Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Dårlig styrerespons Jumbo Jim på snø

Dårlig styrerespons Jumbo Jim på snø #2730883 29/03/2023 12:48
SykkelGlenn Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Hei.
Jeg har denne vinteren syklet mest med Jumbo Jim 4.8 på DT Swiss BR2250 felger. Egentlig er knallbra kombo så lenge det ikke er for mye løssnø eller du skal opp de bratteste bakkene/kneikene.

Men jeg savner litt bedre/sikrere grep når det gjelder styring med Jumbo Jim. Er det noen som har noen triks i ermet, eller må jeg se etter et dekk med grovere mønster foran for å føle at det blir tryggere?

Jeg har prøvd meg med litt forskjellig lufttrykk, og blir det for lavt er jo styring helt ille. (husker ikke i farta antall psi)

//Glenn
----------------
Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK)
Instagram @sykkelglenn
Re: Dårlig styrerespons Jumbo Jim på snø [Re: SykkelGlenn] #2730893 29/03/2023 16:21
MaximoBongo Offline
Entusiast
Entusiast
Vet ikke om det finnes noen hellig gral her. Har syklet mye på alle typer snø, og når snøen er litt løs er det alltid et problem at forhjulet kan vaske ut i svinger. Jeg tror det er begrenset hjelp mer eller høyere knaster eller annet mønster, for når man vasker ut har dekket gjerne godt tak i det øverste snølaget, men så glir ulike sjikt av snøen oppå hverandre. Utglidning ved sving forsterkes jo også av at man gjerne følger et spor der snøen er komprimert og gir greit feste, men straks man faller ut mot en side er snøen løsere og man glir ut eller fronten dykker. Heldigvis lander man oftest mykt i løs snø. Jo løsere snøen er, jo mer bør dekktrykket senkes. Et dekktrykk som fungerer i løs snø gir kraftig selvstyring og er helt umulig straks underlaget blir fastere. Jeg synes Jumbo Jim er et veldig godt kompromiss mellom grep og rullemotstand. En fatbike er jo seig nok å tråkke på selv med relativt lettrullende dekk. På vinteren bruker jeg stort sett Dillinger 5 for å ha pigger på isete partier der det gjør mer vondt å tryne, men JJ er egentlig hakket bedre i ren snø. Nå koster jo etterhvert et par piggdekk til fatbike så mye at selv jeg som er utstyrsentusiast mister lysten til å prøve de nyeste dekkvariantene.

Moderator  support