Jeg er av den oppfatningen at man nesten aldri kan få for lett gir. Personlig merker jeg veldig stor forskjell på 28 og 32 tenner bak. På Mallorca 312 i fjor hadde jeg 52/36 krank og 11-30 kassett. Når jeg nå driver å planlegger sesongen (og Mallorca oppholdet) blir det samme krank og 11-32 kassett på Mallorca og skifte litt på krank i forhold til de rittene jeg skal kjøre.
Selvsagt kommer man opp med det meste og har selv syklet opp Valley of Tears på Gran Canaria med 39-28 (var så vidt pedalene gikk rundt på det bratteste) , og 28 kassett var nesten i letteste laget for oss som begynte å sykle på midten av 80 tallet. Det var enten 11-23 eller 11-25 kassett som gjaldt og kranken hadde 54 drev. Husker ihvertfall jeg lå i dragsuget på en trailer fra Klettkrysset og helt til Børsa, med 85 på flata uten å trø meg ihjel.
Det kan jo hende at man reiser litt rundt omkring og får lyst til å ta noe turer, feks Trollstigen, Telemark Tours, opp til Hafjell osv. Da er det ganske så godt å sitte med fin frekvens oppover og for min del er 34 foran og 32 bak ideelt, i tillegg er det skånsomt for knærne.
Ellers går det fint å ha 52/34 på kranken (hender jeg setter det på Sram Red Quark kranken min).