Det blir Troms og Finnmarksvidda med splitboard, fjellski og pulk i starten på Mars. Er fersk på vintercamping fronten og vil gjerne ha noen tips. Hva trenger jeg? Har Hubba Hubba som er et toppers telt. Hvis det ikke blir full storm så funker dette greit? ev. grave seg litt ned og bygge le av snø. Har Exped synmat Hyperlite duo(R value 3.3) Dette kombinert med to bamse underlag er kanskje nok? To mellomtykke Rab(Summit600&Summit800) dun soveposer og en mellomtykk syntetisk (Helsport Alta) som ekstra trygghet/kos. På primus fronten så har jeg bare en enkel brenner til gass. Toppmontert. Gir dette nok effekt med vintergass? Har Paris pulk med hjemmelagd taudrag m strikk "demping" Og jeg har dratt denne festet til god solid sekk (Gregory Alpinisto 35) så da føler jeg egenlig ikke behov for sele. Kjøper vel sånn bedding bag så det blir lettere å installere seg i teltet. Eller så er det smale fjellski(Åsnes Mountain Race og Vikafjell) og Alpina Alaska sko. Kortfeller er kanskje bare nødvendig til den som drar pulk ved slakt terreng på vidda? Tar meget gjerne i mot andre tips om klær, utstyr, mat og vintercamp rutiner? Er ikke ute etter å kjøpe mest mulig stæsj, men få best mulig fin og trygg tur for pengene.
Jeg ligger noe i telt på vinteren i forbindelse med turer med kite.
Telt: Hubba Hubba har vel ikke stormklaffer? Det går greit uten, men vær nøye med å bygge levegger rundt teltet slik at det ikke fokker inn snø oppunder teltduken. Husk kuldegrop i forteltet og bygg opp en liten kjøkkenavdeling. Jeg bruker også kun gass, men har en separat brenner. Da kan jeg riste på gassbeholderen for å få mer trykk når den begynner å bli tom. Når det gjelder sovepose så høres det ut som overkill med tre stk.? Da blir det vel trangt også? Har riktignok ingen erfaring med dunpose så her har vel andre bedre svar å komme med. Selv bruker jeg en Mammut Tyin 5-season, er vel blant de varmeste fiberposene man får (-25). Vekt og størrelse spiller ingen rolle for meg som uansett bruker bedding og pulk.
Pulk: Jeg brukte parisbrett med strikk tidligere, men gikk deretter over til drag (den veltet litt for ofte med kun strikk). Deretter oppgraderte jeg i fjor til Fjellpulken sin varepulk. Den er litt større og passer bedre til kiteutstyret mitt. Bedding for sovepose m/underlag er utrolig digg. Du skal jo ha splitboard med også, får det plass i bunn av pulken? Ellers blir det litt topptungt. Høres egentlig ut som du burde hatt to parisbrett. Da trekkes de ved siden av hverandre (koblet sammen med tau) og du slipper velting. Teltet kan du frakte øverst på en pulk med stengene tredd gjennom for å spare tid hvis du må sette det opp i storm.
Klær/utstyr: ingen spesielle tips her, annet enn at du må ta med deg f.eks. en oppvaskbørste e.l. for å koste av alt av snø fra klær og støvler får du går inn i teltet. Jeg bruker helt vanlig skallbekledning, men går sjeldent så veldig langt før jeg rigger en kite. Tar med et skift med tørt ull og sokker for å bruke i soveposen. Fotposer er greit hvis du må ut for å tisse e.l. så trenger du ikke styre med å koste av snø på nytt hver gang du er ute av teltet.
God tur!
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Hubba har ikke Stormklaffer nei...Men virker greit solid ellers. Det er jo et veldig lett telt så blir ikke like bombesikkert som et vinter ekspedisjons telt. Telt er såpass dyrt så har egentlig ikke lyst til å kjøpe før jeg er sikker på om dette er noe vi vil gjøre hver vinter. Kanskje kan vi leie privat i Alta.
Deler opp turen i forhold til fjellski og splitboard, så håper vi trenger kun en pulk pluss en medium sekk og en stor. Er litt i starten på planlegging. Men ser ut som det blir Splitboard på Senja, Lyngen og fjellski Alta-Karasjok klassikeren. Men er åpen for tips. Har lyst til å sjekke ut Andørja også, men da kan det bli litt langt å kjøre(leier bil i Tromsø) Plan er å bo på noen fine airbnb, DNT hytter og Statskog hytter. Og noen netter i telt.
Hvordan er Jetboil?, litt lyst på en variant fra de... Anbefalinger?
Nå har jeg aldri vintercampet nordpå, men i begynnelsen av mars i østlanske fjell ville ikke Hubba Hubba vært førstevalget mitt.
Du trenger ikke stormmatter, men det gjør livet i telt bedre i dårlig vær. Jeg ville prøvd å få lånt / leid et telt med, i det minste ytterduk som går helt ned til bakken med gode lufteventiler og ikke for mye mesh. Beregn str på telt for vintercamp som til en person mer enn det skal brukes til. Tråkk plass til teltet med skiene og da har snøen gjerne satt seg litt før teltet reises. Telt uten stormmatter kan gjerne stå noe ned i snøen og så kan man eventuelt legge opp litt snø nederst langs veggene. Ellers kan en levegg, som allerede nevnt være kjekk.
Gassboks og vinter går, men er mindre egnet jo kaldere det blir. Ville helt klart da ha valgt en brenner (ikke toppmontert) med forvarmingsbøyle noe som gjør at du kan utnytte alt innholdet i boksen. Jetboil og tilsvarende er veldig effektive til oppvarming av vann, litt mindre til snøsmelting. Til snøsmelting ville jeg ha valgt en kjele med større diameter. Det går med mye snø til 1l vann, og mer jo tørrere snøen er.
Jo høyere R-tall jo bedre isolasjon. Husk også på at posen du bruker ikke hjelper nevneverdig på isolasjon / varmetap mot bakken.
Har selv et 3-sesong lettvektstelt(Helsport Ringstind Superlight 1) som jeg har brukt til vintertelting ned til minus 10-15grader. Det har gått fint selv om det har snødd 20cm, men rådene over er fornuftige. Kondens kan bli en utfordring om du skal være ute i flere netter, så noen microfiberkluter er ikke dumt. Har lest om enkelte som har brukt samme telt som mitt på vidda om vinteren, men det krevde at de fulgte mange av rådene over, samt forankret teltet godt(nedgravde stein/pinner, snøanker eller snøplugg(ala disse)).
For en god natts søvn er det viktig å være varm i det du legger deg. Litt burpies før leggetid er smart, samt tømme blæra. Ellers finnes det Sea to Summit Reactor liner som hjelper litt(1/4 av hevdet temp). Velkjent triks er å varme opp vann i en Nalgene-flaske, som brukes som varmeflaske(og drikkevann om morningen). Jeg er veldig glad i mine Exped Down Socks, og synes de varmer bedre enn tykke fluffy Smartwool-sokker, sammen er de god kombo. Lue er åpenbart. Lære tidlig at varmt hode og varme ben, samt godt underlag, var viktig for å unngå å bli kald om natten. Viktig å la soveposen få fluffe seg opp, slik at isolasjonseffekten blir så god som den kan bli. 2 lag bamse kan være fornuftig, da du vil kunne unngå at en fot/arm faller ned på teltbunnen, og blir kuldebro. Ofte er det underlaget som suger varmen ut av kroppen når en vintercamper.
Har brukt Soto Windmaster og Coleman vintergass ned til minus 10, men under det blir det litt svakt. Et triks er å varme gassen i soveposen eller på innsiden av jakka, om det er veldig kaldt. Busbox bålbrenner (eller større) er fin på vintern, om man vil sitte ute, og ikke gidder samle et berg av ved.
Boblejakke er veldig fint til vintercamping. Har en Rab Microlight Alpine som jeg tar på under skalljakken når jeg kommer til camp, den er også fin å ta på seg hvis man våkner litt kald i soveposen. Av og til tatt med Rab Positron Pro hvis det er veldig kaldt, som er veldig digg, siden man kan ta den over skalljakken og ikke miste så mye varme. Mange bruker overtrekksbukser i dun til vintercamping, selv fant jeg ut av Rab Photon holdt veldig godt til mitt bruk. Photon er også veldig fin til pauser på turer i kaldt vær, f.eks. skiturer eller fotosafarier.
Hvis temperaturen går under minus 10 er det viktig å føle seg sikker på at utstyret holder. Smart å følge med på hvor svett en er også; svette klær og kulde går fint en stund, inntil man stopper aktiviteten, da blir man fort iskald, og situasjonen kan eskalere på noen minutter.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Takk for gode tips! Nå er det mulig det blir leie av Bergans Helium Dome 3, så er man litt mer trygg på telt fronten. skallklær, ull og tykk Mountain Hardwear Phantom Parka dunjakke er på plass. Og tykk ullongs og ull jogge bukse er kanskje nok i teltet? Nato sokker er ok? Jeg fryser veldig fort på fingrene, og skal gå for dun votter fra Outdoor Research sammen med Goretex skall vott fra OR. Problemet er vel at man ikke får gjort så mye praktisk med så store votter, får vel ha et par tynnere til campfiksing.
Finmarksvidda i mars kan vel gi hele spekteret av vær. Jeg har inntrykk av at dere skal et stykke av sted og da må du vel stille deg spørsmålet: KLarer vi oss i sterk storm, sludd og påfølgende minusgrader (eller en annen kombo av "shit hits the fan"). Jeg vet at mange klarer seg på vintertur med gass, men jeg ville alltid hatt en bensinbrenner for å ha kapasitet til å smelte nok vann dersom man blir værfast og for å varme teltet. Telt ja. Jeg ville nok aldri dratt ut på vinterfjell med et lettvektstelt av denne typen. Igjen får du spørre deg hvilke marginer der har når alt går gæli samtidig. Dunposene er klissvåte og vinden flerrer teltet rett av dere. Beklager om at jeg er litt negativ
PS: Nå så jeg posten din om å leie et helium dome. Det øker vel sikerheten med noen hundre prosent tenker jeg. Anbefaler fortsatt å ha med en form for fjellduk.
PS2: Ut far liggeunderlaget antar jeg at dere er to stykker og da er vel et helium dome 3 også minimum størrelse i tilfelle det blir en del innetid. Fint å ligge tett da
Jeg har pleid å ha med en passe tynn finérplate til å sette brenneren på. Har også modifisert den også med noe hull og strips osv slik at jeg kan feste brenneren i plata. Kjekt å ha slik at brenner ikke velter, i tillegg til at det gjør det mulig å flytte brenneren mens den brenner.
Ellers vil jeg si termos er meget kjekt å ha, men det er kanskje åpenbart. Uansett kjekt å klargjøre frokosten (f.eks. Drytech eller noe havregrøt-aktig) slik at frokosten kan inntas mens man er i posen. Da er det kjekt å ha termos med vann kokt kvelden før.
Nalgene flaske til å ha kokende vann i til å legge i fotenden av soveposen er en life saver. Ta et par tykke ullsokker rundt så har du varme sokker om moran.
I teltet har du anledning for å hoppe i en av dine 3 soveposer, og man ender ofte fort i soveposen når man først er i teltet. Et litt større telt en vanlig er fint om vintern, da en ofte beveger seg i sovepose.
Natosokkene er vel klassisk ullsokker, og ikke de aller varmeste, så det avhenger kanskje litt av hvor kald du er på beina. Ikke dumt å ta en "test" i trygge omgivelser, før man befinner seg 15 km unna sivilisasjonen. Exped Down Socks og Smartwool Mountaineer Classic Crew (OutdoorGearlab test) er det jeg har brukt når jeg vet jeg vil bli kald.
Man kan ofte gjøre mer med votter enn man tror, men et par tynne Hestra Merino Wool Liner Active Glove kan være fint til småting eller i teltet. Teltet er jo gjerne litt varmere enn utetemperaturen, sånn om det ikke blåser rett gjennom. Ullinerhansker alene holder til 0ish, og kan bli smertefult kalde ved lavere enn det.
Erikskon nevner noe viktig angående dunsovepose. Ubehandlet dun blir ubrukelig hvis det blir våt, om vintern er gjerne det pga kraftig kondens. Rab har som regel NikWax impregnert dun. Har Rab Mythic 400 og en annen Rab (husker ikke hvilken) 800, og selv om det er kondens/frost på posen, holder de godt på varmen. Det er gjerne her flerdagersturer kan bli kompliserte, og en må følge med på at posen ikke fryser eller at kondensen presses inn i posen.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Jeg er nok litt påvirket av å akkurat ha lest et stykke i Fjell og Vidde (5/2022) om uvær på pulktur på Finnmarksvidda. Dette går bra altså! Men verdt å lese.
Nalgene flaske til å ha kokende vann i til å legge i fotenden av soveposen er en life saver. Ta et par tykke ullsokker rundt så har du varme sokker om moran.
Jeg har sånn fint termotrekk til Nalgene 1l. https://bikeshop.no/nalgene/nalgene003/nalgene-isolerende-transportpose-sort-gr%c3%b8nn
Sitat: erikskon
Jeg er nok litt påvirket av å akkurat ha lest et stykke i Fjell og Vidde (5/2022) om uvær på pulktur på Finnmarksvidda. Dette går bra altså! Men verdt å lese.
Helt greit å påpeke at man legger igjen campingteltet hjemme når du skal på fjellet vinterstid. Det gjør vi her sørpå også. Trudde ikke det jeg leste om i første posten. ;p Jeg begynte med pulktur i fjor og har et Helsport Patagonia, det er litt hardcore men også veldig nyttig fikk det billig på finn. På vinteren ønsker du plass, sikkerhet mot uvær og detaljer som f.eks fornuftig ventilasjon som ikke snør igjen er veldig viktig. Glidelås som ikke fryser er også anbefalt, snøklaffer har jeg skjønt det er litt diskusjon rundt men jeg synes det er lettvint. S
Skal du holde deg til gass husk vintergass og en brenner som "søler" så du kan varme deg. Jeg valgte Optimus Vega da det er en av få om ikke den eneste som er godkjent for å snu gassboksen opp/ned å brenne flytene gass. Dette kan være skummelt å gjøre med mange brennere, ikke anbefalt.
Kid, du har jo en drøy måned på deg. Jeg ville tatt en fjelltur her hjemme for å kjenne på rigging, holde seg varm, komfort på natta, slike ting. Kjør til Tydal, Meråker e.l. en natt hvor det er meldt godt med kuldegrader.
Pulkbag er forresten veldig nyttig også, hvis du ikke allerede har dette. Da samler du alle kolli i en stor pose på pulken og slipper å bekymre deg for at noe ramler av. I tillegg kan alt som ikke må bli med inn i teltet på natta ligge skjermet.
Redigert av parob; 23/01/202321:53. Rediger grunn: Slenger inn et teltbilde
Erikskon nevner noe viktig angående dunsovepose. Ubehandlet dun blir ubrukelig hvis det blir våt, om vintern er gjerne det pga kraftig kondens. Rab har som regel NikWax impregnert dun. Har Rab Mythic 400 og en annen Rab (husker ikke hvilken) 800, og selv om det er kondens/frost på posen, holder de godt på varmen. Det er gjerne her flerdagersturer kan bli kompliserte, og en må følge med på at posen ikke fryser eller at kondensen presses inn i posen.
Vet ikke hvor smertegrensen går mtp kondensoppbygging/antall dager, men jeg har en Mammut Denali med MTI-endurance syntetfiber som visstnok skal takle kondensoppbygging bedre og beholde isolasjonsverdi lengre. Men hvor mye lengre det går uten at det blir merkbart tap har jeg ikke testet.
Sitat: asbjste
Jeg har pleid å ha med en passe tynn finérplate til å sette brenneren på. Har også modifisert den også med noe hull og strips osv slik at jeg kan feste brenneren i plata. Kjekt å ha slik at brenner ikke velter, i tillegg til at det gjør det mulig å flytte brenneren mens den brenner.
Støtter tipset om en plate - det er mindre gøy med brenner som velter. Både gass og bensinbrennere kan gi mye dramatikk. Jeg har pleid å bruke en bordskåner i kork - veier nesten ingenting og tåler mye varme. Men en 5mm finer er sikkert stivere og marginalt tyngre.
Redigert av Anders A-R; 24/01/202309:19.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Støtter tipset om en plate - det er mindre gøy med brenner som velter. Både gass og bensinbrennere kan gi mye dramatikk. Jeg har pleid å bruke en bordskåner i kork - veier nesten ingenting og tåler mye varme. Men en 5mm finer er sikkert stivere og marginalt tyngre.
Ahh.. så genialt og enkelt. Jeg har en finerplate som jeg har modifisert med hull og strikk og gummiert underside (for at den ikke skal være glatt), men nå skal jeg prøve kork jeg også.