Hva sier jeg til elever som bruker kokain?
|
Hva sier jeg til elever som bruker kokain?
31/03/2023 08:27
|
Jomar Henriksen
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Har elever som er russ og som bruker kokain ganske så jevnlig. Medianbrukeren er en som jobber dritmye for å finansiere nesebrus, champagne og dyre klær og med det er de så trøtte at de ikke får vitnemål/får rævva karakterer.
Jeg trenger råd fra Forumet for hvordan jeg skal tilnærme meg disse unge. Hva skal jeg si til dem? Hvilke fornuftige argumenter uten eim at formaning og skampåføring er det jeg bør bringe til torgs?
Ja, skole/kommunens rusplan er skikkelig påkobla og vi har møter ad absurdum. Men jeg møter disse elevene flere timer ukentlig og lurer på hva jeg skal si annet enn at drugs er for teitinger.
PS: Dere som har kidz i vgs-alder bør vite at kokain (frakta i snusbokser) har en oppsving og blir brukt av mange streite elver, ikke bare villbassene på yrkesfag.
Redigert av Jomar Henriksen; 31/03/2023 10:24.
Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
|
|
|
Re: Hva sier jeg til elever som bruker kokain?
[Re: Jomar Henriksen]
31/03/2023 09:28
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Ikke for å kritisere, men du er nokså lett å identifisere. Denne tråden vil dermed være lett å finne av alle involverte, og mange ikke-involverte.
Jeg vil gi deg kudos for din tilnærming, men er usikker på om den ikke bør anonymiseres.
|
|
|
31/03/2023 09:34
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Utrolig kjip sitch, og har ikke så mye å bidra med. Men jeg tenker at litt som med annen avhengighet så kan en "enkel" selvtest, hvor du poengterer hvor vanedannende det er, langtidsskader, og at du utfordrer til at de tester seg selv. Klarer du en måned uten? Hvis de får til et avbrekk så kan det gi distanse til å evaluere kost/nytte, og hvis ikke så er jo det kanskje en vekkeklokke i seg selv. Glad dette ikke var et problem da/der jeg vokste opp, og har fortsatt noen år å flytte til svalbard eller noe til barna kommer i siituasjonen 
|
|
|
31/03/2023 09:56
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Belærende voksne fungerer ofte dårlig på ungdom, og det er vel noe de off. tjenestene bør ta seg av? Langtidskonsekvensene er ikke positive, spesielt ikke psykisk. Som med annen rus er det mye som ligger bak, og fasaden er kanskje ikke helt representativ på hvordan personen har det.
Kanskje det kan fungere å si på tomannshånd at hvis de vil snakke, så er du tilgjengelig?
Vanskelig sak, lykke til.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
[Re: Tange]
31/03/2023 10:20
|
Jomar Henriksen
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Ikke for å kritisere, men du er nokså lett å identifisere. Denne tråden vil dermed være lett å finne av alle involverte, og mange ikke-involverte.
Jeg vil gi deg kudos for din tilnærming, men er usikker på om den ikke bør anonymiseres. Jeg tenkte litt på dette, men under dekke av at jeg opererer under fake navn, at jeg jobber på en skole et godt stykke fra der jeg bor og at økt kokainbruk hos unge har vært mye i lokalmedia i det siste, så vurderer jeg det dit hen at det får gå. https://www.adressa.no/nyheter/tron...ain-er-ikke-en-del-av-ungdommers-hverdag https://p3.no/meninger/mening/760cfec3-71fb-4e91-b969-9682c8b11d8aI tillegg er dette et reelt problem.
Redigert av Jomar Henriksen; 31/03/2023 10:23.
|
|
|
31/03/2023 12:49
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
OK. Om du bruker nick synes jeg dette er innenfor ja. Og som sagt skal du ha kudos for å ikke ville komme med formaninger og skam, det har de nok ikke behov for og vil nesten garantert virke mot sin hensikt. Jeg vet ikke om du kan gjøre et tema av dette i plenum, eller om du heller ønsker å snakke med de under fire øyne, men de fleste (også) voksne er lettest å 'overbevise' om de finner ut av ting selv (< litt førende spørsmål kan være ok). Min erfaring er at stort sett alle i en klasse vet hva de andre driver med så om dette kan være et tema i klassen kan du kanskje først la folk fortelle om sine opplevelser: hvordan begynte de, hva føler de, hvordan påvirker det dem, og deres omgivelse og hvordan blir de eventuelt påvirket av andre, hva er det positive de opplever, er det negative ting de opplever (mentalt, fysiks, gruppepress osv.), hvordan ser de for seg fremtiden (med eller uten osv.) kortsiktig og langsiktig. Dette krever uansett at du setter deg godt inn i fakta (dvs. seriøs forskning) og ikke bare leser flyktig det som en eller annen forening som NNPF skriver
|
|
|
31/03/2023 14:00
|
stiniss1
Medlem
|
Medlem
All rus er noe drit. Litt snø er isolert sett ikke farlig. Joggesko er billigere og har omtrent samme virkningg.
Alkohol er vel så problematisk. Veldig vanedannende og umulig å vite om du er disponert for avhengighet.
Det er ikke linjene du tar i russetiden, men langvarig rusmisbruk som dreper deg.
|
|
|
31/03/2023 14:19
|
Jomar Henriksen
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Jo takk, er skeptisk til NNPF og den sjikanen de driver med av liberale stemmer i rusdebatten. Det er overraskende at de får lov av Direktoratet og det burde få konsekvenser.
Jeg kjenner at jeg blir rådvill i denne saken, for hvilke argumenter har jeg egentlig mot kokain? Kriminelle nettverk? Ukjent kjemisk innhold? Gatewaydrug til sterkere saker etc? For dyrt for en 18-åring? Ulovlig jf. straffeloven?
Bevisstgjøring om egen avhengighet ved å be dem ta en kvit måned for å se om det går, var en god ide @Ndreas Mange unge setter idealet om kontroll høyt. ________________
Liten rant her på slutten-> Det er så mange foreldre som gir f i dette helt til de oppdager at lillegull har brukt 6k i uka på striper sammen med resten av russegruppa og kona di en onsdagskveld panikkringer kontaktlærer/elevtjenesten/politiet/kommunen og "ber dem gjøre noe!!!11!!"(tm). Det burde ikke være skolens oppgave å sørge for at ungdommen er rusfri, men det er vi lærere som må takle alt på stående fot når samfunnet ser et problem. Dette gjelder også alt fra russegrupper, skjermtid, mobbing, klassemiljø ødelagt av uroelementer, merkeklærpress (!).
I går leste jeg i BT at mange unge kun sover 5t om natta pga skjermbruk. Hva var løsningen? (trommevirvel) "Det må inn i skolen!" Er det virkelig ikke noe som burde ut av skolen i stedet? Hvor blei det av at det trengtes en landsby for å oppdra et barn? Ja, det er ikke ditt problem at nabokiden bruker drugs, men det er ditt problem når han bøffer sykkelen din for å finansiere dyre vaner.
|
|
|
[Re: stiniss1]
31/03/2023 14:21
|
Jomar Henriksen
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
All rus er noe drit. Litt snø er isolert sett ikke farlig. Joggesko er billigere og har omtrent samme virkningg.
Alkohol er vel så problematisk. Veldig vanedannende og umulig å vite om du er disponert for avhengighet.
Det er ikke linjene du tar i russetiden, men langvarig rusmisbruk som dreper deg. Jeg tror de unge sitter med et survivorship bias. Ja, alle som har gått BI, bor på Vindern og driver med day trading bruker kanskje nesebrus, men det er ikke alle som bruker nesebrus som ender opp på fine steder likevel.
|
|
|
31/03/2023 15:54
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Jeg kjenner at jeg blir rådvill i denne saken, for hvilke argumenter har jeg egentlig mot kokain? Kriminelle nettverk? Ukjent kjemisk innhold? Gatewaydrug til sterkere saker etc? For dyrt for en 18-åring? Ulovlig jf. straffeloven? De negative helsekonsekvensene er et argument imot, les f.eks. her, her og denne gamle artikkelen. Bruk av kokain bidrar til flere drap og har stor skadevirkning, ifølge stipendiat ved NHH. Gjeld til kredittselskaper er kjipt, gjeld til kriminelle er verre, gjerne bidrar elevene til mer alvorlig kriminalitet enn de ser for seg. Det er lett å se grunner for å ikke bruke rusmidler, men det hjelper som regel ikke de som ønsker å bruke, da det gjerne er bakenforliggende årsaker til at de faktisk ønsker å bruke. Her er det viktig å ikke være standhaftig, siden det finnes uendelige grunner. Det er kanskje "kult" i enkelte miljøer, men det er gjerne triste grunner til enkelte/mange velger å bruke det. Alt fra dårlig selvtillit, dårlig oppvekst, usikkerhet til selvmedisinering av moderat til alvorlige psykiske lidelser (Gammel kilde). Sistnevnte sammen med rusmidler, skaper store utfordringer for helsevesenet, f.eks. ved rusutløst psykose. Lege Jonas Kinge Bergland skrev denne kronikken. Et tips kunne kanskje vært å snakke med legevakten i byen, og høre om de vil komme med innspill/foredrag. En lege fra akutten, gjerne psykiatri, kan sikkert komme med innspill og ekte erfaringer som setter tankene igang hos unge personer. (Sidespor: Selv om NNPF har oppført seg mildt sagt klønete, er det verdt å huske at det er ofte Politiet som må forholde seg til rusede personer når det "går galt". Det gir dem et annet syn enn f.eks. mitt akademiske halvliberale syn. Straffeloven er vel ikke så gjeldende om det ikke snakkes om store mengder, ref. Domstol.no. Ei heller virker det som Politiet virker spesielt interessert i å bruke ressurser på å forfølge tyngre brukere av rusmidler, så lenge de ikke skaper støy, problemer eller har store mengder på seg. Det er min erfaring etter å ha gått daglig forbi åpne rusmarked. Politiet kan ikke gå ut i media og si at de ikke prioriterer å bruker ressurser på det, av forebyggende årsaker. Dermed kan de ikke imøtegå kritikken som hyppig kommer i media.)
|
|
|
31/03/2023 17:35
|
Jomar Henriksen
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
takk for grundig svar. Gode lenker som kan brukes.
|
|
|
31/03/2023 18:51
|
Aleksander2
Dr. Slow
|
Dr. Slow
Fortsatt på sporet om belærende voksne, men si litt om økende risiko for å få i seg fentanyl og dø? Ikke bare kokain, men alle bootleg medikamenter. Veldig interessant podcastepoisode: https://www.youtube.com/watch?v=i2K-_UTLNR4 Kanskje noe av materiellet Hipolito bruker kan brukes mot dine elever?
2022 Trek Top Fuel 9.8 XT Project One 2015 Canyon Ultimate CF SLX 7.0 Di2 X 2017 Santa Cruz Hightower CS 29"
|
|
|
31/03/2023 19:16
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Jeg tror de fleste unge som tar det bare gjør det i vgs og noen år maks. Men etter det stopper det. Ungdommer er ungdommer og vokser. I min tid drakk vi øl sprit og røyk noen joints av og til. Noen tok speed, amfetamin osv. Men alle de jeg kjenner som gjorde dette stoppet etter hvert. Meg inkl.
Nekter å tro «alle» gjør dette som jentene skriver på p3 artikkelen. I min tid var det ikke alle som røyk marihuana, men de fleste (99%) drakk.
Er coke det nye alkoholet? Tvilsomt.
Redigert av Panda; 31/03/2023 19:17.
|
|
|
31/03/2023 19:59
|
altitude
Avhengig
|
Avhengig
Har ikke gode tips til hvordan ta dette opp. Men kan bekrefte at dette tilsynelatende er ekstremt vanlig i ungdomskretser og blant yngre voksne. Jobber i ambulansetjenesten ett eller annet sted i på sør-øst-landet. Hadde nattevakter rundet jul, og på alle unntatt en vakt kjørte vi inn overdoser/dårlig rusopplevelse av yngre mennesker. Oftest fra folk i godt møblerte hjem, eller som fremstod som ellers ressurssterke og oppegående. Både de som blir dårlige og andre festdeltakere/tilstedeværende er helt åpne hva de bruker og sier at "alle bruker det". Så er selvsagt spørsmålet hvor mange "alle" er, men har inntrykk av at det er svært vanlig. Bruket gjelder også på hverdager og når som helst på dagen. Populær kombo er cocain, ksalol (polsk/øst-europeisk produsert xanax - benzo, tilsvarende sterk valium) og så toppe det med alkohol. Litt stimulerende, litt beroligende og litt sløvende. Skal være en god kombo i riktig doser og billigere enn bare å drikke alkohol ute på byen - sier ungdommen.
Så tilbake til forebyggende, det synes vanskelig. Selv når hele "gjengen" ser noen som ikke tåler dette så godt, enten fysisk med brystsmerter, hjertebank, ikke kontaktbar, m.m. eller psykisk med psykoser, vrangforestillinger, angstanfall osv. så er vi likevel på det samme med de samme deltakerne igjen kvelden eller helgen etter.
|
|
|
31/03/2023 20:19
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
At "alle" bruker det, er nok lignende med at terrengsykkelforum-brukere tenker at "alle" har 1-4 sykler som koster kr 25 000 og oppover. Realiteten innser en når man snakker med ikke-nerdesyklister, dvs. det store flertall. Når jeg tok ExFac ble en presentert for samme problemstillingen når foreleser spurte "hvor mange tror dere tar høyere utdannelse", de fleste tippet skyhøyt over realiteten. Ved å si "alle" gjør det, får det "noe" til å virke tryggere. Innad i grupper fremstår det helt normalt, men en gruppe representerer ikke "alle".
|
|
|
01/04/2023 10:56
|
Jomar Henriksen
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Min inngang er at det er vanlig, og jeg trenger argumenter som er gode og som funker på et ungt menneske som ser at alle de kule kjendisene bruker kokain.
|
|
|
01/04/2023 11:18
|
Gubbe
Entusiast
|
Entusiast
Glem nå ikke at disse ungdommene som regel har foreldre, besteforeldre og annet verdifullt nettverk også utenom klasserommet.
Og vær oppmerksom (som flere har vært innom) på flertallsmisforståelsen.
Når det er sagt: Erfaringsmessig er faktabasert kunnskap, ulike foredrag, politets forebyggende gruppe på skolebesøk, eks-narkomane som forteller om "rushælvete", ulike kampanjer, brosjyrer, MOT, helsesykepleier, tilgang til spisskompetanse i all hovedsak verdiløst.
Joda, de som allerede holder seg i skinnet kan styrkes i sin holdning til at det er smart å fortsette med å holde seg i skinnet, mens de man virkelig ønsker å nå mest sannsynlig fremdeles befinner seg i det vi gjerne kaller den "romantiske fasen" av rusbruk, og en slik forelskelse kan ingen bryte med de ovennevnte virkemidler.
Kule kjendiser/influensere/sterke jevnaldrende trumfer deg hver gang (satt på spissen selvsagt)
Ikke overvurder din påvirkningskraft her, er mitt råd. Vis omsorg og bekymring, men ikke tro at du kan utgjøre den store forskjellen. Ha en 100% avklart erkjennelse av din egen rusbruk.
Harde ord sikkert.
Redigert av Gubbe; 01/04/2023 14:33.
|
|
|
01/04/2023 17:41
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
hvorfor ikke ta dette opp med politiet??! riv av plasteret. har forståelse for at det er tungt, men imø bør det likevel gjøres. man gjør dem en bjørnetjeneste ved å ikke ta dette hardt så tidlig som mulig. trenger ikke si det åpent at du bidrar med info om hvem som gjør hva. den eneste fra min barneskoleklasse som drev med narkotika, døde noen år senere for egen hånd.
|
|
|
02/04/2023 07:16
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg vet ikke hvorfor man ikke sier det som det er. Som lærer / skole så er man ikke barnets "venn" primært. Man er ikke spak forelder. Man er ikke lekeonkel. Man er lærer. Om noe, så er jobben til en skole og en lærer, å forberede barn på voksenlivet. Man skal vise dem hvordan livet er og guide i riktig retning. Hvordan livet VIRKELIG er, ikke hvordan barnets omgangskrets ville ønske at det skulle være. Dersom de voksne, i de formative år fremstiller livet som at det er ok å gjøre ulovlige og livsfarlige ting så lenge man ikke blir tatt, hva tror man at barna lærer og gjør noen år frem i tid? Realiteten er, et par år frem i tid, at det ikke lenger vil være noen voksne "snille lærere" der til å beskytte dem ved stilltiende, ved å ikke si ting høyt eller ringe politiet. De vil bli tatt. De vil bli fengslet. Det vil bli opprettet sak. De vil få dom. De vil ikke kunne få dokumenter for å reise til USA. De vil bli utestengt fra mange ting i samfunnet. https://rusinfo.no/aktuelt/fakta-om-lovverk/Bruk av narkotika er også livsfarlig. Det ødelegger vurderingsevnen og gjør at man gjør dumme ting. Det skader hjernen før det er fullt utviklet. Og man begynner kanskje med noe man tror er ufarlig og bare i små doser, men blant disse som begynner med "noe ufarlig" så er det større andel som går til tyngre stoffer enn blant ikke-brukere. Særlig utsatt er de som kommer i vanskelig livssituasjon eller ikke har interne mekanismer for å løse sine mindre mentale utfordringer før disse utfordringene blir store. (dette var det som skjedde med ovenfor nevnte klassekamerat som begikk selvmord)
|
|
|
02/04/2023 10:31
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Som del av (liker jeg å tro) oppvåkning av oss små barn om den virkelige verden, fortalte min gamle klasseforstander åpent om sitt utsvevende LSD-liv på 60-70 tallet. Om hvordan en liten syretripp gjorde at bekjente av ham ble gale som rabieshunder og havnet på galehus, og andre gikk til tyngre stoffer og aldri kom seg ut av miljøet (fx søsteren til en politiker som senere er blitt kjent som nato-sjef?). En annen fyr skal ha havnet i et rart politisk miljø og reist til palestina før han ble tatt med sprengstoff i beirut og torturert. En gang viste han oss filmen om bølgen, den opprinnelig fra 1981. Lærdommen han ønsket formidle der han sto med sitt palestinaskjerf, liker jeg å tro, var å ikke la seg lure av falske profeter, det være seg i tvserier, i det åpne media, i "sekten", i det politiske partiet eller noe annet sted. Være kritisk og prøve å tenke sjæl. Jeg visste ikke alltid om storyene var sanne eller ikke, om han faktisk hadde vært i et slikt miljø eller kanskje egentlig ikke men faktisk bare var høy på Jesus hele tiden, og fortalte oss her og der en hvit løgn for å skremme oss. Uansett det var interessant og jeg hørte på og forsøkte å holde meg på rett kjøl. https://en.wikipedia.org/wiki/The_Wave_(1981_film)https://en.wikipedia.org/wiki/The_Wave_(2008_film)
|
|
|
02/04/2023 15:07
|
JB.
Ivrig
|
Ivrig
Hvorfor er dette egentlig noe du som faglærer skal føle at du er forpliktet til å gjøre noe mer med enn å varsle riktige instanser og følge opp ev. utvikling? Jeg forstår det som at alt som skal være koblet på, er koblet på.
Er det en ting de siste tjue årenes lærerkamp har vist, er det at lærere bør holde seg til å være lærere. Ikke sosialarbeidere, sykepleiere, terapeuter eller politi. Lærere har blitt tillagt (eller tatt på seg) urimelig stort ansvar for barn og ungdom, langt utover det utdanningen og profesjonen er ment for. Jeg vil påstå at det er uproft å prøve å bære hatter som man ikke har utdanning eller kompetanse for.
Sist lærerstreik ble stanset av myndighetene grunn av sårbare elevers ville få helsemessige skader av å være borte fra skolen. Det bør få alarmklokkene til å ringe rimelig høyt. For hvor stort ansvar skal egentlig tysk- og samfunnsfaglæreren etc. ha for svært sårbare elevers psykiske helse? Hvor mye tror du at du(i kraft av å være lærer) kan påvirke elever som har valgt å bli narkomane til å ta sunne valg?
I was just riding along...
|
|
|
02/04/2023 18:24
|
BRD
Ringrev
|
Ringrev
Å slå ned hardt på rusbruk blir symptom-behandling og gjør nok bare vondt verre tror jet. Folk som ønsker strengere lover og mer makt kan jo lese seg opp på hva FN og riksadvokaten mener om den saken.
Dagens vgs-elever satt inne i to år uten sosialt liv. De er frustrerte og følte at ungdomstiden deres ble fratatt dem. Burde nok ikke være overraskelse at de utagerer litt nå.
Har en 17-åring hjemme. Vi bor i Oslo og i hans miljø er det ganske vanlig at det er kokain på fest.
Vi prater jevnlig med ham om hvilke situasjoner man kan havne i med uheldig utfall pga rus og spesielt kokain.
Det er også mye vold og slossing i Oslo blandt ungdom.
Tror nok ærlighet og åpenhet er det eneste som hjelper. Vi har en følelse av av at han stoler på oss og vi kan ikke annet enn å stole på ham. Så får vi håpe at han gjør fornuftige valg i tiden fremover.
|
|
|
02/04/2023 19:40
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Utrolig trist at ungdommen har det sånn i 2023. Godt poeng det med korona situasjonen og at de nå trenger å løpe hornene av seg, men kokain liksom? Fatter det ikke… 
|
|
|
02/04/2023 19:42
|
stiniss1
Medlem
|
Medlem
Det er ikke linjene du tar i russetiden, men langvarig rusmisbruk som dreper deg. Jeg tror de unge sitter med et survivorship bias. Ja, alle som har gått BI, bor på Vindern og driver med day trading bruker kanskje nesebrus, men det er ikke alle som bruker nesebrus som ender opp på fine steder likevel. Neida, men om du ender opp på et fint sted eller ikke, er forsåvidt ikke så relevant. Det er fullt mulig å slite med rus og bo i villa og kjøre porsche og fullt mulig å være rusfri og gå på Nav. Å skremme folk med at litt snø fucker opp mulighetene for jus-aksjemeglerkarrieren din eller fører til narkomanhelvete er åpenbart bare tøv. Ærlighet varer lengst og virkeligheten er at mange kan takle litt rekreasjonell bruk av ulovlige rusmidler fint, andre ikke. Det samme med lovlige. Forskjellen er heller ikke så stor.
|
|
|
[Re: JB.]
03/04/2023 06:24
|
olechr
More than words
|
More than words
Hvor mye tror du at du(i kraft av å være lærer) kan påvirke elever som har valgt å bli narkomane til å ta sunne valg? For noen som kanskje ikke har voksene på hjemmebane som ser de skikkelig kam det ha alt å si. At en lærer ønsker å ta opp dette på en litt annen måte en: « er du helt idiot, du blir narkoman» synes hvertfall jeg høres bra ut.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
03/04/2023 06:54
|
JB.
Ivrig
|
Ivrig
Hvor mye tror du at du(i kraft av å være lærer) kan påvirke elever som har valgt å bli narkomane til å ta sunne valg? For noen som kanskje ikke har voksene på hjemmebane som ser de skikkelig kam det ha alt å si. At en lærer ønsker å ta opp dette på en litt annen måte en: « er du helt idiot, du blir narkoman» synes hvertfall jeg høres bra ut. Det er stor forskjell på å bry seg og prøve å gi gode råd og det å prøve å redde noen som er så til de grader ute og kjøre. Slik jeg forstår det i denne saken, er det ikke tilfelle at elevene ikke har nettverk rundt seg. Ja, lærere kan utgjøre en stor forskjell for mange. Men her snakker vi om oppegående, hardtarbeidende voksne (over 18 år).
I was just riding along...
|
|
|
04/04/2023 10:06
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvordan har du skaffet deg informasjon om at de bruker kokain?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
06/04/2023 05:55
|
Jomar Henriksen
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Takk for innspill. Artig å se at tilnærmingen er litt ulik, og det speiler også mine egne innganger til dette.
1. "Lærere skal fokusere på det å lære bort fag/kompetansemål/forberede unge på eksamen"-> Det hadde vært så fantastisk! Men fylkets rushandlingsplan for vgs gir lærere/skolen aktivitetsplikt ved mistanke om illegal rusbruk.
2. "Hvordan vet du at de bruker kokain" -> Det blir nevnt i elevsamtaler, altså samtaler på tomannshånd med de unge.
3. "Ring politiet" -> Politiet vet dette og har tett oppfølgning med elevgruppa generelt, og de unge som er navngitte spesielt. Elevtjenesten på skolen bruker _mye_ tid på dette, men mange unge tar seg striper støtt & stadig likevel.
4. "Ikke skrem dem med at de ender opp i en pappeske under Bakbrua." -> Enig. Men hva det er som hindrer oss voksne, godt etablerte familiefedre fra å begynne med drugs er ikke de samme argumentene som kan funke for Jente 18 på veg inn i russetida. Jeg singler ikke ut en og en for å "ta praten", men hva kan jeg si til klassen som helhet? Skal jeg bare holde kjeft og tenkte at dette er zeitgeisten nåfortida og at jeg ikke trenger å mene så mye?
Redigert av Jomar Henriksen; 06/04/2023 06:04.
|
|
|
[Re: mtbmaniac]
06/04/2023 06:03
|
Jomar Henriksen
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Jeg vet ikke hvorfor man ikke sier det som det er. Som lærer / skole så er man ikke barnets "venn" primært. Man er ikke spak forelder. Man er ikke lekeonkel. Man er lærer. Om noe, så er jobben til en skole og en lærer, å forberede barn på voksenlivet. Man skal vise dem hvordan livet er og guide i riktig retning. Hvordan livet VIRKELIG er, ikke hvordan barnets omgangskrets ville ønske at det skulle være.
Helt enig i at lærer ikke skal være en oppdrager, men det hjelper ikke en dritt hva jeg mener så lenge at Opplæringslova §9-A-4 mener noe helt annet. Her står det at jeg har et ansvar for at elevens psykososiale læringsmiljø skal være "trygt og godt". Utfordringa her er at for å holde ting "trygt og godt" så må jeg sanksjonere uønska atferd fra andre elever (kjefte på mobbere), men samtidig er det en anna paragraf som nuller ut verktøykassa mi. §9-A-5 som gir skolen en skjerpet aktivitetsplikt om lærer skulle krenke elevene. Og kjeft = krenking. Derfor tørr ikke lærere lengre kjefte på elever når de utagerer, for jeg har pr def ikke lov. https://lovdata.no/nav/lov/1998-07-17-61/kap9aDet er til å flire av, og en lurer på om hvorfor det ikke var noen voksne i rommet da disse lovene ble laga, men fylket mitt har flere eksempler på at lærere har blitt tatt knallhardt på å voksent og rolig kritisere uønska elevatferd. PS: jeg er trives i jobbe min, men noen av rammefaktorene er ugreie.
Redigert av Jomar Henriksen; 06/04/2023 06:06.
|
|
|
06/04/2023 07:17
|
Brabus
Avhengig
|
Avhengig
Har elever som er russ og som bruker kokain ganske så jevnlig. Medianbrukeren er en som jobber dritmye for å finansiere nesebrus, champagne og dyre klær og med det er de så trøtte at de ikke får vitnemål/får rævva karakterer.
Jeg trenger råd fra Forumet for hvordan jeg skal tilnærme meg disse unge. . det du beskriver her er ungdom som er på vei full fart inn i narkomani og de er utenfor din kontroll; jeg har hatt tilsvarende krabater som medelever og ingen av dem ble særlig gamle. gi faen i de som er på kjøret og overlat dem til fagfolk,.mulig du kan sende en bekymringsmelding til NAV, barnevern, politiet eller foreldre. Vær gjerne anonym bruk kreftene dine på den ungdommen som du ser en fremtid i på en del amerikanske nettsider som forteller deg hvordan du skal leve ett langt og lykkelig liv, så er det ett råd som går igjen: Dont do drugs. mulig du kan ta det opp som tema og be elevene forklare rådet hvis du er norsklærer så kan du be elevene dine analysere sangen til Jokke og historien rundt innspillingen av sangen Narkomen, se under + at du kan ha som stil oppgaver; forklar betydningen av "ekstremt vanedannede" og hva det innbærer, forklar hva det menes med skadevirkninger, gjør greie for hvorfor det er en dårlig ide med dop. list opp skadevirkningene for fx anale steroider hvorfor har man apotek og hvorfor skal man ikke kjøp dop av en langer som selger noe som er produsert i en kjeller i Latvia hvordan foredlingsprosessen av kokain foregår og forklar hva det er som følger med opp i nesa og inn blodsystemet, det er jo en fin ekstra oppgave hvis du underviser i kjemi innviter en tung narkoman til klassebesøk, mulig Kirkens Bymisjon kan hjelpe deg her. en sliten narkoman fra Holmenkollen med dårlige tenner og bylleinfisert utmagret kropp kan få lov å sette ett skudd foran klassen, mulig jobben di ryker da... Du har venta mange timer nå, de timene var lange Du har vassa rundt i byen med en stadig fjernere gange Du prøver å huske åssen det var før i tida Men hver eneste muskel minner deg på livet ditt nå Du kikker bort på klokka, du sjekker dine penger Skal du ringe å få kjeft, og kanskje vente enda lenger Du forbanner din connection, som aldri kommer når han skal Han er frisk og du er sjuk, og han har mye, mye bedre tid en deg Men nå er befrielsen like rundt hjørnet Du ser'n nedi gata, løper'n i møte Penger skifter hender, og du finner deg en dass Du svetter og du skjelver, plutselig er alt på plass Når huekjøret gir seg og magan slapper av; Det ække no'n orgasme, men det føles jævla bra Nok en gang berga, redda i den siste liten Du tar deg en pølse, begynner å få dårlig tid igjen En nattings og en mornings, det er alt du trenger nå Er det noen du kan bøffe, er du sprek nok til å knekke Du trenger en åpning, et lite lån, et lite ran Ha'kke lov til å sjangle, din jævla narkoman Men nå er befrielsen like rundt hjørnet Du ser'n nedi gata, løper'n i møte Penger skifter hender, og du finner deg en dass Du svetter og du skjelver, plutselig er alt på plass Men nå er befrielsen like rundt hjørnet Du ser'n nedi gata, løper'n i møte Penger skifter hender, og du finner deg en dass Du svetter og du skjelver, plutselig er alt på plass Nok en spiker, nok en dag. Begynner å tenke på å kutte Dine pulsårer. Det er jo mye enklere enn å slutte Husker du dengang du lo og fnøis av det dem sa Tenk deg som dem ler nå, din jævla narkoman
Redigert av Brabus; 06/04/2023 13:26. Rediger grunn: Lagt til litt ekstra
Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
|
|
|
|
|