Firmabilbeskatning
|
Firmabilbeskatning
27/02/2023 19:28
|
åneidu
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Her inne finnes det stort sett et svar på alt så jeg prøver meg. Jeg var maks uheldig før jul å kjørte av veien med min firmabil. Det er for ordens skyld en Audi etron.. Skadene ble ganske store pga en granittstolpe som lå å lurte i snøfonna så bilen har vært på verksted frem til forhåpentligvis førstkommende fredag. Av en eller annen grunn så er forsikringsavtalen jobben har såpass dårlig at leiebil ble type Toyota aygo eller hva nå enn de hermetikkboksene heter. Jeg har en ekstern rolle og er derfor mye på farta og å kjøre rundt med det i lange strekk på Østlandet; sør og Vestlandet vinterstid takket jeg nei til. Da har jeg benyttet meg av min trofaste Land Rover Discovery som jeg har som tur/overlander bil.
Spørsmålet mitt, som ble tatt opp av en kamerat i helgen er som følger. Den tiden min firmabil ikke er tilgjengelig for meg, skal jeg da skatte av den? Det utgjør fort noen tusen i måneden.
For orden skyld så får jeg km godtgjørelse men ikke bilkøen som jeg har fått tidligere. Jeg har bare forsøkt å gjøre det beste ut av situasjonen siden jeg hadde mulighet.
|
|
|
Re: Firmabilbeskatning
[Re: åneidu]
27/02/2023 19:30
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Nei. Du mottar ikke fordelen med firmabil. Du trenger følgelig ikke å skatte av den. Om du mottar godtgjørelse av annen art i mellomtiden for ditt private bilhold skal det skattes av dette.
Ut på tur!
|
|
|
[Re: Supermann]
27/02/2023 19:38
|
åneidu
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Nei. Du mottar ikke fordelen med firmabil. Du trenger følgelig ikke å skatte av den. Om du mottar godtgjørelse av annen art i mellomtiden for ditt private bilhold skal det skattes av dette. Har forsøkt å søke litt dog ikke brukt veldig mye tid på det, men er det noen referanser jeg kan bruke dersom det blir etterspurt?
|
|
|
27/02/2023 20:04
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Nei. Du mottar ikke fordelen med firmabil. Du trenger følgelig ikke å skatte av den. Om du mottar godtgjørelse av annen art i mellomtiden for ditt private bilhold skal det skattes av dette. Om det er en "fordel" eller ikke er subjektivt. Disponerer du den leiebilen mens den står ubrukt? I så fall vil jeg mene den er skattepliktig. Grunnen til at jeg mener det er at de fleste regler for sånne fordeler baserer seg på tilgjengelighet. Fra det jeg kan bedre, vil du feks ha en gratis frokost hvis den er inkludert i hotellet, selv om du velger å spise et annet sted. Om du kan dokumentere at du ikke kunne benytte den, feks fordi du måtte dra før frokosten startet stiller det seg annerledes. Overført til firmabil: Jeg vil mene at om du ikke har noen bil til disposisjon skal du selvsagt ikke skatte. Har du bil du velger å ikke bruke, så er det ditt valg. Her kan det jo komme til noen morsomme diskusjoner med deg og din arbeidsgiver. Hvordan skal de regnskapsføre kostnader for den (leie)bilen dersom den ikke er der for at du skal bruke den?
|
|
|
[Re: Gråstein]
27/02/2023 23:26
|
åneidu
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Nei. Du mottar ikke fordelen med firmabil. Du trenger følgelig ikke å skatte av den. Om du mottar godtgjørelse av annen art i mellomtiden for ditt private bilhold skal det skattes av dette. Om det er en "fordel" eller ikke er subjektivt. Disponerer du den leiebilen mens den står ubrukt? I så fall vil jeg mene den er skattepliktig. Grunnen til at jeg mener det er at de fleste regler for sånne fordeler baserer seg på tilgjengelighet. Fra det jeg kan bedre, vil du feks ha en gratis frokost hvis den er inkludert i hotellet, selv om du velger å spise et annet sted. Om du kan dokumentere at du ikke kunne benytte den, feks fordi du måtte dra før frokosten startet stiller det seg annerledes. Overført til firmabil: Jeg vil mene at om du ikke har noen bil til disposisjon skal du selvsagt ikke skatte. Har du bil du velger å ikke bruke, så er det ditt valg. Her kan det jo komme til noen morsomme diskusjoner med deg og din arbeidsgiver. Hvordan skal de regnskapsføre kostnader for den (leie)bilen dersom den ikke er der for at du skal bruke den? Disponerer ikke noen annen bil enn min egen av eget valg som beskrevet over. Derfor ingen kostnad for arbeidsgiver på leiebil heller.
|
|
|
28/02/2023 10:33
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Spørsmålet mitt, som ble tatt opp av en kamerat i helgen er som følger. Den tiden min firmabil ikke er tilgjengelig for meg, skal jeg da skatte av den? Det utgjør fort noen tusen i måneden.
For orden skyld så får jeg km godtgjørelse men ikke bilkøen som jeg har fått tidligere. Jeg har bare forsøkt å gjøre det beste ut av situasjonen siden jeg hadde mulighet.
Dette er regulert i egen forskrift, og du får ingen reduksjon i skattetrekket. Den konkrete teksten er: § 5-13-6.Bruk av firmabil en del av inntektsåret Har skattyter hatt firmabilordning deler av inntektsåret, gjennomføres fordelsbeskatningen forholdsmessig for det antall hele og påbegynte måneder bilen har stått til disposisjon. Brukshindringer pga. forhold ved bilen, herunder verkstedopphold, skal ikke redusere fordelsbeskatningen. Individuelle brukshindringer, herunder feriefravær eller sykdom, tas ikke i betraktning.
Lars-Erik
|
|
|
[Re: Ugla]
28/02/2023 11:22
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Dette er regulert i egen forskrift, og du får ingen reduksjon i skattetrekket. Den konkrete teksten er: § 5-13-6.Bruk av firmabil en del av inntektsåret Har skattyter hatt firmabilordning deler av inntektsåret, gjennomføres fordelsbeskatningen forholdsmessig for det antall hele og påbegynte måneder bilen har stått til disposisjon. Brukshindringer pga. forhold ved bilen, herunder verkstedopphold, skal ikke redusere fordelsbeskatningen. Individuelle brukshindringer, herunder feriefravær eller sykdom, tas ikke i betraktning. Hvor har du det fra brukshindringer ikke skal legges til grunn? Det er selvsagt at enkle, normale verkstedbesøk ikke medfører en redusert beskatning, da det uansett er snakk om en sjablonsmessig fordelsbeskatning det er snakk om, hvilket gir litt spillerom i begge retninger. Allikevel så vil et fravær av tilbudet av firmabil over en lenger tid, som trådstarter her refererer til helt klart bety at trådstarter blir fordelsbeskattet for et gode vedkommende ikke mottar. Det blir også vesentlig. Et avvik på et par tusen kroner ved innberetning av lønnsytelser betraktes som av betydning. Fra mitt ståsted rimelig krystallklart. Uansett så har trådstarter også en annen diskusjon med sin arbeidsgiver: Hvordan skal trådstarter kompenserers for det faktum at arbeidskompensasjonen i form av firmabil til privat bruk uteblir over lenger tid? En ting er å bli beskattet for et gode man ikke får, videre er å ikke motta et gode som man har avtalt. Dette er sannsynligvis et kontraktsfestet gode, og det å organisere en privatbil istedenfor koster penger. Å motta en Aygo for en E-tron er definitivt ikke en rimelig erstatning. At trådstarter fra et arbeidsrettslig perspektiv har krav på noe fra arb.giver framstår tilsvarende åpenbart, med mindre annet er spesielt avtalt. Forsikringsavtalen til arb.giver er _ikke_ arb.taker sitt problem og kan heller ikke være dette. Viktig er selvfølgelig tidsrommet det er snakk om, for begge forhold over, det er forskjell på månedsvis og noen dager.
Ut på tur!
|
|
|
28/02/2023 12:56
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Hvor har du det fra brukshindringer ikke skal legges til grunn? Det er selvsagt at enkle, normale verkstedbesøk ikke medfører en redusert beskatning, da det uansett er snakk om en sjablonsmessig fordelsbeskatning det er snakk om, hvilket gir litt spillerom i begge retninger. Allikevel så vil et fravær av tilbudet av firmabil over en lenger tid, som trådstarter her refererer til helt klart bety at trådstarter blir fordelsbeskattet for et gode vedkommende ikke mottar. Det blir også vesentlig. Et avvik på et par tusen kroner ved innberetning av lønnsytelser betraktes som av betydning.
Fra mitt ståsted rimelig krystallklart.
Jeg har det fra forskriften, den teksten er forskriftstekst ikke min og forskriften åpner ikke opp for tolkning på lengde av når bilen er utilgjengelig, noe skattelovgivningen sjelden gjør - staten skal ha sitt uansett. Dette finner man i "Forskrift til utfylling og gjennomføring mv. av skatteloven av 26. mars 1999 nr. 14" med senere oppdateringer på Lovdata og da under hovedkapittel 5. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1999-11-19-1158/KAPITTEL_5-1-3#KAPITTEL_5-1-3
Lars-Erik
|
|
|
[Re: Ugla]
28/02/2023 16:11
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Hvor har du det fra brukshindringer ikke skal legges til grunn? Det er selvsagt at enkle, normale verkstedbesøk ikke medfører en redusert beskatning, da det uansett er snakk om en sjablonsmessig fordelsbeskatning det er snakk om, hvilket gir litt spillerom i begge retninger. Allikevel så vil et fravær av tilbudet av firmabil over en lenger tid, som trådstarter her refererer til helt klart bety at trådstarter blir fordelsbeskattet for et gode vedkommende ikke mottar. Det blir også vesentlig. Et avvik på et par tusen kroner ved innberetning av lønnsytelser betraktes som av betydning.
Jeg har det fra forskriften, den teksten er forskriftstekst ikke min og forskriften åpner ikke opp for tolkning på lengde av når bilen er utilgjengelig, noe skattelovgivningen sjelden gjør - staten skal ha sitt uansett. Dette finner man i "Forskrift til utfylling og gjennomføring mv. av skatteloven av 26. mars 1999 nr. 14" med senere oppdateringer på Lovdata og da under hovedkapittel 5. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1999-11-19-1158/KAPITTEL_5-1-3#KAPITTEL_5-1-3Ok, takk for svar. Jeg er også enig i at andre setning framgår rimelig tydelig, men jeg kan ikke forstå at forskriftens andre setning treffer helt i dette tilfellet. Jeg er enig at kortere verkstedsopphold ikke står i veien for at fordelsbeskatningen fortsetter. Dog er setning en i samme forskrift rimelig tydelig når det gjelder bil som bare står til disposisjon deler av året. I dette tilfelle står ikke bilen til disposisjon i en periode på 2 måneder, faktisk to hele kalendermåneder. Videre så vil jeg stille spørsmål til hvorvidt det eksisterer en firmabilordning overhode i perioden når bilen er borte i to måneder og arb.giver ikke har noen brukbar erstatning, ref. første setning i forskriften. Jeg er rimelig sikker på at forarbeidene til forskriften, om de finnes noe sted, ikke tenker på verkstedsopphold hvor hele kalendermåneder er aktuelt. Forskriften er utformet slik den er for å forenkle gjennomføringen av firmabilbeskatningen og det er hensyntatt ved valg av innberetningssats(siden i praksis alle biler må på verksted mer eller mindre jevnlig). Om alle skulle begynt å trekke fra en til tre dager i året pga service og hjulbytter så hadde det selvsagt blitt fest i lønnskjøringsavdelingene rundt om pga. byråkrati. Og dette er uavhengig av de arbeidsrettslige konsekvensene mtp. avtalefestet kompensasjon som jeg nevnte over.
Ut på tur!
|
|
|
[Re: JoachimV]
28/02/2023 16:13
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Ja. Derfor bruken av ordet privat. Firmabilbeskatning handler om beskatning av den fordelen man har av å disponere privat en bil som arb.giver betaler. KM godtgjørelse er noe arb giver gir for bruk av privat bil i arb.givers tjeneste.
Ut på tur!
|
|
|
01/03/2023 08:27
|
Gullars
Ivrig
|
Ivrig
Den enkle løsningen hadde vel vert om arbeidsgiver betalte mellomlegget mellom Yarisen og tilsvarende bil som du har som firmabil. Det er jo ikke du som bruker som har valgt den dårlige forsikringen.
Samtidig så burde jo verkstedet, så lenge det er merkeverksted, ønske at du kjørte en skikkelig bil når de bruker såvidt lang tid på reparasjonen. Har firmabil selv, en 2022 XC60 og hadde aldri gidda å kjøre Yaris mer enn en dag under tvil. Kjører ca. 45 -50.000 i året i jobb og privat. Har i løpet av de 10årene jeg har hatt firmabil vert innom noen lengre verksted opphold, men sjelden over 14dg og har da hatt "tilsvarende" bil.
I mitt hode er tilsvarende størrelse, komfort og utstyr.
Bruker for eksempel hengerfeste ukentlig og det samme med skiboks/sykkelstativ på taket ergo er det et stort brukshinder om bilen ikke har hengerfeste takstativ eller i det minste mulighet for å bruke det takstativet jeg har.
Har kjørt både V60/V70 når jeg hadde V70, XC40, XC60, V90 og V60 når jeg har hatt V90 eller XC60. Er sjelden et problem å få en bil som funker, men man må selvfølgelig stille krav ellers så kommer std løsningene på bordet.
Har vurdert å bruke privatbilen til kona i tilsvarende tilfeller men det er ekstremt dårlig butikk og jeg er temmelig sikker på at det hadde jeg ikke fått dekka.
Du er jo muligens litt sent ute, siden det virker som du allerede har brukt privatbilen i litt utstrekning. Trikset hadde vel vert å tatt dette opp når problemet oppstod og avklart det da.
AG
40+ and still climbing......
|
|
|
01/03/2023 12:11
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har det fra forskriften, den teksten er forskriftstekst ikke min og forskriften åpner ikke opp for tolkning på lengde av når bilen er utilgjengelig, noe skattelovgivningen sjelden gjør - staten skal ha sitt uansett. Dette finner man i "Forskrift til utfylling og gjennomføring mv. av skatteloven av 26. mars 1999 nr. 14" med senere oppdateringer på Lovdata og da under hovedkapittel 5. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1999-11-19-1158/KAPITTEL_5-1-3#KAPITTEL_5-1-3Ok, takk for svar. Jeg er også enig i at andre setning framgår rimelig tydelig, men jeg kan ikke forstå at forskriftens andre setning treffer helt i dette tilfellet. Jeg er enig at kortere verkstedsopphold ikke står i veien for at fordelsbeskatningen fortsetter. Dog er setning en i samme forskrift rimelig tydelig når det gjelder bil som bare står til disposisjon deler av året. I dette tilfelle står ikke bilen til disposisjon i en periode på 2 måneder, faktisk to hele kalendermåneder. Videre så vil jeg stille spørsmål til hvorvidt det eksisterer en firmabilordning overhode i perioden når bilen er borte i to måneder og arb.giver ikke har noen brukbar erstatning, ref. første setning i forskriften. Jeg er rimelig sikker på at forarbeidene til forskriften, om de finnes noe sted, ikke tenker på verkstedsopphold hvor hele kalendermåneder er aktuelt. Forskriften er utformet slik den er for å forenkle gjennomføringen av firmabilbeskatningen og det er hensyntatt ved valg av innberetningssats(siden i praksis alle biler må på verksted mer eller mindre jevnlig). Om alle skulle begynt å trekke fra en til tre dager i året pga service og hjulbytter så hadde det selvsagt blitt fest i lønnskjøringsavdelingene rundt om pga. byråkrati. Og dette er uavhengig av de arbeidsrettslige konsekvensene mtp. avtalefestet kompensasjon som jeg nevnte over. Er enig i at forskriften nok er laget mtp kortere verkstedsopphold. Men nå står det ganske klart hva regelen er, står ingen forbehold om tidsaspektet.
|
|
|
[Re: Dexter]
01/03/2023 13:36
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Ok, takk for svar. Jeg er også enig i at andre setning framgår rimelig tydelig, men jeg kan ikke forstå at forskriftens andre setning treffer helt i dette tilfellet.
Enig med du.
|
|
|
12/03/2023 12:18
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Hadde vel som Gullars her forventet dekt leiebil av tilsvarende art, ihvertfall noe som er dekkende for bruksbehovet ditt. Om forsikringen ikke er god nok så "må bare" regningen for mellomlegget sendes arbeidsgiver på samme vis som andre verkstedutgifter.... Vesentlig forskjell i beskatning av en e-tron kontra Yaris.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
13/03/2023 12:24
|
åneidu
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Her var det mange gode svar.
Den endelige løsningen lar vente på seg, men ut i fra antydninger fra finans får jeg tilbakebetalt/justert det som er skattet for bilen mens den har vært borte. I et lite virvar av for mange administrative stillinger så har ikke den informasjonen nådd finans og HR fra flåteansvarlig. Jeg har fått godtgjørelse pr KM for bruk av privatbil så gjenstår det å se om det blir en kompensasjon der også.
Bilen er endelig ferdig rettet og tilbake i daglig drift, noe som merkes på lommeboka da det er kostbart om dagen å dagligdrifte en Land Rover Discovery på småkjøring
|
|
|
13/03/2023 12:52
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Her var det mange gode svar.
Den endelige løsningen lar vente på seg, men ut i fra antydninger fra finans får jeg tilbakebetalt/justert det som er skattet for bilen mens den har vært borte. I et lite virvar av for mange administrative stillinger så har ikke den informasjonen nådd finans og HR fra flåteansvarlig. Jeg har fått godtgjørelse pr KM for bruk av privatbil så gjenstår det å se om det blir en kompensasjon der også.
Bilen er endelig ferdig rettet og tilbake i daglig drift, noe som merkes på lommeboka da det er kostbart om dagen å dagligdrifte en Land Rover Discovery på småkjøring Så bra at du har en delvis løsning, og at lønnskjøringsavdelingen har funnet en fornuftig løsning for deg. Det eneste du ikke nevner er hvordan du skal få kompensert at du ikke har fått firmabil til privat bruk i perioden. Et kontantbeløp er nok den enkleste løsningen og det må tilsvare hva det hadde kostet å drifte en E-tron i 2mnd(leasingsats, strøm, forsikring etc.) tilsvarende den bruken som du har i din avtale mellom deg og arb.giver vedr privat bruk av firmabil. Det beløpet må selvfølgelig skattes normalt og har ingen sammenheng med km godtgjørelsen du får. Din arb.giver bør nå ha funnet ut at det hadde vært mye billigere og smidigere å gi deg en leiebil i perioden og betalt den regningen.
Ut på tur!
|
|
|
|
|