|
Hvorfor ryker det fra lyspæra?
|
Hvorfor ryker det fra lyspæra?
11/01/2023 21:18
|
Gråstein
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Her om dagen, under innflytting i ny leilighet fikk jeg en artig overraskelse. Etter å ha hengt opp en ny lampe og skrudd i en IKEA Trådfri smartpære gikk jeg og arbeidet i et annet rom. Et par timer senere, tilfeldig tur inn i stuen. Og der kom det røyk fra pæren...
Hva kan ha skjedd?
Lampen er en ny Hemma fra Ikea. Koblet med sukkerbit i taket. Da pæren ble skrudd ut var sokkelen god og kald. Biten som gir lys var også normal temperatur. Den var den hvite plastikken som skjuler elektronikken som var veldig varm.
Pæren har vært i bruk et par år uten problemer, så vært fraktet og lagret i noen måneder.
Jeg har prøvd å gruble ut hva som er årsaken. Hadde det vært tilkoblingen av lampe til strømnett ville jeg trodd det var i koblingen det ville blitt varmt. Hadde den vært noe som var løst og endte med at strømmen gikk av og på hele tiden burde lyset ha blinket.
En teori jeg har startet med spenning. Det er jo kjent at å koble amerikanske greier laget for 110V på norske kontakter kan være uheldig. LED kjører ofte på 12V. Jeg antar at det ligger en trafo inne bak den hvite plastikken. Kan det være at den trafoen har fått en eller annen skade i transport, og at noe går varmt der? (Vi har jo lest litt om røykutvikling i trafostasjoner nylig..)
|
|
|
Re: Hvorfor ryker det fra lyspæra?
[Re: Gråstein]
11/01/2023 21:34
|
adr34s
Entusiast
|
Entusiast
Det kan ha vært tilfeldig timing. Men det kan også være et relativt seriøst problem et sted her. Jeg ville definitivt tilkalt elektriker for en sjekk.
|
|
|
11/01/2023 22:04
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Det er nok noe kraftelektronikk omvandler spenningen til passe nivå for led-en. Elektronikk feiler, vil anta det er slikt som bare skjer. Men om du vil være sikker så kontakt IKEA for å høre hva de mener.
|
|
|
12/01/2023 02:26
|
Peddal-pedanten
Entusiast
|
Entusiast
For ordens skyld, siden det var litt uklart på ett punkt: Hvis det var en del av pæren som var så varm, kan du antakelig likevel bruke lampen (naturligvis med ny pære). Hvis den biten var en del av lampen, derimot, ...
|
|
|
12/01/2023 19:06
|
Gråstein
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Ikea hadde en del "morsomme" svar, men har nå sendt saken videre til et eller annet team i Sverige.
Kundeservice i Norge svarte raskt. De hang seg opp i at lampen var koblet til av svigers. Derfor ville de få med i rapporten internt at lampen ikke var installert i henhold til instruksjon. Av en eller annen grunn mener de at man ikke kan koble den til sukkerbit selv. Alle kilder jeg har funnet sier det. Men det ekstra morsomme er jo at lampen ble montert i Tyskland, og derfor var det uansett "i henhold". Så hvorfor det var relevant er ikke lett å se.
Kvelden jeg prøvde å rapportere det fant jeg ingen andre eposter enn medieavdelingen. Siden jeg er litt irritert på at det ikke er mulig å kontakte Ikea generelt (de leverte bokstavelig talt ikke da jeg storhandlet hos dem nylig), mailet jeg dem. Fikk akkurat svar om at siden de tester alle produktene sine kan det ikke være noe feil. Jeg sendte dem en liste over product recalls de har listet på hjemmesiden sin, og spurte om de testet de produktene også..
Men tilbake til lampen.
Nye tester viser at en ny pære i samme sokkel ble varm, men ikke unormalt varm. Nå testes samme pære i ny sokkel for å verifisere at varmeutviklingen da jeg brukte den i den mistenkte lampen er normal. Så blir det å kjøpe en ny smart-pære også, og sjekke motsatt vei at den også har samme utvikling. Etter det tenker jeg at jeg frikjenner lampen og kaster pæren..
|
|
|
12/01/2023 19:56
|
Brabus
Avhengig
|
Avhengig
Det kan være fett, støv eller fuktighet på pæren som fordamper. Tørk evn over med en ren klut
Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
|
|
|
[Re: Brabus]
12/01/2023 20:07
|
Peddal-pedanten
Entusiast
|
Entusiast
Det kan være fett, støv eller fuktighet på pæren som fordamper. Tørk evn over med en ren klut Det forklarer ikke hvorfor en bestemt del var så varm - forsøk på annen lampe, og med annen pære på samme lampe kan indikere hvorvidt temperaturen er normal eller ikke...
Redigert av Peddal-pedanten; 12/01/2023 22:37. Rediger grunn: Fjerner snev av tysk syntaks...
|
|
|
12/01/2023 20:57
|
Skikongen
Ringrev
|
Ringrev
Kjent sak at led-lys slutter å fungere om et av diodene konker. Årsaken kan være dårlige loddepunkter. Dette vil generere varme i perioden før lampen slutter å lyse. Du kan se mer om dette på youtube feks her https://youtu.be/JBKF7rKB3zcSynes spesielt clas ohlson pærene har variabel levetid, burde anta ikea hadde bedre kvalitetskomtroll. Kanskje...
|
|
|
|
|
|