Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Lockout og kompatibilitet

Lockout og kompatibilitet #2727007 12/01/2023 12:19
HNK Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Driver å setter sammen en rittfulldemper, en Orbea Oiz M10 TR.
Hadde i utgangspunktet planlagt Rock Shox dempere, men dessverre så passer ikke Rock Shox bakdemperen til rammen da lufteventilen skraper borti undersiden av overrøret.

Så da står man der med Rock Shox gaffel, Fox DPS I-Line bakdemper og en hev/senk setepinne - alle tre skal ha en lockout/bryter og frykten for kabelsalat og lite ergonomisk oppsett øker. Fox-demperen har attpåtil tre posisjoner tror jeg.
Finnes det en lockout som tar kombinasjonen av Rock Shox og Fox? Gaffelen er kun åpen eller låst, noe som kompliserer det meste

Vet at Orbea har en kombinert hendel, Squidlock, som tar gaffel, demper og setepinne i en veldig kompakt og passe fin løsning, men ikke dersom det ikke lar seg gjøre å kombinere ulike merker i samme lockout.

Redigert av HNK; 12/01/2023 12:36.

Re: Lockout og kompatibilitet [Re: HNK] #2727018 12/01/2023 14:42
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Scott har vel en løsning som klarer 2 posisjons gaffel og 3 posisjonsdemper samt senkepinne??
De har iallefall en løsning for 2 posisjons gaffel fra RS for en sånn har jentungen på sin sykkel.

De har iallefall muligheten for å kjøre forskjellig merker på samme lockout og har utbyttbare "kammer" avhengig av hvilke kabeltrekk du trenger.

Digresjon!
Når man "spretter" en sånn lockout så blir man litt fascinert over kvaliteten på den med stort sett alle deler i stål og alu.

Jeg ville hørt med Ramo som er Scott importør.

Ellers så går det vel å bygge om Fox dempern til 2 pos, men det koster kanskje mer enn det smaker.
Da bør du kunne bruke RS sin twistloc og en vanlig paddle til senkepinnen.

Den løsningen har jeg vurdert selv, men er i tvil om hvor bra den funker på Fox push to unlock dempere som jeg er så heldig å ha på sykkelen.

AG

40+ and still climbing......
Re: Lockout og kompatibilitet [Re: HNK] #2727058 13/01/2023 11:56
HNK Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Takk for tips!

Får høre med Ramo om hvordan twinloc er kompatibel eller ikke.
Alternativet er å bruke Squidlock til bakdemper og setepinne, og bruke RS twistlock til gaffelen.
Det blir ryddigst egentlig.
Selv om jeg helst skulle hatt alt på en remote.

Beste hadde vært om selger av rammen hadde sagt at Rock shox bakdemper ikke passer da jeg sa at jeg skulle bruke Rock Shox komponenter.
Men men. Det er snakk om 2 millimeter som gjør at det ikke er plass, så det føles ekstremt bittert.

Redigert av HNK; 13/01/2023 11:56.

Re: Lockout og kompatibilitet [Re: HNK] #2727060 13/01/2023 12:06
Natier Offline
Veteran
Veteran
2mm :-o Kan ventilen moddes litt ?

/Atle

Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
Re: Lockout og kompatibilitet [Re: Natier] #2727065 13/01/2023 12:43
HNK Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Natier
2mm :-o Kan ventilen moddes litt ?

Det har jeg vurdert, men kommet til at ikke er forsvarlig. Da må jeg også sykle uten den ventiltoppen på.
Har også vurdert å frese ut et lite spor i selve rammen og lakken slik at RS demperen kan brukes, men det er jo ikke det man primært ønsker i forhold til garanti og holdbarhet osv. Estetisk synes det eventuelt ikke, så er ikke det det står på.

Moderator  support