seg, sykkel, udempet vekt, motstand i IFP og geometri. Han skulle ha meg på en 380-ish fjær...
Jeg har før kjørt på 475-fjær med hell på samme sykkel.

Så hva skal man tro, egentlig? jeg har faktisk litt mer tiltro til Shockcraft, siden her er det en ingeniør som regner på alt som skal brukes, og han har fått veldig gode skussmål. Har en 400-fjær jeg kan bruke, og to CC-shocker jeg kan teste litt innstillinger med. Dvs. kjøre hardt på med demping heller enn å kjøre lite demping og mye fjær, som mange med dårlige dempere gjør (Rockshox og Fox).

Det er uansett ganske humor at det er såpass stor spredning på personifiserte fjærkalkulatorer.

(som en kuriositet vil Shockcraft også ha meg på en 37lbs/in-fjær foran, og jeg bruker nå rundt 50)

Mye forskjellig filosofi ute og går!

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Stålfjærkalkulatorer... [Re: baronKanon] #2731577 14/04/2023 07:00
jsdk Offline
Ringrev
Ringrev
"Problemet" er jo at det alltid er et visst nivå av subjektivitet her, det finnes ikke noe som heter Det Beste Oppsettet For Alle™ da spennet for optimal oppsett er avgrenset av rytterens subjektive opplevelse av hvordan systemet fungerer som helhet. PSI-tabeller for luftdempere lider av det samme; det er tenkt som et startsted for de fleste, og så tilpasser rytteren fjæren +/- rundt det ca.

Samme med fjær. Enhver kalkulator (eller algoritme om man vil) er jo begrenset av sine input parametre og hva som er de rette parametrene og hvordan de brukes er det jo forfatteren som bestemmer, så må man jo som bruker vurdere om man er enig i disse eller ikke.

Gitt systemvekt, progresjon i opphenget og så videre så kan man regne seg fram til hva som er optimal fjærrate for at få et gitt sag-punkt og hva som er kraften som kreves for bottom out, men selv dette er jo høyst individuelt, noen liker mer sag andre litt mindre, noen liker å ligge "høyt i vandringen" å ha noe at pushe mot mens andre ska ha det så pløsj som sofaen. Så jeg ser på dempere, oppheng og slikt som en salig blanding av empirisk vitenskap og fingerspitzengefühl.

Det er en pekepinn, ikke en sannhet uansett hvilket navn det står på papiret.

Re: Stålfjærkalkulatorer... [Re: baronKanon] #2731583 14/04/2023 07:20
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B
Det å legge inn parametre som vekt, sykkel og hårfarge blir i beste fall kun ett utgangspunkt.
Terrenget, kjørestil og personlige preferanser er mer avgjørende.

Fjærer er en standard maskindel som du kan få kjøpt i alle mulige størrelser og fasonger, sannsynligvis også til en gunstigere pris en hva Öhlins selger dem for ICON_SMILE
hvis du virkelig skal lete deg frem til ett optimalt oppsett så hadde jeg kjøpt inn ett sett med fjærer og prøvd meg frem

Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
Re: Stålfjærkalkulatorer... [Re: baronKanon] #2731585 14/04/2023 07:27
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Her har du litt innsikt på fjærrate:

Har lest en del teori om dempere nå, definitivt ikke forstått/husket all matten, men det er mye snakk om frekvens.

Shockcraft sin kalkulator definerer fjærrate etter frekvens (resonnansfrekvens?) og så bruker man demperen mer aktivt til å justere hastigheten på akslingen.

Jeg har selv økt fjærrate fordi jeg føler det er lite å dytte imot. Det kan være jeg heller burde ha økt LSC. Og det har f.eks. ikke vært mulig på Rockshox og Fox siste årene, men minimalt med LSC i demperne sine (på gafler).

Alt er selvfølgelig kompromisser, men det er viktig å tenke på at hvis det er mot stoppeklokka, så er det gjerne to streker under ett område med svar.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Stålfjærkalkulatorer... [Re: baronKanon] #2731587 14/04/2023 08:20
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Det var da voldsomt store forskjeller mellom de to proffe utregningene ja!

Men maks en av de kan komme i nærheten av anbefalt sag for ramma. Kan jo gi en pekepinn på hvilken som funker best? Selv om statisk sag ikke nødvendigvis sier så mye, så har det jo litt med hvordan den som utviklet opphenget hadde tenkt at det skulle fungere? Hvor antisquat og dive og slikt er "optimalisert"?

Som alle har sagt så er det med mye demping mot mye fjær er jo også litt smak og behag, for bombing med maks kontroll er kanskje mer demping og mykere fjær bedre? I mens stivere fjær og mindre demping er mer sprettent og passer spretten kjørestil.

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Stålfjærkalkulatorer... [Re: baronKanon] #2731589 14/04/2023 08:54
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: baronKanon

Har lest en del teori om dempere nå, definitivt ikke forstått/husket all matten, men det er mye snakk om frekvens.

Shockcraft sin kalkulator definerer fjærrate etter frekvens (resonnansfrekvens?) og så bruker man demperen mer aktivt til å justere hastigheten på akslingen.

Ser ut som om man må betale en slant for å få titte på parametre og slikt, hos Shockcraft. En demper er jo i praksis et lavpassfilter, så om man snakker om frekvens, tales det fort om grensefrekvens, dvs kritisk punkt i ristinga man har i hendene/beina, i forhold til under dekket, -3dB, nyquistdiagram, poler og nullpunkt og hele greia, reguleringsteknikk på universitetsnivå. Blir svett hver gang jeg skal greie ut om slikt i diverse testrappporter og sånt. Sånn kunnskap ruster fælt.

Har jo en vibrasjonsjigg noen meter unna, så det hadde jo vært sånn passe pussig å blitt observert sittende på sykkel, oppå der. Da kunne grensefrekvensen og andre rariteter dumpes ut fra nettverksanalysatoren. Akselerometer på kontaktpunktet under dekket, og tilsvarende på styret.

Kunne blitt youtuber, inspirert av en mulig noe beslektet raring, her: https://www.youtube.com/watch?v=J4tcnghFoaM

Redigert av ØysteinS; 14/04/2023 10:48.
Re: Stålfjærkalkulatorer... [Re: baronKanon] #2731593 14/04/2023 09:15
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Det spørs jo også om de fjærene man har regnet seg frem til i dyre kalkulatorer og kjøpt for dyre penger faktisk er de verdiene som står trykt på. Noen venner gjorde enkle teste på ulike tilgjengelige fjærer og fant tildels betydelige avvik fra oppgitt fjærrate. Og det er sikkert ikke mindre avvik når man snakker om progressive fjærer.

Glad jeg har luft. Da måler jeg med pumpa og er "objektiv" ICON_WINK

LarsB

Re: Stålfjærkalkulatorer... [Re: baronKanon] #2731594 14/04/2023 09:15
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B
Okey
her det noen som har flere vekttall i matte og fysikk fra høyskolen enn meg...
hva mener dere med resonnansfrekvens i fjæra ? er det problem med egensvingninger ?

hvis man ønsker å forholde seg til anbefalt sag som sykkelfabrikanten oppgir så er man låst til å velge mellom lineær og progresiv fjær,
eventuelt hvor progresiv fjæra skal være.

så får man skille mellom egenskapene til demperen og fjæra

Re: Stålfjærkalkulatorer... [Re: baronKanon] #2731598 14/04/2023 10:01
Raoul Duke Offline
Avhengig
Avhengig
Høres egentlig ut som du tenker unødvending vanskelig om fjærraten til colidempere. Du har samme baseline som for luftdempere, dvs sag.

For å regne deg frem til hvilken fjær du trenger for xx% sag trenger du:

• - Dempervandring og utvekslingsrate fra 0 vandring til sagpunktet
  • - Ekvipasejvekt (minus "unsprung weight" bak)
  • - Vektfordeling mellom for og bakhjul

Det er kun det siste punktet som er tricky siden det blir avhengig av terreng, geometri og kjørestil. Men du kan få et greit kompromiss ved å stå i nøytral posisjon på sykkelen og måle vekta på bakhjulet med en badevekt.

La oss ta en Norco range som eksempel. Du vil ha 30% sag, totalvekta er 100kg med 65% av vekta på bakhjulet.

Sjekker linkagedesign og finner ut at utvekslingsraten fra 0-30% er ca 3.03 og dempervandringa 18.75mm

3.03*100*0.65 = 196.95

196.95/18.75 = 10.5 kg/mm = 585 lb/in

Du kan regne inn ifp trykk og preload også, men ifp trykket er relativt lite og du bør ha så lite preload du kan slippe unna med på en coildemper så jeg havner stort sett på den supervitenskapelige metoden "trekk fra litt".

"Everybody has a plan until they get punched in the face"

- Mike Tyson
Re: Stålfjærkalkulatorer... [Re: baronKanon] #2731600 14/04/2023 10:22
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Det heter studiepoeng nå om dagen, Brabus! ICON_WINK

jeg stoler heller på en maskiningeniør som har blødd demperolje i 20 år enn en som har tittet på en powerpointpresentasjon fra Fox eller Rockshox og blitt overbevist og designet en sykkel i linkage x3.

Fjærratene er jo alltid litt så som så. Men kjøper man kvalitet, får man mindre varians på det. Det er ikke millimeternøyaktighet, men det er greit å komme innenfor 25lbs/in, som er hoppene på de fleste kvalitetsfjærer.

Sag er jo egentlig ikke viktig, da det er dynamisk sag som er føringer. Hører på podcast med mekanikeren Mille Johnset hadde i fjor, og han anbefaler 30% sag foran og bak, og så lar man dempingen gjøre resten. Jeg prøvde litt på det på Manitouen min i fjor, og det var nydelig. Da bruker man LSC (som faktisk struper ned kompresjonen) mye mer enn på andre dempere. Det gir deg mye mer grep enn med "steinhard" fjær som er mye brukt for å kompensere for lite demping.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Stålfjærkalkulatorer... [Re: baronKanon] #2731603 14/04/2023 10:53
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B
dere som knapt er tørre bak øra kaller det vel studiepoeng Baron ICON_SMILE men spørsmålet om resonnansfrekvens i fjæra er fortsatt ubesvart.

når vi først kverulerer så kan jeg jo poengtere at på norsk så kaller man "unsprung weight" for eksempelvis for "uavfjæret vekt"

spiralfjærer er vel en av de komponetene som er enkle å produsere i stort antall uten særlig avvik, men jeg kjenner ikke til hva som er toleransebildet.
skal se om jeg finner igjen katalogen

Re: Stålfjærkalkulatorer... [Re: baronKanon] #2731606 14/04/2023 11:16
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Det het vekttall da jeg startet siv.ing. i slutten av forrige årtusen.

Takk for norsk begrep ICON_SMILE

Det er "for" store avvik i "billige" fjærer, dessverre.

Grunnen til at jeg startet tråden er jo egentlig at jeg ble forbløffet over såpass stort avvik. Blir litt testing frem og tilbake når jeg har fått sykkelen istand og tørre stier. Er viktig å tilpasse dempingen til fjærraten også, så back-to-back kan bli en utfordring

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Stålfjærkalkulatorer... [Re: Brabus] #2731610 14/04/2023 11:50
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig
Resonansfrekvens i fjær er mest relevant for den som liker å kakke i fjæra for å lage (u)lyd. Utenom det så er denne frekvensen irrelevant, her. Det er det komplette systemet med rytter på toppen av en hel del rallemikk som er relevant, ikke en isolert snurrighet dypt inni systemet.

Belastningstimer var begrepet da jeg var innlagt på Gløshaugen, på nittitallet. Etter det havnet jeg i seismikkbransjen, og måtte gruble litt på egenresonans i fjæra inni geofoner, en gang i blant. Trykkbølger i jorda, hjernebølger i hoder, og radiobølger inni og utenpå apparater, er stadig vekk noe man må fifle med, der jeg havnet.

Re: Stålfjærkalkulatorer... [Re: baronKanon] #2731611 14/04/2023 12:55
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig
Litt senere i grublinga: Om man tar ut olja fra gaffel og/eller baktdemper, da vil det bli en resonans, fjærstivhet kombinert med massen som er oppfjæret bestemmer frekvensen. Kanhende det er dette det handler om?

Når man legger på demping så bør man belaste denne resonansen såpass at den undertrykkes. Kanhende Shockcraft sin kalkulator dreier seg om frekvensrespons. Sånn at ikke systemet går helt i stå om man kommer med feil fart over et vaskebrettparti. "Gain Margin" og "Phase Margin". Samme som jeg nettopp holdt på med i en strømforsyning jeg laget. Tilsvarende fysikk, dog med mindre gjørme.

https://www.tutorialspoint.com/control_systems/control_systems_nyquist_plots.htm

Re: Stålfjærkalkulatorer... [Re: baronKanon] #2731613 14/04/2023 13:56
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Sag er jo egentlig ikke viktig, da det er dynamisk sag som er føringer. Hører på podcast med mekanikeren Mille Johnset hadde i fjor, og han anbefaler 30% sag foran og bak, og så lar man dempingen gjøre resten.

Når anbefalte verdier tilfeldigvis er fine runde tall stiller jeg meg skeptisk mot budbringeren.
Mest sannsynlig er tallene da basert på (eventuell personlig) synsing og ikke empiri.

Jeg ønsker å holde utnyttet vandring så nærme 95% (av total vandring) som mulig og da er 15.9 % det beste utgangspunktet. Dvs. ved negativ progressiv demping.

Re: Stålfjærkalkulatorer... [Re: baronKanon] #2731623 14/04/2023 19:16
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Det er "for" store avvik i "billige" fjærer, dessverre.

Godeste Rulezman fant en leverandør som leverte nydelige titanfjærer som kostet omtrent det demperen din koster, Det var vel en italiener som pusset titan-klump med tannbørste for å til lagd fjæra, men der var det ikke noe avvik.

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Stålfjærkalkulatorer... [Re: baronKanon] #2731626 14/04/2023 20:06
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Har sjekket de, og det er 3500-området for en fjær.

WPS, Super Alloy Racing og andre har gode toleranser

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Stålfjærkalkulatorer... [Re: baronKanon] #2731628 14/04/2023 21:03
Akaly Offline
Veteran
Veteran
Sprindex er jo et alternativ hvis man vil glemme kalkulatorene litt og gå tilbake til eksperimentering i blinde på egenhånd. Jeg har brukt den selv og man får endret merkbart på springraten, så det er en fin måte å teste uten å kjøpe flere fjærer. https://sprindex.com

Re: Stålfjærkalkulatorer... [Re: baronKanon] #2731658 15/04/2023 20:03
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Har to Sprindex. Den ene var så skeiv at der måtte flere mm forspenning til for å få anleggsflate 360° rundt hele fjæra. Klagde til de ga opp og sendte en ny. Men fint å eksperimentere med.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå