Hva skjer med Landevei?
|
Re: Hva skjer med Landevei?
[Re: Panda]
03/03/2023 13:58
|
espenpåhjul
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Punkt 1: dropp papirmagasinet. Det er så gammeldags, men hvis målgruppa er 50 år pluss da er det kanskje innafor (allikevel ikke), dropp det en gang for alle. Punkt 2: fokuser på norsk sykkelsport, intervjus og nyheter om norske ryttere, både elite, U23 og junior. Slikt kan dere skille dere ut fra de utenlandske nettsteder. Punkt 3: artikler og reportasjer om norske ritt (både proff ritt og lavterskel ritt). Punkt 4: ikke kast bort tiden på test og reviews, de som ønsker seg nytt stæsj googler uansett dette og 9 av 10 ganger har en utenlandsk rapporter kommet dere i forkjøpet allikevel. Punkt 5: relanser med nytt navn. landevei.no er er for snevert til det dere skriver om. Punkt 6: dropp alt med +artikler. Kjør på med reklamefinansert i stedet, da blir det enklere å få tak i lesere.
Nøklen i å overleve i det globale markedet for cycling news er å lage lokal (norsk) stoff.
What he wrote.
|
|
|
[Re: Sepeda]
03/03/2023 15:19
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nå har VG overtatt Fri Flyt, satt inn folk i redaksjonsledelsen og styret og det er nokså åpenbart at magasinet er tenkt en fremtid i mediehusets nisjeavdeling. Frem t.o.m. 21 hadde Fri Flyt også gode resultater, viser regnskapene. Så borte blir det neppe. Jeg blir imidlertid ikke veldig overrasket om det kommer relativt store endringer. Blir også veldig overasket om dette forumet overlever.
|
|
|
03/03/2023 16:40
|
kjtlslt
Fersking
|
Fersking
Jeg er uenig med Pandas 4 og 6. Landevei har gode tester som ikke er avhengige av sponsorinntekter. Om dere dropper testene, er selvfølgelig reklamefinansiering litt mindre problematisk, men det er like fullt slik at reklamefinansiering er klikkfinansiering, og det som genererer mest klikk er stort sett tankeløst fjas. VG er store nok til å kombinere det med seriøs journalistikk innimellom, men det er jo ikke derfor man oppsøker VG.
|
|
|
03/03/2023 18:57
|
OleF
Entusiast
|
Entusiast
Punkt 2: fokuser på norsk sykkelsport, intervjus og nyheter om norske ryttere, både elite, U23 og junior. Slikt kan dere skille dere ut fra de utenlandske nettsteder. Punkt 3: artikler og reportasjer om norske ritt (både proff ritt og lavterskel ritt).
Nøklen i å overleve i det globale markedet for cycling news er å lage lokal (norsk) stoff.
+1 Lag noen under huden artikler om uno-x feks. Forberedelser til tdf. Bli med mekanikeren inn bak fasanden, oppsøk Dare bike lageret osv. er vel tidligere Joker rytter Martin Olsen som styrer der?
Redigert av OleF; 03/03/2023 19:00.
Felgbrems <3
|
|
|
08/03/2023 12:45
|
altitude
Avhengig
|
Avhengig
Godt minne fra 9 år siden. Dukket opp i Facebook feeden. Men i dag er det så kaldt i Drammen at det blir en tur på rulla og ikke ute. ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=123228&filename=1913490_10152326118986803_978494322_o.jpg)
Redigert av altitude; 08/03/2023 12:46.
|
|
|
08/03/2023 17:57
|
anerz
Veteran
|
Veteran
Punkt 1: dropp papirmagasinet. Det er så gammeldags, men hvis målgruppa er 50 år pluss da er det kanskje innafor (allikevel ikke), dropp det en gang for alle.
