Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvor mye klaring må du ha for piggdekk på ræcern?

Hvor mye klaring må du ha for piggdekk på ræcern? #2727297 19/01/2023 09:38
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg har montert et med Suomi HILE W240 40x622 piggdekk bak på min nye Canyon Endurace CF. I følge Canyon er det klaring til 35 mm dekk så jeg pusher grensene litt, men dekket hadde jeg fra før. Jeg måler klaringen til litt over 5 mm på hver side. "innover" mot kranken er det masse plass. Uten pigg hadde jeg nok ikke vært så redd for å prøve det, men stålpigger går vel raskt gjennom kjedestagene på fin karbon.... Så hvor mye klaring syne du man må ha?

Kan legge til at foran gikk det lett på et Schwalbe marathon Winther i 42x622. Der mener jeg det var godt med klaring over og til sidene.

Redigert av erikskon; 19/01/2023 09:59.
Re: Hvor mye klaring må du ha for piggdekk på ræcern? [Re: erikskon] #2727353 19/01/2023 21:46
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Industristandard er minst 6 mm klaring rundt hele dekket. Da har man som regel noen mm å gå på.

Men dekklaring er noe annet ute på veien enn hjemme. Både fleks i hjulet og trykkforskyvning i dekket vil kunne føre dekksiden nærmere ramme/gaffel.

Om dekket/piggene berører ramme/gaffel når du med håndkraft dytter på felgen, er det trolig fare for subb.

Men om det ikke berører, er det neppe en garanti mot subb.

Dekk vil også røske med seg småstein og uhumskheter fra veibanen, med påfølgende fare for subb. Særlig et grovmønstret dekk som Hile.

Vet ikke om det finnes noe lakkbeskyttelse eller annet som er solid nok mot pigger. Neppe.

Vet heller ikke hva som er reell dekkbredde for Hile på din felg - mål gjerne - men jeg ville i utgangspunktet vurdert et smalere dekk, kanskje med mindre grovt mønster.

(På første generasjon GT Grade, med oppgitt dekklaring 35 mm, brukte jeg 30 mm Xerxes under skjermer eller 38 mm Gravdal uten skjermer. Husker ikke de reelle målene. Men det var aluminium. Kjøpt på Finn ICON_SMILE )

Re: Hvor mye klaring må du ha for piggdekk på ræcern? [Re: erikskon] #2727380 20/01/2023 10:32
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
1-2 lag 3M Steinsprutfolie i gaffelbuen kan beskytte mot subbing, men krever at en følger nøye med. Det Sepeda skriver om grovmønstret dekk er fornuftig, mtp. den grusen det blir strødd med eller som er på skogsveier.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Hvor mye klaring må du ha for piggdekk på ræcern? [Re: erikskon] #2727387 20/01/2023 11:53
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Takk for veldig gode svar!

Jeg har testet med håndmakt og får det ikke til å ta borti, men som Sepeda sier "er det neppe en garanti mot subb".
Nå hadde XXL fin pris på Marathon Winther i 35 mm så da venter jeg heller på det.

Jeg kommer til å legge på godt med 3M film i buen på gaffelen og følge godt med. Jeg tenker at det vil kunne gi meg akkurat nok til at jeg oppdager sub før det går helt galt, men det kan nok gå fort gæli med stålpigg mot karbon.

Moderator  support, Valentino