Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ny utveksling

Ny utveksling #2729364 01/03/2023 07:33
Registrert: Mar 2022
Innlegg: 33
Sindre19 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Registrert: Mar 2022
Innlegg: 33
Hei! Har den kommende sesongen tenkt å teste ut ny utveksling på racersykkelen! Har siden jeg kjøpte sykkelen syklet på 36-52 foran og 28-11 bak. Jeg bruker sjelden de tyngste girene, og synes det letteste giret noen få ganger kunne vært et knepp lettere i de tøffeste bakkene.

Jeg lurer derfor på hvor stor forskjell mer tenner bak vil gi? Bikeshop har en Shimano 105 Kassett med 11-32, vil fire ekstra tenner være merkbart i de verste bakkene? Eller burde jeg også vurdere færre tenner foran også? Vil f.eks. 50/34 Foran og 11/32 Bak kunne føles for lett?

Lurer også på om man må ta hensyn til girtype bak? Er det bare å bytte til størrelse på kassett/drev eller må man også bytte bakgir?

Sykkelen brukes for det meste kun til rolige sone 2 økter og litt intervaller på Zwift.

Re: Ny utveksling [Re: Sindre19] #2729398 01/03/2023 11:33
Registrert: May 2016
Innlegg: 959
yolo Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: May 2016
Innlegg: 959
Ved å bytte kassett fra 11-28 til 11-32 og fremdeles ha 52/36 foran, vil du gå fra letteste gir 36x28 til 36x32. Dette gir deg ca. 14% lettere utveksling. Det vil si at du kan ha 14 % lavere hastighet med samme kadens. Det vil absolutt være merkbart. Kassett med utveksling 11-30 vil også gjøre merkbar forskjell.

Finnes mange nettsider som hjelper deg å beregne hva ulik utveksling vil bety for deg i kadens og hastighet. Der kan du også beregne hva en lilleskive på 34T vil utgjøre. Prøv å søke etter bikegearingcalc / bikecalc osv.

Hvorvidt ditt bakgir klarer 32T finner du på google.com. Kjempebra side!

Re: Ny utveksling [Re: Sindre19] #2729407 01/03/2023 12:32
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,846
kaiost Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,846
Personlig syns jeg 50/34 og 11-32 er optimalt. Merker stor forskjell fra 28 til 32 bak. Med 34/32 kan du sitte og trå ganske så behagelig opp det meste av bakker. I tillegg gjør 50 foran at du kan kjøre lenge på storskiva før du må skifte foran.
Har en sykkel med 52/36- den har samme utveksling med 11/32- som den andre med 50/34 og 11/30.
Fordelen med 52/36 kranken er at det gir høyere toppfart med samme kadens når det er en del nedover og flatt, syns det var godt å ha det på en del ritt i fjor ettersom jeg ikke klarer å tråkke med veldig høy kadens.

Når det gjelder bakgir å tar de med short cage 28 kassett. Har en sykkel med sram red etap, det tar 32 kassett, på den andre har jeg satt på ultegra bakgir som tar opptil 34 kassett.

Re: Ny utveksling [Re: Sindre19] #2729412 01/03/2023 13:36
Registrert: Jun 2018
Innlegg: 630
B
Brabus Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
B
Registrert: Jun 2018
Innlegg: 630
For min egen del så fikk jeg bedre utbytte av å trene mer fremfor å endre utveksling....

Hvis du bor i Oslo så er det jo ikke så mange stedene egentlig som tilsier at du behøver å endre utvekslingen, muligens opp til Grefsenkollen og en og annen kneik rundt forbi. Fire tenner er omtrent 10% endring og du vil merke litt forskjell. Hvis du bytter til bedre dekk og smører kjedet ekstra godt vil du sannsynligvis få omtrent samme gevinsten opp bakkene og enda større på flata ICON_SMILE


Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
Re: Ny utveksling [Re: Sindre19] #2729420 01/03/2023 15:43
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,846
kaiost Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,846
Jeg er av den oppfatningen at man nesten aldri kan få for lett gir. Personlig merker jeg veldig stor forskjell på 28 og 32 tenner bak. På Mallorca 312 i fjor hadde jeg 52/36 krank og 11-30 kassett. Når jeg nå driver å planlegger sesongen (og Mallorca oppholdet) blir det samme krank og 11-32 kassett på Mallorca og skifte litt på krank i forhold til de rittene jeg skal kjøre.

Selvsagt kommer man opp med det meste og har selv syklet opp Valley of Tears på Gran Canaria med 39-28 (var så vidt pedalene gikk rundt på det bratteste) , og 28 kassett var nesten i letteste laget for oss som begynte å sykle på midten av 80 tallet. Det var enten 11-23 eller 11-25 kassett som gjaldt og kranken hadde 54 drev. Husker ihvertfall jeg lå i dragsuget på en trailer fra Klettkrysset og helt til Børsa, med 85 på flata uten å trø meg ihjel.

Det kan jo hende at man reiser litt rundt omkring og får lyst til å ta noe turer, feks Trollstigen, Telemark Tours, opp til Hafjell osv. Da er det ganske så godt å sitte med fin frekvens oppover og for min del er 34 foran og 32 bak ideelt, i tillegg er det skånsomt for knærne.

Ellers går det fint å ha 52/34 på kranken (hender jeg setter det på Sram Red Quark kranken min).


Moderator  support, Valentino