Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Ny drivlinje fra SRAM?!

Re: Ny drivlinje fra SRAM?! [Re: mtbmaniac] #2730511 22/03/2023 08:51
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sitat: mtbmaniac
Det sies at komponentene ikke lenger skal være interchangable på kryss av grupper.
Det fremstilles som noe bra, men opplagt vil da kunden bli "fastlåst" til sin gruppe av dyre komponenter.
Når noe må byttes må man enten kjøpe den dyre enkeltkomponenten, eller bytte til Shimano.
Dyrt uansett hvordan man ser på det. SRAM gjør det samme som Shimano gjorde / prøvde på 90-tallet med STI.
https://bikerumor.com/sram-transmission-eagle-mountain-bike-drivetrain/

Innovasjon krever ofte større skift ut av eksisterende rammer for å komme fremover. Utvendige gir har nådd en ganske høy standard allerede innenfor de rammene de har med girøre. At de i tillegg legger inn nytt kjede og kassett, er jo naturlig, når de allerede gjør drastiske tiltak på innfesting. Den nye kassetten har bedre hold på kjede med noe som ser ut som narrow wide, så det holder seg på plass, og gire-punktene er definerte og krever nytt kjede. Akkurat som 12-delt Shimano. 12-delte shimano-kjeder funker ikke med andre, og krever bl.a. egne krankdrev for å funke optimalt. Krankdrevene til AXS Transmission-gruppene er bakoverkompatible med vanlig Eagle-kjede.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Ny drivlinje fra SRAM?! [Re: runermm] #2730513 22/03/2023 08:58
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
Løsningen kommer sikkert til å fungere ganske bra.

Formel1 biler er effektive og velfungerende mekanismer, men koster litt og funker bare til sitt ene formål. Rolls Royce eller Mayback/dyreste Mercedeser er svært bra biler med lite knirk, men det er dyrt å få laget alt slik at det fungerer optimalt med andre deler.

Alle slike "industrielle custom-systemer" der deler er laget for å fungere perfekt i samspill med alle andre komponenter det er levert med, fungerer ofte veldig godt hvis det er laget på riktig vis, men er dyrt. Og det blir sjeldent mainstream.

Et annet eksempel fra PC verdenen, se på Apple, som laget "komplette enheter med komponenter designet optimalt for å fungere med de andre komponentene", i forhold til Microsoft sitt "åpne univers", der "alle" kunne lage en PC som softwaret kunne kjøres på. Microsoft-pcer var mindre stabile, men billigere. Apple-systemer funket kanskje bedre enn 95%, men var vesentlig dyrere.

Re: Ny drivlinje fra SRAM?! [Re: baronKanon] #2730514 22/03/2023 09:03
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
Sitat: baronKanon
Sitat: mtbmaniac
Det sies at komponentene ikke lenger skal være interchangable på kryss av grupper.
Det fremstilles som noe bra, men opplagt vil da kunden bli "fastlåst" til sin gruppe av dyre komponenter.
Når noe må byttes må man enten kjøpe den dyre enkeltkomponenten, eller bytte til Shimano.
Dyrt uansett hvordan man ser på det. SRAM gjør det samme som Shimano gjorde / prøvde på 90-tallet med STI.
https://bikerumor.com/sram-transmission-eagle-mountain-bike-drivetrain/

Innovasjon krever ofte større skift ut av eksisterende rammer for å komme fremover. Utvendige gir har nådd en ganske høy standard allerede innenfor de rammene de har med girøre. At de i tillegg legger inn nytt kjede og kassett, er jo naturlig, når de allerede gjør drastiske tiltak på innfesting. Den nye kassetten har bedre hold på kjede med noe som ser ut som narrow wide, så det holder seg på plass, og gire-punktene er definerte og krever nytt kjede. Akkurat som 12-delt Shimano. 12-delte shimano-kjeder funker ikke med andre, og krever bl.a. egne krankdrev for å funke optimalt. Krankdrevene til AXS Transmission-gruppene er bakoverkompatible med vanlig Eagle-kjede.


Jeg mener at dette ikke handler så veldig mye om innovasjon, derimot heller om at SRAM ønsker å skumme fløten av markedet og selge komponenter de kan tjene høyere marginer på. De velger bevisst å gå for highend og prøver å både blåse opp noe "ordinært" som noe spesielt, og å låse inne kunden i dette. Det "nye innovative" de lager kommer aldri til å bli mainstream, det blir for dyrt. De kommer ikke til å klare å vinne over "hele verden av konkurrenter" som ønsker å lage universielle systemer med deler som er interchangable på kryss av grupper.

Re: Ny drivlinje fra SRAM?! [Re: mtbmaniac] #2730515 22/03/2023 09:06
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
Sitat: mtbmaniac
Sitat: baronKanon
Sitat: mtbmaniac
Det sies at komponentene ikke lenger skal være interchangable på kryss av grupper.
Det fremstilles som noe bra, men opplagt vil da kunden bli "fastlåst" til sin gruppe av dyre komponenter.
Når noe må byttes må man enten kjøpe den dyre enkeltkomponenten, eller bytte til Shimano.
Dyrt uansett hvordan man ser på det. SRAM gjør det samme som Shimano gjorde / prøvde på 90-tallet med STI.
https://bikerumor.com/sram-transmission-eagle-mountain-bike-drivetrain/

Innovasjon krever ofte større skift ut av eksisterende rammer for å komme fremover. Utvendige gir har nådd en ganske høy standard allerede innenfor de rammene de har med girøre. At de i tillegg legger inn nytt kjede og kassett, er jo naturlig, når de allerede gjør drastiske tiltak på innfesting. Den nye kassetten har bedre hold på kjede med noe som ser ut som narrow wide, så det holder seg på plass, og gire-punktene er definerte og krever nytt kjede. Akkurat som 12-delt Shimano. 12-delte shimano-kjeder funker ikke med andre, og krever bl.a. egne krankdrev for å funke optimalt. Krankdrevene til AXS Transmission-gruppene er bakoverkompatible med vanlig Eagle-kjede.


Jeg mener at dette ikke handler så veldig mye om innovasjon, derimot heller om at SRAM ønsker å skumme fløten av markedet og selge komponenter de kan tjene høyere marginer på. De velger bevisst å gå for highend og prøver å både blåse opp noe "ordinært" som noe spesielt, og å låse inne kunden i dette. Det "nye innovative" de lager kommer aldri til å bli mainstream, det blir for dyrt. De kommer ikke til å klare å vinne over "hele verden av konkurrenter" som ønsker å lage universielle systemer med deler som er interchangable på kryss av grupper.


Historisk har alltid SRAM hatt trickledown, så dette kommer på GX om en stund.
Om det kommer lenger ned tviler jeg på.


--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Ny drivlinje fra SRAM?! [Re: Rogini] #2730518 22/03/2023 09:16
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772
Ugla Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772
Sitat: Rogini
Hva skjer hvis giret treffer en stein i stor fart. Knekker giret, eller ramma først? Eller blir det bråstopp og OTB?


Hva skjer med dagens sykler om det skjer, uansett hva slags bakgir du har? Kan ikke se at denne løsningen gjør ramma mer utsatt enn tidligere. Også dagens girører bruker akslingen som forankring.

Har hatt AXS sånn ca. siden det kom, og har nå tre sykler med det installert. Alle tre har tydelige merker etter sammenstøt, men fungerer like bra i dag som da de var nye. Den har en "overload clutch" som jeg var i tvil om hadde noen praktisk erfaring, men etter å veltet/krasj med giret ned flere ganger så har den åpenbart en misjon vs. med vanlig wiretrekk.

Kan ikke tenke meg at SRAM lanserer noe som er beregnet for MTB som er dårligere enn utgående modell på noe punkt.


Lars-Erik
Re: Ny drivlinje fra SRAM?! [Re: Ugla] #2730526 22/03/2023 13:11
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Offline
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
Sitat: Ugla
(...) Den har en "overload clutch" som jeg var i tvil om hadde noen praktisk erfaring, men etter å veltet/krasj med giret ned flere ganger så har den åpenbart en misjon vs. med vanlig wiretrekk. (...)


Der har de vært flinke hos SRAM. "Overload Clutch" er jo akkurat det samme som at man kan dytte et vaiergir innover uten andre konsekvenser enn at vaieren blir slappere.



LarsB

Re: Ny drivlinje fra SRAM?! [Re: larsb] #2730530 22/03/2023 15:28
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772
Ugla Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772
Sitat: larsb
Sitat: Ugla
(...) Den har en "overload clutch" som jeg var i tvil om hadde noen praktisk erfaring, men etter å veltet/krasj med giret ned flere ganger så har den åpenbart en misjon vs. med vanlig wiretrekk. (...)


Der har de vært flinke hos SRAM. "Overload Clutch" er jo akkurat det samme som at man kan dytte et vaiergir innover uten andre konsekvenser enn at vaieren blir slappere.



LarsB


For meg virker det som om de har vært flinkere enn som så. Et hard slag inn mot et bakgir med vaier er lik sikker jobbing med girøreretteren. Ikke nødvendigvis det samme som skjer med AXS.


Lars-Erik
Re: Ny drivlinje fra SRAM?! [Re: baronKanon] #2730533 22/03/2023 17:45
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
Sitat: baronKanon
12-delte shimano-kjeder funker ikke med andre
Says who?

Re: Ny drivlinje fra SRAM?! [Re: -Jan] #2730537 22/03/2023 19:41
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sitat: -Jan
Sitat: baronKanon
12-delte shimano-kjeder funker ikke med andre
Says who?

Shimano


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Ny drivlinje fra SRAM?! [Re: baronKanon] #2730538 22/03/2023 20:14
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
Dei skriv at kjedet har proprietært design og er optimalisert for HG+ kassettar, men eg har ikkje sett noko om at det ikkje fungerar med andre kassettar. Adam frå Zero Friction Cycling meiner at Sram Eagle girer betre med HG+ kjede. Men han seier også at enkelte har rapportert om rubbing på storklinga på kassetten ved bruk av denne kombinasjonen. https://youtu.be/XQft2bLBVcs?t=411

Re: Ny drivlinje fra SRAM?! [Re: runermm] #2730539 22/03/2023 20:37
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Ripen Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Noen som har fått med seg om drevet til AXS Transmission er annerledes enn X Sync 2 til Eagle?
Det står på Transmission drevet at det er bakoverkompatibelt med Eagle, men mitt spørsmål er om det er omvendt også, at man kan bruke et X Sync drev til AXS Transmission kjede og kassett?


Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS





Re: Ny drivlinje fra SRAM?! [Re: runermm] #2730545 23/03/2023 06:23
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 12,254
tmork Offline
Lilloman
Offline
Lilloman
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 12,254
AXS er flotte greier, og helt fint at de gjør det enda enklere siden det nå ikke er behov for å justere endepunkt mekanisk. Håper bare at de beholder dagens AXS-innfestning i parallell i noen år, sånn at dersom noe skulle skje så er det gir å få kjøpt.

Har selv syklet med AXS siden 2020, og enklere og bedre gir har jeg aldri vært borti. Svært enkelt å montere og sette opp, null behov for etterjustering, og tåler en støyt.


Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Ny drivlinje fra SRAM?! [Re: Ripen] #2730547 23/03/2023 06:52
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 1,075
M
Mr.Jacobsen Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
M
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 1,075
Sitat: Ripen
Noen som har fått med seg om drevet til AXS Transmission er annerledes enn X Sync 2 til Eagle?
Det står på Transmission drevet at det er bakoverkompatibelt med Eagle, men mitt spørsmål er om det er omvendt også, at man kan bruke et X Sync drev til AXS Transmission kjede og kassett?


I følge pinkbike sin video, så var det ikke mulig å bruke eldre drev på nytt kjede. Uten at jeg skjønner logikken når det funker andre veien.

Re: Ny drivlinje fra SRAM?! [Re: Mr.Jacobsen] #2730549 23/03/2023 07:08
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sitat: Mr.Jacobsen
Sitat: Ripen
Noen som har fått med seg om drevet til AXS Transmission er annerledes enn X Sync 2 til Eagle?
Det står på Transmission drevet at det er bakoverkompatibelt med Eagle, men mitt spørsmål er om det er omvendt også, at man kan bruke et X Sync drev til AXS Transmission kjede og kassett?


I følge pinkbike sin video, så var det ikke mulig å bruke eldre drev på nytt kjede. Uten at jeg skjønner logikken når det funker andre veien.

Sjekka litt hos Wolf Tooth, og de har kompatibilitetsmatrisen slik på sine drev:
[Linket bilde fra cdn.shopify.com]

Vanlige flat-top-kjeder har større ruller, noe som gjør at kjedene ikke passer på vanlige drev. Her er forklaring på vanlige flat-top-kjeder. Kan være noe tilsvarende på Transmission.
[Linket bilde fra cdn.shopify.com]

Bilder linka fra https://www.wolftoothcomponents.com/pages/chain-compatibility-by-chainring-tooth-profile


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Ny drivlinje fra SRAM?! [Re: tmork] #2730553 23/03/2023 07:53
Registrert: Feb 2019
Innlegg: 1,826
N
Ndreas Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
N
Registrert: Feb 2019
Innlegg: 1,826
Sitat: tmork
AXS er flotte greier, og helt fint at de gjør det enda enklere siden det nå ikke er behov for å justere endepunkt mekanisk. Håper bare at de beholder dagens AXS-innfestning i parallell i noen år, sånn at dersom noe skulle skje så er det gir å få kjøpt.

Har selv syklet med AXS siden 2020, og enklere og bedre gir har jeg aldri vært borti. Svært enkelt å montere og sette opp, null behov for etterjustering, og tåler en støyt.


Leste at SRAM sier de skal opprettholde produksjonen i mange år til slik at det skal være mulig å få deler/erstatninger av gammelt eagle-utstyr.

Re: Ny drivlinje fra SRAM?! [Re: runermm] #2730595 23/03/2023 20:02
Registrert: May 2009
Innlegg: 821
jsdk Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: May 2009
Innlegg: 821
Når det kommer til holdbarhet har Fanatik Bike Co laget en video der de tester dette litt. Usikker på vitenskapen, men det utvises iaf særdeles lite mekanisk empati for både den "gamle" AXS og nye Transmission bakgiret: https://www.youtube.com/watch?v=i3QzPxdN1e4

Re: Ny drivlinje fra SRAM?! [Re: runermm] #2730618 24/03/2023 08:28
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118
vids Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118
Ellers anbefaler jeg alle nysgjerrige å høre den siste podcasten i OTBpodden, hvor vi får gått gjennom det meste rundt nye Transmission. Jeg ble rimelig overbevist om at alt (inkludert prisen) er temmelig spektakulært!

Dog, om jeg hadde hatt et slikt gruppesett har jeg nok kunnet ta det med meg gjennom flere sykler over en del år? Såpass lett å bytte deler i tillegg til å være utrolig solid.

https://open.spotify.com/episode/4yfe8apzlMadzMAB3d1Aj8?si=-psOzxjKTzu-plmByC_VhQ


Redigert av vids; 24/03/2023 08:31.

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Ny drivlinje fra SRAM?! [Re: jsdk] #2730630 24/03/2023 10:16
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 623
Raoul Duke Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 623
Sitat: jsdk
Når det kommer til holdbarhet har Fanatik Bike Co laget en video der de tester dette litt. Usikker på vitenskapen, men det utvises iaf særdeles lite mekanisk empati for både den "gamle" AXS og nye Transmission bakgiret: https://www.youtube.com/watch?v=i3QzPxdN1e4


Det jeg sitter igjen med her er vel først og fremst at jeg er imponert over hvor mye gamleversjonen av axs tåler.


"Everybody has a plan until they get punched in the face"

- Mike Tyson
Re: Ny drivlinje fra SRAM?! [Re: vids] #2730632 24/03/2023 10:35
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633
perbl Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633
Sitat: vids
Dog, om jeg hadde hatt et slikt gruppesett har jeg nok kunnet ta det med meg gjennom flere sykler over en del år? Såpass lett å bytte deler i tillegg til å være utrolig solid.


Yeah right, som om den delen av nerdene som kjøper dette ikke vil kjøpe det nye og hotte som kommer om et par år i stedet for giret de har i dag ICON_TONGUE


Per B.
Re: Ny drivlinje fra SRAM?! [Re: Raoul Duke] #2730636 24/03/2023 11:37
Registrert: Oct 2001
Innlegg: 6,979
Trond Vidar Offline
I want to ride my bicycle
Offline
I want to ride my bicycle
Registrert: Oct 2001
Innlegg: 6,979
Sitat: Raoul Duke


Det jeg sitter igjen med her er vel først og fremst at jeg er imponert over hvor mye gamleversjonen av axs tåler.


Det var min første tanke også.


[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Ny drivlinje fra SRAM?! [Re: perbl] #2730640 24/03/2023 12:01
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
Sitat: perbl
Sitat: vids
Dog, om jeg hadde hatt et slikt gruppesett har jeg nok kunnet ta det med meg gjennom flere sykler over en del år? Såpass lett å bytte deler i tillegg til å være utrolig solid.


Yeah right, som om den delen av nerdene som kjøper dette ikke vil kjøpe det nye og hotte som kommer om et par år i stedet for giret de har i dag ICON_TONGUE



He he. De som kjøper kassetter til 7000 kroner er nok de samme som bytter utstyr litt ofte ja. Men vi vet jo alle hvor mange gode grunner vi kan ha for oss selv før vi kjøper.


Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Ny drivlinje fra SRAM?! [Re: olechr] #2730645 24/03/2023 12:36
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118
vids Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118
Tja, man kan jo bare svare for seg selv egentlig. Men jeg har jo gjerne en gaffel over to-tre rammebytter, og minst to rammebytter per derailleur også. Det er ingen hard og fast regel, det er behovsprøvd (behov som i behov for å kjøpe meg raskere) men det må komme en merkbar oppgradert del før jeg bytter, ikke bare type facelift og en ekstra feature...

Redigert av vids; 24/03/2023 12:37.

..Megatower v2..
::Vidar::
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå