Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Påfylling nitrogen bakdemper Trondheim

Re: Påfylling nitrogen bakdemper Trondheim [Re: Arne_And] #2727969 01/02/2023 09:21
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig
Siden jeg er som stisyklister flest, så kjente jeg ikke særlig til at jeg hadde mistet all olje i Avalanche-innsatsen i gaffelen min, i 2015. Mutteren nede på Fox-34en hadde skrudd seg av og forsvunnet. Jeg skulle på topptur to dager etter og kjørte rundt og oppsøkte alle motorsykkelsjapper i Trondheim for å få tak i olje med viskositet på 15-16 Ct. Null sjans. Tynneste olja de der holder på med, er sirup i forhold. Så det vi driver med er ikke i nærheten, av de greiene. Viste seg at jeg hadde mer snøring på demperoljer enn de som solgte slik.

Det er fullt mulig å ha et bra liv på tross av at de fleste parametre i livet er suboptimale. Om man legger på toleranse på 10% avvik, så blir det stort sett veldig bra, lell.

Det fins jo tilogmed folk som tar service på rallemikken sin, færre enn to-tre ganger i sesongen, også. Nitrogen/luft kommer langt ned på lista over ting som lager ugreie, da.

Redigert av ØysteinS; 01/02/2023 09:25.
Re: Påfylling nitrogen bakdemper Trondheim [Re: baronKanon] #2727981 01/02/2023 12:09
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B
Sitat: baronKanon
Sitat: Brabus
undertegnede kjører ikke så hardt at dette er noe tema. for de av dere som kjører enduro/utfor så kan dette kanskje være det. eventuelle kverulanter oppfordres til å kjenne på demperen etter lengre rufsete utforkjøringer - min blir god og varm

Det er ikke snakk om å klare å få så høye temperaturer. Og hvis man får oljedamp er det fordi man har for lavt IFP-trykk for påkjenningene man har.

Ingen syklister har på langt nær så mye krefter som påføres en demper som på en motorsykkel. Rulezman har testet en bakdemper i dyno med veldig høy belastning ("umulig" for mennesker), og da fikk han 109°C.
https://www.instagram.com/p/Cgf7WQZIfA6/
Dette var en CCDB, som ikke viste tegn til degradering av funksjon med denne temperaturen.

det er mye mulig at ''tørr'' luft er like bra som nitrogen under vanlige driftsforhold, utfordringen er å vite hvor ''tørr'' luften bør være og hvor man får tak i ''tørket'' luft. jeg vil anta at en edelgass vil fungere bra og da er det bare å løpe/sykle til nærmeste sveiseverksted som sikkert kan være behjelpelige

Ducati ingeniøren jeg henviste til - og forsåvidt andre nettsteder - nevnte eksplosjonsfare for dempere brukt til bil, mc, fly og raketter...
En MC demper er dimensjonert for en MC og en sykkel demper er dimensjonert for en sykkel, jeg vil tro at begge typene dempere vil bevege seg innenfor samme temperatur område. Legg merke til bruken av ordet ''tro''. skal sjekke litt nøyere til sommeren, hvis jeg husker så lenge
Oljefiller selvantenner og er årsak til en 50-60 husbranner i året, hvor mange dempere det er som ekspolderer hvert år har jeg ingen formening om. Uansett er det kjedelig om huset brenner ned eller om du får deler fra en eksplodert demper opp i toern.

Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
Re: Påfylling nitrogen bakdemper Trondheim [Re: Brabus] #2727988 01/02/2023 12:36
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Brabus

Oljefiller selvantenner og er årsak til en 50-60 husbranner i året, hvor mange dempere det er som ekspolderer hvert år har jeg ingen formening om. Uansett er det kjedelig om huset brenner ned eller om du får deler fra en eksplodert demper opp i toern.

Du har pellet fra hverandre bakdempere noen ganger, ikke sant?

Det er usedvanlig lite luftkammer inni der. Skal det antenne, må blandingsforholdet være innenfor et visst intervall, og så var det energimengden det er snakk om, da. Og så var det antenning. Statisk elektrisitet inni et aluminumskammer. Niks. Eksplodere?

Det er likegreit å legge vekk den bekymringen.

Redigert av ØysteinS; 01/02/2023 12:39.
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support