Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Ultrabirken 23

Re: Ultrabirken 23 [Re: Gew88] #2732480 27/04/2023 10:35
ScottRacing Offline
Ringrev
Ringrev
Sist jeg sjekket var det 37 påmeldte på ultrabirken. regner med at Birken organisasjonen har statestikk for antall påmeldte og så skriften på veggen ganske tydelig.

Æresmedlem i KrampeKameratene
Re: Ultrabirken 23 [Re: Gew88] #2732483 27/04/2023 10:46
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Tok en kjapp sjekk på de gamle ritt-trådene.
I 2018 var det 84 påmeldte pr 21 April
I 2019 var det 96 påmeldte pr 24 Juni
i 2022 var det 100 påmeldte pr 28 Juni

Ikke så lett sammenlignbart men mtp at det nok er flere, meg inkludert, som avventer påmelding for en avklaring om det skulle bli fredag eller Lørdag så er ikke lavt påmeldingstall hittill helt borti natta.

- Stefan
Re: Ultrabirken 23 [Re: Gew88] #2732524 28/04/2023 07:12
TorSnelle Offline
Fersking
Fersking
Utrolig kjipt at UB utgår i år...

Har vi troa på at dette er tilbake på menyen i 2024, eller er en epoke over?

Re: Ultrabirken 23 [Re: Gew88] #2732525 28/04/2023 07:39
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har ikke trua, dessverre. De kunne gått over til gps-løype uten merking, men tror ikke de er så interessert i det. Nedgangen i rittdeltagelse er jeg redd bare vil fortsette.

Veksten innen stisykling de nærmeste årene kommer mest sannsynlig innen tilrettelagte løyper og (delvis) heisbasert.

Re: Ultrabirken 23 [Re: Stefan77] #2732530 28/04/2023 08:30
Gew88 Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Sitat: Stefan77
Tok en kjapp sjekk på de gamle ritt-trådene.
I 2018 var det 84 påmeldte pr 21 April
I 2019 var det 96 påmeldte pr 24 Juni
i 2022 var det 100 påmeldte pr 28 Juni

Ikke så lett sammenlignbart men mtp at det nok er flere, meg inkludert, som avventer påmelding for en avklaring om det skulle bli fredag eller Lørdag så er ikke lavt påmeldingstall hittill helt borti natta.

Datoen på nett sier sa lørdag, før avlysningen, så jeg har tolket det dithen at lørdagen er var ment som arr.dag, men det har helt klart vært tynn kommunikasjon utad fra Birken-adm.

Redigert av Gew88; 28/04/2023 08:44.

Re: Ultrabirken 23 [Re: Gew88] #2732531 28/04/2023 08:42
Gew88 Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Det som provoserer meg er at her virker det som om de har bestemt seg for at fredag/tur og Ultra, det orker de ikke når det ikke gir mer tilbake i form av penger.

Det stod lørdag som dato da jeg sjekka seint i mars, men det var ikke noe mer info ute annet copy-paste fra i fjor.

Da jeg meldte meg på Birken i september var det ikke mulig å velge annet enn hovedarrangementet, så jeg valgte Birken for å ha påmelding klar for med en plan om å flytte.

Ingen melding ut om hva de vurderer sier mye om at dette hadde de bestemt seg for allerede. Å avlyse før 1. mai med 4 måneder til rittstart sier egentlig alt.

Man fikk litt følelsen både ved start, men spesielt ved målgang i fjor. Dette er mer styr enn interessant for de. Det er veldig kjedelig, da rittet er av de kuleste å sykle.

Jeg har i prinsippet ingen problemer med at ritt må være bærekraftig, at det må gi inntjening til arrangør og de lag som får noe igjen mtp frivillighet/dugnad. Her dessverre har ikke Birken ønsket å prøve.

At det ikke finnes et terrengritt i dette området er ganske sjukt. Må ikke være Birken, men et kortere terrengritt feks med noen av kremstiene burde man få til der. StiBirken 50km eller at Sjusjørittet har et grusritt og et stiritt feks.

Re: Ultrabirken 23 [Re: Gew88] #2732620 30/04/2023 10:49
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Synes det er litt feil å si at Birken ikke har prøvd. De har arrangert UB i mange år og aldri tjent noe penger på denne distansen. At de ønsker å sikte mot de distansene som folk faktisk ønsker å være med på er ikke så rart. Å skaffe folk på dugnad er ikke enkelt i disse dager, og da kan man bare tenke seg jobben med å finne stadig ekstra frivillige til 'ekstradistansene'.

Faktum er jo at vi er for få som har deltatt. Jeg tror rendyrkingen som et tilnærmet rent stiritt også har gjort det vanskelig å få nok deltagere. Entusiasten er fornøyd, men det er ikke alt for mange som ønsker å sykle 8-10 timer på tidsvis krevende sti (som fort er tiden det tar for en halvtrent mosjonist). Konseptet som var fra start med start på Rena og en Ultradistanse (dvs lenger enn vanlig Birk) med innlagt 2-4 timer sti tror jeg hadde potensiale til å nå en større målgruppe en slik det var de siste årene. Kanskje en distanse basert på vanlig trasee, men med noen stiavstikkere kunnet tiltrekke seg flere deltagere. Da kunne det gått som en del av vanlig arrangement. Men da vil stientusiasten klage igjen og si at å sykle mye på grus gidder de ikke. Så da ender man der man er nå.

Redigert av sls; 30/04/2023 10:50.
Re: Ultrabirken 23 [Re: Gew88] #2732636 30/04/2023 15:52
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B
At Birken må endre tilbudet kan kalles markedstilpasning; når en ser på påmeldingen til andre ritt så regner jeg med at det blir veldig langt mellom rittene neste år.
Drammenenduro ble utsolgt direkte så det kan jo tyde på at arrangørene bør ta seg en tur til Aron og sjekke ut hva Harry Tassene i Drammen driver med. Har en mistanke om at Enduro formatet har kommet for å bli, spesielt hvis man får til noe heisbasert eller noe som gutta med hjelpemotor kan være med på.

Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
Re: Ultrabirken 23 [Re: Brabus] #2732645 30/04/2023 18:30
P
Plankepetter Offline
Veteran
Veteran
P
Sitat: Brabus
At Birken må endre tilbudet kan kalles markedstilpasning; når en ser på påmeldingen til andre ritt så regner jeg med at det blir veldig langt mellom rittene neste år.
Drammenenduro ble utsolgt direkte så det kan jo tyde på at arrangørene bør ta seg en tur til Aron og sjekke ut hva Harry Tassene i Drammen driver med. Har en mistanke om at Enduro formatet har kommet for å bli, spesielt hvis man får til noe heisbasert eller noe som gutta med hjelpemotor kan være med på.

Nå er det ganske annerledes å ha en organisasjon som har basert seg på å ha en maksgrense på 350-500 deltakerne og en annen som for noen år siden hadde nesten 20 000 deltakerne fordelt på et to dagers arrangement.

Re: Ultrabirken 23 [Re: Brabus] #2732651 30/04/2023 20:09
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Sitat: Brabus

Ingen format har kommet for å bli. Det er vel hovedutfordringen med alle slags arrangement. Du får lagre den setningen og vurdere resultatet om 10 år

Re: Ultrabirken 23 [Re: Gew88] #2732661 01/05/2023 06:38
olechr Offline
More than words
More than words
Å avlyse Ultra Birken er sikkert smart hvis man ser på der rittet helt som et eget. Det er et ritt for entusiastene. Der jeg derimot mener Birken bommer er at jeg ikke tror de ser hvor viktig entusiastene er. Det er gjerne de som prater om Birken, drar med seg andre på jobben, ordner i klubben osv. Det er en av grunnene tror jeg til at Birken har mistet så mange. De har mistet alle de små «motorene/navene» som før var rundt i miljøene. Ved å legge ned UB tror jeg de mister enda flere av disse.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Ultrabirken 23 [Re: olechr] #2732663 01/05/2023 06:48
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Sitat: olechr
Å avlyse Ultra Birken er sikkert smart hvis man ser på der rittet helt som et eget. Det er et ritt for entusiastene. Der jeg derimot mener Birken bommer er at jeg ikke tror de ser hvor viktig entusiastene er. Det er gjerne de som prater om Birken, drar med seg andre på jobben, ordner i klubben osv. Det er en av grunnene tror jeg til at Birken har mistet så mange. De har mistet alle de små «motorene/navene» som før var rundt i miljøene. Ved å legge ned UB tror jeg de mister enda flere av disse.

Er vel like mange entusiaster som har bidratt med å snakke om hvor kjipt det er å sykle på grus. Tror faktisk det vil være mer positivt å få den positive andelen av entusiastene tilbake i hovedrittet.

Re: Ultrabirken 23 [Re: Gew88] #2732713 01/05/2023 16:58
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Fortsatt flisespikkeri. Det er rett og slett ikke like kult å sykle akkurat nå. End of.

Re: Ultrabirken 23 [Re: Gew88] #2732730 01/05/2023 20:53
svegar Offline
Besatt
Besatt
Vanskelig å vite hvilke analyser Birken har bak dette, men det hadde vært veldig enkelt å gjøre Ultrabirken mye billigere å arrangere. Fjorårets var jo maks klønete, og de kunne gjort det mye enklere for seg selv. Ved å legge det til fredag ble både deltakelsen dårlig og veldig mye synergi med Grusbirken ble borte. De kunne gjort det mye billigere uten at arrangementet hadde blitt dårligere. Birkenstemninga på lørdag er viktig også for Ultra, og da kunne UB vært arrangert med veldig lite tilleggsressurser. De kunne enkelt gjort disse tingene:

-start på lørdag (da ville også flere deltatt om man ikke må ta fri for å være med).
-starten kunne gått på Lillehammer (f.eks kun ei startpulje fra skistadion, f.eks tre startbåser ut fra seeding), med masterbil i retning Nordseter, og feltet ville vært fint spredt før stipartiene begynner
-det kunne vært GPS-løype
-man kunne kutta ned på antall matstasjoner, det gjør ingenting om det er litt lengre mellom matstasjonene.
-man kunne kombinert matstasjoner med Birken i enda større grad.
-målgang samtidig med Grusbirken. I praksis kunne da hele Ultrabirken kjøres uten ekstra trafikkvakter, all navigasjon oppe på fjellet går uten vakter. Hele arrangement i mål ville være det samme som Grusbirken, ingen ekstra vakter, personell til garderober, sykkelvakt osv osv osv ville vært samme som Grusbirken.

Hvor krevende ville egentlig dette vært? Offroad Valdres klarer å gjennomføre et mer krevende stand-alone arrangement med 200 deltakere og går i pluss. For Birken burde det vært enda enklere fordi et arrangement samtidig med Grusbirken knapt ville trenge ekstra personell.

sv

Redigert av svegar; 01/05/2023 20:58.
Re: Ultrabirken 23 [Re: Gew88] #2732737 02/05/2023 06:24
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Løypa er jo ny for hvert år og det er nok ressurskrevende å bestemme og merke opp (og ta ned merkingen i etterkant) en egnet og tilfredsstillende løype på fjellet. Selv om de skulle gå over til GPS-løype, så må jobben med å legge opp løypa i forkant og lage et GPS-spor også gjøres av frivillige. Det kan hende at de rett og slett ikke har nok kunnskap til å gjøre dette selv uten å trekke inn folk utenfra. Den første utgaven var det jo selv Aksel Selmer som var ansvarlig for, men det er ikke sikkert at den lar seg gjennomføre år for år på grunn av vriene grunneiere, misnøye fra stinissene som helst vil ha sine favorittstier med, samt ekstra logistikkutfordringer.

Der hadde derimot vært interessant om f.eks. Lillehammer CK hadde laget sin utgave av Offroad Valdres. Uten Birken-labelet.

'...once more, and more intensity!'
Re: Ultrabirken 23 [Re: Gew88] #2732738 02/05/2023 06:30
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg mistenker at Birken både mangler en entusiastisk stinisse (som Aksel Selmer) i rekkene og har mer enn nok å håndtere nedgangen i hovedrittet. Da er det verken mentalt eller finansielt overskudd igjen til å få til UB.

Hadde de en hatt fanebærer internt burde det være ganske lett å få til et arrangement i tråd med det Svegar beskriver.

En annen tabbe er at UB har kjørt seg litt fast i sporet om at det skal være så langt og hardt. Det har gjort det mye vanskeligere å arrangere uten at det gir seg utslag i flere deltagere, tvert om.

Kan vi tro på et nytt ritt neste år, Stibirken med start/mål på Lillehammer med mye deilig høyfjellssti, litt ulike distanser som Valdres, gpsløype og inngang sammen med Birkengjengen?

Re: Ultrabirken 23 [Re: Juffe] #2732740 02/05/2023 06:59
svegar Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Juffe
Løypa er jo ny for hvert år og det er nok ressurskrevende å bestemme og merke opp (og ta ned merkingen i etterkant) en egnet og tilfredsstillende løype på fjellet. Selv om de skulle gå over til GPS-løype, så må jobben med å legge opp løypa i forkant og lage et GPS-spor også gjøres av frivillige. Det kan hende at de rett og slett ikke har nok kunnskap til å gjøre dette selv uten å trekke inn folk utenfra. Den første utgaven var det jo selv Aksel Selmer som var ansvarlig for, men det er ikke sikkert at den lar seg gjennomføre år for år på grunn av vriene grunneiere, misnøye fra stinissene som helst vil ha sine favorittstier med, samt ekstra logistikkutfordringer.

Om det er vilje er det null problem å få til denne løypa, bare her inne på forumet er det jo folk som er så lommekjent at de driver og komponerer løypa på forhånd bare på spekulasjon. Jeg vedder en boksøl på at f.eks Tord eller andre her innne lett ville dratt opp ei løype av hatten om de ble spurt. Ved hjelp av gamle løyper, Strava heatmap, litt lokalkunnskap og et par treningsturer i sommerferien er dette i boks. Jeg veit dog ikke hvor kompleks grunneiersituasjonen er.

sv

Re: Ultrabirken 23 [Re: runermm] #2732741 02/05/2023 07:11
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: runermm
En annen tabbe er at UB har kjørt seg litt fast i sporet om at det skal være så langt og hardt. Det har gjort det mye vanskeligere å arrangere uten at det gir seg utslag i flere deltagere, tvert om.

Dette. For meg virker det som de som arrangerer ritt i Norge først og fremst hører på entusiastene som vil ha "mer og hardere" og glemmer at for de fleste er det en utfordring bare å fullføre noe som UB. Selvfølgelig ikke den eneste årsaken, men tror det spiller inn.

Re: Ultrabirken 23 [Re: Gew88] #2732743 02/05/2023 07:13
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hva med å etablere en kortere runde oppe på fjellet og heller sykle 2-3 runder for å forenkle logistikken?
Om deltakere også kan velge antall runder så senker det vel gjerne terskelen for å delta?

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Ultrabirken 23 [Re: svegar] #2732745 02/05/2023 07:24
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Sitat: svegar

Om det er vilje er det null problem å få til denne løypa, bare her inne på forumet er det jo folk som er så lommekjent at de driver og komponerer løypa på forhånd bare på spekulasjon. Jeg vedder en boksøl på at f.eks Tord eller andre her innne lett ville dratt opp ei løype av hatten om de ble spurt. Ved hjelp av gamle løyper, Strava heatmap, litt lokalkunnskap og et par treningsturer i sommerferien er dette i boks. Jeg veit dog ikke hvor kompleks grunneiersituasjonen er.

sv

Jo, selvfølgelig er det mange som har kompetansen til å stikke opp en løype. Men denne skal også merkes, ryddes. Evt førstehjelpsposter må defineres og settes opp også. Jeg tror jobben krever litt mer enn det vi tror. Og det er nok ikke lett å få nok frivillige til å gjøre dette tilleggsarbeidet samtidig som hele Birken skal kjøres.

Så kan det kanskje hende at det også står på vilje selvfølgelig.

'...once more, and more intensity!'
Re: Ultrabirken 23 [Re: Gew88] #2732752 02/05/2023 08:11
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B
Må virkelig Ultrabirken få helt ny trasse hvert år ?

Kunne det ikke vært mulig å ha enten en fast trasse eller et par forskjellige faste valg, fx tre alternativer på første delen og tre alternativer på siste delen. Så kunne man ha merket løypa skikkelig og eventuelt fikset på løypa ved slitasje

Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
Re: Ultrabirken 23 [Re: runermm] #2732755 02/05/2023 08:15
Gew88 Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Sitat: runermm

Dette er et bra poeng og. Ultrabirken under det navnet skal selvsagt vært hardt og langt,(selv om det er alltid noen som mener at det er for enkelt og for lite knotete sti) men de som vil ha noe annet enn tradisjonell Birken sykler jo gjerne et ritt i det området på 50k med start på Lillehammer. Jeg hadde gladelig deltatt i et "StBirken" med vinnertid på 2,5 time og rittid på 3-4 timer for oss mosjonister.

Som sagt, og i svar til de som bare "når det ikke går opp så kan de ikke arrangere". Jeg har ikke noe problem med å skjønne at det må være en form for bærekraftighet. Samtidig har UB hatt en grense på 600?, er 300 da så fryktelig dårlig oppmøte?
Man skal ikke basere seg på hva som skjer her inne, men det virker som det er en del engasjerte folk som liker ritt som UB, så der mister Birken noen virkelig sykkelglade deltagere.

Re: Ultrabirken 23 [Re: svegar] #2732756 02/05/2023 08:21
Gew88 Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Løypa er jo ny for hvert år og det er nok ressurskrevende å bestemme og merke opp (og ta ned merkingen i etterkant) en egnet og tilfredsstillende løype på fjellet. Selv om de skulle gå over til GPS-løype, så må jobben med å legge opp løypa i forkant og lage et GPS-spor også gjøres av frivillige. .

Om det er vilje er det null problem å få til denne løypa, bare her inne på forumet er det jo folk som er så lommekjent at de driver og komponerer løypa på forhånd bare på spekulasjon. Jeg vedder en boksøl på at f.eks Tord eller andre her innne lett ville dratt opp ei løype av hatten om de ble spurt.

sv

Flere av disse har også hytte eller bor i området.

Tord B-H, Lars Manengen, Bjørn B osv.. er folk som har sine timer på sykkelen om sommeren der etter snøen er smelta.

Om man har sykla UB og legger inn en tur eller to i turfart, så man får med seg terrenget og hvor ting er i forhold til hverandre blir man ganske lett litt kjent og.

Kanskje vi får en kjentmann som følger med her på forumet til å komme med en 45-50k trasè med start på skistadion og mål sammen med Birken? Just for fun..

Re: Ultrabirken 23 [Re: svegar] #2732757 02/05/2023 08:32
Gew88 Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Vanskelig å vite hvilke analyser Birken har bak dette, men det hadde vært veldig enkelt å gjøre Ultrabirken mye billigere å arrangere. Fjorårets var jo maks klønete, og de kunne gjort det mye enklere for seg selv. Ved å legge det til fredag ble både deltakelsen dårlig og veldig mye synergi med Grusbirken ble borte. De kunne gjort det mye billigere uten at arrangementet hadde blitt dårligere. Birkenstemninga på lørdag er viktig også for Ultra, og da kunne UB vært arrangert med veldig lite tilleggsressurser. De kunne enkelt gjort disse tingene:

-start på lørdag (da ville også flere deltatt om man ikke må ta fri for å være med).
-starten kunne gått på Lillehammer (f.eks kun ei startpulje fra skistadion, f.eks tre startbåser ut fra seeding), med masterbil i retning Nordseter, og feltet ville vært fint spredt før stipartiene begynner
-det kunne vært GPS-løype
-man kunne kutta ned på antall matstasjoner, det gjør ingenting om det er litt lengre mellom matstasjonene.
-man kunne kombinert matstasjoner med Birken i enda større grad.
-målgang samtidig med Grusbirken. I praksis kunne da hele Ultrabirken kjøres uten ekstra trafikkvakter, all navigasjon oppe på fjellet går uten vakter. Hele arrangement i mål ville være det samme som Grusbirken, ingen ekstra vakter, personell til garderober, sykkelvakt osv osv osv ville vært samme som Grusbirken.

Hvor krevende ville egentlig dette vært? Offroad Valdres klarer å gjennomføre et mer krevende stand-alone arrangement med 200 deltakere og går i pluss. For Birken burde det vært enda enklere fordi et arrangement samtidig med Grusbirken knapt ville trenge ekstra personell.

sv

Mange gode poenger og enig i mye.

