Skovalg fjellet, langtur for 14-åring
|
Skovalg fjellet, langtur for 14-åring
24/03/2023 07:14
|
eOpseth
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Som en del av årets ferie blir det langtur også med familiens 14-åring i fjellet, Jotunheimen for å være spesifikk, og med dagsetapper på +/- 20 km og totalt 3-4 dager.
Det er ingen tvil om at sko er noe han vokser latterlig kjapt ut av om dagen, så det setter vel litt føring i den forstand at dette neppe er noen langtidsvalg som sådan.
Vi kan vel møte alt av vær, skal overnatte på hytter, og kun dagstursekk til bæring.
Så hva velger en da?
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
Re: Skovalg fjellet, langtur for 14-åring
[Re: eOpseth]
24/03/2023 07:45
|
erik e
Avhengig
|
Avhengig
Kom dere på XXL. Stort utvalg av sko/støvler . Alltid tilbud. ‘Titt’ i ‘restekurven’,dyre og gode fjellstøvel ofte til halv pris. Kjøp nå og gå dem inn. God tur.
|
|
|
24/03/2023 07:52
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Lave tursko uten membran (som han er komfortabel med), om dere stort sett skal gå på stier, og ikke vasse i myrlendt terreng.
Men det kan jo være en del faktorer som du ikke har nevnt ennå som tilsier noe annet.
|
|
|
24/03/2023 07:56
|
Brabus
Avhengig
|
Avhengig
kjøp noen sko/støvler som kan brukes til andre ting enn bare å gå i fjellet med, Hoka har noen fjellstøvler som er lette og fine og som kan brukes til hverdags også
Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
|
|
|
24/03/2023 08:23
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Vi var i samme situasjon i fjor, og endte med halvhøye gtx-sko til 14-åringen her.
For oss ble det suksesskriterier at de var lette (på lengre turer), at de var halvhøye (beskyttet da vi gikk i halvhøyt og vått gress, og opplevdes som noe mer støtte rundt ankelen).
Salomon har ekstremt mange modeller som jeg synes funker bra i godvær, men synes ContaGrip-sålene deres er verst i klassen på våte steiner/røtter, så unngikk de.
|
|
|
24/03/2023 08:56
|
Lunix
Entusiast
|
Entusiast
La Sportiva Ultra Raptor GTX i middels høyde. Litt dyre, men kvalitet og verdt pengene. Lette, passe støtte og såler som sitter på alt. "Alle" i familien har sånne bortsett fra meg som foretrekker Trango eller TX4 som har stivere såler. Braasport har til OK pris, og fremfor alt god hjelp til valg hvis du er i Oslo.
------------------------------- NOTS
|
|
|
24/03/2023 09:20
|
yalla
Medlem
|
Medlem
Det som er viktigst er at ungen har brukt skoene litt på tur før dere går på de lange dagsetappe.. Guttungen her gikk på seg kraftige gnagsår, med sko han trodde var gode (sko han hadde brukt mye til "hverdags", men ikke på lengre motbakke og tur). Når han skulle på sin første 2000-metring med mye stein/klyving og motbakke, så kom gnagsårene kjapt.. Så ta med compeed og tape  Hytte til hytte i Jotunheimen er som regel via gode (ofte tørre) stier. Sjansen er stor for at man kan benytte relativt "enkle" sko, jeg hadde ventet til det nærmer seg, sett an vær og vind. Øst for værskille er det overraskende stabil informasjon frå værgudane. Med lett sekk, lett kropp og hytter til tørking så fungerer egentlig det meste! Mange gode alternativer i lenkene over. Etter min erfaring er tex bortkastet på de laveste skoene, det eneste det fører til er at de tørker utrolig sakte, dyre er de og.
hilsen en gammel mann med hatt
|
|
|
24/03/2023 09:53
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg ville gått i inov-8 e.l. ikke goretex. Gode ullsokker. Er det jeg bruker selv på fjellet med lett oppakning. Tunge fjellsko er overvurdert. Våt blir man uansett, men disse tørker kjapt.
|
|
|
[Re: larsdx]
24/03/2023 14:49
|
erik e
Avhengig
|
Avhengig
Lette(dyre) fjellsko er undervurdert. = kjøp dyrt billig på XXL
|
|
|
[Re: larsdx]
24/03/2023 15:25
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Jeg ville gått i inov-8 e.l. ikke goretex. Gode ullsokker. Er det jeg bruker selv på fjellet med lett oppakning. Tunge fjellsko er overvurdert. Våt blir man uansett, men disse tørker kjapt. +1 Er det passe varmt i været og man har en god teknisk ullsokk med/uten demping ala Icebreaker/Smartwool, funger trailrunners fint i fjellet. Selv har jeg brukt Altra Lone Peak 6, men de har såpass lite demping at det kan bli hardt om en går med tung sekk eller raskt. Mange løper fjellområder med standard joggesko eller trailrunners. Fjellsko er gull til sin tid og sin bruk, men selv om man har impregnert de, blir de svette og klamme fra innsiden hvis aktiviteten er høy og temperaturen er god. Enkelte fjellsko bruker lang tid på å tørke om de blir skikkelig våte. De må også være over en hvis høyde for at det i det hele tatt skal ha noen støtteeffekt for ankelen. Mange har litt naiv tro på støtten fra sine halvhøye fjellsko, noe som kan ende i kjipe overtråkk. Har trasket mange mil i ScarpaZodiac Plus GTX, de er ganske knall med Superfeet Merino Grey såler. På tilbud hos Milrab til kr 1999, men det er høy pris om de er utvokst om et halvår. Viktigste til en sånn tur er gode sko som passer foten og som er inngått, så en slipper gnagsår. Trailrunners og Injinji ulltåsokker har fungert bra for meg på langtur. Før Injinji fikk jeg alltid gnagsår mellom tærne pga tåstilling. Varigheten på sokkene er ikke på nivå med Icebreaker. Har man en litt bred fot er f.eks. La Sportiva utfordrende.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
27/03/2023 07:34
|
eOpseth
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Nyttige tips fra flere, da starter vi litt mer aktivt søk og krysser fingra for at han ikke gror ut av de før vi starter turen... 
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
|
|