|
Skistativ
|
Skistativ
06/02/2023 12:09
|
Knirkekne
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Ny runde med beslutningsvegring. Jeg har bil, jeg har ski og sykkel og jeg har et WhispBar WB300 skistativ og et WB200 sykkelstativ. Det jeg IKKE har er takstativ på bilen. 3 mulig løsninger på dette: 1. Kjøpe et takstativ som festes på vanlig måte (tesla model y). Dyrt, og jeg vet ikke hvorvidt jeg kommer til å bruke det til noe fornuftig ellers annet enn ski. Det finnes to typer stativ til Model Y på hhv 5ish tusen, og et uoriginalt og ufjelgt et til 2500 2. Kjøpe et sugekopptakstativ (TreeFrog, ser OK ut), og feste WB 300 på dette. Tas av når jeg ikke skal på skitur. Kan til nød brukes til frakt av annet. 3. Selge WB300 og WB200 og bare kjøpe et dedikert sugekoppskifeste. Slikt: https://takboks.no/produkt/skiholdere/vacuumrack-skiholder-til-opptil-6-par-ski#Like dyrt som alt annet, bare med mindre bruksområde og mye lettere å ta av og på ved behov. Etter noen år med sykkel på taket, har jeg fra nå av tenkt å ta de på hengefestet. Blir mindre løft og styr da. Kjør debatt.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
Re: Skistativ
[Re: Knirkekne]
06/02/2023 12:46
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Ny runde med beslutningsvegring. Jeg har bil, jeg har ski og sykkel og jeg har et WhispBar WB300 skistativ og et WB200 sykkelstativ. Det jeg IKKE har er takstativ på bilen. 3 mulig løsninger på dette: 1. Kjøpe et takstativ som festes på vanlig måte (tesla model y). Dyrt, og jeg vet ikke hvorvidt jeg kommer til å bruke det til noe fornuftig ellers annet enn ski. Det finnes to typer stativ til Model Y på hhv 5ish tusen, og et uoriginalt og ufjelgt et til 2500 2. Kjøpe et sugekopptakstativ (TreeFrog, ser OK ut), og feste WB 300 på dette. Tas av når jeg ikke skal på skitur. Kan til nød brukes til frakt av annet. 3. Selge WB300 og WB200 og bare kjøpe et dedikert sugekoppskifeste. Slikt: https://takboks.no/produkt/skiholdere/vacuumrack-skiholder-til-opptil-6-par-ski#Like dyrt som alt annet, bare med mindre bruksområde og mye lettere å ta av og på ved behov. Etter noen år med sykkel på taket, har jeg fra nå av tenkt å ta de på hengefestet. Blir mindre løft og styr da. Kjør debatt. Hva sier Tesla om sugekopper??
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
06/02/2023 12:51
|
GeirK
More than words
|
More than words
Når jeg ser hvordan skiboksen min og taket under ser ut etter en tur frem og tilbake til Åre, skjønner jeg ikke at noen vil frakte skiene uten å pakke dem inn.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
06/02/2023 12:53
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Når jeg ser hvordan skiboksen min og taket under ser ut etter en tur frem og tilbake til Åre, skjønner jeg ikke at noen vil frakte skiene uten å pakke dem inn. Hva med litt ekstra saltlake for å marinere sålene??
|
|
|
[Re: RazeFaze]
06/02/2023 13:29
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hva med litt ekstra saltlake for å marinere sålene??
Pluss gravrust på stålkantene!
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
06/02/2023 14:09
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Når jeg ser hvordan skiboksen min og taket under ser ut etter en tur frem og tilbake til Åre, skjønner jeg ikke at noen vil frakte skiene uten å pakke dem inn. Hva med litt ekstra saltlake for å marinere sålene?? Det holder vel med saltede løyper for å få til den gode saltsmaken.
|
|
|
06/02/2023 14:23
|
Knirkekne
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Ski fraktes 99% av tiden opp og ned til bymarka, så jeg er ikke SÅ bekymret for den ene årlige påsketuren. Tenkte mest på lokal kjøring og "lettvinthet".
Tesla selv toer sine hender og godkjenner kun ting du har kjøpt i deres egen nettbutikk. Det er jo som forventet.
Har googlet masse om glasstak og sugekopper, men blir ikke så mye klokere. Har funnet èn som kan vise bilder av glass-sprekk, og et par til som sier at "mange har opplevd brekkasje". Men det gjelder ikke de selv, bare at de har hørt det av en kompis som hadde en bror som hadde lest på nett.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
06/02/2023 20:27
|
jørgm
Ringrev
|
Ringrev
Etter anbefaling fra en kompis har jeg bestilt innvendig skipose fra Carcarebag. Kommer selvfølgelig an på hvor avhengig du er av plassen inni bilen. Håper det er en løsning som funker til hverdagsbruk, slik at vi kan unngå å kjøre med skiboks som egentlig bare er unødvendig ekstra vekt og luftmotstand 95% av tida. Får heller sette på boks til de større utfluktene med full bil.
|
|
|
06/02/2023 20:35
|
Knirkekne
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Skipose fungerer "greit nok" , men skiluka legger seg godt over beltefestene bak, og kidsa får ikke tatt på seg sele selv.
Forøvrig synd at alle løsningene i første post koster skjorta :-(
|
|
|
06/02/2023 20:48
|
jørgm
Ringrev
|
Ringrev
Interessant. Skjønner at det ikke er helt optimalt ja. Jeg skal ikke ha den i en TMY, og har svært sjeldent små barn bak, så krysser fingrene for at det kan funke til min bruk.
|
|
|
[Re: jørgm]
06/02/2023 20:50
|
jag
Ringrev
|
Ringrev
Etter anbefaling fra en kompis har jeg bestilt innvendig skipose fra Carcarebag. Kommer selvfølgelig an på hvor avhengig du er av plassen inni bilen. Håper det er en løsning som funker til hverdagsbruk, slik at vi kan unngå å kjøre med skiboks som egentlig bare er unødvendig ekstra vekt og luftmotstand 95% av tida. Får heller sette på boks til de større utfluktene med full bil. Jeg kjøpte en Carcarebag, for bruk i Audi Q4 blir den litt kort. Alpinski går greit, men langrennski på over 200cm, så fungerer det dårlig. Så jeg bruker en vanlig skipose i stedet.
"I never understood wind" - Donald Trump
|
|
|
[Re: jørgm]
07/02/2023 07:56
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Interessant. Skjønner at det ikke er helt optimalt ja. Jeg skal ikke ha den i en TMY, og har svært sjeldent små barn bak, så krysser fingrene for at det kan funke til min bruk. Jeg har 11 og 14 åring, samt frua bak når hun taper "shotgun", og har ofte midtsetet på Y nede. Ikke noe problemer der. Med ett og to par ski gidder jeg ikke styre med skiboksen :-) "bruksmønster" heter det vel. Har sett på den carcare, ser fin ut, men foreløpig bruker jeg bare en hønngammal skipose :-) Med småbarnshender kan det være litt mer iffy, ser den.
Redigert av RazeFaze; 07/02/2023 07:56.
|
|
|
16/02/2023 08:45
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Stropper du den fast på noe vis så den ikke kan skli fremover ved Evnt bråbrems? Denne store iPaden I front er kjipt å knuse..
Vurderer noe på taket selv, nå står det kun stativ uten verken sykkel eller skistativ. Dårlig erfaring med noe på taket foreløpig (takstativet flyttet på seg under bruk.... montert av Tesla selv)
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
16/02/2023 09:14
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Med småbarnshender kan det være litt mer iffy, ser den.
Et barnesete går gjerne kant i kant med nedfelt midtsete, så det må både løftes og knotes selv når de får hjelp med selene.
|
|
|
16/02/2023 09:30
|
yalla
Medlem
|
Medlem
Etter min erfaring er det desidert mest praktiske takstativ og WB300 som du allerede har (jeg bruker thule snowpack)! Gå for alternativ 1!