Har tatt med meg de 4 siste utgavene av Friflyt, uåpna, opp på hytta til svigers, enten leser han de, ellers har jeg noe å glede meg til om drøye 6 år når alderen treffer... Etter at Landevei forsvant som eget blad har jeg sagt opp abonnementen en gang, men fornyet for å ha tilgang til de gamle bladene(selv om jeg har 99% av alle landevei magasinene liggendes på loftstua). Men, tror jeg ikke har logget meg på å lest noe digitale utgaver siden i sommer, ikke interessert i å lese om klatring, sk,i og landevei innhold er så og si fraværende. Men beholder det for å ha tilgang til artikler bak betalingsmuren på landevei.no Uansett, bruker youtube og spesielt GCN, samt utenlandske nettsider. savner det å kunne slenge seg på sofaen med ett nytt landevei blad når det kom i posten. Men, blader i papirform er når man ser utvalg i bladhyllene og ser salgstall et døende format....
After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.
|
|
|
09/03/2023 12:50
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Sykkelmagasinet da, er det verd 549kr i året?
|
|
|
04/05/2023 11:59
|
altitude
Avhengig
|
Avhengig
Nytt Fri Flyt i posten i dag. Tidenes tynneste innhold med (landeveis)sykkel. I tillegg har Landevei på nett lite nytt. Trist når "høydepunktene" på landevei.no er resirkulerte artikler av Alpers. Fri Flyt er sikkert et bra magasin, men når jeg ikke driver med klatring og alt med snø og ski er like interessant som tibetansk strupesang går bladet ganske rett i bøtta hos meg.
Det var hyggelig så lenge det varte, men er nå dessverre et avsluttet kapittel. Abonnementspengene vil nå heller gå til et internasjonalt sykkelmagasin på nett.
Redigert av altitude; 04/05/2023 15:12.
|
|
|
04/05/2023 14:07
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kjip utgave for min del også, men fortsetter med abonnent, har hatt det siden utgave 1 og er tross alt fortsatt ett bra skiblad. Kjøper Gruppetto (som nå har slått seg sammen med sykkelmagasinet, tidligere var Gruppetto også sykkelmagasinet) på Narvesen. Ok blad, men ikke i nærhet av Landevei prime time selvsagt. Leser Cyclist (har hatt abo tidligere), Cycling Plus (også hatt abo en kortere periode) og andre engelske + svenske sykkelblad på Readly.com for 110 kr mnd. Cyclist er min favoritt.
|
|
|
04/05/2023 15:23
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg begynte med topptur i vinter bare får å få mer ut av abonnementet og så langt har det kostet 17,5K i anbefalt skiutstyr og skredutstyr. Bare en brøkdel av sykling :-)
Topp blad !!!
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
04/05/2023 16:02
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Gleder meg til du skal klatre Andersnatten sammen med Nils Faarlund, Emil! Reportasjen fra Otta var strålende, særlig ettersom de omtalte stiene ligger rett ved hytta og jeg har siden i fjor sommer lurt på hvem i all verden som har laget de fete stiene der. Litt snodig at FF ikke viser til så mye som en sporlogg engang, men for de som er interessert har jeg noen tips  Ellers er landeveisdelen tynnere enn racingdekk på 80-tallet. Geir gjør en fin Italia-jobb med et særs vanskelig utgangspunkt, men det der er jo bare for slapt når vi skriver starten av mai og sesongen er akkurat i gang etter en altfor lang zwift-dvale. Gruppeto/Sykkelmagasinet leverer en sterk pakke, særlig i forhold til ressursene, men det når selvsagt ikke opp til gode, gamle dager når Alpers serverte klissete kanelboller og et trykkevarmt Landevei-magasin i nyvasket nikkers på Supreme Roastworks
|
|
|
[Re: runermm]
04/05/2023 17:26
|
OleF
Entusiast
|
Entusiast
gamle dager når Alpers serverte klissete kanelboller og et trykkevarmt Landevei-magasin i nyvasket nikkers på Supreme Roastworks Savner den tiden ja...
Felgbrems <3
|
|
|
04/05/2023 20:37
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Da var det sagt opp her også, er ikke interessert i handlingsreferat fra ritt og resirkulerte, utdaterte tester. Regner med at forumet ryker med i VG sitt kostnadsbesparende dragsug etterhvert, til fordel kommentarfelt i artikler, med enklere tilgjengelig innlogging.
Create the problem and sell the solution
|
|
|
05/05/2023 07:02
|
rosandholm
Medlem
|
Medlem
Har også lagt inn årene i dag. Trenger ikke Fri Flyt-delen for produkttester lengre da jeg har alt av skiutstyr jeg trenger, og Landevei har blitt en skygge av seg selv som ikke er verdt pengene. Synd, men sånn har det blitt.
|
|
|
05/05/2023 08:08
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
Denne tråden var opprinnelig en henvendelse til redaksjonen om en statusoppdatering for vårt alles kjære Landevei. Fra min side var henvendelsen motivert av et sårt savn etter landets ledende sykkelguruer og sykkelpressens beste penner, ildsjelene som har etablert Landevei som et unikt norsk magasin for landeveissykling som lidenskap og lidelse. Vi har fått svar fra redaktør Erlend Sande med status og oppfordring om å spille inn forslag og ønsker. Først må jeg si at jeg inderlig håper at redaksjonen snart blir fulltallig igjen. Alle gode ønsker. Jeg vet at hele forumet og den brede leserskaren ønsker det samme. Hva gjelder innspill, håper jeg redaksjonen har notert seg forslagene og ønskene i tråden. Samtidig har vi alle forskjellige preferanser. Jeg har ikke kommet så langt som å gi et skikkelig innspill, men for meg er den store verdien av Landevei at de kan gi oss noe de internasjonale magasinene ikke kan, nemlig det norske perspektivet - om det så er norsk sykkelidrett, nydelige ruter langs norske fjell, fjord og kyst, tester av sykler og utstyr i norske forhold, norsk innovasjon og merker, og norsk sykkelkultur i bred forstand. Og det hele kombinert med en kompetanse og innsikt som gjør at vi alle stadig kan bli inspirert og lære noe nytt. Etter at Landevei ble primært en nettside, er det også stort potensiale for å gjøre den mer interaktiv og engasjere leserne, om det så er med tettere kobling til forumet, kommentarfelt eller annen løsning. Samtidig er jeg overbevist om at vi som er glad i Landevei ikke gjør hverken oss selv eller redaksjonen noen tjeneste ved bare å peke på alt vi ikke liker og erklære at abonnementet avsluttes. Jeg tenker at det er bedre å ta invitasjonen fra redaktøren om innspill og dialog. Enhver må velge for seg selv, men jeg velger så absolutt å fortsette å abonnere og fortsette å støtte opp om Landevei også i den vanskelige tiden som magasinet går gjennom nå.
|
|
|
05/05/2023 08:44
|
Magnoos
Ringrev
|
Ringrev
Du oppsummerer det ganske greit her Sepeda, men jeg kommer til en litt annen konklusjon; det var Fri Flyt som avsluttet abonnementet på Landevei, i sin nåværende form (om man kan kalle det det) er det ergo ikke noe Landevei å støtte. Derfor velger mange å avslutte abonnementet på Fri Flyt.
Har selv ikke tatt plastikken av magasinet (noe som kanskje sier sitt, ettersom det gjorde jeg nærmest så fort Landevei havnet i postkassa), men fra hva jeg hører om det virker det knapt verdt energien man bruker på å åpne det. Som er synd, veldig synd.
Specialized Phenom 155 mm kjøpes
|
|
|
05/05/2023 09:42
|
Gew88
Veteran
|
Veteran
Sykkelmagasinet da, er det verd 549kr i året? Jeg tenker jo at det er verdt et forsøk. Sykkelmagasinet og gruppetto har fusjonert(gammellt nytt det altså) og jeg syns siste utgave gav meg mye av det jeg likte da jeg begynte å handle bladent Landevei(og Terrengsykkel)for noen år siden. Nå har jeg avsluttet FriFlyt-abonnementet mitt, da jeg egentlig i et års tid har vurdert det. Den siste utgaven var en vits mtp sykkelinnhold. Det er mai, og knapt noe relevant blir servert.
Redigert av Gew88; 05/05/2023 09:43.
|
|
|
05/05/2023 10:38
|
OleF
Entusiast
|
Entusiast
Litt avsporing, men hvor mange papirutgaver ble det av Landevei egentlig? Hadde vert artig og hatt hele samlinga i mekke/sykkelboden.
Redigert av OleF; 05/05/2023 10:38.
Felgbrems <3
|
|
|
[Re: OleF]
05/05/2023 11:10
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
Jeg teller 43 utgaver av Landevei i eMagasin som du har tilgang til som abonnent.
Også kjekt at man kan søke etter artikler fra de digitaliserte magasinene i appen.
(Men ja, selvsagt og absolutt og utvilsomt best på utsøkt matt papir!)
|
|
|
05/05/2023 13:12
|
jsdk
Ringrev
|
Ringrev
Dere er noen håpløse romantikere, dere må slutte og betale for ting dere egentlig ikke er fornøyde med.
|
|
|
[Re: jsdk]
05/05/2023 15:51
|
olechr
More than words
|
More than words
Dere er noen håpløse romantikere, dere må slutte og betale for ting dere egentlig ikke er fornøyde med. Må si meg enig. Betale for at noe en gang for lenge siden var bra, den tiden er forbi for min del i hvertfall. De jeg derimot støtter er escapecollective. Det er innhold og ikke minst bra podcaster fra en bra gjeng.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
08/05/2023 08:49
|
espenpåhjul
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Kommer det noe nytt med Radio Landevei?
|
|
|
[Re: Erlend Sande]
05/07/2023 08:44
|
Sepeda
OP
Marka-speider
|
OP
Marka-speider
Takk igjen til Erlend Sande for at han svarte i denne tråden som ansvarlig redaktør i Fri Flyt.
Det var mange av oss som var skuffet både over gårsdagens melding fra Fri Flyt om nedleggelse av forumet og hvordan meddelelsen ble foretatt. Den umiddelbare reaksjonen har naturligvis preget forumet.
Jeg håper som sagt at forumet ikke fjernes, om enn det stenges for nye innlegg, men blir tilgjengelig som en søkbar ressurs i lengre tid.
Jeg skriver her som abonnent i anledning andre del av meldingen fra Fri Flyt - angående veien videre for sykkelmagasinene.
Redaktøren skriver at Fri Flyt ønsker å prioritere ressursene til journalistikken og brukeropplevelsen på Terrengsykkel.no, at man er opptatt av at stengningen av forumet ikke skal kutte dialogen med lesere og entusiaster, og at tips tas imot med takk. Jeg antar at dette gjelder også for Landevei.no, som har hatt sitt forum på samme plattform.
Tidligere i tråden har jeg understreket savnet etter Henrik Alpers' unike penn og Øyvind Aas sine innsiktsfulle tester. Jeg håper som sagt at savnet er midlertidig, og ikke avspeiler permanente endringer eller nedskjæringer.
Andre steder har jeg foreslått at forumet burde rendyrkes som et rent sykkelforum med en nærmere kobling til nettsidene og det redaksjonelle stoffet, eventuelt som del av tilbudet til abonnenter. Jeg har fortsatt et håp om en lignende løsning og en fornyet form for interaktivitet. Mange internasjonale magasiner har som kjent opprettholdt slike tilbud.
Jeg håper også at redaksjonen vil være åpen for å bygge videre på noe av det som har vært forumets styrker - at syklister deler erfaringer, hjelper hverandre med tekniske utfordringer eller vanskelige valg, og at sykkelglede dyrkes med rapporter fra fjern og nær.
Flere av brukerne på forumet har bidratt til magasinene redaksjonelt med reisereportasje og annet stoff, og andre er blitt oppfordret av redaksjonen om å bidra med spalter eller kronikker. Det finnes kompetanse å trekke på, om Fri Flyt ønsker å knytte til seg flere ressurser utover fast ansatte.
Jeg tenker da på mulig redaksjonelt stoff som kan gjenfinnes i andre, også internasjonale magasiner:
- Kronikker eller faste spalter om spesifikke temaer som har interesse for leserne, gjerne med eksterne bidragsytere. Nært mitt eget hjerte ville ligge temaer som opplevelsessykling, hverdagssykling, bikepacking og gjerne også utvikling av sykler og utstyr i den anledning.
- Spalter for spørsmål og svar, igjen gjerne med eksterne bidragsytere som måtte ha kompetanse på tema det er spørsmål om fra lesernes side.
- Reiseskildringer eller rapporter fra ritt i inn- og utland, inkludert redaksjonelt bearbeidede rapporter fra bikepacking-rittene i Norge og internasjonalt.
Håper at Landevei og Fri Flyt vil være åpen for å vurdere slike koblinger. Jeg spiller gjerne samme forslag inn til redaksjonen direkte.
|
|
|
05/07/2023 09:06
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Tommel opp til deg Sepeda. Du er alltid konstruktiv og velformulert, selv når alle er sure.
LarsB
|
|
|
05/07/2023 13:57
|
espenpåhjul
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg har kompetansen som trengs for å drive et forum på det tekniske og gjør det gjerne, veldig trist om forumet forsvinner. Det som evt trengs utenom er frivillige som kan ta seg av moderering når det blir som verst. Dere er velkommen til å sende meg en melding på innboks om det skulle være aktuelt. Skulle dere trenge en referanse eller to har jeg det også 
|
|
|
[Re: espenpåhjul]
05/07/2023 17:40
|
Gew88
Veteran
|
Veteran
Jeg har kompetansen som trengs for å drive et forum på det tekniske og gjør det gjerne, veldig trist om forumet forsvinner. Det som evt trengs utenom er frivillige som kan ta seg av moderering når det blir som verst. Dere er velkommen til å sende meg en melding på innboks om det skulle være aktuelt. Skulle dere trenge en referanse eller to har jeg det også  Sjekk denne tråden . Virker jo som om det er flere her inne både med kompetanse og ønske om å kunne starte et forum som kunne ta over. Dere bør jo snakke sammen 
|
|
|
06/07/2023 08:16
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Takk for turen, folkens. Den var både lang og kupert, morsom og frustrerende, inneholdt både pausebein og bein man ikke kjente (jeg mener å huske at jeg opplevde det en gang), vonde opplevelser og fine opplevelser.
Jeg fikk til noen artikler for Landevei. En kvartett jeg synes står seg og som jeg tror er søkbare på nett: Pantanidagen, Chamois (eller Hvordan vi fikk pute i sykkelbuksene), Halve nittitallet og min egen favoritt -I was just riding along.
Vi sees på veien (eller på TV. Påfunnet mitt Gylne Gutuer går 3/9).
|
|
|
06/07/2023 09:51
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Create the problem and sell the solution
|
|
|
[Re: Valentino]
14/07/2023 12:50
|
hotryti
Mr Fluo Bang!!
|
Mr Fluo Bang!!
Applaus til deg!!!!! En æra er forbi…
Så skal sikkert noe nytt og spennende komme
|
|
|
14/07/2023 13:05
|
hotryti
Mr Fluo Bang!!
|
Mr Fluo Bang!!
Sepeda… Takk for alle tråder du har startet, alle innsiktsfulle innlegg og vittige kommentarer! Fyyyy søder så mye du kan, vet og mener om sykkel! Trampeklapp til deg!
|
|
|
|
|