Forskudd på arv
|
Forskudd på arv
21/02/2023 06:48
|
Brabus
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Foreldrene mine har fått ett voksent tilbud på eneboligen sin. De kan kjøpe seg en større leilighet og fortsatt sitte igjen med rundt 15''
Mitt forslag er at disse pengene gis som forskudd til arv til barnebarn slik at de kommer seg greit inn i boligmarkedet. Min søster har ett barn og jeg tre. Så er det en del skattemessige betraktninger som jeg ikke kjenner til ennå, skal lese meg opp på det nå. Og litt moralske tanker vedrørende fordeling og hvordan man tilnærmer seg problemet.
Gode råd er velkomne
Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
|
|
|
Re: Forskudd på arv
[Re: Brabus]
21/02/2023 07:15
|
GeirK
More than words
|
More than words
Dette utløser ikke noe skattekrav siden de har bodd i boligen i minst 12 måneder de siste to årene og det er ingen skatt eller avgift på arv av kontanter. Det hadde vært noe annet om de døde mens de bodde i eneboligen. Da måtte arvingene ha skattet av den delen verdistigningen som er forårsaket av stigning i boligmarkedet.
Det ryddigste er vel at du og din søster - som er arvingene i rett nedadstigende linje, begge mottar et like stort beløp og at dere deretter fordeler det på deres barn.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
21/02/2023 07:28
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Det ryddigste er vel at du og din søster - som er arvingene i rett nedadstigende linje, begge mottar et like stort beløp og at dere deretter fordeler det på deres barn.
Brabus kan også få x3 som blir avkortet i senere arveoppgjør. Et helt annet alternativ her er å gjøre dette som en gave direkte til barnebarn.
|
|
|
[Re: JoachimV]
21/02/2023 08:11
|
GeirK
More than words
|
More than words
Brabus kan også få x3 som blir avkortet i senere arveoppgjør.
Hovedregel ved forskudd på arv er at man gir alle arvingene like mye samtidig. Et helt annet alternativ her er å gjøre dette som en gave direkte til barnebarn.
Det er uryddig. Kall det arv og la det være arv. Så slipper man diskusjoner den dagen arveoppgjøret skal skje. Det er utrolig hva som kan oppstå selv mellom søsken som i utgangspunktet er bestevenner dersom døra står på gløtt for et skjønnsmessig oppgjør. Men ingen kan stoppe besteforeldrene dersom de velger å gjøre det sånn. "Hva er forskjell på forskudd på arv og gave? Forskjellen på forskudd på arv og gave, er at forskudd på arv vil trekkes i fra senere på arveoppgjøret, mens en gave ikke blir tatt med i et arveoppgjør. For eksempel ønsker mange å bidra til at barna sine kommer inn på boligmarkedet. Som oftest trenger barna økonomisk bidrag på ulik tid."https://www.dinframtidsfullmakt.no/forskudd-pa-arv-skatt/
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
21/02/2023 08:19
|
oyvinsr
Ringrev
|
Ringrev
Det hadde vært noe annet om de døde mens de bodde i eneboligen. Da måtte arvingene ha skattet av den delen verdistigningen som er forårsaket av stigning i boligmarkedet. Dette stemmer ikke(så fremt du ikke mener at de skal sitte på boligen i mange år etter dødsfallet, og så må skatte av verdistigning i det tidsrommet). "Arveavgiften ble fjernet i 2014 og erstattet med noe som kalles kontinuitetsprinsippet. Dette innebærer at du som arving trer inn i arvelaters skatteposisjon, og at din inngangsverdi som arving er den samme som arvelaters opprinnelige inngangsverdi. Når det gjelder arv av bolig gjelder imidlertid egne regler: Inngangsverdien skal settes til markedsverdi på tidspunktet for dødsfallet, dersom arvelateren kunne solgt boligen skattefritt." https://www.boligsmart.no/info/salg-av-arvet-bolig
|
|
|
[Re: oyvinsr]
21/02/2023 08:35
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det hadde vært noe annet om de døde mens de bodde i eneboligen. Da måtte arvingene ha skattet av den delen verdistigningen som er forårsaket av stigning i boligmarkedet. Dette stemmer ikke(så fremt du ikke mener at de skal sitte på boligen i mange år etter dødsfallet, og så må skatte av verdistigning i det tidsrommet). "Arveavgiften ble fjernet i 2014 og erstattet med noe som kalles kontinuitetsprinsippet. Dette innebærer at du som arving trer inn i arvelaters skatteposisjon, og at din inngangsverdi som arving er den samme som arvelaters opprinnelige inngangsverdi. Når det gjelder arv av bolig gjelder imidlertid egne regler: Inngangsverdien skal settes til markedsverdi på tidspunktet for dødsfallet, dersom arvelateren kunne solgt boligen skattefritt." https://www.boligsmart.no/info/salg-av-arvet-boligJammen. Da har jeg misforstått dette katastrofalt. Takk for oppklaring. Edit: Nå vet jeg hvorfor. Jeg var involvert i et arveoppgjør der eieren hadde flyttet ut av huset og bodd i omsorgsbolig i to år. Da ville arvtakerne måtte skattet av all verdistigning. Men det gjelder selvsagt ikke hvis de bor i huset mens de dør. Brainfart.
|
|
|
21/02/2023 08:59
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Edit: Nå vet jeg hvorfor. Jeg var involvert i et arveoppgjør der eieren hadde flyttet ut av huset og bodd i omsorgsbolig i to år. Da ville arvtakerne måtte skattet av all verdistigning. Men det gjelder selvsagt ikke hvis de bor i huset mens de dør.
Å bo på institusjon kan i alle fall i mange tilfeller være brukshindting, men mulig omsorgsbolig ikke faller inn under de reglene? Ble det sjekket skikkelig?
|
|
|
21/02/2023 09:40
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Hovedregel ved forskudd på arv er at man gir alle arvingene like mye samtidig.
Det spørs helt på hvem du spør og hvem kilde du ønsker å bruke. Avkorting kan være helt greit, gave til barnebarna burde også i dette tilfellet være helt greit om de voksne tar et raskt blikk utover egen navlelo. Det er uryddig. Kall det arv og la det være arv. Så slipper man diskusjoner den dagen arveoppgjøret skal skje. Det er utrolig hva som kan oppstå selv mellom søsken som i utgangspunktet er bestevenner dersom døra står på gløtt for et skjønnsmessig oppgjør. Men ingen kan stoppe besteforeldrene dersom de velger å gjøre det sånn.
Det er din oppfatning. Nå er formålet her barnebarna så arv er egentlig ganske langt ute i periferien. Tenker du da det er greit at et barnebarn skal få tregangeren og med det kanskje gjøre dette ene barnebarnet til en fordel for all fremtid? Vi leser kansje spørsmålet forskjellig men jeg leser oppgaven som skal løses her til at det er 4 stk barnebarn som kunne vært tjent med likeverdig inngang på boligmarkedet uten forskjellsbehandling. Her fikk barnebarna en gave kort tid før død. Nå var vi bare 2 enebarn men det ville vært veldig veldig merkelig om 2 deler skulle blitt delt etter antall søsken som i dette tilfellet.
|
|
|
21/02/2023 10:21
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Dette er jo en god mulighet for dine foreldre å selv velge hvordan de vil prioritere mellom sine slektninger. Det er en mulighet, men det er også en stor fare siden det kan føre til konflikter.
Hovedregelen er altså at det er barna som arver, og man arver likt. Altså 50/50 mellom deg og din søster. Om dere så velger å la pengene gå videre deres barn eller ikke, det får være opp til dere.
La oss si at foreldrene dine har 10 millioner de vil fordele videre. Det betyr altså at din søster får 5 millioner som hun kan gi videre til sitt barn, mens du får 5 millioner som kan deles videre til 1,67 per barn.
Hvis du foreslår at de heller skal gi 2,5 mill per barnebarn ber du altså om at 2,5 millioner som etter normale arveregler skulle gått til din søster, heller går til dine barn. Tenk litt over den! Hvordan tror du søsteren din vil reagere? Du setter henne i en svært vanskelig situasjon. Det er snakk om mye penger. Er det OK at du "trikser" for å få pengene til din familie?
Du skriver ikke noe om alder, men hva vil skje hvis en av dere får en attpåklatt etter at pengene er fordelt?
Jeg ville ha gjort to ting:
1) Besteforeldrene burde gi dette som gaver. Altså presisere at det er en transaksjon som er gjort opp og som ikke skal påvirke senere arveoppgjør. Grunnen til at jeg sier dette, er at jeg mener det er ryddig å ha ting avsluttet. Så lenge besteforeldrene er i live og ved sine fulle fem kan dette sette en enkel stopper for fremtidig konflikter om hvordan dette skal spille inn (hva med feks inflasjon fra i dag til arveoppgjøret?) ved arveoppgjør. 2) Jeg ville ikke risikert forholdet til min søster. Det er ingen juridisk grunn til at barnebarna skal behandles likt, det er du og din søster som skal behandles likt. (Kanskje er det til og med økonomiske grunner til at de har valgt å ikke få flere barn?) Med mindre besteforeldrene selv tar initiativet og er veldig, veldig tydelige på at det er deres valg, bør barnebarna holdes utenfor. Selv da vil det være fare for at søsteren din får en ekkel følelse av at du har snakket dem i den retningen, og at det baller på seg til at hun føler seg lurt osv.
|
|
|
21/02/2023 10:48
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Slik jeg forstår trådstarter handler det om å selge huset mens foreldrene lever og kjøpe en leilighet. Noe av overskuddsformuen vurderes da å bli gitt til barnebarn. Det er ikke dumt mtp. det aldri har vært mer skattemessig gunstig å arve og at det er ikke usannsynlig at arveskatt på en eller annen måte blir innført i de neste 3 årene, ref. f.eks. dette DN-innlegget. Hvordan den vil bli utformet er enda uvisst, men at en må skatte mer, er høyst sannsynlig. Dog, det vil sikkert komme et fribeløp og etter det en skattesats. En utfordring med trådstarters situasjon, er om eiendommen gies som forskudd(mens foreldre enda lever). Da må det betales dok.avgift(2.5%) på markedsverdien av eiendommen, hvis det tinglyses. Advokater anbefaler ofte at en slik overføring tinglyses. Interessant om noen her inne vet om det er et absolutt krav, eller om det finnes muligheter å unngå dok.avgift. i slike situasjoner. Uansett, ved å selge eiendommen elimineres dette problemet. Selges eiendommen til 25 millioner(Oslo Vest villapris), og de kjøper en leilighet til 10 millioner, kan* de resterende 15 millionene fordeles (ved forskudd eller/og gjennom testament) etter ønske så lenge livsarvingene(barn) får pliktdelsarven(15G=2021 kr. 1.595.985). Dermed trenger ikke barna å få like mye, men det er her de fleste arvekrangler starter og fordelingene har mange grunner. Kjente forklaringer er at det er noen som har gjort alt av vedlikehold og hjelp for foreldrene, og andre har gjort ingenting. Her finnes det utallige meninger. Selv heller jeg litt der at de som har gitt mye av sin tid bør kompenseres, men det vil fort gå på bekostning av fremtidig familieforhold. Det er muligheter for å se på eierforhold vedrørende den nye leiligheten, for å redusere en mulig fremtidig arveskatt. Her spiller det klart inn hva foreldrene ønsker, enkelte ønsker naturlig nok å eie bostedet selv. Det er ikke dok.avgift hvis eiendom overtas ved bortgang. Dermed vil det jo være et regnestykke hva slags løsning som kan lønne seg. Et regnestykke som er vanskelig siden det er ukjent hvordan en ny arveskatt vil utformes. Et tips kan være å sette opp scenarioer i et Excel-ark, og så kanskje drøfte dette med dine foreldre. Noen vil sette pris på å se mulighetene, andre vil bare synes det er vondt, så her er det viktig å være aktsom. Det finnes svært gode advokater på feltet, som vil gi en trygghet, men alt er jo forankret i Arveloven og diverse andre regler en finner om en søker opp spesifikke tilfelle. Hovedregelen om at det skal fordeles likt, gjelder vel hovedsakelig når det ikke ligger et testament til grunn for arveoppgjøret. Personlig tenker jeg at fordelingen til barnebarn er noe besteforeldre bør bestemme selv, så lenge de oppfyller pliktarv. Det er legitimt å gi 4 barnebarn likt i runde 1, og vurdere hva som er best i det endelige arveoppgjøret. Mtp. beløpene som nevnes, er det gode muligheter for en fair løsning for alle parter, men det krever at besteforeldre har en mening og ikke kaster ansvaret over på barna. *slik jeg husker det. Er ingen jurist.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
21/02/2023 11:39
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
For å unngå krangling i fremtiden så hadde det ryddigste vært å at arvelater gir 50/50 til hvert ben av familien.
Hvordan vil din søster stille seg til at dine barn har fått MNOK 3 og hennes har fått MNOK 1, ved et fremtidig arveoppgjør?
Hvis dine foreldre investerer pengene de sitter igjen med i en leilighet til MNOK 10 og når de dør så er den verdt MNOK 20. Hvordan skal forskuddet hensyn tas?
Er forskjellen på MNOK 2 eller MNOK 4?
|
|
|
21/02/2023 21:31
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Å snakke om arv her virker for meg feil, all den tid besteforeldrene er i stand til å tenke selv.
Hvilken praktisk forskjell gjør det om man blander inn arvebegrep i stedet for å kalle det gaver? De kan gi gaver til barn, barnebarn, hundehjem og alt annet de vil så lenge de lever.
Eneste jeg kan tenke meg, og nå får juristene korrigere meg, er at om de definerer et par mill til hvert av barna som forskudd på arv, så er de i testamentet 100% fri til å gi bort i alle retninger, uten å ta hensyn til pliktdeler.
Men altså, så lenge de er i live kan de selge huset, flytte inn i et telt og gi alle pengene til det midterste barnebarnet uten at noen juridisk sett kan ta dem.
|
|
|
22/02/2023 08:04
|
Brabus
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Takker for innspill så langt; hvis ''forskudd på arv'' skal kalles arv så er vel en 50/50 løsning mellom min søsters og mine barn juridisk korrekt og ingen skal klage. For den som skal gi ''forskudd på arv'' eller en betydelig gave vil jeg TRO at det vil føles riktig å gi like mye til hvert barnebarn, om ikke annet ville jeg personlig gjort meg mine tanker hvis min niese fikk 3x av hva jeg fikk.
så spørs det hvor grådig man ønsker å fremstå på vegne av seg selv og egne barn, og hvem det er man ønsker å møte i speilet om morran. dette bør jo være en vinn-vinn situasjon
jeg har fulgt andre arveoppgjør og sett hvor lavt enkelte synker når det gjelder minimale verdier så jeg ønsker å gå rakrygget gjennom det her
Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
|
|
|
22/02/2023 08:50
|
Klang
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg har kommet i en slik alder at jeg har vært borti noen arveoppgjør i egen og venners familie. De eneste gangene dette har gått noenlunde greit er når man har vært pinlig nøyaktig på å fordele likt til første nedadgående nivå, dvs barn av avdøde. Fordeling hvor barnebarn får likt, og det er ulikt antall på de forskjellige linjene vil ofte gjøre at første nivå føler seg dårlig behandlet.
Jeg hadde valgt full åpenhet, matematisk fordeling. Hytter og greier - akkurat det samme. Verditakst, gi folk mulighet til å kjøpe ut. Gaver, ettergivelse av private lån osv har jeg også vært borti -og de snakker ikke mer sammen.
Arv/penger får frem det verste i folk, og egne barn er mye nærmere enn søsken - så det meste ofres for egen berikelse.
|
|
|
[Re: Klang]
22/02/2023 11:19
|
kveita
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg hadde valgt full åpenhet, matematisk fordeling. Hytter og greier - akkurat det samme. Verditakst, gi folk mulighet til å kjøpe ut. Gaver, ettergivelse av private lån osv har jeg også vært borti -og de snakker ikke mer sammen. Arv/penger får frem det verste i folk, og egne barn er mye nærmere enn søsken - så det meste ofres for egen berikelse.
Alt annet Klangs inngang til dette er risikosport så lenge det ikke er snakk om julegaver mv - da er det rimelig at alle barnebarna får det samme og bør aksepteres av alle arvinger i førsteledd.
|
|
|
22/02/2023 11:49
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Foreldre MÅ ikke gjøre det som på papiret fremstår som rettferdig. Hos oss har mine foreldre innimellom tenkt at jeg har mer enn nok og gitt like mye i sum direkte til mine barn som mine søsken har fått, altså like mye til "hvert ben" som Dexter skriver. Nå har dette riktignok ikke vært veldig store summer. En ting å tenke på er uansett å sørge for en fremtidsfullmakt, testament og samboerkontrakt, her litt om fremtidsfullmakt. https://www.huseierne.no/alt-om-bol...8UMyCJOwRbNrD4O-HZExQoEVAUxoCIu8QAvD_BwE
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
22/02/2023 12:09
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
En fordeling hvor barnebarn får identisk forskudd på arv er vanlig i bemidlede familier. Gjerne etter rådføring med advokat.
En kan vri på det og tenke seg at det vil bli konflikt mellom barnebarn om det blir markant skjevfordeling. En får 3/6 og tre får 1/6. En slik skjevfordeling vil gi store forskjeller i fremtidsmuligheter hos barnebarn, som besteforeldre må se mens de lever. For at et identisk forskudd til barnebarn skal bli mindre konfliktfylt krever det at besteforeldre er klare i toppen, og at de forklarer hvorfor de gir et identisk forskudd.
Arv er grobunn til mange konflikter, men det er naivt å tro det skaper alle konflikter. Konfliktene er der ofte fra tidligere, gjennom at noen har bidratt mye, andre lite/ingenting. En annen grunn er ofte at noen har fått mye (gjerne skjult) økonomisk støtte opp gjennom tidene, noe som har irritert andre. Av slike grunner er det svært viktig at en lager en plan når foreldrene er klare i toppen, slik at deres ønsker legges til grunn for testamentet og den økonomiske fordelingen. At familier splittes av arv kan ofte forklares at det har vært (ikke økonomiske) konflikter mellom søsken, og ved foreldres bortgang forsvinner bindeleddet mellom søskene. Det er bare lettere for mange å legge all skyld på arveoppgjøret.
De verste konfliktene er ofte de som må løses etter bortgang. Gjerne hvor det er formuesobjekter(eiendom) som har stor emosjonell betydning for enkelte arvinger, i tillegg til markedsverdi, mens andre kun er opptatt av maksimalt beløp. Det er en klassiker i Oslo.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
[Re: Andreas83]
22/02/2023 12:48
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Arv er uten tvil en risikosport. En fordeling hvor barnebarn får identisk forskudd på arv er vanlig i bemidlede familier. Gjerne etter rådføring med advokat.
En kan vri på det og tenke seg at det vil bli konflikt mellom barnebarn om det blir markant skjevfordeling. En får 3/6 og tre får 1/6. En slik skjevfordeling vil gi store forskjeller i fremtidsmuligheter hos barnebarn, som besteforeldre må se mens de lever. For at et identisk forskudd til barnebarn skal bli mindre konfliktfylt krever det at besteforeldre er klare i toppen, og at de forklarer hvorfor de gir et identisk forskudd.
Arv er grobunn til mange konflikter, men det er naivt å tro det skaper alle konflikter. Konfliktene er der ofte fra tidligere, gjennom at noen har bidratt mye, andre lite/ingenting. En annen grunn er ofte at noen har fått mye (gjerne skjult) økonomisk støtte opp gjennom tidene, noe som har irritert andre. Av slike grunner er det svært viktig at en lager en plan når foreldrene er klare i toppen, slik at deres ønsker legges til grunn for testamentet og den økonomiske fordelingen. At familier splittes av arv kan ofte forklares at det har vært (ikke økonomiske) konflikter mellom søsken, og ved foreldres bortgang forsvinner bindeleddet mellom søskene. Det er bare lettere for mange å legge all skyld på arveoppgjøret.
De verste konfliktene er ofte de som må løses etter bortgang. Gjerne hvor det er formuesobjekter(eiendom) som har stor emosjonell betydning for enkelte arvinger, i tillegg til markedsverdi, mens andre kun er opptatt av maksimalt beløp. Det er en klassiker i Oslo. Akkurat det med eiendom og emosjonell betydning har jeg vært borte i. En familie som hadde et sommersted som var verdt en litt. Den ene grenen av familien følte stor tilknytning til eiendommen og ville beholde den, mens den andre delen hadde lyst å realisere verdien og få pengene. Verdien på eiendommen var såpass høy at ingen hadde råd til å kjøpe ut de andre. De som ville beholde eiendommen ble furtne på de andre, siden de måtte betale markedspris for stedet, og det ikke ble hensyntatt at stedet ble i familien Som jeg sa til de er at dere egentlig ber om at de andre skal gi dere x millioner i gave. Har full forståelse for begge synspunkt. Kjipt at ditt barndoms feriested ryker, men også kjipt å gi avkall på X antall kroner i arv. Det beste er som andre også nevner, er å gjøre alt om til matematikk. Det er ganske enkel brøkregning å fordele arv hvis man legger vekk det emosjonelle.
|
|
|
22/02/2023 13:07
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
om ikke annet ville jeg personlig gjort meg mine tanker hvis min niese fikk 3x av hva jeg fikk.
Og derfor bør foreldrene dine heller overlate verdier til deg og din søster. Så får det være opp til dere om dere trenger pengene selv eller vil gi dem videre nedover. Så får heller det eldste barnet ditt klage til deg over at du valgte å splitte arven hens på to andre unger også :-)
|
|
|
[Re: Gråstein]
22/02/2023 13:12
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
om ikke annet ville jeg personlig gjort meg mine tanker hvis min niese fikk 3x av hva jeg fikk.
Og derfor bør foreldrene dine heller overlate verdier til deg og din søster. Så får det være opp til dere om dere trenger pengene selv eller vil gi dem videre nedover. Så får heller det eldste barnet ditt klage til deg over at du valgte å splitte arven hens på to andre unger også :-) Bra illustrert!
|
|
|
[Re: Andreas83]
22/02/2023 13:54
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Konfliktene er der ofte fra tidligere, gjennom at noen har bidratt mye, andre lite/ingenting. Litt som i at de som har tatt god utdanning og tjener nok til å kjøpe seg ferdig og fri for egeninnsats i egne verdier har tid til å bidra mye hos andre skal 'få' mer enn de som ikke har mulighet til å bidra like mye fordi de ikke har råd til å kjøpe seg fritid til å satse(bidra til) på andre? Konfliktene er nok der fra tidligere, men jeg tviler på at de ofte er basert på noe 'matematisk'. Konfliktene er nok heller der fordi man alt for lenge har lat være å snakke om problemene (følelser) for å bevare 'husfreden, konfliktskye som mange er. Og man heller har sett etter navlelo enn å se hverandre i øyne og prøvd å snakke ut om problemene (følelser). Om man ikke har vært smart nok til å løse konfliktene på forhånd bør man være smart nok til å fordele likt mellom arvingene.
|
|
|
22/02/2023 21:16
|
jorlie
Entusiast
|
Entusiast
Siden det ikke synes å være nevnt; givere bør skrive gavebrev. I det skal det fremgå om gaven er forskudd på arv eller ikke, om det skal indeksjusteres, om det hefter betingelser etc. Så lenge en person er ved sine fulle fem står de selvfølgelig fritt til å velge hvordan de vil gi bort pengene, og et gavebrev hindrer misforståelser i etterkant.
|
|
|
|
|