Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 4 1 2 3 4

Hva sier jeg til elever som bruker kokain?

Re: Hva sier jeg til elever som bruker kokain? [Re: Jomar Henriksen] #2731233 06/04/2023 07:40
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Ungdom vet best, og vil ikke høre på en voksen alltid. Og, iallefall ikke formanende voksne.
Noen ganger må man la ungdom snuble og skjønne at det de driver med ikke er det lureste. Kjedelig å bruke russetiden på en akutt psyk.post også. Depresjon, rusutløst psykose er vel ikke oppskriften på en god russetid.

Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
Re: Hva sier jeg til elever som bruker kokain? [Re: Jomar Henriksen] #2731234 06/04/2023 07:42
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B
for en del år siden så hadde firmaet mitt lokaler i nærheten av Oslo's mest belastede område der narkomane åpenlyst satte sprøyter og amdre solgte dritten mens atter andre solgte kroppen for å finansiere forbruket

innledningsvis ble jeg sjokkert når jeg så deler av kundegruppen, dette var folk som fremstod som velykkede forretningsfolk i dress med stresskoffert og nystrøket sveis. særs velkledde herremenn og vestkantfrøkner som handlet med slitne narkomane

teorien om at det bare er stakkarer med psykiske problemer som blir narkomane tror jeg ikke mye på;
Livet blir cirka en milliard ganger morsommere om man bare gir litt faen, er det ikke sånn det er ?

Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
Re: Hva sier jeg til elever som bruker kokain? [Re: Brabus] #2731236 06/04/2023 07:55
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Brabus
for en del år siden så hadde firmaet mitt lokaler i nærheten av Oslo's mest belastede område der narkomane åpenlyst satte sprøyter og amdre solgte dritten mens atter andre solgte kroppen for å finansiere forbruket

innledningsvis ble jeg sjokkert når jeg så deler av kundegruppen, dette var folk som fremstod som velykkede forretningsfolk i dress med stresskoffert og nystrøket sveis. særs velkledde herremenn og vestkantfrøkner som handlet med slitne narkomane

teorien om at det bare er stakkarer med psykiske problemer som blir narkomane tror jeg ikke mye på;
Livet blir cirka en milliard ganger morsommere om man bare gir litt faen, er det ikke sånn det er ?

Teorien at det bare er stakkarer med psykiske vansker som bruker dop er nok feil ja. Alle samfunnslag bruker dop. Og, ettervirkningene kan også møte alle. Bare forskjellige rusmidler etter økonomisk evne.

Re: Hva sier jeg til elever som bruker kokain? [Re: Jomar Henriksen] #2731293 08/04/2023 15:40
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Jomar Henriksen

https://lovdata.no/nav/lov/1998-07-17-61/kap9a

Det er til å flire av, og en lurer på om hvorfor det ikke var noen voksne i rommet da disse lovene ble laga, men fylket mitt har flere eksempler på at lærere har blitt tatt knallhardt på å voksent og rolig kritisere uønska elevatferd.

Dette har jeg på ingen måte greie på, men jeg ser konturene av samme situasjon som du beskriver her. Heldigvis ikke i mine egne barns klasse, men på andre trinn og andre skoler så hører jeg i blant slike historier. Trenger vi en større offentlig samtale om hva slags lærere vil vil ha, OG hva som skal ligge i verktøykassa?

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Hva sier jeg til elever som bruker kokain? [Re: Anders A-R] #2731299 08/04/2023 17:11
Jomar Henriksen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: Anders A-R

Det er til å flire av, og en lurer på om hvorfor det ikke var noen voksne i rommet da disse lovene ble laga, men fylket mitt har flere eksempler på at lærere har blitt tatt knallhardt på å voksent og rolig kritisere uønska elevatferd.

Dette har jeg på ingen måte greie på, men jeg ser konturene av samme situasjon som du beskriver her. Heldigvis ikke i mine egne barns klasse, men på andre trinn og andre skoler så hører jeg i blant slike historier. Trenger vi en større offentlig samtale om hva slags lærere vil vil ha, OG hva som skal ligge i verktøykassa?

Jeg tror mange foreldre bare sitter stille i båten og håper barna slipper gjennom grunnskolen uten å oppleve mobbere og (for mange) sykemeldte kontaktlærere. Etter det gir folk kanskje f i hvordan skolen er strukturert.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Hva sier jeg til elever som bruker kokain? [Re: Jomar Henriksen] #2731312 09/04/2023 05:40
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B

Jeg tror mange foreldre bare sitter stille i båten og håper barna slipper gjennom grunnskolen uten å oppleve mobbere og (for mange) sykemeldte kontaktlærere. Etter det gir folk kanskje f i hvordan skolen er strukturert.

det er nok ikke bare foreldre og elever som sitter stille i båten, med dagens voldsspiral i skoleuvesenet så blir stadig flere lærere mer og mer forsiktige.
når lærererne jobber i ett miljø der man risikerer å bli overfalt eller knivstukket så trår man forsiktig, merkelig nok. drapstrusler som må tas alvorlig har blitt daglgdags
det er ille når ledelsen på en skole ikke kan fjerne pøbler/ramp/voldelige elementer fra klasserommene

Re: Hva sier jeg til elever som bruker kokain? [Re: Jomar Henriksen] #2731412 11/04/2023 12:18
M
MannenFallerIkke Offline
Entusiast
Entusiast
M
Litt synd at enkelte virker å bagatellisere bruk av kokain.

Du blir til og med GAMMEL av å bruke kokain. Er vel ikke noe mer forferdelig enn det for en udødelig ungdom.

https://forskning.no/narkotika/koka...as6uLCDsbucjk1Zcbr9XBxdAqZmCwUNaT-rpV8iE

Nå er jeg ikke bevandret innen narko, men det jeg ville vært mest redd for er at kvalitetskontrollen på kokain er fraværende, samtidig som at doseringen kan være feil. Når Johnny står og mekker kokain, og Tommy gjerne blander ut med noe, før Ronny blander ut med noe annet, før Annika kjøper...så plutselig er kombinasjonenen veldig farlig.

Men spørsmålet er om det er mulig å finne en forelder til en som har tatt noe han trodde var kokain, som døde, og få den forelderen til å snakke om det foran klassen. Da er det ikke sikkert at det er like kult etterpå.

Er visst heller ikke så bra med kokain med tanke på blodårer, men sånt noe hører ikke ungdom på.
https://nhi.no/psykisk-helse/rus-og-avhengighet/narkotiske-stoffer/kokain-og-plutselig-dodsfall/

Redigert av MannenFallerIkke; 11/04/2023 12:22.
Re: Hva sier jeg til elever som bruker kokain? [Re: Jomar Henriksen] #2731443 11/04/2023 20:06
Panda Offline
Besatt
Besatt
Er flere som sliter med dette, tragisk. Blir helt matt og håper ungene mine på 11 og 12 holder seg borte fra dette dritt.

https://www.nrk.no/ytring/rett-til-a-ruse-seg-til-dode-1.16346134

Re: Hva sier jeg til elever som bruker kokain? [Re: Jomar Henriksen] #2731446 12/04/2023 03:49
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
"hvis barnet vil". Når ble barn såpass hellige kyr at vi lot dem skade seg selv og hjelpe dem å gå til grunne.

Redigert av mtbmaniac; 12/04/2023 03:52.
Re: Hva sier jeg til elever som bruker kokain? [Re: mtbmaniac] #2731470 12/04/2023 10:13
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: mtbmaniac
"hvis barnet vil". Når ble barn såpass hellige kyr at vi lot dem skade seg selv og hjelpe dem å gå til grunne.
Saken er ikke unik fordi det gjelder barn. Det gjelder individuelle rettigheter alle har, her personvern- og pasientrettigheter.

Har selv mistet et familiemedlem som ikke klarte kontrollere sine alvorlige sykdommer(diabetes/epilepsi/++) fordi andre sykdommer(og feilmedisinering) tok overhånd. Ikke rusrelatert. Det å forholde seg til helsevesenet, på vegne av andre, som ikke vil ha hjelp, er en ufattelig krevende oppgave. Her endte det med at personen ble funnet død hjemme, av meg. Mest sannsynlig død pga. "føling".

Det ironiske var at etter en 4-5 måneders kamp med helsevesenet, hvor hovedparten var at de ikke ville røre problemet, skulle bydelsoverlegen endelig besøke pasienten en mandag. Pasienten døde lørdag. Behandlingssvikten ble påklaget, og endte med ingenting. Ingen lærdom for helsevesenet, og en satt igjen med følelsen at de involverte bare hadde akseptert sitt manglende handlingsrom. Juridisk er det ting en kunne gjort før og etter dødsfallet, men det krever kompetanse og veiledning. Noe de fleste ikke besitter. Selv jurister og leger møter mye motstand, og har et begrenset handlingsrom pga. individets rettigheter. Det er høy terskel for å gripe inn når pasienten ikke vil ha hjelp og ikke er til fare for andre, selv om det er høy sannsynlighet for at utfallet vil ende med død.

For foreldre og familiemedlemmer som må forholde seg til rusmisbrukere og alvorlig psykisk syke, er situasjonen ille. Pasienter som ikke vil ha hjelp fordi avhengigheten eller de psykiske utfordringene dominerer. Samt et helsevesen som mangler muligheter, og generelt er overbelastet, dermed skjer ikke fungerende tiltak før ting gjerne er irreversible. Den offentlige diskusjonen fanger ikke opp det som er virkeligheten for pårørende eller de som er alvorlig syke. Det blir ofte en elitistisk debatt hvor professor/politiker X har et liberalt forhold til rus, og dermed tror alle klarer å forholde seg til fristelsene, slik som hen. Eller et strengt juridisk syn på individuelle rettigheter.

Det offentlige helsevesenet har ei heller kapasitet til å gi tilstrekkelig hjelp til gruppene med rusmisbrukere og psykisk syke.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Hva sier jeg til elever som bruker kokain? [Re: Jomar Henriksen] #2731475 12/04/2023 10:40
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Min inngang er at det er vanlig, og jeg trenger argumenter som er gode og som funker på et ungt menneske som ser at alle de kule kjendisene bruker kokain.

Jeg tror jeg hadde tatt en annen innfallsvinkel enn at det er farlig, og du blir narkoman. Hadde vinklet det mot "hvorfor bruker man det". Mange vil si at du får bedre selvtillit. Deretter kan du argumentere for at så det at du bruker kokain er tegn på dårlig selvtillit, deretter en ny grunn og en ny svakhet osv.

Slik at du lager et bilde av at de som bruker kokain er ganske stusselige folk.

Re: Hva sier jeg til elever som bruker kokain? [Re: Jomar Henriksen] #2731492 12/04/2023 14:06
ScottRacing Offline
Ringrev
Ringrev
Henvis dine elever til dette nettstedet: https://www.ung.no/rusmidler/2543_Kokain.html
det finnes flere tilsvarende nettsteder

Ta en diskusjon om skadevirkninger og forklar dem hva 'svært avhengighetsskapende' og 'abstinenser' betyr og ikke minst hva det medfører,
eller be dem forklare det for deg og suppler etter beste evne
Unødvendig å si at du bør forberede deg godt for å ha tilsvar på motargumenter. Du skal ikke se bort fra at du har en langer/pusher i klasserommet som har en dominerende posisjon i klassen - og som kan snakke for seg.

du vil garantert ikke nå frem til alle, men endel. jeg hører også med til dem som mener at noen velger ett liv som alkis/narkoman selv om de vet hva det innebærer, ikke alle er like.

Æresmedlem i KrampeKameratene
Re: Hva sier jeg til elever som bruker kokain? [Re: Jomar Henriksen] #2731513 12/04/2023 19:42
KjellMa Offline
Avhengig
Avhengig
Har elever som er russ og som bruker kokain ganske så jevnlig. Medianbrukeren er en som jobber dritmye for å finansiere nesebrus, champagne og dyre klær og med det er de så trøtte at de ikke får vitnemål/får rævva karakterer.

Jeg trenger råd fra Forumet for hvordan jeg skal tilnærme meg disse unge. Hva skal jeg si til dem? Hvilke fornuftige argumenter uten eim at formaning og skampåføring er det jeg bør bringe til torgs?

Ja, skole/kommunens rusplan er skikkelig påkobla og vi har møter ad absurdum. Men jeg møter disse elevene flere timer ukentlig og lurer på hva jeg skal si annet enn at drugs er for teitinger.

PS: Dere som har kidz i vgs-alder bør vite at kokain (frakta i snusbokser) har en oppsving og blir brukt av mange streite elver, ikke bare villbassene på yrkesfag.

Jeg har ikke så veldig konkrete råd om hvordan det er best å få til en god diskusjon med de unge, men som del av forberedelsene ville jeg satt meg godt inn i hvordan hjernene trigges av kokain eller andre midler. Andrew Huberman har mye bra om hvordan vi mennesker reagerer på dopamin, og hvordan vi kan ta kontroll på det. https://www.youtube.com/watch?v=QmOF0crdyRU

Jeg har unger i slutten av tenårene selv, og hører jo litt av de hvordan jevngamle perifere bekjente har begynt å eksperimentere med blant annet kokain. Skremmende utvikling.

Gi noe som varer, gi fan
Re: Hva sier jeg til elever som bruker kokain? [Re: Jomar Henriksen] #2731532 13/04/2023 07:23
Kakachka Offline
Avhengig
Avhengig

Med jenter på vei inn i ungdomsskolen er dette en sjukt interessant tråd å følge med på.

Men, kokain er kanskje bare nok et symptom på samme utfordring som skolen vel får i trynet fra 6-åringene dukker opp på døra: Oss foreldre. Som engasjerer seg i disco, pizza, bursdager og annet sosialt. Som tilrettelegger og duller - men setter minimalt med grenser.

Vi har vært super-kjipe med begge våre og gitt telefon men dytta inn familylink som låser utrolig mye til de er 13 år. Blant annet det meste av sosiale medier. Og da er det frustrerende å høre fra dem at alle vennene har tiktok, facebook, snap etc. samtidig som man sitter i foreldremøte og hører foreldrene deres prate om at skolen må ta opp barnas nettvett, oppførsel på nett og aldersgrenser i sosiale medier. Man får så hinsides lyst til å rope at det jo er deres ansvar og at det er deres manglende grensesetting som gjør at barna deres oppretter falske profiler og driver mobbing på nett.

Så, jeg er mest truandes til å si at løsningen på kokainbruken ikke ligger hos deg, ikke på videregående eller hos ungdomsskolen - men hos foreldrene allerede på barneskolen. Det er der grensesettingen må læres og så vil de enklere holde seg unna teite ting når de blir litt eldre. Så kanskje er det beste tiltaket du kan gjøre å henvende deg til skolene på de lavere alderstrinnene og få dem til å tematisere dette tidligere?

For de som har kommet så langt som til russetia / videregående eller avsluttende på ungdomsskolen de tror jeg du ikke kommer noen vei med - da er det bare håpet som står igjen.

Var det ikke i Jentepappa boka til Mr. Risnes at han sa at når barna kommer i tenårene så er alt du kan gjøre å håpe på at du har konfigurert dem riktig slik at de kommer noenlunde ok ut i andre enden for perioden mellom der har voksne generelt og foreldre spesielt ca null påvirkning?

