Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ny endurosykkel

Ny endurosykkel #2731064 01/04/2023 20:09
Rogini Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Jeg vurderer å kjøpe ny sykkel, og det kunne vært fint med litt hjelp.
Jeg har i dag en 2018 YT Capra 29.

Absolutte krav til den nye sykkelen:
29 fremme og bake.
160=< vandring
38mm stænsjions
Brattere setevinkel enn Capra'n
Flaskeholder
Må kunne kjøpes på nett.
Vil ikke ha “yoke-driven shock”

Mindre viktige ønsker:
De nye 2023 demperne fra Rockshox
Ekstern kabling
Bremser som er kraftigere enn Sram Code RS som jeg har på den gamle sykkelen.
Shimano gir
Ikke Shimano-bremser.
Coil-demper
Sram UDH
Jeg ser det er mange som har problemer med Fox bakdempere, så det vil jeg helst ikke ha.

Sykler jeg vurderer:

Raaw Madonna
Dyr til å være aluminium.
Ikke RS-demper
Bratt styrevinkel (utdatert geometri?)

Privateer 161 XT
Anmeldelser klager på at den krever en spesiell kjørestil.
Skjør Fox X2 bakdemper, men den er på salg nå, så da har jeg nok på budsjettet til å bytte den i noe annet.
Muligens for bratt setevinkel.

Bird Aeris 9
Det er foreløpig ingen anmeldelser av den.
Samme lengde på kjedestag på alle størrelser.

Commencal Meta prototype
Ikke til salgs enda.

Er det noen som har andre forslag/tanker?

Re: Ny endurosykkel [Re: Rogini] #2731070 02/04/2023 07:41
Jøllsrud Offline
Fersking
Fersking
Propain Tyee?
Den kan du specce opp selv, og har ganske så ålreit pris og oppfyller vel de fleste av dine ønsker.
https://www.propain-bikes.com/en/bikes/enduro/tyee-cf/

Har riktignok ikke prøvd Tyee, men hatt Hugene i 1,t år og den fungerte ypperlig til det meste!

Re: Ny endurosykkel [Re: Rogini] #2731072 02/04/2023 08:09
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Mye spennende der ute.
Canyon Strive
Nicolai G1
Starling Murmur Enduro
Banshee Titan

Kan også anbefale Öhlins og Cane Creek bak og Manitou Mezzer foran.

Redigert av baronKanon; 02/04/2023 17:04.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Ny endurosykkel [Re: Rogini] #2731073 02/04/2023 08:45
jsdk Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg ville startet med hvilke kjøreegenskaper du verdsetter og/eller ønsker? Og så vurdert spekken etter du har funnet ut av det.

Uansett spec vil nok en lang og slak sak som teks. en Transition Spire føles ganske annerledes enn Bird Aeris, som har kortere kjedestag osv

Re: Ny endurosykkel [Re: jsdk] #2731217 05/04/2023 18:22
Rogini Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Etter å ha gjort litt vedlikehold på Capran de siste dagene, har jeg bestemt meg for at den nye sykkelen må ha ekstern kabling. Så da utgår Canyon, Banshee, Transition, Propain og de fleste andre maintream merker.

Sitat: jsdk
Jeg ville startet med hvilke kjøreegenskaper du verdsetter og/eller ønsker? Og så vurdert spekken etter du har funnet ut av det.

Uansett spec vil nok en lang og slak sak som teks. en Transition Spire føles ganske annerledes enn Bird Aeris, som har kortere kjedestag osv

Vanskelig sørsmål. Vil ha noe som er pløsj over steiner og røtter, stabil når det er bratt, rask rund svinger, og noe som kan gi meg min første KOM på Strava.

Re: Ny endurosykkel [Re: Rogini] #2731228 06/04/2023 06:23
olechr Offline
More than words
More than words
Hvor ofte skifter du kabler? Når du lar det punktet utelukke sykler som ellers passer. Selv synes jeg ikke det er så styrete å skifte så lenge man har rett verktøy

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Ny endurosykkel [Re: Rogini] #2731232 06/04/2023 07:26
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sjekk Deviate, syklene deres får veldig positive omtaler, bl.a. Pinkbike’s ‘Enduro Race Bike of Choice’
https://www.deviatecycles.com/claymore

Ikke billig, men du sier ikke noe om budsjett ICON_LAUGH

Re: Ny endurosykkel [Re: Rogini] #2731257 06/04/2023 20:33
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Har selv en Raaw Madonna med Öhlins. Hvis du ikke klarer nedoverKOMs med den så er det rytteren det er noe feil med. Og mitt tilfelle så er det som regel tilfelle… Jeg synes ikke styrevinkelen er for bratt, men jeg har aktivt søkt en sykkel som gjør det lettere for meg å vekte forhjulet og stå sentralt på sykkelen. Mye mindre anstrengende å kjøre fort, føler jeg! Men krankhuset kunne kanskje vært høyere (bbdrop på 30mm med 170mm gaffel). Betyr kanskje at den fint tåler enda større gaffel.

Viktig for hvilken sykkel du bør velge for å få en rask sykkel er hvor stor du er og hvilke egenskaper du søker/trenger for å sykle fort. Ikke alle sykler passer alle kroppsfasonger mtp vekt og geometri, selv om produsentene hevder det. Ref. Lik kjedestagslengde på alle størrelser hos mange merker, eller lik demper og dempertune til alle kroppstyngder(/hastighet).

Du har mange bra forslag på listen din, men for å kunne nerde oss fram til «det optimale» så trenger vi mer info.

ICON_SMILE

Redigert av Supermann; 06/04/2023 20:33.

Ut på tur!

Re: Ny endurosykkel [Re: Rogini] #2731259 06/04/2023 22:45
Rogini Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
182 cm, 84 kg. Hvordan kjørestil jeg har, og hva som vil passe meg, aner jeg ikke. Jeg vil helst prøve å få en ferdig sykkel til under 50k.

Kjører du Madonnan med kortere krankarmer for å unngå å slå nedi? Har du luft eller coildemper?

Det hadde vært gøy å bygge en opp en Madonna-ramme. Men da går jeg over budsjettet, med mindre jeg velger komponenter fra laveste hylle.
Også virker det som om markedet er skrapet for 170mm Zeb og 205x65 dempere.

Re: Ny endurosykkel [Re: Rogini] #2731271 07/04/2023 21:47
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Du er forholdsvis midt på størrelsesmessig, tror derfor at veldig mange sykler kan passe veldig godt for deg. Problemer med feil dempertune eller for korte kjedestag i store rammestørrelser bør derfor ikke være styrende for ditt valg.

Selv er jeg 188 og har xl. Samme vekt som deg. På Madonnaen har jeg öhlins coil bak, og Lyrik Ultimate foran. Fantastisk demping. Begge med litt stivere fjær(/lufttrykk) enn anbefalt for å sykkelen til å sitte litt høyere i vandringen og oppleves litt mer aktiv. I utgangspunktet er dette en sykkel som pløyer gjennom alt og er superstabil. Har ikke hatt direkte problemer med lavt krankhus hvor mine 175mm krankarmer har slått nedi. Grunnen til et mulig ønske om høyere krankhus er fordi sykkelen er forholdsvis lang bak og det vil gjøre det lettere å bevege sykkelen. Hvis sykkelen hadde vært satt opp mykt og man hadde brukt flate pedaler med lav profil så hadde det nok blitt krevende å dra manuals f.eks., men jeg har høye spd-pedaler og fjæring som sitter høyt (som nevnt over.)

Jeg ville ikke avskrevet den nå noe aldrende Specailized Enduroen heller, forutsatt at du kan leve med den litt slake setevinkelen. Enduroen tar med seg enormt med fart i ulendt terreng. I størrelse S3 og S4 så tror jeg den er veldig velkjørende. Mulig å gjøre gode kjøp på den også nå(med Zeb).

Jeg har aldri møtt noen som har kjørt en Capra som virker å fungere bra. De har hatt rare demperoppheng med lite antisquat og uforholdsmessig mye progresjon. Tester virker å ha bekreftet dette. Tråkker dårlig og er ikke tilsvarende raskere utfor, men kanskje de har blitt bedre?

Ut på tur!

Moderator  support