undertegnede kjører ikke så hardt at dette er noe tema. for de av dere som kjører enduro/utfor så kan dette kanskje være det. eventuelle kverulanter oppfordres til å kjenne på demperen etter lengre rufsete utforkjøringer - min blir god og varm
Det er ikke snakk om å klare å få så høye temperaturer. Og hvis man får oljedamp er det fordi man har for lavt IFP-trykk for påkjenningene man har.
Ingen syklister har på langt nær så mye krefter som påføres en demper som på en motorsykkel. Rulezman har testet en bakdemper i dyno med veldig høy belastning ("umulig" for mennesker), og da fikk han 109°C.
https://www.instagram.com/p/Cgf7WQZIfA6/Dette var en CCDB, som ikke viste tegn til degradering av funksjon med denne temperaturen.
det er mye mulig at ''tørr'' luft er like bra som nitrogen under vanlige driftsforhold, utfordringen er å vite hvor ''tørr'' luften bør være og hvor man får tak i ''tørket'' luft. jeg vil anta at en edelgass vil fungere bra og da er det bare å løpe/sykle til nærmeste sveiseverksted som sikkert kan være behjelpelige
Ducati ingeniøren jeg henviste til - og forsåvidt andre nettsteder - nevnte eksplosjonsfare for dempere brukt til bil, mc, fly og raketter...
En MC demper er dimensjonert for en MC og en sykkel demper er dimensjonert for en sykkel, jeg vil tro at begge typene dempere vil bevege seg innenfor samme temperatur område. Legg merke til bruken av ordet ''tro''. skal sjekke litt nøyere til sommeren, hvis jeg husker så lenge
Oljefiller selvantenner og er årsak til en 50-60 husbranner i året, hvor mange dempere det er som ekspolderer hvert år har jeg ingen formening om. Uansett er det kjedelig om huset brenner ned eller om du får deler fra en eksplodert demper opp i toern.