Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykling i Innsbruck

Sykling i Innsbruck #2730807 27/03/2023 21:05
D
Daffe Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
D
Er det noen som har erfaring med sykling i området Innsbruck? Har lest at det skal være fine stier der, men har ikke selv vært der. Vi planlegger en tur nedover til sommeren, og lurer også på om vi skal ta med egne sykler eller satse på leiemarkedet. Vi tenker å kjøre egen bil nedover, og jeg kjenner jeg blir smånervøs på tanken av å parkere bilen med sykler utenfor hoteller på turen ned. Av det jeg har sett av hus rundt Innsbruck ser det mer landlig og "trygt" ut, så der er jeg ikke så bekymret. Barna er 9 og 11 og godt vant med stiene i Trysil, så det er nivået vi ligger på.

Så det var en annen tråd her om sykling i alpene, og det stod flere interessante opplysninger der, men jeg ville ikke kuppe tråden med alle mine spørsmål.

Re: Sykling i Innsbruck [Re: Daffe] #2733910 18/05/2023 06:59
hanedalen Offline
Maker of dreams
Maker of dreams
Ingen svar, men lurer egentlig på det sammen.

Tenkte å stoppe innom Innsbruck på vei hjem fra Toscana.

Må vell være noen her inne som har syklet i området.??
Personlig er jeg mest gira på alt som ikke er bikepark.

Re: Sykling i Innsbruck [Re: Daffe] #2733916 18/05/2023 07:39
sam Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg har bodd i Innsbruck og syklet en del sti nord for byen. Det er mye bra sykling nært byen, men det blir fort maaaange høydemeter. Mulighetene for å dundre ned svært lange nedkjøringer er absolutt til stede. Vi brukte tidvis også kollektivtilbudet til å få unna høydemeter. Kan dessverre ikke gi konkrete forslag til ruter da det begynner å bli noen år siden og det var tiden før jeg brukte gps.

Det er helt sikkert mange andre områder rundt byen som er bra. Stinettet i skogen og fjellene er stort da innbyggerne er minst like aktive i naturen som vi nordmenn.

Redigert av sam; 18/05/2023 07:46.

CK Fix
Re: Sykling i Innsbruck [Re: Daffe] #2733919 18/05/2023 08:25
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Lite om Innsbruck, mulig det er fordi Østerrike generelt har valgt å prioritere fotfolket og defor har mye forbud mot sykling utenfor sykkelparkene.
Hvis du skal fra Toscana og hjem via Brennerpass så er det sykt masse kul sykling i Vinschgau hakket lengre vest. Det er ikke lange omveien å kjøre mot Munchen via Reschenpass øverst i Vinschgau dalen enn å kjøre Brenner.
Syklinga foregår stort sett på naturlige stier.
St Martin gondolen i Latch er det enkle og tidseffektive valget. 1000 hm og flere naturlige stier ned. Sikkert veldig flowy siden dette er episenteret for de lokale. Ser på FB at de stadig vekk er ute og rydder og graver (for hånd).
Reschensee øverst i dalen er kjent for sine bratte stier med masse røtter. Her er det også mulig med heis opp, lokalt enduromekka.
I midten har du Stelvio på din venstre side. Her er mulighetene nærmest uendelige, men hadde jeg hatt en dag til rådighet så hadde jeg kjørt inn til Trafoi og tatt stolheisen til Furkelhutte (2100moh) og syklet/skyvd meg videre derfra til Piz Chavalatch (2763 moh) ta en cola i sola og nyte utsikten over store deler av sør tirol (og kanskje tom Venezia) for så å sette nesa mot dalbunnen 2000 hm lengre nede.
Det er fine stier og egentlig bare å følge skiltene fra Furkelhutte. På Trailforks så stopper stien ved Glursner alm og tregrensa men det er lett å finne stien ned i retning Prad. 1000 hm til med litt mer røtter etter setra. Personlig mener jeg at dette må være en av de fineste dagsturene Alpene og Europa kan by på. Enkel å komme til er den også.
Du kommer ut lengre nedi dalen. Sjekk postbuss rutene hvis du ikke vil sykle opp og tilbake til Trafoi.
Har du med deg familie så er hele Vinschgau et eventyrland med malte Pinocchio hus, epletrær og trivelige plazaer med brostein og fontener så kona vil ihvertfall ikke klage på at ting tok litt tid.

https://www.trailforks.com/trails/piz-chavalatschglurnser-alm/map/

https://www.facebook.com/vinschgaubike

https://trails.de/spotmap/mountainbike-karte-vinschgau/

FB side til endurorittet i Reschensee

https://www.facebook.com/3LEnduroTrails

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Sykling i Innsbruck [Re: Daffe] #2733930 18/05/2023 15:59
B
Bjørn J. Kvande Offline
Entusiast
Entusiast
B

Redigert av Bjørn J. Kvande; 18/05/2023 16:00.
Re: Sykling i Innsbruck [Re: Daffe] #2733956 19/05/2023 08:58
D
Daffe Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
D
Takker for alle svar! Vi fant ut at vi utsetter turen ett år, så da er det litt mer tid med research.

Re: Sykling i Innsbruck [Re: sanouka] #2733996 20/05/2023 06:38
hanedalen Offline
Maker of dreams
Maker of dreams
Sitat: sanouka
Lite om Innsbruck, mulig det er fordi Østerrike generelt har valgt å prioritere fotfolket og defor har mye forbud mot sykling utenfor sykkelparkene.
Hvis du skal fra Toscana og hjem via Brennerpass så er det sykt masse kul sykling i Vinschgau hakket lengre vest. Det er ikke lange omveien å kjøre mot Munchen via Reschenpass øverst i Vinschgau dalen enn å kjøre Brenner.
Syklinga foregår stort sett på naturlige stier.
St Martin gondolen i Latch er det enkle og tidseffektive valget. 1000 hm og flere naturlige stier ned. Sikkert veldig flowy siden dette er episenteret for de lokale. Ser på FB at de stadig vekk er ute og rydder og graver (for hånd).
Reschensee øverst i dalen er kjent for sine bratte stier med masse røtter. Her er det også mulig med heis opp, lokalt enduromekka.
I midten har du Stelvio på din venstre side. Her er mulighetene nærmest uendelige, men hadde jeg hatt en dag til rådighet så hadde jeg kjørt inn til Trafoi og tatt stolheisen til Furkelhutte (2100moh) og syklet/skyvd meg videre derfra til Piz Chavalatch (2763 moh) ta en cola i sola og nyte utsikten over store deler av sør tirol (og kanskje tom Venezia) for så å sette nesa mot dalbunnen 2000 hm lengre nede.
Det er fine stier og egentlig bare å følge skiltene fra Furkelhutte. På Trailforks så stopper stien ved Glursner alm og tregrensa men det er lett å finne stien ned i retning Prad. 1000 hm til med litt mer røtter etter setra. Personlig mener jeg at dette må være en av de fineste dagsturene Alpene og Europa kan by på. Enkel å komme til er den også.
Du kommer ut lengre nedi dalen. Sjekk postbuss rutene hvis du ikke vil sykle opp og tilbake til Trafoi.
Har du med deg familie så er hele Vinschgau et eventyrland med malte Pinocchio hus, epletrær og trivelige plazaer med brostein og fontener så kona vil ihvertfall ikke klage på at ting tok litt tid.

https://www.trailforks.com/trails/piz-chavalatschglurnser-alm/map/

https://www.facebook.com/vinschgaubike

https://trails.de/spotmap/mountainbike-karte-vinschgau/

FB side til endurorittet i Reschensee

https://www.facebook.com/3LEnduroTrails

Takk for veldig gode tips. Skal sjekke ut Vinschgaudalen som alternativ. Vet ikke helt hvilke vei vi skal kjøre hjem. Vet at vi starter med Firenze, deretter Bled, Kransjka Gora og Bovec i Slovenia. Etter det er eneste plan at vi skal ende opp i Hirtshals 5 dager senere.
Tips til rute som inneholder fin sykling og familieaktiviteter uten for mye omvei?

Skal innom Stelvio på vei ned. Skal da sykle en variant av goldsee trail som etter hva jeg forstår er mye likt det du foreslår. Gjort dette før og er veldig enig med deg, dette er sjukt fin sykling.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå