Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bar mitts/ pogies

Bar mitts/ pogies #2727661 26/01/2023 07:36
tordok Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Er rimelig fersk når det kommer til vintersykling og har akkurat gått til innkjøp av min første fatbike til formålet. En rask sjekk fra bilder fra diverse turer og ritt som mer aktive vintersyklister har lagt ut gjør at jeg nå lurer på om bar mitts/pogies/hansker som henger på styret er et godt konsept. Ser det er rimelig utbredt blandt fatbikesyklister. Dere med erfaring rundt dette, har det noe for seg? Funker det greit med vanlige hansker? Hummerhansker?
Hvor kaldt må det være før en bør ha noe sånt?

Om det er noe en bør gå til anskaffelse av; noen som har noen anbefalinger til type/modell?

Re: Bar mitts/ pogies [Re: tordok] #2727662 26/01/2023 07:45
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Sjekk ut tidligere tråd om erfaringer med bar mitts. https://www.terrengsykkelforumet.no...in=259411&Number=2725387#Post2725387

Oppsummert. Det funker som bare det, og det er ikke store opplevde forskjeller mellom billige og dyre, i hvert fall ikke om du ikke skal på ekspedisjon i -20C hvor ekstra foring kanskje er et poeng.

Når det gjelder hvor tjukke hansker du må ha under, kommer det an på dine hender og hvor fort du fryser. Min erfaring er at hansker som jeg fryser i rundt et par minusgrader, holder til -10 minst med muffer. Typisk er også at når du først får opp varmen inni muffene, kan du kanskje bytte til enda tynnere hansker. Personlig trenger jeg litt tid til å få varmen, men sånn er ikke alle. Også forskjell på landevei og terreng. Terrengsykling bruker mer muskler i overkroppen og genererer mer varme enn landevei, og kan kanskje tåle tynnere hansker. Du må prøve deg fram.

Redigert av knuthaug; 26/01/2023 07:46.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Bar mitts/ pogies [Re: tordok] #2728095 02/02/2023 21:17
tordok Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
En kjapp tur i kveld bekreftet i grunn bare innlegget over. Kaldeste -16, snitt på -15. helt fin temp med tynne skihansker inne i ganske tynne bar mittens/ pogies/ styrevotter. Ser fortsatt ikke spesielt bra ut, men du verden så bra det funker.

Moderator  support