Redigert av Kakachka; 13/04/2023 07:23.
Re: Hva sier jeg til elever som bruker kokain? [Re: Kakachka] #2731539 13/04/2023 08:09
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Kakachka

Med jenter på vei inn i ungdomsskolen er dette en sjukt interessant tråd å følge med på.

Men, kokain er kanskje bare nok et symptom på samme utfordring som skolen vel får i trynet fra 6-åringene dukker opp på døra: Oss foreldre. Som engasjerer seg i disco, pizza, bursdager og annet sosialt. Som tilrettelegger og duller - men setter minimalt med grenser.

Vi har vært super-kjipe med begge våre og gitt telefon men dytta inn familylink som låser utrolig mye til de er 13 år. Blant annet det meste av sosiale medier. Og da er det frustrerende å høre fra dem at alle vennene har tiktok, facebook, snap etc. samtidig som man sitter i foreldremøte og hører foreldrene deres prate om at skolen må ta opp barnas nettvett, oppførsel på nett og aldersgrenser i sosiale medier. Man får så hinsides lyst til å rope at det jo er deres ansvar og at det er deres manglende grensesetting som gjør at barna deres oppretter falske profiler og driver mobbing på nett.

Så, jeg er mest truandes til å si at løsningen på kokainbruken ikke ligger hos deg, ikke på videregående eller hos ungdomsskolen - men hos foreldrene allerede på barneskolen. Det er der grensesettingen må læres og så vil de enklere holde seg unna teite ting når de blir litt eldre. Så kanskje er det beste tiltaket du kan gjøre å henvende deg til skolene på de lavere alderstrinnene og få dem til å tematisere dette tidligere?

For de som har kommet så langt som til russetia / videregående eller avsluttende på ungdomsskolen de tror jeg du ikke kommer noen vei med - da er det bare håpet som står igjen.

Var det ikke i Jentepappa boka til Mr. Risnes at han sa at når barna kommer i tenårene så er alt du kan gjøre å håpe på at du har konfigurert dem riktig slik at de kommer noenlunde ok ut i andre enden for perioden mellom der har voksne generelt og foreldre spesielt ca null påvirkning?

+177656

Men verden er så mye enklere når man kan dytte ansvar over på noen andre, staten, kommunen, medelever, tiktok og snap... framfor å ta ansvar som forelder sjøl.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Hva sier jeg til elever som bruker kokain? [Re: Jomar Henriksen] #2731544 13/04/2023 09:45
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Lett å si, men hva gjør man da med de barn som ikke har foreldre som kan/vil ta tak? Drite i dem?

Re: Hva sier jeg til elever som bruker kokain? [Re: Ndreas] #2731548 13/04/2023 11:36
B
BRD Offline
Ringrev
Ringrev
B
Skal ikke slutte å bry seg, men samfunnet må jobbe for å behandle grunnen til at folk ruser seg å ikke bare symptomet.

Barn helt ned i barneskolealder ruser seg på lystgass. Hvor skal grensen for hva som er luovlig gå?

Da må vi gjøre alkohol ulovlig også da?

Mange måter å ødelegge livet sitt på

Re: Hva sier jeg til elever som bruker kokain? [Re: Ndreas] #2731549 13/04/2023 11:41
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Ndreas
Lett å si, men hva gjør man da med de barn som ikke har foreldre som kan/vil ta tak? Drite i dem?

https://www.bufdir.no/barnevern/melde-fra-privatperson/

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Hva sier jeg til elever som bruker kokain? [Re: Jomar Henriksen] #2731550 13/04/2023 12:06
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
For at det skal være aktuelt med barnevern må vel en skade allerede ha skjedd?

Re: Hva sier jeg til elever som bruker kokain? [Re: Ndreas] #2731554 13/04/2023 13:22
Kakachka Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Ndreas

Siden omfanget bare øker så tror jeg dette ikke gjelder majoriteten. At noen foreldre glipper helt og barna blir håpløse vil man alltid ha. Det er min oppfatning og vi har fått liknende beskjeder fra både kommunen, politiet og ungdomsskolen at det er et økende rusproblem i kommunen. Og det er en kommune med mye eneboliger og mange ressurssterke foreldre som er temmelig engasjert - men engasjementet strekker seg mest til å være kul kompis og tilrettelegge for aktiviteter istedet for å sette grenser og være litt upopulær.

Det komiske er at de er kjempeivrige når det gjelder økte aldersgrenser på sosiale medier som har vært diskutert i det siste - men neste alle barna deres er der allerede selv om de er langt under den eksisterende aldersgrensen. Og det er de fordi de snille foreldrene har gitt dem de de ba om.

Kombinasjonen foreldre som ikke setter grenser og en skole som er en helt ribbet for redskaper til å håndtere barna gir vel et oppsving i unger som ikke respekterer voksne eller andre myndighetspersoner og som ikke er så bekymret for konsekvenser av egen ugang fordi de aldri har erfart at livet blir litt dritt når man gjøre noe galt.

Re: Hva sier jeg til elever som bruker kokain? [Re: ScottRacing] #2731574 14/04/2023 06:46
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: ScottRacing
Henvis dine elever til dette nettstedet: https://www.ung.no/rusmidler/2543_Kokain.html

Ta en diskusjon om skadevirkninger og forklar dem hva 'svært avhengighetsskapende' og 'abstinenser' betyr og ikke minst hva det medfører,
Unødvendig å si at du bør forberede deg godt for å ha tilsvar på motargumenter. Du skal ikke se bort fra at du har en langer/pusher i klasserommet som har en dominerende posisjon i klassen - og som kan snakke for seg.

du vil garantert ikke nå frem til alle, men endel. jeg hører også med til dem som mener at noen velger ett liv som alkis/narkoman selv om de vet hva det innebærer, ikke alle er like.

Problemet med å argumentere med skadevirkninger og avhengighet er at de aller fleste som bruker kokain i festsammenheng, gjør dette uten å få fysiske problemer eller bli avhengig. Står man der som en autoritetsperson og sier at kokain fører til ditt og datt, så ser ungdommen at dette ikke stemmer med den virkeligheten de kjenner.

Re: Hva sier jeg til elever som bruker kokain? [Re: Dexter] #2731575 14/04/2023 06:52
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B
Sitat: Dexter

Problemet med å argumentere med skadevirkninger og avhengighet er at de aller fleste som bruker kokain i festsammenheng, gjør dette uten å få fysiske problemer eller bli avhengig. Står man der som en autoritetsperson og sier at kokain fører til ditt og datt, så ser ungdommen at dette ikke stemmer med den virkeligheten de kjenner.

det blir litt som å argumentere for at man ikke skal advare mot å bruke anabole steroider fordi alle på treningssenteret som bruker det er friske og raske.
utfordringen for mange er at de ikke ser hele bildet og at de må få ting inn med teskje. de som virkelig får oppleve bivirkningene til anabole steroider må slutte å trene, utvikler ett komplekst blandingmisbruk - dvs bli narkis, havner i fengsel, får nyre svikt, dør i relativ ung alder

skal man la være å bruke sikkerhetsutstyr fordi man ikke har sett noen kappe av seg fingeren med vinkelsliper ?
skal man la være å bruke sikkerhetsbelte fordi man ikke har sett en dødsulykke ? jeg har bekjente som har kjørt bil i førti år og som nekter å bruke sikkerhetsbelte, de har aldri blitt skadet

det å forklare at man riskerer dyp avhengighet, overdose dødsfall, uopprettelige skader på kropp/sinn kan være en oppgave for en lærer. så gjelder det å skjønne ordet 'risiko'.
mange klarer å håndtere rusforbruket sitt, uavhenging av rusmiddel. andre igjen blir dypt avhengig av rusmidler. så må man skjønne hvorfor noen rusmidler blir beskrevet som 'sterkt vanedannende'

Redigert av Brabus; 14/04/2023 07:09. Rediger grunn: mer utfyllende begrunnelse

Re: Hva sier jeg til elever som bruker kokain? [Re: Brabus] #2731580 14/04/2023 07:13
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig

det blir litt som å argumentere for at man ikke skal advare mot å bruke anabole steroider fordi alle på treningssenteret som bruker det er friske og raske.
utfordringen for mange er at de ikke ser hele bildet og at de må få ting inn med teskje

Tror de aller fleste 16 åringer har blitt godt opplyst om skadevirkningene av kokain. Samtidig så lever de i en verden hvor de kjenner mange vellykkede personer som bruker kokain dann og vann på fest uten å ta skade av det. Det skaper en kognitiv dissonans, som gjør at du må velge hva du tror på. Enten det en autoritetsperson sier eller den virkeligheten du kjenner.

Er akkurat det samme som skjedde med antihasj kampanjene på 60-70 tallet. Da ble det fremstilt som at du ble avhengig av første trekk og havnet på gata.

Synes derfor artikkelen til Dr Bergland er bra. Han tar for seg alt fra miljøvern, menneskerettigheter og kriminalitet.

Re: Hva sier jeg til elever som bruker kokain? [Re: Dexter] #2731596 14/04/2023 09:47
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Selv om enkelte videregåendeelever er klare for medisinstudiet og er høyt reflektert, er det greit å tenke at flertallet som har et romantisk forhold til rus gjerne ikke tilhører den gruppen. Har opp gjennom tiden møt flere som har hatt et usunt forhold til rusmidler, inkl. alkohol, og jeg sitter ikke igjen med at de alltid forstår konsekvensene. Ikke kun de negative helsemessige effektene, men også de dumme valg de tar/tok når de er påvirket. Valg som gjerne ville påvirker hvordan de lever livet, eller forfølger dem resten av livet.

For å vise frem de skadelige helseeffektene er det best med bilder. Et googlesøk på kokainnese etc. ga noen virkelig ekle bilder.

Det å spille på at kokain er litt stakkarslig er sikkert noe som kan slå gjennom. Etter Exit-bølgen og diverse som "sto frem", var det inntrykket jeg satt igjen med. Det var ikke de kuleste i Aker Brygge/Tjuvholmen-gjengen som brukte, det var gjerne outsidere, som ville passe inn. Noen vil kanskje si streberne. Nå har jeg ikke det største erfaringsgrunnlaget, men de som hadde et "utsvevende" liv falt ganske fort av studiene, og det var de streiteste som fullførte med gode karakterer. Studier er egentlig ganske så kjedelige saker, finansfag er intet unntak, det er mye matte. Dop og matte virker ikke som en fin kombo, iallfall ikke tung finansmatte. Studiedop er noe annet, men langtidseffektene der er jo ei heller så supre.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Hva sier jeg til elever som bruker kokain? [Re: Dexter] #2731599 14/04/2023 10:02
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Jupp. Det er trolig ikke fullt så farlig som enkelte skal ha det til. Men problemet er at unge tror det er helt uten fare, og det er ikke sant.

De har "lært" at det ikke er farlig, og derfor har de et confirmation bias på at det ikke er farlig og overser alle tegn på at dette kanskje ikke er helt uten risiko. Og så plutselig så er det ikke helt ufarlig likevel. Dette er vanskelig å ta inn over seg for et ungt menneske som deler verden inn i absolutter.

Re: Hva sier jeg til elever som bruker kokain? [Re: Andreas83] #2731601 14/04/2023 10:27
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Andreas83
Selv om enkelte videregåendeelever er klare for medisinstudiet og er høyt reflektert, er det greit å tenke at flertallet som har et romantisk forhold til rus gjerne ikke tilhører den gruppen. Har opp gjennom tiden møt flere som har hatt et usunt forhold til rusmidler, inkl. alkohol, og jeg sitter ikke igjen med at de alltid forstår konsekvensene. Ikke kun de negative helsemessige effektene, men også de dumme valg de tar/tok når de er påvirket. Valg som gjerne ville påvirker hvordan de lever livet, eller forfølger dem resten av livet.

For å vise frem de skadelige helseeffektene er det best med bilder. Et googlesøk på kokainnese etc. ga noen virkelig ekle bilder.

Det å spille på at kokain er litt stakkarslig er sikkert noe som kan slå gjennom. Etter Exit-bølgen og diverse som "sto frem", var det inntrykket jeg satt igjen med. Det var ikke de kuleste i Aker Brygge/Tjuvholmen-gjengen som brukte, det var gjerne outsidere, som ville passe inn. Noen vil kanskje si streberne. Nå har jeg ikke det største erfaringsgrunnlaget, men de som hadde et "utsvevende" liv falt ganske fort av studiene, og det var de streiteste som fullførte med gode karakterer. Studier er egentlig ganske så kjedelige saker, finansfag er intet unntak, det er mye matte. Dop og matte virker ikke som en fin kombo, iallfall ikke tung finansmatte. Studiedop er noe annet, men langtidseffektene der er jo ei heller så supre.

Amfetamin er ett "fint" studiedop. Da får du litt ekstra pepp, og orker litt mer. Om du spiser eller skyter er nok kanskje litt mer miljørientert. Å skyte pepper, gjør så du ikke sover på en stund, og orker mye. Men, klink psykotisk er det jo enn viss sjanse for. For de som tror at dop kun blir brukt av knarkere på gata tar feil. Absolutt alle samfunnslag bruker rusmidler, både lovlige og ulovlige.

Re: Hva sier jeg til elever som bruker kokain? [Re: Jomar Henriksen] #2731604 14/04/2023 11:06
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B
som de to foregående talere påpeker, det er nok ikke så farlig som mange vil ha det til.

mye mulig, jeg kjenner ett par som jobber/har jobbet innen psykiatrien og behandling av rusmisbrukere.
det er som å kjøre tung MC uten hjelm og skinndress, stort sett går det greit for de fleste. selv i høy fart på svingete veier. noen sitter i klisteret umiddelbart, andre havner på lukket avdeling eller legger på røret.

men for all del, bank på med pepper for å komme gjennom studiet eller for å trene litt hardere. kjør på. noe som er omtrent en milliard ganger kulere enn å være nykter kan umulig være så farlig som pietistene vil ha det til.

Re: Hva sier jeg til elever som bruker kokain? [Re: Brabus] #2731643 15/04/2023 13:28
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
kan umulig være så farlig som pietistene vil ha det til.

Hva påstår "pietistene" om hvor farlig det er?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Hva sier jeg til elever som bruker kokain? [Re: GeirK] #2731647 15/04/2023 15:13
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: GeirK
kan umulig være så farlig som pietistene vil ha det til.

Hva påstår "pietistene" om hvor farlig det er?

Bør egentlig ikke svare for en anna kar, men han sikter nok til den utbredte oppfatningen til mange om at all hard drugs-bruk automatisk 100% fører til et liv med knekk i knærna nede på narkistorget.

Det er nok en grunn til at Petter Stordalen & alle vennene hans (trolig) bruker det flittig. Det fører kanskje ikke til (Gud forby!) overvekt og det hindrer ikke gode tider på Tour de Finans dagen derpå på samme måte som alkohol.

Re: Hva sier jeg til elever som bruker kokain? [Re: Jomar Henriksen] #2731648 15/04/2023 15:58
Panda Offline
Besatt
Besatt
Etter hvert som jeg leser innleggene er konsensus nå at coke er ufarlig? Virker sånn.
Er ikke enig i det, etter hvert som du har ruset deg titt og ofte så kommer det en kveld hvor du liksom ikke helt peaker lengre. Rusen avtar og du trenger noe annet.
Hva er neste alternativ? Heroin. Går du først ned ad den veien da er livet ditt forbi.

Side 2 av 4 1 2 3 4

Moderator  support