er den nye sykkel geometrien kun tilpasset terrengsykling og ikke grei grus sykling ala Birken???
Da tenker jeg på at jeg opplever det som uvant å sykle på feks en hardtail med styrevinkel på 67 grader og med bratt settevinkel på grusveier og enkle terreng partier.
Føles veldig oppreist ut og sykelen føles treg ut i akselerasjon.
Husker tilbake i de gode gamle dager, hvor "alle " sykler hadde set back setepinne og du kunne ikke komme langt nok bak, og heftig stem lengde.
Idag derimot føles det helt motsatt, bratt sete vinkel, ikke set back og korte stem
I terreng sykling føles det jo bra, men føler likevel at det kan bli vel overkill etterhvert....
Til grussykling bruker man jo grussykler. De har bukkestyret og smalere dekk.
Før i tiden hadde man 26", kort ramme, korte kjedestag og langt styrefremspring. For å få balanse over sykkelen måtte man nok ha en del setback. I tillegg trodde man at KOPS var eneste riktige måte å stille sete forover/bakover på.
Bratt setevinkel er hovedsaklig for å slippe å sitte på tuppen av setet når det går (bratt) oppover, og det har ikke så mye å si når man står i nedoverbakker (med mye dropp på setepinnen). Det kan nok bli litt slitsomt i flatere terreng over lenger tid.
Slakk styrevinkel gir deg stabilitet - punktum. Det er ikke noe å være redd for. 67° er ikke noe å være redd for. Noen kan føle "wheel flop", men det er gjerne folk med dårlig balanse eller svak kjernemusklatur.
De nye syklene er mye mer stabile og gode i terrenget. Dette gjør sitt til at det føles tamt og tregt på grusen. (Uten at det nødvendigvis er det). Tidligere når vi syklet med smale styrer, dekk med mye luft osv føltes det raskere og var mer utfordrende på grus. Det er grunnen til at jeg selv nå kjører grussykkel med bukkestyre. Å sykle Birken med min Spark fulldemper hadde jeg aldri vurdert, men med grussykkelen så er det mer gøy og utfordrende. At ikke Birken åpner opp for at man kan sykle med den sykkelen man har i aldersklasser skjønner jeg ikke noe av.
Redigert av olechr; 29/03/202316:41.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
At ikke Birken åpner opp for at man kan sykle med den sykkelen man har i aldersklasser skjønner jeg ikke noe av.
Enig. Forunderlig, ikke minst når de strever så mye med deltakerantallet. Og "alle" gubber som fra før har en drøss merker fra Birken, har nå grusræser med bukkestyre.
Her har Birken-arrangøren ganske enkelt ikke fulgt med i timen, for sånne klasser kunne fått tilbake mange tidligere travere som kunne hatt lyst til å prøve å slå flatstyrepersen sin.
At ikke Birken åpner opp for at man kan sykle med den sykkelen man har i aldersklasser skjønner jeg ikke noe av.
Enig. Forunderlig, ikke minst når de strever så mye med deltakerantallet. Og "alle" gubber som fra før har en drøss merker fra Birken, har nå grusræser med bukkestyre.
Her har Birken-arrangøren ganske enkelt ikke fulgt med i timen, for sånne klasser kunne fått tilbake mange tidligere travere som kunne hatt lyst til å prøve å slå flatstyrepersen sin.
Det er jeg sikker på. De fleste jeg sykler med som før syklet Birken sykler nå: sti eller grus med bukkestyre. (evne begge deler)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Min erfaring er at en sykkel med slakere geometri kan føles betydelig tregere. Sittende på setet er dette naturlig nok kun en følelse. Dersom man reiser seg litt innimellom for å aksellerere, variere etc, så har ihvertfall mine slakere sykler også vært reelt tregere. Også til den grad at å sykle stående i motbakker føltes unaturlig.