Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Aktivitetsmålere og restitusjonrådgivere

Aktivitetsmålere og restitusjonrådgivere #2727674 26/01/2023 08:59
B
Brabus Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B
Jeg bruker Strava og Garmin sine aktivitetsmålere og restitusjonrådgivere og synes de gir en grei pekepinn om belastningsnivået og når jeg bør ta det litt med ro.

For en "grei" treningsuke får jeg belastningsverdiene 300 hos Strava og 1000 hos Garmin,
finnes det noen tabeller eller oversikter over hvilke verdier en mosjonist normalt ligger på ?

Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
Re: Aktivitetsmålere og restitusjonrådgivere [Re: Brabus] #2727750 27/01/2023 08:55
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Måles det med wattverdier eller puls?

Tror du må lage din egen baseline. Min sufferscore i strava og garmin er ikke sammenlignbar med andres, da jeg ikke får til å lage så perfekte pulssoner, samtidig som jeg trener mer på naturlig intervall enn mange andre og kanskje ikke en gang får puls som matcher innsatsen mye av tiden.Pulsen stiger jo ikke før man har vært på en viss intensitet jevnt over litt tid.

Men jeg liker likevel å se på trendene i sufferscore og synes at det er nyttig informasjon å ha sånn måned for måned.

Om du trener litt for mye en uke, og føler at du ikke kan yte så godt på slutten av uken, så kan du se på sufferscore og tenke at dette tallet er over det du bør ligge på over tid, for eksempel.

Ellers er det flere måter å sjekke om du er restituert på rett etter at du våkner om morgenen. En måte noen bruker, som jeg ikke har testet, er å sjekke grep-styrken med f.eks. en slik fjærbelastet treningsdings. Grepsstyrken skal si en del om restitusjon selv om det ikke var det du trente på.

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Aktivitetsmålere og restitusjonrådgivere [Re: Brabus] #2727818 29/01/2023 09:17
N
neistein Offline
Veteran
Veteran
N
For meg ligger optimalt område på garmin mellom 200 og 400. Aner ikke hva det vil si, men så lenge jeg ligger i et intervallet er jeg fornøyd. På Stava aner jeg ikke. Hvor finner men tilsvarende informasjon der?

Stokk og stein sykkelklubb
Re: Aktivitetsmålere og restitusjonrådgivere [Re: neistein] #2727825 29/01/2023 17:01
B
Brabus Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B
Sitat: neistein
For meg ligger optimalt område på garmin mellom 200 og 400. Aner ikke hva det vil si, men så lenge jeg ligger i et intervallet er jeg fornøyd. På Stava aner jeg ikke. Hvor finner men tilsvarende informasjon der?

Hvis du bruker telefonen;
marker "you" ikonet nede i høyre hjørne og så progress "fanen" oppe i venstre hjørne og bla deg ned over til weekly intensity.
mulig du må ha fullversjon

Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
Re: Aktivitetsmålere og restitusjonrådgivere [Re: Brabus] #2727892 30/01/2023 14:14
N
neistein Offline
Veteran
Veteran
N
Takk fant det. Ser at jeg sist uke hadde 386 på Garmin og 134 på Strava.

Stokk og stein sykkelklubb
Re: Aktivitetsmålere og restitusjonrådgivere [Re: Brabus] #2727922 31/01/2023 11:55
Tronda Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg bruker både polar treningsklokke og Wahoo sykkelcomputer til økter og da er jo Strava stedet og måle aktivitet samlet. Registrerte at etter å ha skiftet til custom pulssoner (Olympiatoppen) at det ble kluss med suffer score. Tror at Strava vekter de forsjellige sonene som før men bare nå med helt feil verdier.. Det burde jo være slik at Strava brukte sin vanlige algoritme til å måle belastning i bakgrunn så får custom soner være kun til info for meg..

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå