Alpinski og bindinger til Grip Walk såler
|
Alpinski og bindinger til Grip Walk såler
09/02/2023 14:33
|
Gullars
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Trenger hjelp til valg av alpinski og bindinger.
Har fått et luksusproblem og skal på tur til Chamonix med jobben i Mars.
De blir to dager på ski der nede og da er det enklest med leieski, men hater å leie støvler så det kjøpte jeg i dag (Atomic Hawx 120 S GW)
Utfordringen er at jeg har kjørt telemark siden jeg var 12år (47 i dag) og har dermed noe redusert nerdebank når det gjelder alpin ski og bindinger. Tenker å kjøpe meg et par pent brukte ski til å bruke i bakken og sikkert noen turer utenfor her hjemme. Har hytte i Nesbyen og kort vei til Wyller og Drammen så det er muligheter for å stå på ski.
Støvlene har Grip walk såle så da må jeg ha bindinger som passer til det.
Er blitt anbefalt ski på ca. kropslengde (180cm) og bredde mellom 90-100mm på midten for allround bruk.
Hvilke ski bør jeg kjøpe og hvilke bindinger funker med Grip Walk såler??
Har funnet mye som ser bra ut på finn.no, men akkurat det med Grip Walk er det ikke mange som skriver noe om.
Hjelp!!!
Takknemlig for alle innspill.
AG
40+ and still climbing......
|
|
|
Re: Alpinski og bindinger til Grip Walk såler
[Re: Gullars]
09/02/2023 21:23
|
Håvard.
Ringrev
|
Ringrev
Hvis du i utgangspunktet er på jakt etter noe billig på Finn så er et alternativ å kjøpe noe med marker duke eller baron. De passer til GW (egenskapene som gåbindinger er en helt annen diskusjon)
Jeg har et par gamle k2 ett eller annet med marker baron og atomic hawx med gw såler. Det funker fint
|
|
|
10/02/2023 06:43
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvorfor leier du ikke bare telemarkski i Chamonix? Da trenger du ikke kjøpe noe nytt, og du kan fortsette å kjøre det du er mest vant til.
(Husk å ta med støvlene i kabinbagasjen. Det gjorde ikke jeg, og bagasjen min forsvant på vei til Chamonix for mange år siden. De to første dagene ble veldig redusert pga. dårlige leiestøvler)
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
10/02/2023 11:21
|
Gullars
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Hei! Det ble en smule hektisk i går så jeg fikk ikke lest noe før nå og jeg glemte samtidig noe info i går.
Kjører 75mm og da tipper jeg leieutvalget i dag er ganske stusselig siden det er flere bla. Rottefella som har sluttet å lage 75mm telemark bindinger. Støvlene jeg har i dag er i tillegg str. 28,5 og det er 0,5 for mye så jeg er ikke fornøyd med passformen når man trykker på litt.
Så alternativene var komplett nytt telemark NTN utstyr og gamble på å leie ski i Chamonix eller nye alpin støvler, pent brukte ski fra finn.no og leieski i Chamonix.
Finn.no var ikke så enkelt som jeg trodde og prisene på det som var av greie ski var i skyene.
Løsningen da ble en tur tilbake til Jesting og nye ski/bindinger derfra. Ble litt dyrere, men da vet jeg 100% hva jeg har.
Det var mye 75mm telemarks tøvler på finn.no så jeg prøver å finne noe der for å holde telemarksvingen ved like til jeg vinner i lotto og kan kjøpe et komplett NTN oppsett.
Takk for innspill.
AG
|
|
|
13/02/2023 09:38
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ahh... siden du fremdeles kjører telemark nå i 2023 så bare antok jeg at du var på NTN. Kan anbefales forresten, NTN altså :-)
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
14/02/2023 07:00
|
Gullars
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Har vel blitt for lite telemark kjøring de siste åra av diverse årsaker og dermed har jeg forblitt på 75mm, men nå åpner det seg flere muligheter.
Hadde en hel dag i Wyller med nye alpinstøvler og nye ski og dæven så morro det var. Det ble relativt åpenlyst at det har skjedd ting med både ski og støvler på 35år ;o)
La vel bort alpinskia 85% når jeg var 12 - 13år og har stort sett kjørt telemark siden. Nå blir det alpint fremover og evt. NTN om lysta på telemark blir for stor.
AG
|
|
|
14/02/2023 07:53
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Har vel blitt for lite telemark kjøring de siste åra av diverse årsaker og dermed har jeg forblitt på 75mm, men nå åpner det seg flere muligheter.
Hadde en hel dag i Wyller med nye alpinstøvler og nye ski og dæven så morro det var. Det ble relativt åpenlyst at det har skjedd ting med både ski og støvler på 35år ;o)
La vel bort alpinskia 85% når jeg var 12 - 13år og har stort sett kjørt telemark siden. Nå blir det alpint fremover og evt. NTN om lysta på telemark blir for stor.
AG Velkommen over til den andre siden  Jeg festet hælen rundt 2005, etter neste 20 år med løs hæl. Savnet etter telemark har vært fullstendig fraværende, og jeg har det mye mer gøy på alpint/rando enn jeg kunne hatt på telemark.
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
14/02/2023 11:32
|
Gullars
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Det burde nok jeg og gjort i retrospekt, altså lagt bort telemarkskia i 2005. Vanskelig å få noen voldsom utvikling på telemark når grunnlaget blir for tynnt.
Kjenner litt på samme følelsen og tror det skal gå helt fint å kjøre alpint fremover. Happy med å "få ut fingern" etter så mange år på gjerdet, men nå gjelder det bare å ikke ta helt av.
Det er rikelig rom for nerding på altpint og topptur og ;o)
AG
|
|
|
|
|