Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Skylagring '23

Skylagring '23 #2730023 14/03/2023 09:53
O
ohjelm Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
O
Ifm bytte av jobb måtte jeg flytte over en del privat fra gammel pc. Da "gjenoppdaget" jeg at det er et salig kaos i mitt digitale arkiv...

Flere bærbare HDD, med til dels overlappende innhold, samt en NAS som sluttet å bli oppdatert for mange år siden, må erstattes. Og i 2023 betyr det lagring i sky. Jeg har kikket på denne jungelen før og ble handlingslammet...

Ønsker følgende:
- mulighet for digitalt arkiv. Altså trenger ikke alt å synkroniseres. Tidligere tok jeg mye bilder, og disse trenger jeg ikke umiddelbar tilgang til.
- men NÅR jeg skal ha tak i dette, må det ikke være tregt og tungvint
- automagisk synkronisering av bilder på mobilen
- flere brukere
- enkel app på telefon
- synkronisert sletting (eller mer kontrollert sletting)
- f.eks. så hender det jo man tar en del bilder med mobilen. Så kommer man hjem (og bildene synkes på WiFi) og sletter en haug. Da er det viktig
at disse også slettes i skyen.
- kurrant pris

Tror dette er ganske standard ønsker, og sikkert noen på forumet som har erfaring med dette. Litt research har jeg jo gjort:

Dropbox
Dette har jeg jo hatt i en mannsalder. Benyttes pt som et dokumentarkiv og til det funker det ok. Dyrt familieabonnement med kun 2TB.

Goggle One
Har jo mye i Goggle-universet allerede. Men jeg har ikke lyst til at mailen min skal bruke plass av totalen. Ganske rimelig, men kun 2TB lagring.

iDrive
Virker å være en ledende løsning internasjonalt. Bra pris.

JottaCloud
Norsk! Noe dyrere enn iDrive, særlig hvis man går fra 5 til 10TB.

Andre?

You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
Re: Skylagring '23 [Re: ohjelm] #2730024 14/03/2023 10:09
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
pcloud kan også inkluderes i mulighetene, selv om 399euro/2TB/"livstid" er litt kostbart.

Har sett etter det samme selv, så håper på en bra tråd. Min go-to itekspert har pcloud, men pcloud får endel tyn på reddit, uten at jeg er kompetent nok til å forstå om det er legitimt.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Skylagring '23 [Re: ohjelm] #2730025 14/03/2023 10:12
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: ohjelm
JottaCloud

Personlig gir deg ubegrenset lagring.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Skylagring '23 [Re: ohjelm] #2730043 14/03/2023 15:43
Furu Offline
/Stig
/Stig
Jeg bruker iCloud for mobilbilder, men det betinger vel at du bruker iPhone.
Uansett, den gjør det du ønsker ned mobilbilder.

OneDrive kan også være et alternativ. Jeg bruker det kun for jobbrelaterte greier.

iDrive har jeg aldri hørt om, men kan være jeg har vært under en stein for lenge….
Et kjapt søk på erfaringer gir meg ikke veldig tro på den.
Er det noen her med førstehåndserfaringer? Er jo forlokkende med mye lagringsplass.

Stig

Re: Skylagring '23 [Re: Furu] #2730044 14/03/2023 15:58
O
ohjelm Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
O
Sitat: Andreas83
pcloud kan også inkluderes i mulighetene, selv om 399euro/2TB/"livstid" er litt kostbart.

Har sett etter det samme selv, så håper på en bra tråd. Min go-to itekspert har pcloud, men pcloud får endel tyn på reddit, uten at jeg er kompetent nok til å forstå om det er legitimt.

Ikke fryktelig interessant å "gifte seg" med noe så derfor ble denne utelatt.

Sitat: baronKanon
JottaCloud

Godt poeng. Mister mulighet for resten av husholdningen, men det er kanskje bare jeg som ser behovet. Kona kan ha mobilbildebackup på annen måte.

Sitat: Furu
Jeg bruker iCloud for mobilbilder, men det betinger vel at du bruker iPhone.
Uansett, den gjør det du ønsker ned mobilbilder.

OneDrive kan også være et alternativ. Jeg bruker det kun for jobbrelaterte greier.

iDrive har jeg aldri hørt om, men kan være jeg har vært under en stein for lenge….
Et kjapt søk på erfaringer gir meg ikke veldig tro på den.
Er det noen her med førstehåndserfaringer? Er jo forlokkende med mye lagringsplass.

Har ikke epletelefon, og heller ingen planer om å havne inn i den verden med det første. Jeg backer opp bilder i dag via Google som nok er tilsvarende iCloud.

OneDrive sjekket jeg ut, men det passer dårlig til dette. Flott til jobbruk ICON_SMILE

You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
Re: Skylagring '23 [Re: ohjelm] #2730049 14/03/2023 16:17
S
Skogsmatrosen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Jeg testet iDrive sammen med en del andre løsninger for noen år tilbake. Syntes opplastingen gikk altfor tregt da jeg skulle laste opp mange hundre GB så la den fra meg av den grunn. Bruker Jottacloud i dag og er fornøyd med det.

Re: Skylagring '23 [Re: ohjelm] #2730098 15/03/2023 10:14
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler

Sitat: baronKanon
JottaCloud

Godt poeng. Mister mulighet for resten av husholdningen, men det er kanskje bare jeg som ser behovet. Kona kan ha mobilbildebackup på annen måte.

Eneste er at hastigheten på overføring går ned over 5TB.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Skylagring '23 [Re: baronKanon] #2730286 17/03/2023 15:30
F
fikse Offline
Avhengig
Avhengig
F
Jottacloud har en liten begrensing til - personlige abonnement er ikke ubegrenset slik hvermansen vanligvis forstår ordet:

Sitat: Jottacloud brukerbetingelser punkt 15. Rettferdig og akseptabel bruk

Vi forbeholder oss retten til å forhindre overdrevent forbruk og misbruk av Tjenesten. Dersom en Brukers totale lagrings- og nettverksforbruk er vesentlig større enn normalforbruket til en gjennomsnittlig bruker av Jottacloud, og/eller indikerer at Tjenesten brukes til noe annet enn personlig og ikke-kommersiell bruk, vil dette kunne vurderes som misbruk av tjenesten.

Re: Skylagring '23 [Re: ohjelm] #2730313 18/03/2023 19:22
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Den begrensningen er, ut fra hva jeg tidligere har lest, for å hindre at folk har masse piratkopiert materiale på deres servere.
Hvis du kan vise til at det er ditt lovlige innhold, så går det fint å få lagring over grensen

Flere brukete i jotta har jeg ikke reflektert over. Bruker min innlogging på konas mobil.

Har hatt Jotta i en del år nå. Fortsatt langt unna å nærme meg lagringsgrensen, selv med noen titalls tusen bilder i råformat.

Re: Skylagring '23 [Re: ohjelm] #2730323 19/03/2023 08:43
B
baardei Offline
Fersking
Fersking
B
Jeg forsøkte meg på iDrive for et par år siden. Siden jeg bruker linux ble det hovedsaklig for backup, men som påpekt, det tok veldig lang tid å laste opp filer.
Bruker nå backblaze cloud storage for backup, krypterer lokalt og overfører større filer, det går raskt. 10Gb gratis.
Jeg har imidlertid i liten grad testet annen funksjonalitet hos backblaze.

Redigert av baardei; 19/03/2023 08:47.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå