Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Elbiler utenfor asfalten

Elbiler utenfor asfalten #2728964 17/02/2023 17:27
HeavyDude Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg vurderer å skifte ut min diesel XC40 med elbil. 90% av årlig kjørelengde er på asfalt, de resterende 10% er på til dels dårlige skogsbilveier i forbindelse med jakt om høsten/ tidlig vinter. Jeg leste et eller annet sted om en elbil-eier som fikk skadet batteriet ved noe hardtslående under bilen, og fikk kostnadsanslag på ca. 900.000 for å skifte batteri = vraking av bilen.

Har noen av elbilene bedre beskyttelse mot denne type uhell enn andre ?

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Elbiler utenfor asfalten [Re: HeavyDude] #2728982 18/02/2023 16:40
jag Offline
Ringrev
Ringrev
Denne burde fikse norske skogsveier [Linket bilde fra motortrend.com].
Kjenner ikke til biler med ekstra beskyttelse for batteriet, men Audi e-tron har god bakkeklaring, og som økes ytterligere i Offroad eller Allroad modus.

"I never understood wind"
- Donald Trump
Re: Elbiler utenfor asfalten [Re: HeavyDude] #2728983 18/02/2023 18:08
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B
Hummer og Ford Lightning må jo være egnete biler

Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
Re: Elbiler utenfor asfalten [Re: HeavyDude] #2729002 19/02/2023 22:15
yalla Offline
Medlem
Medlem
Jeg kjører mye på dårlige veier ifm jakt og fiske, ski og hytter.

Vi havnet på en Solterra, den er nydelig på dårlig vei og vinterføre. 21cm bakkeklaring, 50 cm vadedybde. Til sammenligning har Land cruiser 21,5 cm bakkeklaring ICON_WINK

Merk at den har endel mindre batteri enn flere av sine konkurrenter (64kWh netto), og ikke imponerende hurtiglading i kulde (opptil 150kWh under gode forhold dog). Jeg har egentlig ikke testet den på hurtiglading, da vi i all hovedsak klarer oss med hjemmelading.

Dette er søsterbilen til bz4x, og de har fått en tøff start i markedet pga rimelig urealistisk wltp, tidvis høgt forbruk. Toyota og Subaru har lovet software-oppdateringer for å fikse på dette.

På lengre turer ligger jeg på rundt +/-20-22kWh/100km med skistativ og minusgrader.

Tør påstå det ikke er mange som slår den på terreng- og vinteregenskaper av dagens elbiler i samme klasse. I elbil24.no sin vintertest (kjøreegenskaper, akselerasjon og bremsetest på vinterføre) slo den knockout på MY, id4 og XC40 (via sin søster bz4x). I andre tester scorer den veldig bra på det meste utenom rekkevidde.

Så klarer du deg med en vinterrekkevidde på snaue 30 mil, så er den helt knall! God plass i kupeen for lange sjåfører og tre barn.

X-mode er helt rått, jeg har kjørt noen ubrøytede traktorveier i vinter der den imponerte skikkelig!

Viser litt av hva den er kapabel til her:
https://youtu.be/bOLB1l14ogQ
https://www.youtube.com/watch?v=vljqcPD8pV8

Opp en skibakke:
https://www.facebook.com/ToyotaNorge/videos/541732117936239/

https://www.elbil24.no/pro/soleklar-vinner-i-elbil24s-vintertest-av-elbiler-pa-glatta/78482080

Ser i utdrag fra videoene over at den har plater under, men om det er bedre beskyttet enn andre vet jeg ikke:
[Linket bilde]

Såå, mens jeg venter på at Alpha motor Inc skal få gang på sine biler, så får det bli Subaru ICON_SMILE
https://www.alphamotorinc.com/wolf-plus
https://www.alphamotorinc.com/rex

Vedlegg
plates.png (809.63 KB, 31 nedlastinger)
Redigert av yalla; 20/02/2023 07:28. Rediger grunn: La til lenker og bilde.

hilsen en gammel mann med hatt
Re: Elbiler utenfor asfalten [Re: HeavyDude] #2729003 20/02/2023 07:19
K
Klang Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Hyundai Ioniq 5 er nok ikke bilen for deg.

Den har lang akselavstand - som, kombinert med kun 16 cm bakkeklaring, gjør at du risikerer å subbe nedi ganske mye. Overheng foran er ikke håpløst, men veldig mye dårligere enn Subaruen jeg hadde før. Kombinert med sprø plast rund baut på skjermer og støtfangere gjør at dette ikke er bilen for deg.

Den har ikke lyktespylere og du må montere ledbar skal du kjøre mye i mørke. Svingradius som et tankskip, men lovlig lastevekt som en Kia Picanto. Den har imidlertid et bra 4WD system, og takler vinterføre på asfaltveier helt fint.

Kommer Solterra med bedre batteri og helst litt lengre seteputer bytter jeg nok.

Re: Elbiler utenfor asfalten [Re: Klang] #2729048 21/02/2023 08:12
yalla Offline
Medlem
Medlem
Sitat: Klang
Kommer Solterra med bedre batteri og helst litt lengre seteputer bytter jeg nok.

Batteriet i seg selv er vel ganske bra, det er størrelsen/kapasiteten som er "problemet" ICON_SMILE Batteriet som benyttes i Europa er Panasonic, som benyttes av flere produsenter (også Tesla, ihvertfall på mange M3).

Toyota lagt seg på en altfor konservativ linje på ladehastighet, store buffer etc for å ivareta en veldig god garanti på batteriet (Subaru har vel samme garantier som flere andre, men siden bilen i utgpkt er lik Toyotaen, så har den samme begrensninger).

I går lanserte Toyota endel mindre forbedringer som gir en forbedret praktisk rekkevidde (men ikke faktisk om man kjører til det stopper). I følge Toyota- sjefen var det første steg i flere forbedringer rundt forbruk/ladehastighet.. Får håpe han har rett. Disse forbedringene kommer også til Solterra, og Subaru Norge skulle komme med offisiell informasjon ila denne uken.

https://www.tv2.no/broom/toyotas-rekkevidde-trobbel-slik-vil-de-rydde-opp/15523075/

Re: Elbiler utenfor asfalten [Re: HeavyDude] #2729057 21/02/2023 09:28
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: HeavyDude
Jeg vurderer å skifte ut min diesel XC40 med elbil. 90% av årlig kjørelengde er på asfalt, de resterende 10% er på til dels dårlige skogsbilveier i forbindelse med jakt om høsten/ tidlig vinter. Jeg leste et eller annet sted om en elbil-eier som fikk skadet batteriet ved noe hardtslående under bilen, og fikk kostnadsanslag på ca. 900.000 for å skifte batteri = vraking av bilen.

Har noen av elbilene bedre beskyttelse mot denne type uhell enn andre ?

Det viktigste er vel å kjøpe en bil med nok bakkeklaring. Hvis XC40 har tålt julingen den har fått, tenker jeg at elbilen også gjør det. Ingen erfaring med XC40, men svogeren min kjørte i hjel flere Volvoer og senere en Jeep Cherokee etter mye bruk på dårlige skogsbilveier. Med kjørte i hjel så mener jeg alt av bevegelige deler i hjulopphenget, det var rett og slett ikke laget for belastningen.

Jeg har ingen erfaring med det å kjøre mye på dårlige skogsbilveier, men vi har en Ford Ranger i familien som brukes til gårdsdrift og jakt. Greit å kunne frakte viltet bakpå planet.

Prisen på batteripakker er vel i fritt fall om dagen, er vel en del eksempler på utskiftning av Tesla-pakker til ca. 130 k. Det var ikke en anbefaling av Tesla til den type bruk, erfaringen med Model S er at hjulopphenget er for svakt, for mange eksempler på at det rett og slett knekker på vanlig asfalt. 3 og Y er nok bedre, men om det er godt nok vites ikke.

Selv kjører jeg iX om dagen og er superfornøyd også på skogsbilvei det lille jeg bruker den til det, men aner ikke om den tåler hard bruk. Den har luftfjæring så den blir høyere enn Volvoen.

Lars-Erik
Re: Elbiler utenfor asfalten [Re: HeavyDude] #2729068 21/02/2023 11:44
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Jeg leste et eller annet sted om en elbil-eier som fikk skadet batteriet ved noe hardtslående under bilen, og fikk kostnadsanslag på ca. 900.000 for å skifte batteri = vraking av bilen.
Det er denne saken og den er nok litt overdrevet. Ifølge artikkelen var det en misforståelse mellom forhandler og MG, og prisen for reperasjonen skulle vært adskillig lavere. Hintes om at prisen er (17k+prisen på noen andre deler+2 dagersjobb) plus moms.
Sitat: Ugla
Med kjørte i hjel så mener jeg alt av bevegelige deler i hjulopphenget, det var rett og slett ikke laget for belastningen.
Mange har en for aggressiv kjørestil på skogs/tømmerveier, som gir oppheng unødvendig belastning. I tillegg kjører endel med dekk med for lite gummi, og endrer ikke på dekktrykket. Sammen er det en dårlig kombo.

Vet om enkelte som har brukt luksussuver(XC90, E-Tron, Range Rover) på dårlige hytteveier, men de har dekk med mye gummi, senker dekktrykket og tar det piano. Alltid fornuftig med en Silky sag i baggasjerommet, for en liten gren, gir dyr skade.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Elbiler utenfor asfalten [Re: HeavyDude] #2729076 21/02/2023 19:21
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Opphavet bor fortsatt på gård og jeg er der titt og ofte, og da drar vi gjerne på tur som typisk starter med noen kilometer på (enda) dårligere grusvei enn hva som leder fram til gården til å begynne med. Luftheving av bilen er definitivt en fordel i slike tilfeller.

...og så har jeg byttet deler i opphenget relativt nylig, selv om bilen ikke har gått mer enn 70K. Så det er nok verdt å ta høyde for at bilen er laget for formålet, selv om den teknisk sett klarer jobben greit (en stund).

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Elbiler utenfor asfalten [Re: HeavyDude] #2729082 22/02/2023 07:16
yalla Offline
Medlem
Medlem
Maxus t90 hadde egentlig vert en perfekt el-jaktbil.. Men det store MEN-et, leveres foreløpig kun med 2wd (rwd). Batteri på 88kWh, wltp på 334km.

https://maxus.no/modeller/t90ev-pickup/
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/OrdmQ1/elektrisk-pickup-vist-for-foerste-gang-i-norge

Maxus T90 EV er en stor, elektrisk pickup med fem seter, et robust utseende og en fullspekket utstyrsliste. Den leveres med 88,5 kWt netto batterikapasitet som gir 330 km rekkevidde (WLTP kombinert). Med 1.000 kg. nyttelast og mulighet for hengerfeste, passer den like gode som en familie- og livsstilsbil, som en pickup for næringskunder.

Redigert av yalla; 22/02/2023 07:20.

Re: Elbiler utenfor asfalten [Re: HeavyDude] #2729092 22/02/2023 09:58
HeavyDude Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Subaru Solterra ser interessant ut, takk for tipset, skal sjekke den ut. Når den blir oppgradert fra «barnesykdommene» ser den ut til å være sammenlignbar med IX1, noe rimeligere og med bedre bakkeklaring.
En ny XC Volvo kunne vært aktuelt også, men jeg har liten lyst til å støtte Kina, når det finnes fullgode alternativer fra Japan/S-Korea eller vesten.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Elbiler utenfor asfalten [Re: HeavyDude] #2729108 22/02/2023 16:21
jag Offline
Ringrev
Ringrev
Hva med en RENAULT 4EVER TROPHY, ser utrolig cool ut. Finner ikke noe info utover det som ble lagt fram i oktober.

Men god bakkeklaring og ser tilsynelatende robust ut.

"I never understood wind"
- Donald Trump
Re: Elbiler utenfor asfalten [Re: HeavyDude] #2729115 23/02/2023 07:44
yalla Offline
Medlem
Medlem
Solterra i ballettbakken ved Lysgårdsbakken. Det er vel mange her som har dundret ned der på sykkel, så gjenkjennbart for de fleste:
https://www.facebook.com/bilkompanietlillehammer/videos/929263874741458

Re: Elbiler utenfor asfalten [Re: HeavyDude] #2729116 23/02/2023 08:11
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
yalla, hvilken bil kom du fra før du kjøpte Solterra?
Er på min tredje Subaru nå (og andre Outback). Så på Solterra i butikken, men ble skuffet over hvor liten den var i virkeligheten. Har derimot ikke lånt med en hjem for å prøvepakke.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Elbiler utenfor asfalten [Re: HeavyDude] #2729117 23/02/2023 08:42
yalla Offline
Medlem
Medlem
Vi hadde en Nissan X-Trail (2010). God og feilfri bil, med en god del større bagasjeplass en Solterra, men den funket ikke med tre barneseter.

Etter mitt syn er det overraskende god plass i kupeen, altså til sjåfør og baksetepassasjerer. Det er faktisk en av få biler, jeg på 194 kan ha sete i bakerste og nederste posisjon og kan ha tre unger i baksete uten at de klager eller sparker meg i ryggen. Jeg sitter også greit i passasjersete foran med stort bakovervendt baksete bak meg.

Jeg har kjørt endel Outback (men ikke eid noen). Du får som du nevner bedre bagasjeplass i Outback, men ellers er de ganske sammenlignbare, og jeg opplever som sagt sjåførplass og bakseteplass som romsligere i Solterra! Den romslige kupeen går nok litt på bekostning av bagasjeplassen.

Vi har (dessverre) fortsatt en svær fossil fwd familiefrakter som tidvis benyttes når vi skal ha med oss alt (-for mye) som kreves for en ferie- og tur med tre unger, barnevogner, sykler, kjølebagger, telt osv.. Har handlet inn romslig takboks, og vurderer en liten hobbyhenger.. Da skal vi klare å kvitte oss med bussen og gå all-electric ICON_SMILE

Re: Elbiler utenfor asfalten [Re: HeavyDude] #2729118 23/02/2023 08:51
HeavyDude Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg prøvesatt Solterraen i går. Førsteinntrykket var ok, men uvant og ukomfortabelt med rattet så langt ned, i fanget. Men det venner man seg kanskje til ?

Re: Elbiler utenfor asfalten [Re: HeavyDude] #2729121 23/02/2023 09:10
yalla Offline
Medlem
Medlem
Jeg prøvesatt Solterraen i går. Førsteinntrykket var ok, men uvant og ukomfortabelt med rattet så langt ned, i fanget. Men det venner man seg kanskje til ?

Ja, det tror jeg du venner deg til. Det er en av tingene jeg liker veldig godt etter litt bruk, at man har "HUD uten å ha slik irriterende HUD" og ved lengre turer hviler begge underarmene behagelig på lårene med godt grep "tipåhalvni" eller deromkring.. Det minner også litt om PSA sin HUD-løsning med glassplate over rattet, har det i den andre bilen vår.

Jeg er er ganske lang, og har aldri fått skikkelig innsyn i tradisjonelle løsninger der man skal se gjennom rattet, toppen av rattet har alltid vert i veien, så her er det faktisk win-win ICON_SMILE

Vi er to brukere av bilen, 168cm og 194cm. Samme rattposisjon gir begge sjåfører god sikt til instrumentene. Så det funker, men er nok uvant for mange i starten.

Moderator  support