Som sagt, så savner jeg viljen til å prøve.
Si noe om status: "Grunnet det og det vurderer vi avlysning"...

Omgjøring av UB til StiBirken feks som et prøveprosjekt.. Trenger minimum 500 deltagere for at det ikke blir lagt ned i 2024..

Noe av det arrangøren selv har klusset til her, er at de valgte å re-innføre fredagen ifjor. Halvbirken(tur) og UB på fredag. Som krever mye av dem som arrangør, samtidig som at opplevelsen var mer halvveis for oss som deltok. Pellestova var fint, men målgang var stusselig og ikke Birken verdig.

Birken er gode på arrangement, og de får noen ganger ufortjent mye kritikk, for det er gøy å delta på Birken, og det er bra arrangert og veldig proft, stort sett, men jeg savner litt forutsigbarhet og vilje her. Gir Birken-adm opp blir det fort tomt på kalenderen fremover.

Re: Ultrabirken 23 [Re: Gew88] #2732760 02/05/2023 08:52
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Enig. UB på fredag ble litt halvveis, og sikkert mange som ikke kunne/ville ta seg fri for å sykle ritt.
StiBirken på lørdag hadde vært perfekt, og da gjerne med flere varianter på lengde.

Gjerne også elsykkelklasse(r)? Det er jo ikke alle som bryr seg så fryktelig mye om resultater eller orker å sykle mer enn 2-3 mil på sti.
Litt kreativ tenking for å få opp antallet deltakere skader neppe.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Ultrabirken 23 [Re: Gew88] #2732762 02/05/2023 09:02
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Gew88
Løypa er jo ny for hvert år og det er nok ressurskrevende å bestemme og merke opp (og ta ned merkingen i etterkant) en egnet og tilfredsstillende løype på fjellet. Selv om de skulle gå over til GPS-løype, så må jobben med å legge opp løypa i forkant og lage et GPS-spor også gjøres av frivillige. .

Om det er vilje er det null problem å få til denne løypa, bare her inne på forumet er det jo folk som er så lommekjent at de driver og komponerer løypa på forhånd bare på spekulasjon. Jeg vedder en boksøl på at f.eks Tord eller andre her innne lett ville dratt opp ei løype av hatten om de ble spurt.

sv

Flere av disse har også hytte eller bor i området.

Tord B-H, Lars Manengen, Bjørn B osv.. er folk som har sine timer på sykkelen om sommeren der etter snøen er smelta.

Om man har sykla UB og legger inn en tur eller to i turfart, så man får med seg terrenget og hvor ting er i forhold til hverandre blir man ganske lett litt kjent og.

Kanskje vi får en kjentmann som følger med her på forumet til å komme med en 45-50k trasè med start på skistadion og mål sammen med Birken? Just for fun..

Denne har jeg laget tidligere. Gjort om start på den litt så har man en kul løype. Lage løype i det området der er ganske så lett så sant man får lov av grunneiere (?). https://www.strava.com/routes/2922960062741433972

Lage en GPS løype er det garantert flere her inne som kunne gjort og flere av oss sykler jo rundt i det området der hele sommerferie. Det er vel mest det at Birken ikke ønsker å bruke noe tid og resurser på det. De kunne ha feks lett ha sagt at har vi ikke x antall deltagere før dato xx så vil det bli avlyst, men avlyser heller med en gang. Til deres forsvar så forventer man også et ganske bra arrangment til de prisene de har.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Ultrabirken 23 [Re: Gew88] #2732770 02/05/2023 10:41
H
Hummerfiskern Offline
Medlem
Medlem
H
ulempen med start på skistadion og at man skal legge opp til sti i 5-6 mil er vel at da misser man de virkelig fine stiene over tregrensen? bare en tanke, de gangene jeg har syklet forbi stadion ser jeg egentlig bare skau... offroad Valdres leker seg jo både under og over tregrensen selv på halvvegs så langt jeg skjønner. Og som det blir nevnt Ultra birken.. det er jo liksom noe med det ordet, da skal det være langt og hardt, dvs jeg melder meg ikke på, men en "stibirken" med både høy fjellstier og noe skau (ja vi må jo ned i skauen før vi skal i mål på Lillehammer) hadde appellert til meg veldig, og ja jeg kan fint være med fra Sjusjøen og ned i birkentrasseen for å først sykle 5 mil i fjellet... Egentlig kunne mål vært på Sjusjøen, for "stibirken" og da veien ned ment som en transport ned for å motta heder og ære :-)

Sier som Pippi Langstrømpe, Dette har jeg aldri gjort før så det går sikkert bra
Re: Ultrabirken 23 [Re: Hummerfiskern] #2732801 02/05/2023 15:55
Gew88 Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Sitat: Hummerfiskern
ulempen med start på skistadion og at man skal legge opp til sti i 5-6 mil er vel at da misser man de virkelig fine stiene over tregrensen? bare en tanke, de gangene jeg har syklet forbi stadion ser jeg egentlig bare skau... offroad Valdres leker seg jo både under og over tregrensen selv på halvvegs så langt jeg skjønner. Og som det blir nevnt Ultra birken.. det er jo liksom noe med det ordet, da skal det være langt og hardt, dvs jeg melder meg ikke på, men en "stibirken" med både høy fjellstier og noe skau (ja vi må jo ned i skauen før vi skal i mål på Lillehammer) hadde appellert til meg veldig, og ja jeg kan fint være med fra Sjusjøen og ned i birkentrasseen for å først sykle 5 mil i fjellet... Egentlig kunne mål vært på Sjusjøen, for "stibirken" og da veien ned ment som en transport ned for å motta heder og ære :-)

Det er mange mulighet, men pr nå ikke et ønske fra arrangøren.

Fjorårets første sti var Nevelfjell. En liten tur på google maps sier rett under 8 km og 45 min (og når google sier 45 min sykling er det ofte en del mindre) fra Birkebeineren skistadion til inngang Nevelfjell. Så 25-35 min asfalt/grus oppover i starten før noen partier med sti på snaufjellet.. Feks 3-4 mil på fjellet før man går inn i Birken-trasèen.

Re: Ultrabirken 23 [Re: Gew88] #2732838 03/05/2023 05:53
H
Hummerfiskern Offline
Medlem
Medlem
H
ja Nevelfjell er vel også den toppen i Øyerfjellet som er mest brukt av fotgjengere også og som da har vært "fredet" lenge for UB også selv om den var med i 10 års jubileet , så jeg vet ikke om det hadde blitt godt mottatt å bruke denne hver gang, men greit å bruke den som avstandsmåler som sådan., men det blir fort da en del mer grus dersom det er 8 km opp til Nevelfjell og om man slutter sammen med resten av birken. da snakket vi fort 2,5 mil på grus alt i alt, samt de nødvendige meterne for å knyte en løype sammen opp ei fjellheimen også.

Sier som Pippi Langstrømpe, Dette har jeg aldri gjort før så det går sikkert bra
Re: Ultrabirken 23 [Re: Gew88] #2732852 03/05/2023 08:52
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Klar over at det ikke er mange som er enig med meg her i denne tråden, og selv UB ble ett bedre/heftigere stiritt med start Pellestova så ble også mindre interessant for meg. Ja det ble mye grus fra Rena, men mye mer "eventyr" og skal jeg være helt ærlig gikk også lei de stiene vi alltid sykla og valg av tidvis alt for grove nedoverstier tror jeg tok bort min motivasjon iallefall, har skadet meg nok lissom til at jeg skal betale 1500 kr for å feige ut deler av rittet. Usikker på om det var UB i 2021, men var det så har jeg sykla alle UB utenom 3. Min favoritt er den siste fra Rena (2015?). Med start på Rena var det en annen stemning en det jeg har opplevd på Pellestova. På en annen side liker jeg veldig godt Offroad Valdres, det er dyrt men for min del også mye nytt/spennende som gjør at jeg ser frem til det. Er det liv laga for stiritt i Birkenland ? tror også GPS ritt kan fange noen her, sette ett makstak og ikke for heftig løype vil muligens ha liv laga, men ikke som en del av birkenfamilien. For tror ikke de har mulighet til å arrangere småskalaritt som i bestefall går ok. Tror også UB fra Rena er dødt nå, men kanskje prøvd det ut ett år med start 1 time før de andre på lørdag og en inn/ut av vanligbirken trasen ala tidligere.

Redigert av Oddefa; 03/05/2023 08:53.
Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå