Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

What's next

What's next #2730857 28/03/2023 23:51
U
Unlucky.Bastard Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
U
40-årene har meldt sin ankomst. Krisene kommer.

Status:
God jobb med alt for god betaling.
Nok penger på bok til å gjøre ting jeg vil.
Ekteskap som nok går mot slutten.
Ingen barn eller felles venner som må velge side.

Hjertet sier jeg bør gi ekteskapet en sjanse, men når vet man når nok er nok? Det er ikke sånn at jeg ikke er glad i henne, ønsker henne alt godt. Samtidig er de felles interessene fraværende, det er tydelig at vi vil forskjellige ting i livet. Hun vil ha sikkerhet og at minst mulig skjer. Jeg går på veggen. Hun ser farer i alt, jeg tar ting som det kommer.

Jeg har vurdert å pakke sammen å flytte til landsdelen jeg kommer fra. Vekk herfra. Der kjenner jeg ikke mange nå og som introvert finner jeg ikke en ny venneflokk. Jeg kommer ikke til å få en like god jobb. Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre, bare at jeg ikke vil bli her.

I studietiden reiste jeg 6 måneder rundt i verden. Livet lekte og alt var lett. Jeg drømmer tilbake til det og nå har jeg pengene. Men faen heller, jeg er 40! Kan jo ikke henge på beachparties med 20-åringer. Blir jeg bare skuffet om jeg tar et år fri? Blir jeg sittende å sture på hotellrom i Asia i stedet for rekkehus i xx?

HVA FAEN GJØR JEG????

Re: What's next [Re: Unlucky.Bastard] #2730859 29/03/2023 06:53
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Ingen trivelig situasjon du beskriver der, men jeg er redd for at det er vanskelig å få gode råd på internett. Når det gjelder ekteskapet, så har dere kanskje vurdert å snakke med profesjonelle? Det enkleste er vel det lokale familievernkontoret, som har et gratis tilbud, men hvis økonomien er solid så kan kanskje timer hos en privat terapeut være et alternativ?

Du sier at du har nok penger på bok (ingen gjeld?), men hvis du ikke har særeie eller at verdiene etter loven skal skjevdeles i din favør, så er jo halvparten hennes. Hvis det er snakk om så store summer at dere begge komfortabelt kan få kjøpt dere ny bolig (eller at den ene vil beholde deres felles bolig), så er jo ikke økonomien et tema i en eventuell skilsmisse.

Om det også er nok igjen til å ta et år fri, så kan du jo det, men jeg tror du fort kan bli skuffet. Det blir neppe det samme å ta en slik reise nå som det var da du var i 20-årene.

Re: What's next [Re: Unlucky.Bastard] #2730861 29/03/2023 06:55
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ahh, klassisk og 100% lærebokeksempel på 40årskrise ;-)

Men:
40 er ikke SÅ gammelt! Utsetter du valget i noen år, så vil du føle at alderen begynner å bli mer begrensende for mulighetsrommet.
Er dere bare dere to? I så fall kan du enten avslutte, og starte på nytt med en annen/noe annet, eller dere kan avklare forventninger til livet og eventuelt finne en felles løsning som går godt

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: What's next [Re: Unlucky.Bastard] #2730870 29/03/2023 08:33
Anerds Offline
Entusiast
Entusiast
Søk om permisjon fra jobb! Meld deg opp i ett eller annet fag så tror jeg ikke de kan nekte deg permisjon heller.

Ta permisjon fra kone og voksenlivet i samme slengen, pakk sykkelen/skia og finn ut hva du vil gjøre. Da får dere litt avstand og kan finne ut av hva som faktisk er viktig her i livet.

Tok ut ett års permisjon for noen år siden. Meldte meg opp til noen nettstudier, pakket sykkelen, dro til Canada og kjøpte meg en pickup der. Var ikke mye mer planlagt enn det.

Re: What's next [Re: Unlucky.Bastard] #2730879 29/03/2023 12:18
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Selv om internett har løsningen på alle problemer, og nye vinkler, vil det kanskje være fornuftig å snakke med en erfaren(les eldre, 45+) psykolog/terapeut i slike situasjoner. Lufte tankene, lytt og se mulighetene. Kanskje også be om den ærlige meningen til en god venn, og da er det viktig å ta det inn over seg uten irritasjon.

Altfor mange bare "hopper i det", og det er på ingen måte sikkert at gresset er grønnere på den andre siden. De fleste som er forbi 20 og 30-årene har sett at folk kan få det bedre av slike valg, og motsatt. Mange av løsningene som presenteres i div. media er løsninger profesjonelle vil advare mot, og kan gi ene parten eller begge vonde erfaringer.

Reise verden rundt som singel 40åring passer godt med Knirkeknes beskrivelse. Ser ikke for meg at permisjon og rømme fra voksenlivet vil gi langvarig forbedring. Livsutfordringer blir sjeldent bedre av at man overser de, de dukker bare opp igjen, sterkere.

Parterapi er sikkert ikke dumt. En megler, slik at utfordringene kan drøftes uten at følelsene tar overhånd, eller at en kan dominere samtalerommet. Dette er bare egen livserfaring, men de par jeg har sett som har hatt utfordringer, og jobbet med det, har ofte et veldig sterkt forhold i ettertid. Klart, det finnes de som bare ikke passer sammen, og de som ikke klarer å ha en konstruktiv dialog, gjerne der hvor den ene part er av "ferdig snakka"-typen.

Selv om jeg ikke er så fan av slike sider, kan sider som Legelisten.no og DinPsykolog.no, gi en liten guide i virvaret av psykologer. Psykologforeningen har div. informasjon om privatpraktiserende psykologer i fylkene, her. For Avtalespesialister er det egne nettsider som viser ventetid, men ventetiden lang. Mtp. din situasjon er det kanskje ikke snakk om så mange timer og det er bedre å ta regningen. Sånn om du vil gå den veien.

Lykke til.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: What's next [Re: Unlucky.Bastard] #2731243 06/04/2023 10:21
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Dette vil aldri endre seg. Mange ekteskap ryker når deres felles prosjekt barneoppdragelse er over. Dere er ikke i den situasjonen. Livet fremover kommer bare til å bli mer av slik du har det i dag. Slik jeg ser det så har du to alternativer. Lær deg å leve med dagens situasjon eller finn på noe annet.

Siden dere ikke har barn, og du har økonomi til å starte på nytt, så hadde jeg sagt takk for meg.

Har aldri sett hensikten med å holde et halveis ekteskap i live. All verdens terapi vil ikke gjøre henne til en impulsiv eventyrer. Tror heller ikke du ønsker å endre deg til en som er fornøyd med gullrekka og Skal vi danse.

Moderator  support