Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Strebere

Strebere #2728352 07/02/2023 10:17
B
Brabus Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B
I løpet av tredve år i yrkeslivet har jeg to ganger vært ute for at en underordnet aktivt har jobbet for å få sparket sjefen sin for å overta stillingen.

Den ene krabaten gikk til direktøren og la frem sin sak der. Etter ''omplassering'' av teknisk sjef ble det gjennomført omfattende endringer av nevnte krabat som brukte sin nye posisjon til ett springbrett videre.
Så har jeg en annen ambasiøs kollega som i plenum sa i klartekst at han skulle ha jobben til sjefen sin. Det var en som ble litt lang i maska da...
Begge er faglig meget sterke og bruker all sin tid på jobben

Kanskje unødvendig si at begge disse krabatene får drikke kaffen sin i fred og at vi andre drøyer ni kaffen

Hvor vanlig er slik oppførsel og er det akseptabelt ?
Ønsker ledere lenger opp i systemet personer som stikker hodet frem og baner seg vei med spisse albuer ?

Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
Re: Strebere [Re: Brabus] #2728376 07/02/2023 12:49
M
MannenFallerIkke Offline
Entusiast
Entusiast
M
Ja, virker som dette ikke er helt uvanlig. Har vært vitne til at en ansatt som en annen er sjef for ikke ville snakke til sjefen de første 3 dagene etter at sjefen var ansatt fordi han var sur fordi han ikke fikk være sjef, og har ikke innfunnet seg med plasseringen i hierarkiet i årene etterpå. Har en mistanke om at dette er "dessert-generasjonen" som aldri har fått nei fra foreldrene, og ikke takler motstand. Når det gjelder disse så bare skurer det og går, og ingen ønsker / orker å ta tak i dette. Min erfaring er at toppsjefene enten ikke oppfatter dette eller ikke bryr seg. De pleier som regel å smiske noe j...vlig til toppsjefene, og tar gjerne æren for andre sitt arbeid. Det er ikke akseptabelt, men hva annet kan en gjøre enn å skjære hull i dekkene et par ganger i året. Virker som at toppsjefer mye heller liker de som baner seg vei med spisse albuer enn de som bare gjør jobben sin, trolig pga at de bare ser og hører 10% av det som skjer.

Har og vært vitne til en annen som albuet seg oppover, og ble bare mer klysete jo mer ansvar han fikk. Mange sluttet pga han, men han fikk stor anseelse fra toppsjefen da han var en som fikk ting gjort. Dessverre mistet de veldig verdifulle ansatte som ikke trivdes med å bli snakket med av en som brukte hersketeknikker.

Redigert av MannenFallerIkke; 07/02/2023 12:53.
Re: Strebere [Re: MannenFallerIkke] #2728387 07/02/2023 13:42
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Sitat: MannenFallerIkke
Har en mistanke om at dette er "dessert-generasjonen" som aldri har fått nei fra foreldrene, og ikke takler motstand.

Mulig det er mer sannsynlig at dette er mer individ- enn generasjonsavhengig...

Re: Strebere [Re: Brabus] #2728390 07/02/2023 14:31
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Brabus
I løpet av tredve år i yrkeslivet har jeg to ganger vært ute for at en underordnet aktivt har jobbet for å få sparket sjefen sin for å overta stillingen.

Den ene krabaten gikk til direktøren og la frem sin sak der. Etter ''omplassering'' av teknisk sjef ble det gjennomført omfattende endringer av nevnte krabat som brukte sin nye posisjon til ett springbrett videre.
Så har jeg en annen ambasiøs kollega som i plenum sa i klartekst at han skulle ha jobben til sjefen sin. Det var en som ble litt lang i maska da...
Begge er faglig meget sterke og bruker all sin tid på jobben

Kanskje unødvendig si at begge disse krabatene får drikke kaffen sin i fred og at vi andre drøyer ni kaffen

Hvor vanlig er slik oppførsel og er det akseptabelt ?
Ønsker ledere lenger opp i systemet personer som stikker hodet frem og baner seg vei med spisse albuer ?

Yepp, men det er ikke spisse albuer de ønsker, men ****slikkere. Uansett hvor streber 'du' er, om 'du' ikke er enig med høvdingen kan du bare glemme fremgang.
Akseptabelt? Jeg ville heller sett det som en advarsel til å finne seg ny jobb (har erfaring) om høvdingen er din høvding.

Re: Strebere [Re: Brabus] #2728392 07/02/2023 14:40
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Her hvor jeg jobber er det lov å ønske seg karriere og si at man vil ha mer ansvar. Det er dog hundrevis av lederstillinger i omløp. Jeg har aldri hørt om noen som prøver å spake lederen for å overta selv. Da er et sprang på skrå, bort og opp mer rasjonelt.

Det er sikkert annerledes på mindre steder med to avdelinger og en direktør.

LarsB

Moderator  support