|
Custom XC bakdemper
|
Custom XC bakdemper
06/03/2023 11:48
|
polkaDOT
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hvis man skulle hatt en full custom bakdemper, altså ikke hyllevare, til en XC-sykkel, hva hadde man gått for? Fox DPS og Rockshox er ikke alternativ.
Etter en samtale med Rulezman så lander han på en full modifisert CC Inline Coil (!). Hvor alt er modifisert, han klarer å få vekten ned til 400-450 gram med fjær inklusive vekten.
|
|
|
Re: Custom XC bakdemper
[Re: polkaDOT]
06/03/2023 12:48
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
450g er ikke XC-vekt  XC-rammer er mest sannsynlig ikke progressive nok til å fikse en coil, slik at du kan risikere at du ligger for høyt i vandringen for å få nok fjærkraft i bånn av vandringen. Pga kort vandring, må de være veldig progressive for å få til normal sag uten å bånne horribelt. Jeg ville nok satset på en customtunet/modda DPS eller Deluxe. Avalanche modder begge, og det vil gi deg bra funk. Craig er sykt flink til det han gjør!
|
|
|
06/03/2023 15:26
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Er jo fortsatt ikke XC-vekt. Har hatt litt DB Inline, og det er helt rå dempere. Har alltid forbedret stock RS eller Fox. Nå har jeg en DBCoil IL i bestilling siden Jenson ville selge ut forrige generasjon til donaldpriser.
|
|
|
07/03/2023 09:02
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Den er ca 160 gram tyngre enn Fox DPS veldig ca. basert på startvekter. Så det spørs hva man prioriterer, og hva som er en XC sykkel. Det er klart mye mer vekt for XCO racing på høyt nivå. For de som kaller en terrengsykkel for XC sykkel om den ikke faller i andre kategorier er det kanskje annerledes. Uansett er det ikke dette Polkadot spurte om, for han klarer seg ikke med å justere masse innstillinger, han skal ha full custom.  LarsB
|
|
|
07/03/2023 09:54
|
polkaDOT
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Ja, full full custom. Tror du må ned i drilling i shaft og ymse ting for å få en DB Inline + fjær til 450 gr. Man kan få den lettere, dog med fjær som koster rundt 4-5 tusen. Men som baronKanon nevner, er jeg også litt bekymret for coil på en Xc pga mangel på progressivitet, dog er ikke dette noe Rulezman tar alltid høyde for, blir sånt når man er litt for blendet av coil.
|
|
|
07/03/2023 10:00
|
polkaDOT
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Interessant at med Avalanche så må man snu helt på spaken, hvor "closed" blir "open", og "open" blir egentlig "close". Men jeg er litt usikker om tillnærmingen til Avalanche er en god løsning. Du må sende inn bakdemperen til ham også.
Tittet litt på Intend Hover, selv om det blir samme vektklasse som CC Db Inline coil, så er det alltid interessant hva Cornelius har lagd. Han har begynt å lage Hover for XC nå.
|
|
|
07/03/2023 10:01
|
polkaDOT
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
For øvrig, Rulezman mener det er viktigere å få ned unsprung mass enn custom modifisere dempere. Noe som faktisk er helt riktig svar fra ham.
|
|
|
07/03/2023 14:19
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Avalanche er en god løsning. Ut med overkomplisert dill fra Fox og RS, og over på vanlig shimstack
|
|
|
07/03/2023 15:01
|
Trond Vidar
I want to ride my bicycle
|
Støtter siste taler. Avalanche er skikkelig bra på dette.
|
|
|
08/03/2023 09:19
|
polkaDOT
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Trond Vidar, fortsatt stock på din Exie?
|
|
|
08/03/2023 09:42
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Man kan jo også vurdere Manitou Mara. De gjør ting litt annerledes, og det er "enkelt" å retune. Usikker på luftfjæra på denne, da Mara PRO har fast str på negativkammer, som ikke er helt heldig når man er langt fra basis pålufttrykk..
|
|
|
08/03/2023 13:22
|
Trond Vidar
|
Trond Vidar, fortsatt stock på din Exie?
Nei, jeg har 2 dempere som jeg bytter på litt avhengig av bruksområde. 1 customshimmet RP23 1 stock Inline Air For min vekt (88) så er det for lite HSR i stock-utgaven (volumspaceren var også for aggressiv, så den er tatt ut). Jeg har også en litt mer lineær shim. Bruker denne til raske ritt osv. Til alt annet bruker jeg Inlinen, den er mer aktiv og bruker mer av vandringen på en fornuftig måte. Gjør sykkelen mer kapabel i teknisk knoteterreng. Jeg brukte den på de siste etappene i SwissEpic også. Den bobber bittelitt mer, men det er ikke mye. Så lite at jeg ikke skjønte at jeg hadde kjørt den pip åpen på første klatringen av siste etappe. 7km med 11% i snitt. Inlinen har fortsatt bittelitt wallowing (i mangel av et bedre ord) i midten av vandringen, men det er på skikkelig nerdenivå. Det skal jeg få løst i år 
|
|
|
08/03/2023 18:32
|
Ole
More than words
|
More than words
Jeg fikk Rob hos Cyklon til å shimme om en DPX2 til å passe min Sniper XC med 120mm bak. Den orginale DPS'en kjørte jeg varm etter veldig få minutter med banking i dype røtter, og etter en halv sesong begynte den å miste low speed demping i begge retninger og føltes ganske uraffinert ut. Har opplevd det samme med alle små luftdempere de siste 20 årene, og det er ganske vanlig i følge AVA. DPX2 på 400g har sikkert 3x så mye olje som DPS, og en piggyback som gir masse kjøling til oljen i tillegg. Absolutt verd de 160g ekstra. I dag hadde jeg kanskje vurdert en ny DB Inline Air også, siden nå den har kommert i 165x45 Trunnion.
|
|
|
[Re: Ole]
09/03/2023 07:43
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Den orginale DPS'en kjørte jeg varm etter veldig få minutter med banking i dype røtter [...] Jeg bare "what?" Dype røtter, altså sånne som går langt under markoverflaten? 
Gaute
|
|
|
09/03/2023 07:45
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvis man skulle hatt en full custom bakdemper, altså ikke hyllevare, til en XC-sykkel, hva hadde man gått for? Fox DPS og Rockshox er ikke alternativ. Jeg tillater meg å stusse over utgangspunktet: Det er viktigere at det er full custom, enn å ha en som rammeprodusenten selv bygger kinematikken rundt?
Gaute
|
|
|
[Re: gauter]
09/03/2023 07:58
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Hvis man skulle hatt en full custom bakdemper, altså ikke hyllevare, til en XC-sykkel, hva hadde man gått for? Fox DPS og Rockshox er ikke alternativ. Jeg tillater meg å stusse over utgangspunktet: Det er viktigere at det er full custom, enn å ha en som rammeprodusenten selv bygger kinematikken rundt? Det blir ALLTID kompromisser på produksjonsprodukter. Det er heller ikke sikkert at tankegangen til rammeprodusenten går overens med stilen til brukere. Ett eksempel der er Pole, som tuner demperne sine med høy HSR-demping, som gjør at man må kjøre for lite LSR for å kompensere og flere har risikert å bli kasta av sykkelen ved dype dykk i vandringen. EXT har kjørt høy frekvens av retuning av Pole-dempere. Men full custom betyr jo at alt bygges. Det blir garantert ikke XC-lett. Jeg ville nok tatt utgangspunkt i en lett luftdemper og sendt til Avalanche. Ellers er jo custom tuning alltid bedre enn generisk.
|
|
|
[Re: baronKanon]
09/03/2023 08:26
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvis man skulle hatt en full custom bakdemper, altså ikke hyllevare, til en XC-sykkel, hva hadde man gått for? Fox DPS og Rockshox er ikke alternativ. Jeg tillater meg å stusse over utgangspunktet: Det er viktigere at det er full custom, enn å ha en som rammeprodusenten selv bygger kinematikken rundt? Det blir ALLTID kompromisser på produksjonsprodukter. Det er heller ikke sikkert at tankegangen til rammeprodusenten går overens med stilen til brukere. Ett eksempel der er Pole, som tuner demperne sine med høy HSR-demping, som gjør at man må kjøre for lite LSR for å kompensere og flere har risikert å bli kasta av sykkelen ved dype dykk i vandringen. EXT har kjørt høy frekvens av retuning av Pole-dempere. Men full custom betyr jo at alt bygges. Det blir garantert ikke XC-lett. Jeg ville nok tatt utgangspunkt i en lett luftdemper og sendt til Avalanche. Ellers er jo custom tuning alltid bedre enn generisk. "Produksjonsprodukt" - artig nyord.  Ja, når det dreier seg om såpass lite volum som Pole, er det jo mulig. Enig, en standard luftdemper med Avalanche-tuning (eller tilsvarende) med utgangspunkt i en klar idé om hva man vil ha mer/mindre av, tror jeg også er det beste.
Gaute
|
|
|
09/03/2023 08:47
|
Trond Vidar
|
Hvis man skulle hatt en full custom bakdemper, altså ikke hyllevare, til en XC-sykkel, hva hadde man gått for? Fox DPS og Rockshox er ikke alternativ. Jeg tillater meg å stusse over utgangspunktet: Det er viktigere at det er full custom, enn å ha en som rammeprodusenten selv bygger kinematikken rundt? Jeg er i utgangspunktet enig i det, men som en som er +15kg over sweetspoten til en standardisert demper så blir du fort i grenseland for hva enheten kan håndtere. Jeg er som regel på maks retur på standarddempere, og ofte trenger jeg et knepp til (for HSR). Da er det ikke lenger bare returen som blir et problem, for de fleste standardiserte dempere lar deg ikke justere HSR med returskruen- kun LSR. Så jeg løser ett problem med å skru på funksjonen for noe annet. Det går ut over small-bump samtidig som "maks retur" ikke gjør underverker for kompresjonsegenskapene, da disse letteste variantene av dempere sjelden er upåvirket på tvers av justeringsmuligheter. Skrur du i ytterpunktene av rekkevidden, så påvirker du ofte andre ting. Avalanche shimmer bakdemperen, og treffer således mye bedre på HSR. Den kan du ikke endre i ettertid (med mindre du shimmer på nytt), men ettersom den er satt opp for vekt og på ekte shimstack så får du latterlig mye bedre kontroll på store slag - spesielt i høy fart. Returskruen har da kun påvirkning på LSR, som gir deg bedre justeringsmuligheter på lavhastighetsslag. For ikke å snakke om at et skikkelig shimstack åpner mye bedre når det går fort. Så for meg (som er nerd+ og kg+) og ikke har sjans til å vinne noe som helst, men som gjerne vil kjøre fort og komfortabelt på TSR - og samtidig ha fet funksjon på turer ellers i året så det er overlegent de aller fleste standarddempere.
|
|
|
09/03/2023 09:02
|
Trond Vidar
|
I tillegg påvirker forholdet på slagvandring og hjulvandring ligningen. Generelle eksempler (satt på spissen):
2:1 ratio: Lette mennesker har ofte problemer med å få lite nok kompresjonsdemping til at sykkelen føles plush. 3:1 ratio: tunge folk får ikke nok retur, og blåser ofte litt raskt gjennom vandringen.
Så dette kompliserer bildet, litt avhengig av preferanser.
|
|
|
[Re: Trond Vidar]
09/03/2023 09:38
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvis man skulle hatt en full custom bakdemper, altså ikke hyllevare, til en XC-sykkel, hva hadde man gått for? Fox DPS og Rockshox er ikke alternativ. Jeg tillater meg å stusse over utgangspunktet: Det er viktigere at det er full custom, enn å ha en som rammeprodusenten selv bygger kinematikken rundt? Jeg er i utgangspunktet enig i det, men som en som er +15kg over sweetspoten til en standardisert demper så blir du fort i grenseland for hva enheten kan håndtere. Ja, ser den. Glemte helt at ikke alle syklister i verden har idealvekta til meg og Nino. 
Gaute
|
|
|
09/03/2023 11:37
|
Trond Vidar
|
Jeg er i utgangspunktet enig i det, men som en som er +15kg over sweetspoten til en standardisert demper så blir du fort i grenseland for hva enheten kan håndtere.
Ja, ser den. Glemte helt at ikke alle syklister i verden har idealvekta til meg og Nino.  Jeg har verken watten eller vekta til Nino, et godt eksempel på at minus og minus ikke alltid blir pluss 
|
|
|
09/03/2023 11:43
|
polkaDOT
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hvis man skulle hatt en full custom bakdemper, altså ikke hyllevare, til en XC-sykkel, hva hadde man gått for? Fox DPS og Rockshox er ikke alternativ. Jeg tillater meg å stusse over utgangspunktet: Det er viktigere at det er full custom, enn å ha en som rammeprodusenten selv bygger kinematikken rundt? Jeg er i utgangspunktet enig i det, men som en som er +15kg over sweetspoten til en standardisert demper så blir du fort i grenseland for hva enheten kan håndtere. Ja, ser den. Glemte helt at ikke alle syklister i verden har idealvekta til meg og Nino.  Tilfelle meg, med alt for lav vekt, rundt Miguel Martinez, skal jeg ha riktig sag så klarer ikke gaffelen å holde seg oppe i vandringen med vekt fra kun sykkelen, skal jeg ha akkurat slik at gaffelen holder seg i riktig lengde så blir det for stivt og ufølsomt. Og bak blir det LSC for voldsom, særlig på ikke dype røtter.
|
|
|
12/03/2023 08:51
|
olechr
More than words
|
More than words
Hvis man skulle hatt en full custom bakdemper, altså ikke hyllevare, til en XC-sykkel, hva hadde man gått for? Fox DPS og Rockshox er ikke alternativ.
Etter en samtale med Rulezman så lander han på en full modifisert CC Inline Coil (!). Hvor alt er modifisert, han klarer å få vekten ned til 400-450 gram med fjær inklusive vekten. Folk som anbefaler fjær til XC, driver ikke med XC ;-)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
13/03/2023 08:52
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Folk som anbefaler fjær til XC, driver ikke med XC ;-)
Haha, spot on! 
Gaute
|
|
|
|
|