Vi er typisk til fjells på ski to ettermiddag i uken gjennom vinteren + helger, så snowpacken står på fra type november til mai. Har ikke opplevd det som noe problem med salt og graps på skiene.. (kan hende det er fordi de ikke salter her jeg bor, men usikker).
Takbøyler er gull og står på året rundt, så kan slenge på sykler sommerstid om ikke alle får plass på hengerfeste.. Forbruksøkningen (av kun bøylene) i norske landeveishastigheter er minimale, så gidde ikke ta de av..
hilsen en gammel mann med hatt
|
|
|
[Re: hbakken]
16/02/2023 11:10
|
MannenFallerIkke
Entusiast
|
Entusiast
Stropper du den fast på noe vis så den ikke kan skli fremover ved Evnt bråbrems? Denne store iPaden I front er kjipt å knuse..
Vurderer noe på taket selv, nå står det kun stativ uten verken sykkel eller skistativ. Dårlig erfaring med noe på taket foreløpig (takstativet flyttet på seg under bruk.... montert av Tesla selv)
Øhhhh.....det er et sinnsykt Rødt Flagg.På Model Y er festebraketten under glasstaket flyttet langt ned, som dessverre fører til at det er mulig å feste krokene mellom braketten og glasset. Gjør du dette er det 50% sjanse for å knuse glasset. Når en fører de 4 takbøylekrokene ned på siden av takglasset må en passe på å komme dypt nok før du retter opp 90 grader. Når de er på plass skal det ikke være mulig å flytte krokene mer enn noen millimeter i lengderetningene inni lommen. Dersom du kan flytte flere cm så vet du at du ikke har truffet i lommen til braketten under glasset, og må prøve igjen.
|
|
|
[Re: yalla]
16/02/2023 11:18
|
MannenFallerIkke
Entusiast
|
Entusiast
Etter min erfaring er det desidert mest praktiske takstativ og WB300 som du allerede har (jeg bruker thule snowpack)! Gå for alternativ 1!
Vi er typisk til fjells på ski to ettermiddag i uken gjennom vinteren + helger, så snowpacken står på fra type november til mai. Har ikke opplevd det som noe problem med salt og graps på skiene.. (kan hende det er fordi de ikke salter her jeg bor, men usikker).
Takbøyler er gull og står på året rundt, så kan slenge på sykler sommerstid om ikke alle får plass på hengerfeste.. Forbruksøkningen (av kun bøylene) i norske landeveishastigheter er minimale, så gidde ikke ta de av.. Sånn til info for andre: Jeg tenkte jeg skulle legge slalomskiene oppå takstativet uten å ha noe skistativ oppå. Det funket dårlig. Med en binding opp og en binding ned så var det ikke mulig uten at bindingen kom nedpå glasstaket (liten klaring mellom takbøyle og taket). Da kunne jeg sikkert festet en og en ski, men endte med at jeg svinebandt dem sidesvis - ikke å anbefale, men gikk greit. Når jeg ikke har bilen full av folk og fe så synes jeg en helt vanlig skiposetrekk til 200 kroner er genialt. Har og brukt det på takbøyler når det er langrennsski....når jeg ikke gidder å dille med skiboksen, som er svær. Kan til og med kjøpe to om en trenger (vet ikke om det er dette jeg har). så kan en bare feste det mot det nedlagte setets nakkestøtte med et bånd, om en er redd en må bråbremse. https://www.xxl.no/xxl-skitrekk-universal-215-cm-18-19/p/1028868_1_style?page=1Finnes jo og utrolig mange skibokser til salgs under 1500, for de som trenger det: https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?price_to=1500&q=skiboks&sort=RELEVANCE
Redigert av MannenFallerIkke; 16/02/2023 11:21.
|
|
|
16/02/2023 11:42
|
yalla
Medlem
|
Medlem
Takboks er gull, men den taper på "praktisk bruk" og lettvinthet (spesielt for hun jeg bor med som uten problem håndterer snowpack uten krakk, men ikke når opp skikkelig til takboksen uten noe å stå på). Så her er den stort sett bodfyll og monteres ved lengre utflukter når man vil andre ting enn bare ski på taket.
hilsen en gammel mann med hatt
|
|
|
|
|